IBPBII/1/415-308/11

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-308/11

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 25 i 30 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dofinansowania przeznaczonego na wymianę źródeł ciepła, montaż kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych oraz usuwanie wyrobów zawierających azbest - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dofinansowania przeznaczonego na wymianę źródeł ciepła, montaż kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych oraz usuwanie wyrobów zawierających azbest.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 18 maja 2011 r. Znak: IBPB II/1/415-308/11/HK wezwano o jego uzupełnienie. Uzupełnienie wniosku wpłynęło w dniu 25 maja 2011 r. (opłata) i w dniu 30 maja 2011 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wskazał, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał na jego wniosek interpretację indywidualną z dnia 7 czerwca 2010 r., znak: IBPB II/1/415-278/10/HK, w której stwierdził, że dofinansowanie do wymiany źródeł ciepła i montażu kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych, jak również usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych, udzielane w postaci zwrotu części kosztów osobom fizycznym, jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca również w 2011 r. planuje realizację wyżej wskazanego dofinansowania, w sposób identyczny jak w 2010 r. Realizacja dofinansowania będzie prowadzona w dalszym ciągu w oparciu o następujące regulaminy:

* regulamin udzielania dofinansowania do wymiany źródeł ciepła oraz montażu kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych na terenie Gminy, przyjęty uchwałą Rady Miejskiej z dnia 25 lutego 2010 r.,

* regulamin udzielania dofinansowania osobom fizycznym do realizacji przedsięwzięć ekologicznych polegających na usuwaniu wyrobów zawierających azbest z nieruchomości położonych na terenie Gminy, przyjęty uchwałą Rady Miejskiej z dnia 25 lutego 2010 r.

Wnioskodawca pismem z dnia 25 maj 2011 r. (wpływ do tut. BKIP - 30 maja 2011 r.) doprecyzował zdarzenie przyszłe wyjaśniając, że:

1.

Udzielane przez Gminę dofinansowanie do wymiany źródeł ciepła, montażu kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych, jak również dofinansowanie do usuwania wyrobów zawierających azbest stanowi dotację w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i jest udzielane na zasadach określonych w art. 403 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.).

2.

Dotacja jest udzielana bezpośrednio z budżetu Gminy, jako dofinansowanie do realizacji przedsięwzięć ekologicznych polegających na:

a.

wymianie źródeł ciepła oraz montażu kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych - w wysokości 50%, jednak nie więcej niż 3.000 zł,

b.

usuwaniu wyrobów zawierających azbest, które nie zostały objęte "pierwszym stopniem pilności" w ocenie stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest i nie zakwalifikowały się do wniosku o udzielenie pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - dofinansowanie w wysokości 75%.

Inną grupą dotacji jest finansowanie zadania polegającego na usuwaniu wyrobów zawierających azbest z nieruchomości (na wniosek ich właścicieli), objętych "pierwszym stopniem pilności" w ocenie stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest. Środki finansowe na to zadanie są pozyskiwane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (forma pożyczki). Zadanie jest realizowane przez firmę wyłonioną w przetargu, która przedstawia fakturę. Faktura ta fizycznie jest płacona ze środków zaplanowanych w budżecie Gminy. Środki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej są przekazywane do budżetu Gminy dopiero po rozliczeniu zadania. Tutaj osoba fizyczna nie otrzymuje bezpośrednio środków finansowych.

Gmina, poza dofinansowaniem w formie dotacji na zadania określone powyżej, nie będzie udzielała żadnej innej pomocy mieszkańcom w formie nieodpłatnych świadczeń, świadczeń częściowo odpłatnych lub świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków jednostki samorządu terytorialnego, w ramach rządowych programów, w przedmiotowym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w 2011 r. udzielanie ww. dofinansowania jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) dofinansowanie realizacji wyżej wymienionych przedsięwzięć ekologicznych, udzielane osobom fizycznym w formie dotacji, ze środków budżetu gminy jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie.

Ponadto, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Natomiast Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Przepis art. 403 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż do zadań powiatów należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 18, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów powiatów, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Z kolei, na podstawie art. 403 ust. 2 ww. ustawy, do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b),

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wnioskodawca zamierza udzielić dofinansowania - dotacji na wymianę źródeł ciepła, montaż kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych oraz usuwanie wyrobów zawierających azbest - bezpośrednio ze środków budżetu Gminy. Wnioskodawca zamierza także finansować zadania dotyczące usuwania wyrobów zawierających azbest objętych tzw. "pierwszym stopniem pilności". Środki finansowe na to zadanie będą pozyskiwane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (forma pożyczki). Zadanie jest realizowane przez firmę wyłonioną w przetargu, która przedstawia fakturę. Faktura ta de facto będzie zapłacona ze środków zaplanowanych w budżecie Gminy. Środki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej są przekazywane do budżetu Gminy dopiero po rozliczeniu zadania.

Zatem w przypadku wypłaty dotacji pochodzącej ze środków własnych Gminy, dotacja ta będzie pochodzić z budżetu Gminy w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Jeżeli zatem dotacja będzie udzielona z budżetu Gminy, należy stwierdzić, iż dotacja ta będzie się mieścić w kategoriach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy. To oznacza, iż na podstawie powołanego przepisu zwolnione z opodatkowania będzie dofinansowanie pochodzące ze środków własnych Gminy, udzielone w postaci zwrotu osobom fizycznym kosztów poniesionych przez te osoby na wymianę źródeł ciepła, montaż kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych jak również usuwanie wyrobów zawierających azbest. Jeżeli bowiem istotnie, jak wynika z wniosku, poza dofinansowaniem w formie dotacji, Gmina nie będzie udzielała żadnej innej pomocy mieszkańcom w postaci nieodpłatnych świadczeń, to określone we wniosku dofinansowanie zwolnione jest na podstawie powołanego powyżej przepisu. Należy jednakże podkreślić, iż w sytuacji gdyby mieszkańcy Gminy otrzymywali świadczenia nieodpłatne, np. w sytuacji, gdy faktura dotycząca usuwania wyrobów zawierających azbest, objętych tzw. "pierwszym stopniem pilności" wystawiona była przez firmę wyłonioną w przetargu na Gminę (nie na mieszkańca posesji, z której azbest jest usuwany), to de facto mieszkańcy otrzymaliby świadczenie nieodpłatne i właściwe zastosowanie miałoby zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że dofinansowanie to będzie dokonywane w ramach programów rządowych.

Podkreślić bowiem należy, iż w kategorii zwolnienia wymienionego w treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mieszczą się te dofinansowania, które są przekazywane ich odbiorcom - osobom fizycznym w formie pieniężnej, tj. stanowią dotację w rozumieniu powołanej ustawy o finansach publicznych. Natomiast dofinansowania udzielane w formie nieodpłatnych świadczeń korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy, przy spełnieniu warunków w tym przepisie przewidzianych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż opisane we wniosku świadczenia, przekazane przez wnioskodawcę, będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl