IBPBII/1/415-26/08/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-26/08/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Placówki Terenowej przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 29 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaconych odsetek ustawowych od wyrównań zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłaconych odsetek ustawowych od wyrównań zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 czerwca 2008 r. sygn. Akt SK 16/06 stwierdza, iż jest zobowiązany do ponownego przeliczenia podstawy zasiłków chorobowych i wypłaty wyrównań z tego tytułu wraz z odsetkami.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 12 wskazuje, że przychodami ze stosunku pracy są wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężna świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń. Prawo do otrzymania wyrównania zasiłków chorobowych ma pracownik, bowiem przysługują mu w związku z obowiązkiem ubezpieczenia wynikającym ze stosunku pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy wypłata odsetek od wypłaconych wyrównań zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy wypłata odsetek od wypłat zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego dla pracownika wolna jest od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 95, bowiem mówi on o zwolnieniu z opodatkowania odsetek z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń i świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 tj. ze stosunku pracy. Nie prawidłowym byłoby zaliczenie tych przychodów do innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i opodatkowanie tych wypłat w rozumieniu art. 20 ust. 1. Wnioskodawca twierdzi, iż w artykule tym mowa jest o zasiłkach wypłaconych przez zakład pracy, ale nie dotyczy to wypłat dla pracowników, bowiem przepis ten dotyczy przychodów, których jednoznaczne zakwalifikowanie do przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 jest niemożliwe. Przepis ten dotyczy np. wypłat zasiłków dla zleceniobiorców. Na potwierdzenie prawidłowości rozumowania wnioskodawca przywołuje sposób rozliczenia podatków, i tak dochody ze stosunku pracy wykazywane są łącznie bez względu na sposób ich finansowania tak więc również z zasiłkami z ubezpieczenia społecznego zgodnie z art. 20 ust. 1 zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wykazywane są w PIT-8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jednocześnie zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów są przychody z innych źródeł. Katalog przychodów z innych źródeł zawarty jest w art. 20 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy, który stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, o czym przesądza użycie przez ustawodawcę sformułowania "w szczególności". Wyliczenie zawarte w art. 20 ust. 1 ww. ustawy jest zatem jedynie wyliczeniem przykładowym.

Należy zauważyć, że zasiłki z ubezpieczenia społecznego nie stanowią przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale przychody z innych źródeł, pomimo, że w art. 31 ww. ustawy został nałożony na pracodawcę obowiązek poboru zaliczek na podatek od wypłaconych zasiłków.

Zgodnie bowiem z art. 31 osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Instytucję prawną odsetek za zwłokę reguluje art. 481 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Stanowi on, iż jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może zażądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. Jeżeli stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry oznaczona, należą się odsetki ustawowe.

Na zasadzie wyjątku w art. 21 ust. 1 pkt 95 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały zwolnione z podatku jedynie odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń i świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 tj. stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcja rolną, pracy nakładczej, emerytury lub renty.

Otrzymane odsetki za zwłokę w wykonaniu innych zobowiązań są przychodem wierzyciela (podatnika) opodatkowanym na zasadach ogólnych.

W związku z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym należy uznać, iż wartość przedmiotowych odsetek, tj. odsetek ustawowych od wypłaconych wyrównań zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego nie podlega zwolnieniu z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 95 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż odsetki te nie są odsetkami od przychodów wymienionych w tym przepisie.

Ponadto należy wyjaśnić, że na pracodawcy w takiej sytuacji ciąży obowiązek wystawienia PIT-8C obejmującego kwotę wypłaconych odsetek zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w świetle którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Wynika to z faktu, że obowiązek poboru zaliczki obciąża pracodawcę od wypłaconych zasiłków z ubezpieczenia społecznego (art. 31 ww. ustawy), a odsetki nie są zasiłkami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl