IBPBII/1/415-25/11/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-25/11/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 13 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie ustalenia rezydencji podatkowej wnioskodawcy w latach 2007-2009 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie ustalenia rezydencji podatkowej w latach 2007-2009.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca w dniu 17 stycznia 2007 r. rozpoczął pracę w Belgii. Pracował tam w systemie ciągłym. W dniu 3 lipca 2007 r. złożył deklarację NIP-3 ponieważ, wymienił dowód osobisty na nowy, gdyż ustawa nakładała na Niego taki obowiązek. W deklaracji NIP-3 wnioskodawca napisał miejsce i adres zamieszkania: kraj - Polska, województwo - M, powiat - S, miasto -S ul. A, ponieważ jeszcze nie przepracował i nie mieszkał 183 dni w Belgii i dlatego napisał taki adres, gdyż według Wnioskodawcy od 1 stycznia 2007 r. ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera definicję miejsca zamieszkania osoby fizycznej dla celów podatkowych (art. 3 ust. 1a ww. ustawy). Za osobę posiadającą miejsce zamieszkania dla celów podatkowych uważa się taką, która przebywa w Polsce dłużej niż 183 dni w roku kalendarzowym, a Wnioskodawca tego warunku nie spełnił.

W wakacje 2007 r. w Belgii poinformowano Wnioskodawcę, że może pracować dłużej i w związku z tym przyjechał do Polski na święta Bożego Narodzenia i wymeldował się 31 grudnia z Polski w Urzędzie Miasta w S. Wnioskodawca nie poinformował o tym Urzędu Skarbowego w S, dlatego że nie wiedział o takim obowiązku.

Nowy adres zamieszkania podatnika był w Belgii, gdyż tam był zameldowany, posiadał w Belgii numer podatkowy i miał prawo do głosowania na Burmistrza oraz Radnych w miejscowości W gdzie było jego miejsce stałego zamieszkania.

Według wnioskodawcy centrum jego interesów osobistych było w Belgii, gdyż przebywał tam ponad dwa i pół roku w systemie ciągłym. Wnioskodawca miał tam kolegów, uczył się języka flamandzkiego i wszystkie pisma z urzędów belgijskich firm ubezpieczeniowych z banków i inne były tam przesyłane. Do Polski podatnik przyjeżdżał jedynie do rodziców na urlop. W tym czasie gdy pracował w Belgii nie osiągnął żadnych dochodów w Polsce. Wnioskodawca jest stanu wolnego (kawaler) i nie posiada domu w Polsce. Od 1998 r. jest współwłaścicielem działki budowlanej na której znajduje się rozpoczęta budowa i od 1999 r. do obecnego czasu jest nieukończona.

Wnioskodawca jest obecnie bezrobotny i szuka pracy na Zachodzie. Został poinformowany przez urzędnika Urzędu Skarbowego w S, że musi się rozliczać za 2007 r. przed Urzędem Skarbowym w S.

W Telefonicznej Informacji Podatkowej Wnioskodawca został poinformowany, że miał obowiązek rozliczać się tylko przed Urzędem Skarbowym w Belgii i w Belgii zapłacić podatki co też uczynił. W Polsce Wnioskodawca zameldował się w Urzędzie Miasta S w dniu 6 sierpnia 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie sposobu opodatkowania dochodów uzyskanych w Belgii.

Czy wnioskodawca powinien się rozliczać w Urzędem Skarbowym w Polsce, a jeśli tak to za który z tych okresów:

1.

W 2007 r. wnioskodawca pracował i przebywał na terenie Belgii 11 miesięcy

2.

W 2008 r. wnioskodawca pracował i przebywał na terenie Belgii 11 miesięcy

3.

W 2009 r. wnioskodawca pracował i przebywał na terenie Belgii około 195 dni.

Zdaniem Wnioskodawcy nie powinien się rozliczać przed Urzędem Skarbowym w Polsce za rok 2007, 2008, 2009 gdyż Jego centrum interesów życiowych znajdowało się w Belgii i powinien rozliczać się przed urzędem skarbowym w Belgii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do treści art. 4a cyt. ustawy powołane powyżej przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską, a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie w dniu 20 sierpnia 2001 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 211, poz. 2139) "osoba mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która, zgodnie z prawem tego Państwa, podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, wszystkie jego jednostki terytorialne lub organy lokalne. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie w zakresie dochodu osiągniętego tylko ze źródeł położonych tylko w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Rozstrzygające znaczenie w kwestii opodatkowania dochodów uzyskiwanych ze źródeł położonych na terytorium danego państwa ma zatem ustalenie miejsca zamieszkania Podatnika.

Definicja odnosi się zatem bezpośrednio do określenia "miejsca zamieszkania" przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołany powyżej stan prawny należy stwierdzić, że

1.

okres przebywania Wnioskodawcy w Polsce w 2007, 2008, 2009 r. nie przekroczył w poszczególnych latach 183 dni oraz

2.

z dniem wyjazdu do Belgii Wnioskodawca przeniósł tam swój ośrodek interesów życiowych. W tym kraju pracował zawodowo jak również jest stanu wolnego (kawaler) oraz nie posiada w Polsce domu, będąc tylko współwłaścicielem działki budowlanej z rozpoczętą budową. Dodatkowo wnioskodawca przebywał w Belgii ponad dwa i pół roku w systemie ciągłym, miał tam kolegów, uczył się języka flamandzkiego i wszystkie pisma urzędowe były tam przesyłane. Do Polski przyjeżdżał jedynie do rodziców na urlop. W czasie gdy pracował w Belgii nie osiągnął żadnych dochodów w Polsce.

Reasumując, uwzględniając zapisy Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską, a Królestwem Belgii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz zapobiegania oszustwom podatkowym i uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku należy stwierdzić, iż z Belgią łączą Pana ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze. W 2007, 2008 i 2009 r. (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny) podlega Pan w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, tj. podlega opodatkowaniu jedynie od dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl