IBPBII/1/415-314/10/BD - Obowiązki pracodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku ze zwrotem przez byłych pracowników nienależnie pobranej części premii akwizycyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-314/10/BD Obowiązki pracodawcy jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku ze zwrotem przez byłych pracowników nienależnie pobranej części premii akwizycyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 16 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków pracodawcy w związku ze zwrotem na jego rzecz świadczeń nienależnie pobranych przez pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków pracodawcy w związku ze zwrotem na jego rzecz świadczeń nienależnie pobranych przez pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2007 r. wnioskodawca wypłacił wszystkim swoim pracownikom premię akwizycyjną. Warunkiem jej otrzymania było podpisanie oświadczenia, w myśl którego pracownicy zobowiązali się kontynuować zatrudnienie do końca 2008 r. Grupa pracowników rozwiązała umowy o pracę, dlatego zgodnie z podpisanym wcześniej oświadczeniem, zobowiązana była zwrócić #189; wypłaconej premii. Zwrotu premii akwizycyjnej w kwocie netto ww. dokonali na podstawie decyzji sądu w 2009 r. Pracownikom przesłane zostały zaświadczenia informujące o kwocie zwróconej premii (brutto) wraz ze wszystkimi potrąceniami (składki ZUS, składka zdrowotna i kwota podatku dochodowego). Podatnik na podstawie otrzymanych danych sam powinien dokonać korekty odpowiednich pozycji w rozliczeniu rocznym za 2009 r. Podatnicy, którzy zwrócili część premii akwizycyjnej zakwestionowali ten sposób dokonania korekty twierdząc, że należy dokonać korekty 2007 r. (roku wypłaty premii), a nie 2009 r., kiedy nastąpił zwrot nienależnej części wypłaty. Twierdzą także, że płatnik powinien skorygować PIT-11 za 2007 r. i na jego podstawie podatnicy dokonają korekty 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy takie postępowanie w sprawie zwrotu nienależnej części premii akwizycyjnej jest poprawne...

Wnioskodawca uważa, że proponowany przez Spółkę sposób dokonania korekty przez byłych pracowników jest poprawny. Z uwagi na to, że zwrot nienależnej części premii akwizycyjnej nastąpił w 2009 r., dlatego korekta powinna być dokonana w zeznaniu podatkowym za 2009 r., a nie jak sugerują podatnicy za 2007 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.

Stosownie zaś do treści art. 26 ust. 7h ww. ustawy kwota, o której mowa w ust. 1 pkt 5, przekraczająca kwotę dochodu, o którym mowa w ust. 1, może być odliczona od dochodu uzyskanego w najbliższych kolejno po sobie następujących 5 latach podatkowych.

W myśl art. 410 § 2 ustawy z dnia z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) świadczenie jest nienależne, jeśli ten, kto je spełnił, nie był do tego zobowiązany, gdy podstawa świadczenia odpadła lub jego zamierzony cel nie został osiągnięty, albo gdy czynność prawna do niego zobowiązująca była nieważna.

W myśl powołanego art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik może odliczyć od dochodu wydatki związane ze zwrotem nienależnie pobranych świadczeń które:

*

zwiększyły wcześniej dochód podlegający opodatkowaniu,

*

nie zostały potrącone przez płatnika.

Kwota odliczonego od dochodu nienależnego świadczenia powinna obejmować podatek dochodowy, który był uprzednio pobrany przez płatnika tego świadczenia.

Stosownie natomiast do treści art. 41b ww. ustawy jeżeli podatnik dokonał zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, przy ustalaniu wysokości podatku (zaliczek) płatnicy, o których mowa w art. 31, 33, 35 i 41, odejmują od dochodu kwotę dokonanych zwrotów, łącznie z pobranym podatkiem (zaliczką).

Z treści przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2007 r. wnioskodawca wypłacił wszystkim swoim pracownikom premię akwizycyjną. Warunkiem jej otrzymania było podpisanie oświadczenia, w myśl którego pracownicy zobowiązali się kontynuować zatrudnienie do końca 2008 r. Grupa pracowników rozwiązała umowy o pracę, dlatego zgodnie z podpisanym wcześniej oświadczeniem, zobowiązana była zwrócić #189; wypłaconej premii. Zwrotu premii akwizycyjnej w kwocie netto ww. dokonali na podstawie decyzji sądu w 2009 r. Pracownikom przesłane zostały zaświadczenia informujące o kwocie zwróconej premii (brutto) wraz ze wszystkimi potrąceniami (składki ZUS, składka zdrowotna i kwota podatku dochodowego).

W sytuacji, w której podatnik dokonał zwrotu nienależnie pobranego świadczenia w czasie, kiedy nie łączy go już z płatnikiem stosunek pracy, były płatnik nie będzie już w stanie rozliczyć podatnikowi ww. zwrotu. W takiej sytuacji brak jest bowiem wypłacanych tej osobie dochodów, które można byłoby pomniejszyć o dokonany zwrot. Jednakże brak możliwości rozliczenia przez płatnika kwoty zwrotów nienależnie pobranych przez podatnika świadczeń nie oznacza, że kwoty te w ogóle nie podlegają rozliczeniu. Uprawnienie do ich rozliczenia przysługuje samemu podatnikowi, który powinien tego dokonać co do zasady poprzez ich odliczenie od dochodu w zeznaniu rocznym.

Zatem wówczas, gdy zwrotu nienależnie pobranego świadczenia za rok 2007 dokonał były pracownik na rzecz byłego płatnika w 2009 r., a więc w chwili dokonania zwrotu podatnika nie łączył już z płatnikiem stosunek pracy, wnioskodawca (płatnik) nie posiadał już w stosunku do tej osoby statusu płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Tym samym nie ma podstaw prawnych, aby płatnik mógł zastosować dyspozycje z art. 41b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W takim przypadku, zgodnie z regulacją zawartą w ww. art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uprawnienie do rozliczenia zwrotu przysługuje samemu podatnikowi, który winien dokonać tego poprzez ich odliczenie od dochodu w zeznaniu rocznym, składanym za rok podatkowy, w którym dokonał zwrotu nienależnie pobranego wynagrodzenia, na podstawie dowodu potwierdzającego wpłatę (przelew, przekaz), ewentualnie na podstawie wystawionego przez byłego pracodawcę zaświadczenia.

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa. Zgodnie z definicją zawartą w art. 3 pkt 5 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach, rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji - o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym - poprawnym już - wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji, z wynikającym z przepisu prawa obowiązkiem dołączenia pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty.

Z analizy przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 31, 32, 38 i 39) wynika, iż ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń i innych świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji pracownika, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji według ustalonego wzoru.

Z przepisów tych wynika również, że ustawodawca ukształtował rolę płatnika, jako pośrednika pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym. Czynności podejmowane przez płatnika, polegające na obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu należności mają charakter czynności materialno-technicznych. Obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Płatnik natomiast, przekazuje organowi podatkowemu pieniądze podatnika.

Z chwilą pobrania podatku i przekazania jego równowartości na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika tytułem uiszczenia zobowiązania wygasa.

Jednakże przepisy Ordynacji podatkowej przewidują odpowiedzialność płatnika za jego nieprawidłowe wywiązanie się z obowiązku obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż płatnik prawidłowo pobrał i odprowadził zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od przyznanej premii akwizycyjnej pracownikom w 2007 r. Skoro w chwili tej wypłaty płatnik działał prawidłowo to nie ma podstaw aby płatnik dokonywał korekt złożonych wówczas deklaracji - oraz sporządzonych informacji (PIT-11). Dopiero w 2009 r. premia ta okazała się świadczeniem nienależnie pobranym i została zwrócona byłemu pracodawcy.

W takiej sytuacji to podatnik jest podmiotem mogącym wykorzystać regulację zawartą w art. 26 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która umożliwia mu odzyskanie kwoty podatku, jaką zapłacił od zwróconego w pełnej wysokości świadczenia. Wartość zwróconego świadczenia winna co do zasady pomniejszyć podstawę opodatkowania wykazaną w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym zwrot nastąpił.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, iż w sytuacji gdy we wniosku ORD-IN złożone zostało fałszywe oświadczenie, o którym mowa w art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej, to zgodnie z treścią zdania drugiego tegoż przepisu - wydana interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl