IBPBII/1/415-310/11/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-310/11/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniach 16, 17 i 27 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty inwalidzkiej - wypadkowej otrzymywanej z USA - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty inwalidzkiej - wypadkowej otrzymywanej z USA.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismami z dnia 12 maja 2011 r. i z dnia 24 maja 2011 r. Znak: IBPBII/1/415-310/11/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 16 maja 2011 r. (opłata od wniosku) oraz w dniach 17 i 27 maja 2011 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymuje rentę inwalidzką - wypadkową w wysokości 788 dolarów i nadpłatę wstrzymanej renty za 16 miesięcy - 12.668 dolarów. Jest to renta wypadkowa za wypadek w pracy dnia 17 marca 1999 r., w którym wnioskodawca doznał urazu kręgosłupa i z tego powodu nie pracuje. Rentę inwalidzką - wypadkową wypłaca..., która jest instytucją państwową. Wypłacana renta jest świadczeniem wypłacanym z ubezpieczenia społecznego. Bank pobiera podatek od ww. renty. Wnioskodawca opłaca również od paru lat regularnie składki emerytalno-rentowe w KRUS i teraz Bank dodatkowo pobiera składki na ZUS. Podatek w USA nie był potrącany. W USA renta 788 dolarów nie może być opodatkowana ponieważ sama opłata miesięcznego czynszu za mieszkanie wyniosła ok. 1.000 dolarów i dlatego wnioskodawca był zmuszony opuścić USA. Wnioskodawca wyjechał z USA nie czekając na zakończenie procesu sądowego i otrzymanie odszkodowania.

Dzisiaj, blisko po 11 latach po wypadku w dalszym ciągu nie dostał żadnego odszkodowania i na jego listy do agencji państwowych w USA i firmy adwokackiej, która reprezentowała wnioskodawcę w sądzie pracy w USA oraz Konsulatu w K. nikt nie odpowiada. Wnioskodawca występując w Polsce o rentę łączoną wystąpił o rentę inwalidzką wypadkową; jest obecnie całkowicie niezdolny do pracy z powodu wypadku w USA. Wnioskodawca wskazał ponadto, iż według stanowiska banku podatek nie powinien być pobierany w Polsce i również według prawa podatek nie był pobierany w USA i dlatego była to renta przed wypłatą odszkodowania w USA za zaistniały wypadek. Dzisiaj, 10 lat po wypadku wnioskodawca nie otrzymał odszkodowania, a według prawa USA powinno być wypłacone w przeciągu 2 lat po wypadku. Wnioskodawca jest inwalidą z pierwszą grupą inwalidztwa.

Zdaniem wnioskodawcy, renta ta nie powinna być opodatkowana w Polsce.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej-stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy - uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a pow. ustawy).

Z wniosku wynika, iż wnioskodawca otrzymuje rentę inwalidzką z USA. Jest to renta wypadkowa za wypadek w pracy, w którym wnioskodawca doznał urazu kręgosłupa i z tego powodu nie pracuje. Rentę tę wypłaca..., która jest instytucją państwową. Wypłacana renta jest świadczeniem wypłacanym z ubezpieczenia społecznego. Wnioskodawca nie otrzymał stosownego odszkodowania, mimo, iż winno ono być wypłacone w przeciągu 2 lat po wypadku.

Ze względu na to, że wnioskodawca jest rezydentem polskim (ma miejsce zamieszkania w Polsce), a otrzymywana renta inwalidzka - wypadkowa jest wypłacana przez instytucję amerykańską, zastosowanie w tej sprawie ma umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta między Polską a USA.

Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu podpisana dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178) nie zawiera odrębnego artykułu dotyczącego opodatkowania rent inwalidzkich - wypadkowych (z wyjątkiem emerytur i rent oraz dochodów podobnych do emerytur i rent otrzymywanych z funduszów publicznych z tytułu pełnionych poprzednio funkcji rządowych, które podlegają opodatkowaniu w USA, w Polsce są one wolne od podatku, ale tego rodzaju dochodów, jak wynika z wniosku wnioskodawca nie otrzymuje). Oznacza to, iż dochód z tytułu renty inwalidzkiej - wypadkowej otrzymywanej przez wnioskodawcę podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z postanowieniami art. 5 umowy ("Ogólne zasady opodatkowania").

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. umowy osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie (w Polsce) może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo (USA) z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa (z USA) i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Przepis art. 5 ust. 2 umowy stanowi, iż postanowienia niniejszej Umowy nie będą w żaden sposób stwarzały ograniczenia wobec wyłączeń, zwolnień, zmniejszeń, zaliczeń lub innych przywilejów, przyznanych obecnie lub w przyszłości przez:

a.

prawo jednego z Umawiających się Państw przy określeniu podatków pobieranych przez to Umawiające się Państwo lub

b.

przez każdą inną umowę zawartą pomiędzy Umawiającymi się Państwami.

Stosownie do art. 5 ust. 3 tej umowy, bez względu na postanowienia niniejszej Umowy, z wyłączeniem ustępu 4, Umawiające się Państwo może opodatkować obywatela tego Umawiającego się Państwa lub osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym Umawiającym się Państwie (zgodnie z zasadami artykułu 4), tak jakby niniejsza Umowa nie weszła w życie.

Z powyższych przepisów wynika, iż Polska ma prawo opodatkować dochód z tytułu renty inwalidzkiej - wypadkowej wypłacanej ze Stanów Zjednoczonych osobie mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski. Prawo to wynika z zapisu art. 5 ust. 3 umowy, zgodnie z którym państwu rezydencji (tj. państwu, w którym miejsce zamieszkania ma osoba uzyskująca dochód) przysługuje pełne prawo do opodatkowania dochodów, w tym m.in. renty inwalidzkiej - wypadkowej, osoby mającej na jego terytorium miejsce zamieszkania.

Należy podkreślić, iż dochód z tyt. ww. renty może być również opodatkowany w państwie, z którego jest wypłacany (w USA). Podwójnemu opodatkowaniu w takiej sytuacji zapobiega metoda uregulowana w art. 20 umowy (tzw. metoda proporcjonalnego odliczenia). Jednak jak wynika wniosku, od ww. renty podatek USA nie był potrącany. Zatem w niniejszej sprawie nie występuje ryzyko podwójnego opodatkowania i tym samym metoda ta nie ma zastosowania.

Powyższe oznacza, iż podatnik uzyskujący rentę inwalidzką - wypadkową ze Stanów Zjednoczonych ma obowiązek dochód z tego tytułu opodatkować w Polsce.

Do opodatkowania ww. renty w Polsce stosuje się zatem przepisy polskiego prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wśród źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia w art. 10 ust. 1 m.in. emeryturę i rentę, przez które rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych (art. 12 ust. 7 ww. ustawy).

W katalogu zwolnień wymienionych w art. 21 ust. 1 ww. ustawy zwolnione z podatku dochodowego są następujące renty:

1.

renty przyznane na podstawie odrębnych przepisów o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (art. 21 ust. 1 pkt 2);

2.

odszkodowania w postaci renty otrzymane na podstawie przepisów prawa cywilnego w razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, przez poszkodowanego, który utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej, albo jeżeli zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły widoki powodzenia na przyszłość (art. 21 ust. 1 pkt 3c);

3.

otrzymane z zagranicy renty inwalidzkie z tytułu inwalidztwa wojennego (art. 21 ust. 1 pkt 74 lit. a);

4.

renty wypadkowe osób, których inwalidztwo powstało w związku z przymusowym pobytem na robotach w III Rzeszy Niemieckiej w latach 1939-1945 (art. 21 ust. 1 pkt 74 lit. c);

5.

renty wypłacone osobom represjonowanym i członkom ich rodzin, przyznane na zasadach określonych w przepisach o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (art. 21 ust. 1 pkt 75);

6.

emerytury lub renty otrzymane przez osoby, które utraciły wzrok w wyniku działań wojennych w okresie wojny 1939-1945 lub eksplozji pozostałych po tej wojnie niewypałów i niewybuchów, pod warunkiem posiadania przez podatnika:

a.

orzeczenia o uznaniu za inwalidę wzroku I lub II grupy, wydanego przez właściwy organ,

b.

dokumentacji leczniczej (szpitalnej) z okresu wypadku, potwierdzającej wypadek, bądź poświadczonego notarialnie oświadczenia dwóch świadków potwierdzających utratę wzroku w wyniku działań wojennych w latach 1939-1945 lub eksplozji niewypałów i niewybuchów pozostałych po tej wojnie,

c.

aktualnego zaświadczenia lekarskiego okulistycznego o urazowym uszkodzeniu wzroku bądź aktualnego zaświadczenia z przeprowadzonej obdukcji sądowo-lekarskiej, potwierdzającego utratę lub uszkodzenie wzroku w wyniku zdarzeń, o których mowa w lit. b), lub

d.

ważnej legitymacji Stowarzyszenia Niewidomych Cywilnych Ofiar Wojny lub Związku Ociemniałych Żołnierzy RP (art. 21 ust. 1 pkt 100).

Odnośnie rent zagranicznych jedynie przepis art. 21 ust. 1 pkt 91 ustawy o podatku o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia jako zwolnione od podatku dochodowego wypłacone, za pośrednictwem płatnika, przy emeryturach i rentach zagranicznych podwyżki (zwiększenia) mające charakter dodatków rodzinnych, pod warunkiem przedstawienia płatnikowi dokumentu stwierdzającego wysokość podwyżki.

Natomiast wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 3c ww. ustawy podatkowej odszkodowania w postaci renty korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym, jeżeli zostały otrzymane na podstawie przepisów prawa cywilnego, rozumianego jako przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), tj. art. 444 ww. Kodeksu cywilnego a nie przepisów prawa zagranicznego.

Z kolei na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych, z wyjątkiem:

a.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą lub prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane zgodnie z art. 27 ust. 1 lub art. 30c,

b.

dochodu, o którym mowa w art. 24 ust. 15.

W niniejszej sprawie brak jest jednak podstaw do zastosowania ww. zwolnienia, gdyż jak wskazał wnioskodawca wypłacana renta jest świadczeniem wypłacanym z ubezpieczenia społecznego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, w szczególności art. 5 ww. umowy, stwierdzić należy, że otrzymywana przez wnioskodawcę renta inwalidzka - wypadkowa wypłacana przez amerykańską instytucję... podlega opodatkowaniu w Polsce, a przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują zwolnienia z opodatkowania tego rodzaju świadczenia.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku, iż renta ta nie powinna być opodatkowana w Polsce należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny (weryfikacji); jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl