IBPBII/1/415-267/09/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-267/09/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 marca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 5 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia przez mieszkańców przekazanej na rzecz Gminy darowizny w związku z budową sieci kanalizacyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia przez mieszkańców przekazanej na rzecz Gminy darowizny w związku z budową sieci kanalizacyjnej.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 24 kwietnia 2009 r. Znak: IBPP4/443-302/09/AZ, IBPB II/1/415-267/09/MK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

W dniu 5 maja 2009 r. wpłynęło do tut. Biura uzupełnienie ww. wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje zadanie poprzez Urząd Gminy. Z mieszkańcami miejscowości zawiera się umowy darowizny przeznaczonej na budowę sieci kanalizacyjnej. Przedmiotem umowy jest określenie zasad wykorzystania przekazanej darowizny na realizację zadania: "Budowa sieci kanalizacyjnej", w której to umowie Darczyńca dobrowolnie deklaruje się uczestniczyć w kosztach budowy i dokona zapłaty na rachunek Gminy. W ramach tej darowizny Gmina wykona następujące prace:

1.

przepięcie instalacji przed zbiornikiem ścieków do studzienki na przyłączu, według posiadanej przez Gminę dokumentacji,

2.

geodezyjną inwentaryzację powykonawczą odcinka kanalizacji.

W trakcie realizacji inwestycji wnioskodawca będzie dokonywał przyłączy do granicy nieruchomości.

Gmina będzie realizowała całość inwestycji w ramach zadań własnych. Właściciele nieruchomości nie będą ponosili kosztów budowy sieci kanalizacyjnej. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców będą dobrowolne, a Gmina nie uzależnia od dokonywania tych wpłat wykonania na rzecz mieszkańców jakichkolwiek czynności.

Z właścicielami nieruchomości zawierane są umowy darowizny przeznaczonej na budowę kanalizacji. Umowa nie przewiduje rozliczenia między stronami, wpłaty nie będą udokumentowane fakturami VAT. Darczyńca dobrowolnie deklaruje się uczestniczyć w kosztach budowy i dokona wpłaty na rachunek Gminy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wpłaty z umów podlegają odliczeniu jako darowizna w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, darowizna ta nie podlega ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Darowizna ta nie podlega odliczeniu od dochodu podatnika (art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nie dotyczy przekazania na rzecz jednej organizacji pożytku publicznego kwoty 1% podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele, z zastrzeżeniem ust. 6e-w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu.

Z treści ww. przepisu wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, darowizna musi spełniać jednocześnie następujące warunki:

* być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

* obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Artykuł 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) zawiera katalog zadań publicznych, tj. zawiera 24 cele pożytku publicznego.

Przy czym niezbędnym do zachowania warunkiem uprawniającym do skorzystania z odliczenia od dochodu przekazanej darowizny są wymogi co do statusu beneficjenta, a mianowicie organizacji, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Natomiast z art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego wynika, iż działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

1.

osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

2.

stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Organizacjami wymienionymi w ww. art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie to:

1.

organizacje pozarządowe (o charakterze społecznym), tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, nienależące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku,

2.

stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,

3.

kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. 249, poz. 2104 z późn. zm.) sektor finansów publicznych tworzą gminy, powiaty i samorząd województwa, zwane dalej "jednostkami samorządu terytorialnego", oraz ich związki.

Z powyższego wynika, iż Gmina jest jednostką sektora finansów publicznych, nie jest organizacją pozarządową.

W świetlne powyższego przekazana przez mieszkańców na rzecz Gminy darowizna na budowę sieci kanalizacyjnej nie jest darowizną spełniającą wymogi określone w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Gmina jako jednostka obdarowana nie jest organizacją określoną w art. 3 ust. 2 i ust. 3 tej ustawy. Zatem darowizna mieszkańców na rzecz Gminy nie podlega odliczeniu na zasadach określonych w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Darowizna powyższa nie spełnia również wymogów odliczenia w ramach 1% podatku należnego wynikającego z zeznania podatkowego.

Zgodnie z art. 45c ust. 1 i ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 40 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) i mającym zastosowanie zgodnie z art. 14 pkt 1 tej ustawy do uzyskanych przez podatników dochodów od dnia 1 stycznia 2008 r. - naczelnik urzędu skarbowego właściwy miejscowo dla złożenia zeznania podatkowego, na wniosek, o którym mowa w ust. 3, przekazuje na rzecz jednej organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego, wybranej przez podatnika z wykazu, o którym mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego, zwanej dalej "organizacją pożytku publicznego", kwotę w wysokości nienieprzekraczającej 1% podatku należnego wynikającego:

1.

z zeznania podatkowego złożonego w terminie określonym dla jego złożenia, albo

2.

z korekty zeznania, o którym mowa w pkt 1, jeżeli została dokonana w ciągu dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego

- po jej zaokrągleniu do pełnych dziesiątek groszy w dół.

Za wniosek uważa się wskazanie przez podatnika w zeznaniu podatkowym albo w korekcie zeznania, o których mowa w ust. 1, organizacji pożytku publicznego, poprzez podanie jej nazwy, numeru wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego oraz kwoty do przekazania na rzecz tej organizacji, w wysokości nieprzekraczającej 1% podatku należnego.

Zgodnie z art. 20 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacją pożytku publicznego może być organizacja pozarządowa oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3, jeżeli, z zastrzeżeniem art. 21, spełniają łącznie następujące wymagania:

1.

prowadzą działalność statutową na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;

2.

działalność określona w pkt 1, z zastrzeżeniem pkt 3, jest wyłączną statutową działalnością organizacji pozarządowej i dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub grupy podmiotów, o której mowa w pkt 1, w sferze określonej w art. 4;

3.

w odniesieniu do stowarzyszeń i klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia za spełnienie wymagania, o którym mowa w pkt 2, można uważać prowadzenie działalności, o której mowa w pkt 1 i 2, również na rzecz członków stowarzyszenia albo klubu sportowego działającego w formie stowarzyszenia;

4.

nie prowadzą działalności gospodarczej albo prowadzą działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych;

5.

cały dochód przeznaczają na działalność, o której mowa w pkt 1 i 2;

6.

mają statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli i nadzoru:

a.

nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,

b.

nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,

c.

mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż określone w art. 8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz. 306, z 2001 r. Nr 85, poz. 924 i Nr 154, poz. 1799, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 60, poz. 535);

7.

statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych oraz podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3, zabraniają:

a.

udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",

b.

przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

c.

wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3,

d.

zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.

W świetle ww. art. 20 - Gmina nie jest organizacją pożytku publicznego, w związku z czym przekazana przez mieszkańców na rzecz Gminy darowizna nie dotyczy przekazania przez podatnika na rzecz jednej organizacji pożytku publicznego, kwoty w wysokości 1% podatku należnego wynikającego z zeznania podatkowego, o którym mowa w art. 45c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się, iż w pozostałym zakresie wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną Nr IBPP4/443-302/09/AZ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl