IBPBII/1/415-292/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-292/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 11 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 21 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C w związku umorzeniem należności z tytułu opłat za pobyt dzieci w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2013 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C w związku z umorzeniem należności z tytułu opłat za pobyt dzieci w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 10 maja 2013 r. znak: IBPB II/1/415-292/13/ASz oraz IBPB II/1/415-511/13/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 21 maja 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 193 ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej za pobyt dziecka w pieczy zastępczej rodzice biologiczni ponoszą miesięczną opłatę w wysokości:

1.

przyznanych świadczeń oraz dodatków, o których mowa w art. 80 ust. 1 i art. 81 - w przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej spokrewnionej, rodzinie zastępczej zawodowej, rodzinie zastępczej niezawodowej lub rodzinnym domu dziecka,

2.

średnich miesięcznych wydatków przeznaczonych na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej oraz interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym - w przypadku umieszczenia w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu socjalizacyjnego, interwencyjnego lub specjalistyczno-terapeutycznego, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej oraz interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym.

Za ponoszenie opłaty rodzice odpowiadają solidarnie (art. 193 ust. 2 ww. ustawy). W przypadku braku możliwości uzyskania od rodziców całości lub części opłaty, opłatę, o której mowa w art. 193 ust. 1 pkt 2 i 3, ponoszą osoby dysponujące dochodem dziecka, w wysokości nie wyższej niż 50% kwoty tego dochodu.

W przypadku, o którym mowa w art. 193 ust. 3 ww. ustawy, za okres pobytu w pieczy zastępczej po uzyskaniu pełnoletności przez osobę, która osiągnęła pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej, o której mowa w art. 37 ust. 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemu pieczy zastępczej, opłatę lub jej część ponosi także ta osoba (art. 193 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 194 ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej opłatę, o której mowa w art. 193 ust. 1, ustala, w drodze decyzji, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej albo interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym.

W myśl art. 194 ust. 2 cyt ustawy rada powiatu określa, w drodze uchwały, szczegółowe warunki umarzania w całości lub w części, odroczenia terminu płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej o której mowa w art. I93 ust. 1.

Stosownie do art. I94 ust. 3 ww. ustawy starosta na wniosek lub z urzędu, uwzględniając uchwałę, o której mowa w ust. 2, może umorzyć w całości lub w części łącznie z odsetkami, odroczyć termin płatności, rozłożyć na raty lub odstąpić od ustalenia opłaty, o której mowa w art. 193 ust. 1.

Rada Powiatu w dniu 2 marca 2012 r. podjęła uchwałę w sprawie warunków umarzania w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej. Podstawą umarzania ww. opłat lub odstąpienia od ustalenia opłaty są szczególnie uzasadnione okoliczności, dotyczące sytuacji finansowej i rodzinnej osób zobowiązanych.

W 2012 r. Wnioskodawca wydał w stosunku do rodziców dzieci przebywających w pieczy zastępczej, osób dysponujących dochodami dziecka i pełnoletnich wychowanków decyzje w przedmiocie odstąpienia od naliczania opłaty za pobyt dzieci w pieczy zastępczej oraz decyzje umarzające opłaty za pobyt dzieci w pieczy zastępczej. W treści decyzji umarzających opłaty za pobyt dzieci w pieczy zastępczej została określona wysokość umarzanej opłaty.

W decyzjach w przedmiocie odstąpienia od ustalania opłaty wysokość opłat, od których ustalania odstąpiono nie została określona, gdyż w istocie od ustalania tych opłat odstąpiono a ponadto w dacie wydawania decyzji ostateczna suma świadczeń oraz dodatków o których mowa w art. 80 ust. 1 i art. 81 wypłacanych rodzinie zastępczej bądź wydatków przeznaczonych na utrzymanie dziecka w placówce nie była jeszcze znana zaś odstąpienie dotyczyło również opłat za okresy następujące po wydaniu decyzji.

W miesiącu lutym 2013 r. na podstawie ww. decyzji Wnioskodawca wystawił deklaracje PIT-8C zarówno w stosunku do osób, wobec których odstąpiono od ustalania opłaty jak i wobec których umorzono naliczoną odpłatność. W przypadku osób, wobec których wydano decyzje w przedmiocie odstąpienia od naliczania opłaty, wobec braku określenia w decyzji wysokości opłat, od których ustalania się odstępuje za przychód uznano kwoty rzeczywiście wypłaconych świadczeń i dodatków na rzecz rodziny bądź odpowiednio wartość średnich miesięcznych wydatków przeznaczonych na utrzymanie dziecka w placówce w danym okresie.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że uchwała Rady Powiatu w sprawie szczegółowych warunków umarzania w całości lub w części, odraczania terminu płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zstępczej ma charakter generalno-abstrakcyjny (skierowana jest do ogółu).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo zaliczył kwoty umorzonych opłat za pobyt dzieci w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych do przychodów z innych źródeł, podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym osobom, wobec których dokonano umorzeń opłat, należało wystawić informacje PIT-8C.

Wnioskodawca uznał, że zarówno kwoty umorzonych opłat za pobyt dzieci w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych, jak i kwoty stanowiące równowartość wypłaconych świadczeń lub kosztu pobytu dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej (w przypadku odstąpienia od ustalania opłaty) stanowią przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym osobom, wobec których dokonano umorzeń lub odstąpiono od ustalenia opłaty wystawił informacje PIT-8C. Stanowisko takie wynika z interpretacji art. 21 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zawiera zamknięty katalog zwolnień na gruncie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w którym nie mieszczą się nieodpłatne świadczenia polegające na uzyskaniu umorzenia opłat za pobyt dziecka w pieczy zastępczej lub z tytułu odstąpienia od ustalenia tych opłat.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy obowiązku wystawienia informacji PIT-8C w związku z umorzeniem należności z tytułu opłat za pobyt dzieci w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Natomiast w zakresie obowiązku wystawienia informacji PIT-8C w związku z odstąpieniem od naliczania opłat za pobyt dzieci w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie znak: IBPB II/1/415-511/13/ASz.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar finansowy. Innymi słowy, pod pojęciem tym należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności" wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Stosownie do treści art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z treści wniosku wynika, że Rada Powiatu w dniu 2 marca 2012 r. podjęła uchwałę w sprawie warunków umarzania w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej. Podstawą umarzania ww. opłat lub odstąpienia od ustalenia opłaty są szczególnie uzasadnione okoliczności, dotyczące sytuacji finansowej i rodzinnej osób zobowiązanych. Uchwała Rady Powiatu w sprawie szczegółowych warunków umarzania w całości lub w części, odraczania terminu płatności, rozkładania na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zstępczej ma charakter generalno-abstrakcyjny (skierowana jest do ogółu).

W 2012 r. Wnioskodawca wydał w stosunku do rodziców dzieci przebywających w pieczy zastępczej, osób dysponujących dochodami dziecka i pełnoletnich wychowanków decyzje w przedmiocie odstąpienia od naliczania opłaty za pobyt dzieci w pieczy zastępczej oraz decyzje umarzające opłaty za pobyt dzieci w pieczy zastępczej. W treści decyzji umarzających opłaty za pobyt dzieci w pieczy zastępczej została określona wysokość umarzanej opłaty.

W decyzjach w przedmiocie odstąpienia od ustalania opłaty wysokość opłat, od których ustalania odstąpiono nie została określona, gdyż w istocie od ustalania tych opłat odstąpiono a ponadto w dacie wydawania decyzji ostateczna suma świadczeń oraz dodatków o których mowa w art. 80 ust. 1 i art. 81 wypłacanych rodzinie zastępczej bądź wydatków przeznaczonych na utrzymanie dziecka w placówce nie była jeszcze znana zaś odstąpienie dotyczyło również opłat za okresy następujące po wydaniu decyzji.

W miesiącu lutym 2013 r. na podstawie ww. decyzji Wnioskodawca wystawił deklaracje PIT-8C zarówno w stosunku do osób, wobec których odstąpiono od ustalania opłaty jak i wobec których umorzono naliczoną odpłatność. W przypadku osób, wobec których wydano decyzje w przedmiocie odstąpienia od naliczania opłaty, wobec braku określenia w decyzji wysokości opłat, od których ustalania się odstępuje za przychód uznano kwoty rzeczywiście wypłaconych świadczeń i dodatków na rzecz rodziny bądź odpowiednio wartość średnich miesięcznych wydatków przeznaczonych na utrzymanie dziecka w placówce w danym okresie.

Zgodnie z art. 193 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 135 i 154) za pobyt dziecka w pieczy zastępczej rodzice ponoszą miesięczną opłatę w wysokości:

1.

przyznanych świadczeń oraz dodatków, o których mowa w art. 80 ust. 1 i art. 81 - w przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej spokrewnionej, rodzinie zastępczej zawodowej, rodzinie zastępczej niezawodowej lub rodzinnym domu dziecka;

2.

średnich miesięcznych wydatków przeznaczonych na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej oraz interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym - w przypadku umieszczenia dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu socjalizacyjnego, interwencyjnego lub specjalistyczno-terapeutycznego, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej oraz interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym.

Za ponoszenie opłaty, o której mowa w ust. 1, rodzice odpowiadają solidarnie (art. 193 ust. 2 ww. ustawy). Stosownie do art. 193 ust. 6 pow. ustawy opłatę, o której mowa w ust. 1, ponoszą także rodzice pozbawieni władzy rodzicielskiej lub którym władza rodzicielska została zawieszona albo ograniczona.

Zgodnie z art. 194 ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej opłatę, o której mowa w art. 193 ust. 1, ustala, w drodze decyzji, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej albo interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym.

W myśl art. 194 ust. 2 cyt. ustawy rada powiatu określa, w drodze uchwały, szczegółowe warunki umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty, o której mowa w art. 193 ust. 1.

Stosownie do art. 194 ust. 3 ww. ustawy starosta na wniosek lub z urzędu, uwzględniając uchwałę, o której mowa w ust. 2, może umorzyć w całości lub w części łącznie z odsetkami, odroczyć termin płatności, rozłożyć na raty lub odstąpić od ustalenia opłaty, o której mowa w art. 193 ust. 1.

Biorąc powyższe przepisy pod uwagę, należy stwierdzić, że warunki umorzenia rodzicom opłaty z tytułu pobytu ich dziecka w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych określa rada powiatu w formie uchwały.

O ile zatem z treści danej uchwały wynika - tak jak ma to miejsce w przedstawionym stanie faktycznym - że uchwała ma charakter generalno-abstrakcyjny (każdy po spełnieniu określonych w niej warunków może skorzystać z umorzenia przedmiotowej opłaty), to umorzenie, na jej podstawie, opłaty za pobyt dziecka w rodzinach zastępczych i placówkach opiekuńczo-wychowawczych, nie powoduje powstania przychodu z innych źródeł, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, na Wnioskodawcy nie ciążył obowiązek sporządzenia dla osób, wobec których zastosowano umorzenie - informacji PIT-8C.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl