IBPBII/1/415-301/13/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-301/13/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 12 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do źródła przychodów wypłacanych stypendiów dla wybitnych młodych naukowców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do źródła przychodów wypłacanych stypendiów dla wybitnych młodych naukowców.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od listopada 2010 r. wypłaca stypendia dla wybitnych młodych naukowców. Stypendia te przyznawane były przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. z 2010 r. Nr 179, poz. 1204), zgodnie z ustawą o zasadach finansowania nauki z dnia 30 kwietnia 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 615).

Stypendia te korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z interpretacją ogólną z dnia 7 grudnia 2012 r. znak: DD3/033/100/CRS/12/DD-679 oraz interpretacja indywidualną z dnia 12 grudnia 2012 r. znak: IBPBII/1/415-776/12/HK.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zwolnione z podatku dochodowego stypendia dla wybitnych młodych naukowców wypłacane przez Wnioskodawcę zaliczają się do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendia dla wybitnych młodych naukowców nie stanowią przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie mają one źródła w łączącym stypendystę z Uczelnią stosunku pracy ustanowionym na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) oraz na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej (Dz. U. Nr 243, poz. 1447), a są jedynie uhonorowaniem wybitnego rozwoju intelektualnego młodego pracownika naukowego.

Wypłacane stypendia nie mają charakteru wynagrodzenia za pracę i nie stanowią przychodu ze stosunku pracy, ponieważ to nie pracodawca przyznaje i finansuje ww. stypendia, a Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Uczelnia zawiera umowę o finansowanie stypendium naukowego dla wybitnych młodych naukowców z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz wypłaca stypendyście ww. stypendium na podstawie umowy zawartej między stypendystą a Uczelnią.

W ocenie Wnioskodawcy stypendia dla wybitnych młodych naukowców przyznawane i finansowane przez MNiSW, a wypłacane przez Uczelnię stanowią dla stypendysty przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wyliczenie tytułów powstawania źródeł przychodów ma na celu pogrupowanie tych źródeł według podobnego charakteru, co następnie skutkuje zróżnicowanym traktowaniem tychże źródeł. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma ogromne znaczenie dla ustalenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zakwalifikowany częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

I tak zgodnie z art. 10 ust. 1 ww. ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone pkt 1 i 9 tego przepisu:

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,

* inne źródła.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Przychodami z szeroko rozumianego stosunku pracy są więc wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość świadczeń pieniężnych w naturze, bądź ich ekwiwalenty - bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Artykuł 20 ww. ustawy zawiera przykładowy i otwarty katalog przychodów, które nie dają się zakwalifikować do żadnych z wcześniej wymienionych w ustawie źródeł przychodów. Stypendium zostało przez ustawodawcę wymienione w katalogu przychodów z innych źródeł.

Zgodnie z definicją słowa stypendium, zawartą w Słowniku Języka Polskiego pod redakcją W. Doroszewskiego, jest to zapomoga pieniężna wypłacana przez określony czas z funduszów społecznych lub państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży, osób twórczo pracujących lub na prace specjalne (Słownik internetowy PWN).

Artykuł 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakłada obowiązek pobierania zaliczek miesięcznych od kwot wypłacanych stypendiów na jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne, które dokonują wypłat tych stypendiów.

Za stypendia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się w szczególności:

* stypendia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich,

* stypendia naukowe,

* stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych,

* stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych,

* przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce,

* stypendia ministra za osiągnięcia w nauce art. 35 ust. 2 ww. ustawy).

Jednocześnie należy zauważyć, że niektóre stypendia zostały całkowicie zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy jako wolne od podatku dochodowego są wymienione:

* stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki;

* stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 572 z późn. zm.);

* inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez właściwego ministra.

Tym samym jednostka dokonująca wypłaty stypendium wolnego od podatku zwolniona jest z pobrania od niego zaliczki.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż od listopada 2010 r. Wnioskodawca wypłaca stypendia dla wybitnych młodych naukowców. Stypendia te przyznawane były przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. z 2010 r. Nr 179, poz. 1204), zgodnie z ustawą o zasadach finansowania nauki z dnia 30 kwietnia 2010 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 96, poz. 615). Wypłacane przez wnioskodawcę stypendia korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy (interpretacja ogólna Ministra Finansów oraz interpretacja indywidualna wydana dla Wnioskodawcy w grudniu 2012 r.). Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z zakwalifikowaniem wypłacanych stypendiów dla wybitnych młodych naukowców do właściwego źródła przychodu.

Zgodnie z treścią art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 z późn. zm.), minister przyznaje środki finansowe na zadania określone w art. 5 pkt 4-7 oraz pkt 9-11 i 13 w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez uprawnione podmioty, po zasięgnięciu opinii właściwego zespołu, o którym mowa w art. 52 ust. 1-3.

W myśl art. 28 ust. 2 ww. ustawy, minister przyznaje corocznie, na podstawie złożonych wniosków, stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową. Stypendia przyznaje się na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej. Do okresu, na który przyznano stypendium, nie wlicza się przerwy w działalności naukowej związanej z urlopem macierzyńskim lub wychowawczym stypendysty, udzielonych na zasadach określonych w przepisach Kodeksu pracy, albo jego długoletniej choroby, w tym wymagającej rehabilitacji. W tym okresie wypłata stypendium jest zawieszona.

Szczegóły dotyczące przyznawania tych stypendiów określa rozporządzenie wykonawcze do ustawy o zasadach finansowania nauki, wydane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w dniu 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204).

Projekt tego rozporządzenia, w ramach prowadzonych prac legislacyjnych, został zaopiniowany przez Radę Główną Nauki i Szkolnictwa Wyższego (wcześnie pod nazwą Rada Główna Szkolnictwa Wyższego).

Stosownie do § 4 ust. 1 i ust. 2 tego rozporządzenia, środki finansowe na wypłatę stypendium są przekazywane jednostce naukowej zatrudniającej osobę, której przyznano stypendium, zwaną dalej "stypendystą", na podstawie umowy zawartej pomiędzy Ministrem a jednostką naukową, w półrocznych ratach. Środki finansowe są wypłacane stypendyście przez jednostkę, o której mowa w ust. 1, w ratach miesięcznych, na podstawie umowy zawartej pomiędzy jednostką naukową zatrudniająca stypendystę a stypendystą. Wysokość stypendium określona przez ministra nie ulega waloryzacji.

Jak wynika z powyższego stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców przyznawane są dla osób zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową. Jednakże stypendia te, przyznawane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, nie mają źródła w łączącym stypendystę z Wnioskodawcą stosunku pracy i nie mają charakteru wynagrodzenia za pracę. Zasady wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej reguluje rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 października 2011 r. w sprawie warunków wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w uczelni publicznej (Dz. U. Nr 243, poz. 1447) wydane na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 151 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).

Zatem należności wypłacane przez Wnioskodawcę na podstawie ww. rozporządzenia stanowią dla zatrudnionych naukowców przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy, natomiast wypłacane stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców zatrudnionych w jednostkach naukowych i prowadzących działalność naukową, przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, stanowią będą przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ustawy, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl