IBPBII/1/415-234/09/DB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-234/09/DB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 marca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 27 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania częściowego zwrotu od spółdzielni wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2009 r. wpłynął do Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania częściowego zwrotu od spółdzielni wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, który za pismem z dnia 11 marca 2009 r. znak: PDFN/415-4/08 Naczelnik ww. Urzędu przekazał do tut. BKIP celem załatwienia zgodnie z właściwością.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 16 kwietnia 2009 r. znak: IBPB II/1/415-234/09/BD wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 27 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca otrzymał kwotę 1.547,20 zł jako zwrot kosztów własnych przy wymianie stolarki okiennej. Wydatki związane z wymianą stolarki okiennej wnioskodawca pokrył ze środków uzyskanych z kredytu bankowego. Stan techniczny okien zagrażał bezpieczeństwu, co orzekła komisja ze spółdzielni kwalifikując wszystkie okna do wymiany. Ze względu na odległy termin wymiany wyznaczony przez spółdzielnię, wnioskodawca podjął decyzję o zaciągnięciu kredytu bankowego i dokonaniu wymiany stolarki okiennej na własny koszt. Koszt nabycia okien wraz z ich montażem wyniósł 2.700 zł brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota otrzymana ze spółdzielni mieszkaniowej jako częściowy zwrot kosztów poniesionych przez wnioskodawcę przy wymianie stolarki okiennej stanowi dla wnioskodawcy przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy kwota otrzymana tytułem częściowego zwrotu kosztów poniesionych przez niego przy wymianie stolarki okiennej nie stanowi przychodu, ponieważ spółdzielnia przy comiesięcznej opłacie czynszu pobiera składkę na fundusz remontowy, więc jeżeli podatnik ponosi wydatki na fundusz remontowy spółdzielni, to taki zwrot mu się należy i zdaniem wnioskodawcy nie można uznać go za dodatkowy dochód.

Ponadto zdaniem wnioskodawcy kupując okna na własny koszt zapłacił on już jeden podatek - od towarów i usług. W przekonaniu wnioskodawcy nie powinien on już płacić za te same okna drugiego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi "inne źródła".

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Natomiast zgodnie z ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1). Osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5 (art. 4 ust. 11 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali (art. 6 ust. 3 powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Zatem otrzymany przez wnioskodawcę od spółdzielni z funduszu remontowego, finansowanego w całości ze składek lokatorów, zwrot kosztów poniesionych przez niego uprzednio na wymianę stolarki okiennej nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Zwrot wnioskodawcy części nakładów z funduszu remontowego, a więc funduszu przez niego finansowanego, nie stanowi przysporzenia i z tego względu stanowi w tym zakresie zdarzenie obojętne pod względem prawnopodatkowym. Jeżeli bowiem ta sama spółdzielnia, z tego samego funduszu remontowego, sama przeprowadziłaby wymianę stolarki okiennej (do czego, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, jest zobowiązana), to świadczenie takie byłoby zdarzeniem obojętnym podatkowo dla wnioskodawcy. Tym samym przeprowadzenie tej wymiany nie bezpośrednio przez spółdzielnię, lecz przez wnioskodawcę i finansowanie jej na tych samych zasadach i z tego samego funduszu poprzez późniejszą wypłatę, stanowiącą częściowy zwrot poniesionych nakładów, nie stanowi przychodu z innych źródeł określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, nie ma podstaw prawnych i faktycznych do kwalifikowania otrzymanego przez wnioskodawcę zwrotu części nakładów z funduszu remontowego jako przychodu z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze względu na to, że nie ma on cech przychodu.

Niezależnie od powyższego podkreślić należy, iż w sytuacji gdyby wnioskodawca w związku z poniesieniem wydatków na wymianę stolarki okiennej - które to wydatki zostały mu częściowo zwrócone przez spółdzielnię - korzystał w przeszłości z ulgi remontowo - modernizacyjnej uregulowanej w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r., to będą miały do niego zastosowanie uregulowania art. 12 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 ww. ustawy - podatnicy którzy w 2003 r. wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., odliczali od podatku, a odliczenie to nie znalazło pokrycia w podatku za 2003 r., zachowują prawo do ich odliczania od podatku w latach następnych, aż do całkowitego ich odliczenia. Przepisy art. 27a ust. 14 i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. stosuje się odpowiednio.

Natomiast w myśl uregulowań ust. 2 tegoż artykułu wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Przy czym przepis art. 27a ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.) stanowi, że jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułów wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1, a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu, do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone. Natomiast z treści art. 45 ust. 3a pkt 1 tej ustawy (w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r.) wynika, iż w przypadkach określonych w art. 27a ust. 14 - podatnik jest obowiązany wykazać i doliczyć kwoty uprzednio odliczone do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok podatkowy, w którym nastąpiły te okoliczności.

Powyższe oznacza, iż w sytuacji, gdyby wnioskodawca skorzystał z odliczeń w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej z tytułu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, a następnie po roku, w którym dokonał odliczeń otrzymał zwrot (częściowy lub całkowity) poniesionych wydatków - zobowiązany jest w zeznaniu rocznym składanym za rok, w którym ten zwrot nastąpił odpowiednio doliczyć kwoty poprzednio odliczone.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż kwestie związane z podatkiem od towarów i usług są regulowane poprzez odrębne przepisy ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, iż rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku od towarów i usług zasadniczo nie mają wpływu na rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Fakt zapłaty podatku od towarów i usług przez wnioskodawcę przy zakupie i montażu okien nie wpływa na powstanie obowiązku lub też zwolnienia podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl