IBPBII/1/415-273/10/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-273/10/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 8 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 18 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłacanego wynagrodzenia za pracę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wypłacanego wynagrodzenia za pracę.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 29 kwietnia 2010 r. Znak: IBPB II/1/415-273/10/BJ wezwano wnioskodawczynię do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 18 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest laureatką grantu Unijnego, w kategorii P. Temat: w języku polskim: "...". Uczelnia poinformowała ją, iż laureaci w poprzednim konkursie byli zwolnieni z podatku. W przypadku wnioskodawczyni uczelnia zdecydowała się na pobieranie podatku dochodowego automatycznie.

Wnioskodawczyni przywołała przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazała na pismo Ministra Finansów z dnia 27 lutego 2009 r., z którego wynika, iż zwolnienie przedmiotowe dotyczy także środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej. Jednak norma ta zawiera szereg innych przesłanek, których spełnienie warunkuje zastosowanie zwolnienia, do których należy zaliczyć:

* ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna, tj. ustalenie beneficjenta,

* zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest finansowany/wynagradzany,

* bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego z określonych powyżej środków zagranicznej bezzwrotnej pomocy.

Beneficjentem jest wnioskodawczyni. Jej dochody są pochodzenia unijnego i mają charakter bezzwrotny.

W piśmie z dnia 11 maja 2010 r. (data wpływu - 18 maja 2010 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, wnioskodawczyni poinformowała, iż:

1.

Jest autorką projektu badawczego, który stanął do konkursu i otrzymał finansowanie czyli grant, kategoria P. (...). Jest także jego jedynym wykonawcą i realizuje bezpośrednio cele tego projektu.

2.

Jest zatrudniona na umowę o pracę na Uczelni na czas realizacji projektu styczeń 2010 r. - wrzesień 2012 r.).

3.

Jej wynagrodzenie jest pokrywane z powyższego grantu czyli bezzwrotnej pomocy z UE.

4.

Uczelnia pozyskuje środki bezzwrotnej pomocy z UE na podstawie umowy (...) zawartej pomiędzy Uczelnią reprezentowaną przez prof. X a Unią Europejską reprezentowaną przez Komisję Wspólnot Europejskich (Committion of the European Community).

Dodatkowo, wnioskodawczyni zwróciła uwagę na fakt, iż poprzednie tego typu granty były zwolnione z podatku dochodowego.

"Zgodnie z Decyzją Ministra Edukacji Narodowej i Sportu (DSW-2-0412-06/ZM/2004) z dnia 6 lipca 2004 r. stypendia otrzymane w ramach Systemu Stypendialnego oraz Wspólnotowego Centrum Badawczego Programu Ramowego są zwolnione z płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych:

Źródło:.."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy płacenie podatku dochodowego jest w przypadku wnioskodawczyni prawidłowe oraz czy może się starać o zwrot odprowadzonego podatku w rozliczeniu rocznym, bądź w czasie późniejszym....

Zdaniem wnioskodawczyni, na podstawie faktu, iż jest laureatką konkursu wspierającego powrót wybitnych naukowców z zagranicy do Polski sponsorowanego w całości przez Unię Europejską, zgodnie z istniejącym w Polsce prawem powinna być zwolniona z podatku dochodowego. Dodatkowo zwróciła uwagę, iż laureaci podobnych konkursów w 6 programie ramowym byli automatycznie zwolnieni z podatku. Wnioskodawczyni przywołując pismo Ministerstwa Finansów z dnia 27 lutego 2009 uważa, iż w przypadku spełnienia wszystkich wcześniej wspomnianych warunków przychody pochodzące ze środków programów ramowych badań Unii Europejskiej są zwolnione z opodatkowania. Dodatkowo wskazała, iż w ww. piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 27 lutego 2009 r. umieszczono informację, iż stanowisko Ministerstwa Finansów z dnia 27 czerwca 2003 r. zawarte w dokumencie Nr PB5/IMD-033-21-1128/03 jest nadal aktualne.

Ponadto, wnioskodawczyni wskazała na informację przedstawiciela Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE, iż w Polsce stypendia i dochody otrzymywane z programów ramowych zwolnione są z płacenia podatku dochodowego od osób fizycznych. W przypadku poprawnie skonstruowanej umowy płacony jest tylko od wynagrodzenia ZUS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy-wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym, warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Powyższe oznacza, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek wynikających z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, (...), przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dla oceny - czy wynagrodzenia wnioskodawczyni spełniają tę przesłankę znaczenie ma więc m.in. ustalenie źródła i sposobu finansowania tego wynagrodzenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni jest laureatką grantu Unijnego w Programie Ramowym, w kategorii P. Jest zatrudniona na umowę o pracę na Uczelni na czas realizacji projektu (styczeń 2010 r. - wrzesień 2012 r.). Wnioskodawczyni wskazała, iż jej wynagrodzenie jest pokrywane z powyższego grantu czyli bezzwrotnej pomocy z UE. Uczelnia pozyskuje środki bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej na podstawie umowy zawartej pomiędzy Uczelnią a Unią Europejską reprezentowaną przez Komisję Wspólnot Europejskich.

Program Ramowy Badań jest największym mechanizmem finansowania i kształtowania badań naukowych na poziomie europejskim w latach 2007-2013. O fundusze mogą ubiegać się instytucje naukowe (uniwersytety, akademie, instytuty), jednostki przemysłowe (małe i średnie przedsiębiorstwa, duży przemysł), organizacje (federacje, stowarzyszenia), jednostki rządowe i samorządowe, organizacje pozarządowe oraz inne prywatne i publiczne jednostki posiadające osobowość prawną. Program ten został utworzony na mocy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotyczącej powołania siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013).

Program stypendialny w ramach Programu Ramowego badań wchodzi w skład podprogramu szczegółowego P. W skład programu wchodzi 14 różnych rodzajów stypendiów (zwanych w Programie Ramowym schematami finansowania), w ramach których finansowane mogą być wszystkie dziedziny naukowe i tematy badawcze, które mają znaczenie dla Wspólnoty Europejskiej a nie koncentrują się na potrzebach jednego kraju.

Jednym ze stypendiów w ramach programu jest ERG. O wsparcie w ramach grantu reintegracyjnego mogą się ubiegać naukowcy z krajów członkowskich Unii Europejskiej lub z krajów stowarzyszonych z 7 PR posiadający co najmniej 4-letnie doświadczenie w prowadzeniu prac badawczych, liczone od momentu uzyskania tytułu magistra, lub posiadający tytuł doktorski, którzy byli stypendystami przez okres co najmniej 18 miesięcy. Naukowiec składa wniosek o przyznanie grantu wspólnie z instytucją, do której pragnie powrócić, ulokowaną w jednym z krajów członkowskich Unii Europejskiej lub w kraju stowarzyszonym.

Z wniosku wynika, że wynagrodzenie wnioskodawczyni jest pokrywane z grantu czyli bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej. Wnioskodawczyni wskazała, iż jej dochody są pochodzenia unijnego i mają charakter bezzwrotny.

Należy zatem wskazać, że w sytuacji, gdy w dniu dokonywania wypłaty, wynagrodzenie wnioskodawczyni jest finansowane bezpośrednio ze środków przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek to wówczas korzysta ono ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że wnioskodawczyni bezpośrednio realizuje cel programu.

Podkreślenia wymaga, że w sytuacji gdy wynagrodzenie nie jest finansowane bezpośrednio ze środków programu ramowego badań przekazanych przez Komisję Europejską, tylko jest np. wypłacane ze środków Uczelni a następnie następuje refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenie to nie spełnia warunków do zwolnienia go z podatku dochodowego. W takiej sytuacji Uczelnia (płatnik) ma obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Bez znaczenia pozostaje fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków programów ramowych badań.

Zgodnie z powyższym wskazanemu zwolnieniu mogą podlegać jedynie wynagrodzenia wnioskodawczyni wypłacone bezpośrednio z konta wyodrębnionego na potrzeby projektu, na którym w momencie dokonywania wypłaty muszą znajdować się przekazane z Komisji Europejskiej środki, przy jednoczesnym spełnieniu drugiej z przesłanek wskazanych w przepisie podatkowym.

Jak wynika z powyższego przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez podatnika. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu projektu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych. Ustalenie natomiast, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody np. ze stosunku pracy.

Tutejszy organ w ramach postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej nie ocenia jaki charakter mają czynności wykonywane przez wnioskodawczynię tylko opiera się na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. To na wnioskodawczyni - jako stronie wywodzącej z danej okoliczności skutki prawne w postaci możliwości zastosowania do otrzymywanych przychodów zwolnienia przedmiotowego, będzie spoczywał obowiązek udowodnienia - w ewentualnym postępowaniu podatkowym - że bezpośrednio realizuje cele programu.

Wnioskodawczyni wskazała we wniosku, iż jest jedynym wykonawcą i realizuje bezpośrednio cele tego projektu.

W związku z powyższym należy uznać, że w przedmiotowej sytuacji wypełniona została druga z przesłanek wskazanych w przepisie podatkowym.

Reasumując, wynagrodzenie wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, jedynie w sytuacji spełnienia obu przesłanek wskazanych w tym przepisie.

Wobec powyższego, jeżeli wynagrodzenie wnioskodawczyni spełnia warunki, o których mowa powyżej, to może ona wykazać z tego tytułu nadpłatę w zeznaniu rocznym składanym za 2010 r.

Jednocześnie nadmienia się, iż jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła wnioskodawczyni, w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl