IBPBII/1/415-287/09/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-287/09/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 27 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów osób realizujących cel projektu w ramach 7 Programu Ramowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania dochodów osób realizujących cel projektu w ramach 7 Programu Ramowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako członek konsorcjum współuczestniczy w realizacji projektu współfinansowanego ze środków 7 Programu Ramowego w ramach programu szczegółowego Cooperation (Współpraca), o oficjalnym akronimie FRIDA oznaczającym "Fostering Regional Innowation Development through Anchors and Networks: a Cross Regional Comparison in an Evolving International Context" (Wspieranie Innowacyjności Regionów poprzez Firmy Kotwice oraz Sieci: Porównywanie Regionów w Zmieniającym się kontekście Międzynarodowym), który został zgłoszony do konkursu w dziale Nauki Społeczno-Ekonomiczme i Humanistyczne, w obszarze 8.2.2 Reginal Territorial and Social Cohesion. Liderem projektu jest U., który koordynuje pracę sześciu partnerów, m.in. wnioskodawcy.

Celem projektu jest wspieranie ponadnarodowej współpracy naukowo-badawczej w wybranych obszarach tematycznych, tj.:

1.

ujawnienie głównych cech tzw. "firm kotwic" oraz zbadanie istoty wymiany pomiędzy nimi a lokalnymi przedsiębiorstwami,

2.

mapowanie struktury relacyjnej klastrów regionalnych oraz wyłonienie głównych miar sieci, aby przeprowadzić międzyregionalne porównania cech relacyjnych,

3.

wykorzystanie modeli statystycznych dla estymacji wpływu efektów sieci na osiągnięcia regionów,

4.

analiza międzyregionalnych wzorców dostępu oraz interakcji.

Wkładem merytorycznym wnioskodawcy jest rozszerzenie zakresu projektu poza samą koncepcję "firm kotwic" o sieci międzyorganizacyjne. Przedmiotem badań zespołu wnioskodawcy będzie klaster przemysłu lotniczego. Prace merytoryczne pracowników zaangażowanych przy realizacji projektu są jego kosztami kwalifikowanymi wykazywanymi w pozycji koszty bezpośrednie, tj. projekt pokrywa wynagrodzenia pracowników z narzutami. Ponadto projekt pokrywa zakup materiałów, usług, koszty podróży służbowych krajowych i zagranicznych, inne koszty niezbędne do prawidłowej realizacji projektu oraz koszty bezpośrednie takie jak amortyzacja, energia, administracja, inne niezbędne do prawidłowej realizacji projektu. Bezpośrednimi wykonawcami będzie określona grupa pracowników naukowo-dydaktycznych. Pracownicy mają obowiązek prowadzić indywidualne karty pracy, z wykazaniem liczby godzin przepracowanych na rzecz projektu. Na podstawie godzin wykazanych w tych kartach pracy będą dokonywane wypłaty wynagrodzeń. Naliczenie płac, dotyczące projektu finansowanego przez Komisję Europejską następować będzie na wyodrębnionych listach płac. Dotyczy to tylko osób, które bezpośrednio realizują cel projektu. Środki finansowe z Komisji Europejskiej będą przysyłane na wydzielony rachunek bankowy prowadzony przez lidera projektu, tj. U. w walucie EUR, który z kolei przekazywał będzie pozostałym partnerom projektu należne im środki w czasie trwania projektu. W związku z tym wnioskodawca dla celów realizacji projektu otworzył odrębne konto bankowe w walucie EUR, na które przekazywane będą środki finansowe przeznaczone na realizację projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wynagrodzenia pracowników bezpośrednio realizujących cele projektu w ramach umów o pracę w części dotyczącej wynagrodzeń za zadania wykonane na rzecz projektu i opłacone ze środków pochodzących z Komisji Europejskiej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca, przywołując treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdza, iż jego zdaniem wynagrodzenia osób realizujących zadania projektów mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ponieważ:

1.

dochody są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

2.

podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

1.

środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Za czynności o charakterze merytorycznym uznać należy wykonywane w ramach danego programu czynności dotyczące jego treści, przedmiotu, nie zaś strony formalnej, zewnętrznej. Te ostatnie potraktować należy jako czynności o charakterze pomocniczym, które ze swej istoty mają jedynie wspomagać realizację programu (są to czynności dodatkowe, posiłkowe, służące jako pomoc czy też ułatwienie). Zatem rozróżnienie czynności merytorycznych i pomocniczych powinno być dokonywane w oparciu o ich związek z określonym programem, który niewątpliwie występuje w odniesieniu do obydwu rodzajów czynności, jednak w pierwszym przypadku będzie to związek bezpośredni, w drugim zaś pośredni. Istotnym jest, że zakres prac służących realizacji programu, wykonywanych przez osoby fizyczne winien być szczegółowo i jednoznacznie określony w zawartych z tymi osobami przez bezpośredniego beneficjenta umowach, w niniejszym przypadku umowach o pracę. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca jako członek konsorcjum współuczestniczy w realizacji projektu współfinansowanego ze środków 7 Programu Ramowego w ramach programu szczegółowego. Liderem projektu jest U., który koordynuje pracę sześciu partnerów, m.in. wnioskodawcy. Środki finansowe z Komisji Europejskiej będą przysyłane na wydzielony rachunek bankowy prowadzony przez lidera projektu, który z kolei przekazywał będzie pozostałym partnerom projektu należne im środki w czasie trwania projektu.

7 Program Ramowy (2007-2013) Unii Europejskiej jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie powołany decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji. Jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską.

Wobec powyższego, tylko w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty przez wnioskodawcę będącego beneficjentem pomocy, wynagrodzenia pracowników będą finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas będą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, jednakże pod warunkiem, że osoby które je otrzymają będą bezpośrednio realizowały cel programu.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji gdy wynagrodzenia nie będą finansowane bezpośrednio ze środków 7 Programu Ramowego Badań przekazanych przez Komisję Europejską, tylko będą wypłacane ze środków wnioskodawcy, a następnie nastąpi refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenia te nie będą spełniać warunków do zwolnienia ich z podatku dochodowego. W takiej sytuacji wnioskodawca jako płatnik będzie zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Bez znaczenia pozostaje fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków programów ramowych badań.

Omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie w momencie wypłaty wynagrodzeń ze środków pomocowych zgromadzonych na wydzielonym na potrzeby realizacji projektu rachunku bankowym.

Jak wynika z ww. przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Reasumując, wynagrodzenia pracowników uczestniczących w realizacji ww. projektu będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków przekazanych z Komisji Europejskiej pod warunkiem, że będą finansowane bezpośrednio z tych środków i pracownicy ci będą bezpośrednio realizować cel programu objętego pomocą. Natomiast wynagrodzenie finansowane ze środków własnych będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl