IBPBII/1/415-316/11/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-316/11/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 23 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania odszkodowania wypłaconego przez Gminę za szkody powstałe w drzewostanie na terenie gospodarstwa rolnego w związku z budową kanalizacji na terenie gminy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania odszkodowania wypłaconego przez Gminę za szkody powstałe w drzewostanie na terenie gospodarstwa rolnego w związku z budową sieci kanalizacyjnej na terenie gminy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na terenie działek nr 432/9 oraz 432/15, których Wnioskodawca jest właścicielem prowadzone były roboty budowlane związane z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "...". W wyniku ww. robót na terenie przedmiotowych działek doszło do powstania szkód poprzez wycinkę drzew owocowych w sadzie. W związku z powyższym Inwestor Gmina zawarła z Wnioskodawcą pisemną ugodę, w wyniku której zostało wypłacone jednorazowe odszkodowanie w wysokości 3.860,00 zł. Odszkodowanie zostało wypłacone w lutym 2010 r.. W 2011 r. Wnioskodawca otrzymał PIT 8C zawierający w poz. 34 informację: "Odszkodowanie za prowadzenie przez działkę Wnioskodawcy budowy kanalizacji sanitarnej Gminy na podstawie ugody", w poz. 35 kwota 3 860,00 zł. Wnioskodawca informuje również, że działki na terenie których doszło do powstania szkód wchodzą w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy, które tworzą jeszcze inne działki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odszkodowanie w kwocie 3.860,00 zł wypłacone przez Gminę na podstawie zawartej ugody w związku ze szkodami powstałymi na terenie gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy (wycinka drzew owocowych w sadzie) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z art. 21 ust. 1 pkt 120 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są odszkodowania wypłacone na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:

a.

Ustanowienia służebności gruntowej,

b.

Rekultywacji gruntów,

c.

Szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie

- w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm).

Wnioskodawca uważa, że spełnia wszystkie warunki określone w ww. przepisie, które umożliwiają zwolnienie otrzymanego odszkodowania z podatku dochodowego od osób fizycznych:

1.

Odszkodowanie zostało wypłacone na podstawie ugody zawartej pomiędzy Inwestorem Gminą a Wnioskodawcą - właścicielem,

2.

Grunty, na terenie których doszło do powstania szkód wchodzą w skład gospodarstwa rolnego o powierzchni:

* 0,4328 ha (0,7141 ha przeliczeniowego) na terenie Gminy W. - (własność Wnioskodawcy),

* 0,34 ha (0,425 ha przeliczeniowego) na terenie Gminy Z. - (współwłasność małżeńska),

* łączna powierzchnia gospodarstwa rolnego - użytków rolnych wynosi 0,7728 ha (1,1391 hap),

3.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych "Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym",

4.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym "Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o którym mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.",

5.

Szkody powstały w uprawach rolnych, zgodnie z art. 2 ust. 2 Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym "Za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb."

6.

Szkody powstały w wyniku prowadzenia robót budowlanych związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "..." - inwestorem była Gmina,

7.

Szkody powstały w wyniku budowy urządzeń infrastruktury technicznej określonych w art. 143 ust. 2 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami "Przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych."

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z punktem 9 tego artykułu źródłem przychodów są "inne źródła".

Stosownie do art. 20 ust. 1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Sformułowanie "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Z kolei, w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania jest art. 21 ww. ustawy, który zawiera katalog zwolnień z opodatkowania podatkiem dochodowym. Przepis ten, jako stanowiący odstępstwo od zasady równości opodatkowania, powinien być interpretowany ściśle, zgodnie przede wszystkim z wykładnią językową, gramatyczną.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. - wolne od podatku dochodowego są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:

a.

ustanowienia służebności gruntowej,

b.

rekultywacji gruntów,

c.

szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie

- w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Z powyższej regulacji wynika jednoznacznie, że nie wszystkie odszkodowania otrzymane przez osoby fizyczne wolne są od podatku dochodowego. Ze wskazanego powyżej zwolnienia korzystają odszkodowania, jeśli m.in.:

* otrzyma je posiadacz gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

* szkoda powstanie w uprawach rolnych i drzewostanie,

* szkoda będzie związana z prowadzeniem inwestycji dotyczących budowy infrastruktury technicznej przez podmiot upoważniony do tego na podstawie stosownych przepisów.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Z kolei ustawa o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) definiuje w art. 2 ust. 1 gospodarstwo rolne jako obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż na terenie działek nr 432/9 i 432/15, które jak podaje Wnioskodawca wchodzą w skład jego gospodarstwa rolnego prowadzone były roboty budowlane związane z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "...". W wyniku prowadzenia prac na terenie przedmiotowych działek doszło do powstania szkód w drzewostanie. W związku z powyższym, na podstawie ugody zawartej z Inwestorem Gminą, Wnioskodawca otrzymał jednorazowe odszkodowanie w wysokości 3 860,00 zł.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż spełnione zostały ustawowe przesłanki do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych otrzymanego przez Wnioskodawcę na podstawie zawartej ugody odszkodowania, gdyż dotyczyło ono szkód powstałych w drzewostanie na terenie nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy. Na terenie przedmiotowych nieruchomości prowadzone były prace związane z budową urządzeń sieci kanalizacyjnej, które zgodnie z art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami mieszczą się w pojęciu urządzeń infrastruktury technicznej, o ile prace te były prowadzone przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów. Inwestorem realizowanej inwestycji wypłacającym odszkodowanie była Gmina. A zatem spełnione są warunki wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aby otrzymane przez Wnioskodawcę odszkodowanie korzystało ze zwolnienia w podatku dochodowym.

W tym zakresie tut. Organ uznaje stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowiecka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl