IBPBII/1/415-252/09/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-252/09/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 19 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania przez Spółdzielnię Mieszkaniową kosztów wymiany stolarki okiennej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania przez Spółdzielnię Mieszkaniową kosztów wymiany stolarki okiennej.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 5 maja 2009 r. Znak: IBPB II/1/415-252/09/MK wezwano wnioskodawczynię do jego uzupełnienia. Pismo to zostało skutecznie doręczone w dniu 11 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w deklaracji PIT-37 za 2004 r. nie uwzględniła przychodu z tytułu dofinansowania do stolarki okiennej otrzymanego w tym samym roku ze Spółdzielni Mieszkaniowej, której jest członkiem, mimo zastosowania ulgi remontowej i odliczeniu całej kwoty wydanej na okno w deklaracji PIT-D.

Spółdzielnia Mieszkaniowa nie wystawiła deklaracji PIT-8C, dlatego wnioskodawczyni nie uwzględniła tego przychodu w deklaracji rocznej nie wiedząc, że jest to przychód do opodatkowania. Spółdzielnia informuje, że wnioskodawczyni powinna wystąpić z wnioskiem o wystawienie deklaracji PIT-8C.

Podobna sytuacja powtórzyła się w 2005 r., z tym że kwotę dofinansowania wnioskodawczyni otrzymała od Spółdzielni później w następnym roku, już po złożeniu deklaracji rocznej za 2005 r.

Obecnie wnioskodawczyni wnioskuje o zwrot części VAT za materiały budowlane i Urząd Skarbowy kwestionuje ujęcie całej kwoty wydanej na stolarkę okienną objętą 22% VAT-em i sugeruje dokonanie korekty deklaracji rocznych PIT-37 za lata, w których wnioskodawczyni otrzymała dofinansowanie i ujęcie pomniejszonych o dofinansowanie kwot ze wniosku o zwrot podatku VAT.

Faktura z 2004 r. ze stolarkę okienną w całości objęta jest 22% VAT-em, więc wnioskodawczyni ubiega się o zwrot całej różnicy niesłusznie pobranego podatku VAT, natomiast faktura z 2005 r. w części jest objęta 22% VAT-em, a w części dotyczącej robocizny 7%, więc we wniosku VZM-1/B wnioskodawczyni uwzględniła tę część nie biorąc pod uwagę otrzymanego dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dofinansowanie przez Spółdzielnię Mieszkaniową kosztów wymiany stolarki okiennej jest przychodem.

2.

Po której stronie leży odpowiedzialność, jeżeli Spółdzielnia nie wystawiła deklaracji PIT-8C, kto poniesie ewentualne odsetki, jeżeli dofinansowanie stanowi dochód i czy Spółdzielnia jest zobowiązana do wystawienia takiej deklaracji jeżeli o nią nie wystąpiła wnioskodawczyni.

3.

Od jakiej kwoty wnioskodawczyni może ubiegać się o częściowy zwrot VAT, całej czy pomniejszonej o dofinansowanie, gdzie część kwoty faktury nie była objęta 22% a 7% VAT-em.

Zdaniem wnioskodawczyni, obowiązkiem Spółdzielni jest wystawienie deklaracji PIT-8C, która mimo, że nie płaci podatku, powinna wystawić deklarację i jej drugi egzemplarz złożyć we właściwym dla siebie Urzędzie Skarbowym.

Zgodnie z podatkiem dochodowym od osób fizycznych rozliczenie powinno uwzględniać wszystkie udokumentowane przychody podatnika, a na wyżej wymieniony przychód nie ma dokumentu, a jedynie zapis Spółdzielni na odwrocie faktury o wypłaconym dofinansowaniu.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania przez Spółdzielnię Mieszkaniową kosztów wymiany stolarki okiennej. W pozostałym zakresie tj. w zakresie:

* obowiązku uregulowania należnych odsetek z tytułu nie wykazanych w zeznaniach podatkowych kwot dofinansowania przez Spółdzielnię Mieszkaniową kosztów wymiany stolarki okiennej,

* zwrotu na podstawie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych

wniosek załatwiono odrębnym rozstrzygnięciem.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi "inne źródła".

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Podkreślić należy, iż zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Stosownie natomiast do postanowień art. 4 ust. 11 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Na podstawie art. 6 ust. 3 powołanej ustawy spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Zatem otrzymany przez lokatorów (członków oraz osób nie będącymi członkami spółdzielni) od Spółdzielni z funduszu remontowego, finansowanego ze składek tych osób, zwrot kosztów poniesionych przez nich uprzednio na przeprowadzenie niezbędnych remontów (do których wykonania z mocy prawa zobowiązana jest Spółdzielnia) nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Zwrot lokatorom (członkom oraz osobom nie będącym członkami spółdzielni) nakładów z funduszu remontowego, a więc funduszu przez nich finansowanego, nie stanowi przysporzenia i z tego względu stanowi zdarzenie obojętne pod względem prawnopodatkowym. Jeżeli bowiem ta sama Spółdzielnia, z tego samego funduszu remontowego, sama przeprowadziłaby niezbędne prace remontowe (do czego, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, jest zobowiązana), to świadczenie takie byłoby zdarzeniem obojętnym podatkowo dla lokatorów. Tym samym przeprowadzenie tych remontów nie bezpośrednio przez Spółdzielnię, lecz przez lokatorów i finansowanie ich na tych samych zasadach i z tego samego funduszu oraz późniejsza wypłata, stanowiąca zwrot poniesionych nakładów, nie stanowi przychodu z innych źródeł określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Na Spółdzielni, która dokonała zwrotu (refundacji) poniesionych wydatków remontowych (np. na wymianę stolarki okiennej) nie ciąży zatem obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy, bowiem jak wykazano powyżej zwrot kosztów koniecznych prac remontowych lokatorom (członkom oraz osobom niebędących członkami Spółdzielni), nie stanowi dla nich przychodu podlegającego opodatkowaniu.

W przypadku jednak, gdy podatnik skorzystał z odliczeń od podatku z tytułu wydatków poniesionych np. na wymianę stolarki okiennej, a następnie po roku, w którym dokonał odliczeń otrzymał zwrot poniesionych wydatków (dofinansowanie), nic nie stoi na przeszkodzie aby zwrócił się do Spółdzielni Mieszkaniowej o wystawienie dokumentu potwierdzającego wysokość zwrotu (np. informacja o wysokości zwrotu). Należy zauważyć, iż wystarczającym jest aby Spółdzielnia Mieszkaniowa na fakturze o wysokości poniesionego wydatku wskazała kwotę wypłaconego przez nią dofinansowania czy zwrotu.

W takim przypadku do podatku należnego za rok, w którym otrzymał zwrot (dofinansowanie), podatnik obowiązany jest doliczyć kwoty uprzednio odliczone.

Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Przy czym przepis art. 27a ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.) stanowi, że jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułów wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1 (m.in. na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego lokalu mieszkalnego), a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu, do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone. Natomiast z treści art. 45 ust. 3a pkt 1 tej ustawy wynika, iż w przypadkach określonych w art. 27a ust. 14 - podatnik jest obowiązany wykazać i doliczyć kwoty uprzednio odliczone do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności.

Natomiast w myśl art. 27a ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.) odliczenia stosuje się, jeżeli wydatki na cele określone w ust. 1 nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 14 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu.

W świetle powyższych przepisów prawa oraz zaistniałego stanu faktycznego należy zauważyć, iż w sytuacji gdy wnioskodawczyni:

* w 2004 r. skorzystała z odliczeń od podatku w związku z poniesieniem wydatków związanych z wymianą stolarki okiennej i w tym samym 2004 r. otrzymała ze Spółdzielni Mieszkaniowej zwrot części wydatkowanej kwoty, powinna była już w zeznaniu podatkowym za ten rok (tj. 2004) wykazać odliczenie pomniejszone o kwotę zwrotu. Ponieważ tego nie uczyniła obowiązana jest do złożenia korekty zeznania podatkowego za 2004 r.,

* w 2005 r. skorzystała z odliczeń od podatku w związku z poniesieniem wydatków związanych z wymianą stolarki okiennej, a następnie w 2006 r. otrzymała ze Spółdzielni Mieszkaniowej zwrot części wydatkowanej kwoty, powinna była w zeznaniu za 2006 r. doliczyć do podatku należnego za 2006 r. - 19% kwoty zwróconej przez Spółdzielnię Mieszkaniową. Ponieważ tego nie uczyniła obowiązana jest do złożenia korekty zeznania podatkowego za 2006 r.

Podkreślić bowiem należy, iż zgodnie z treścią art. 45 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Zeznanie to powinno wykazywać należny podatek dochodowy za dany rok podatkowy obliczony na podstawie wszelkich dostępnych podatnikowi dokumentów oraz jego wiedzy o faktach mających wpływ na wysokość należnego zobowiązania.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawczyni jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl