IBPBII/1/415-233/11/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-233/11/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 9 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 24 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę okien - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wydatków poniesionych na wymianę okien.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 11 maja 2011 r. Znak: IBPB II/1/415-233/11/MK wezwano wnioskodawczynię do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 24 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w 2010 r. otrzymała zwrot kwoty 4.182,03 zł za wstawione, za zgodą Spółdzielni, okna. Na tę okoliczność w 2011 r. otrzymała PIT-8C za 2010 r., od którego musi w tym roku zapłacić podatek.

W Spółdzielni wyjaśniono wnioskodawczyni, że PIT-8C nie otrzymują członkowie Spółdzielni, którzy posiadają lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu, tylko ci, którzy posiadają wyodrębnioną własność lokalu, a taką wyodrębnioną własność wnioskodawczyni posiada.

Okna wstawiono częściowo:

* w 2000 r. - koszt wstawionego okna wg faktury 2.300 zł,

* w 2002 r. - koszt wstawionego okna wg faktury 1.660 zł,

* w 2008 r. - koszt wstawionego okna wg faktury 755 zł.

W lutym 2008 r. wnioskodawczyni otrzymała prawo wyodrębnionej własności, a w maju 2008 r. wstawiła trzecie okno, którego koszt wynosił 755 zł.

Wnioskodawczyni podkreśla, iż Spółdzielnia w 2009 r. PIT-8C nie wystawiała; wg niej uregulowania w tym zakresie weszły dopiero w 2010 r.

Wnioskodawczyni ma 80 lat, sama prowadzi swoje gospodarstwo, jej dochody to emerytura w kwocie 1.246 zł, a wydatki 762 zł miesięcznie.

Z uzupełnienia wniosku z dnia 20 maja 2011 r., które wpłynęło do tut. Biura w dniu 24 maja 2011 r. wynika, iż:

1.

w zeznaniach podatkowych za 2000 r. i 2002 r. wnioskodawczyni odliczyła od podatku w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu wydatki za wymianę okien:

* 2000 r. - faktura Nr 15 - 2.149,54 zł + VAT 150,46 zł = 2.300 zł x 19% = 437 zł

* 2002 r. - faktura Nr 53 - 1.551,40 zł + VAT 108,60 zł = 1.660 zł x 19% = 315,40 zł

2.

Spółdzielnia Mieszkaniowa pismem z dnia 3 stycznia 2000 r. zakwalifikowała wymianę stolarki okiennej, a ustanowienie odrębnej własności lokalu nastąpiło 18 lutego 2008 r. Zwrotu poniesionych przez wnioskodawczynię kosztów w 2000 r. i 2002 r. Spółdzielnia dokonała w 2010 r. w kwocie 4.182,03 zł W 2011 r. wnioskodawczyni otrzymała PIT-8C, który winna była rozliczyć w zeznaniu za 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawczyni otrzymując zwrot kosztów za wstawione okna, gdy nie posiadała jeszcze prawa wyodrębnionej własności (kwota 2.300 zł + 1.600 zł) = 3.900 zł musi od tej kwoty zapłacić podatek, czy ten podatek będzie się należał od kwoty 755 zł x 18% i czy w tej wysokości może go zapłacić, a może nie musi go płacić wcale.

Zdaniem wnioskodawczyni, jej własna opinia nie zwalnia jej od zapłacenia podatku, ale uważa, że tego podatku nie powinna płacić, ponieważ zgodę Spółdzielni na wymianę stolarki otrzymała w dniu 3 stycznia 2000 r., okna wymieniła w 2000 r., 2002 r., 2008 r. a prawo wyodrębnionej własności otrzymała w 2008 r.

Dla wnioskodawczyni niezrozumiałe jest to, że Spółdzielnia członkom, którzy mają lokatorskie lub własnościowe prawo do lokalu bez odrębnej własności PIT-8C nie wystawia, chociaż dokonali wymiany okien.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. z 2010 r. Dz. U. Nr 51, poz. 307 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym w 2010 r.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy do źródeł przychodów zalicza się m.in. "inne źródła".

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ww. ustawy katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu zamkniętego, zawiera on jedynie przykładowe wykazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł.

Zgodnie z powołanymi przepisami opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla podatnika przysporzenie majątkowe.

Na podstawie art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z art. 208 § 1 obowiązującej do dnia 23 kwietnia 2001 r. ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn. Dz. U. z 1995 r. Nr 54, poz. 288 z późn. zm.) członkowie spółdzielni obowiązani są uczestniczyć w kosztach budowy, eksploatacji i utrzymania nieruchomości spółdzielczych, działalności społeczno-wychowawczej oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych oraz uiszczanie innych opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Z przepisu art. 209 § 5 ww. ustawy wynika, iż spółdzielnia może tworzyć fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Należy zauważyć, iż art. 208 § 1 ww. ustawy skreślony został przez art. 29 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 27) z dniem 24 kwietnia 2001 r., natomiast art. 209-212 ww. ustawy skreślone zostały przez art. 29 pkt 7 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 obowiązującej od dnia 24 kwietnia 2001 r. ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 27; tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

W myśl art. 4 ust. 2 ww. ustawy członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Na podstawie art. 4 ust. 4 ww. ustawy właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.

Zgodnie z art. 6 ust. 3 ww. ustawy spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, natomiast w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

W świetle powyższego, właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie. W konsekwencji, w sytuacji zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową właścicielom lokali mieszkalnych, poniesionych wydatków na wymianę okien w ich lokalach, po stronie tych osób powstaje przysporzenie majątkowe. Bez znaczenia pozostaje natomiast fakt, czy osoba posiadająca prawo odrębnej własności lokalu jest członkiem, czy też nie jest członkiem spółdzielni mieszkaniowej. Dla skutków podatkowych istotnym jest posiadanie statusu właściciela lokalu.

Tego rodzaju obowiązek (poniesienia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem własnego lokalu) nie został natomiast nałożony na osoby posiadające spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych. Brak jest bowiem przepisów, które regulowałyby tę kwestię - niezależnie od ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych - w analogiczny sposób, jak powołane wyżej przepisy ustawy o własności lokali.

Zatem okolicznością decydującą o tym, czy zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, jest tytuł prawny do zajmowanego lokalu, tj. czy podatnik posiada spółdzielcze (lokatorskie lub własnościowe) prawo do lokalu mieszkalnego, czy też prawo własności lokalu mieszkalnego w momencie poniesienia wydatków.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółdzielnia Mieszkaniowa pismem z dnia 3 stycznia 2000 r. zakwalifikowała wymianę stolarki okiennej. Wnioskodawczyni w 2010 r. otrzymała zwrot kwoty 4.182,03 zł za wstawione, za zgodą Spółdzielni, okna. Na tę okoliczność w 2011 r. otrzymała PIT-8C za 2010 r. Okna wstawiono:

* w 2000 r. - koszt wstawionego okna wg faktury 2.300 zł,

* w 2002 r. - koszt wstawionego okna wg faktury 1.660 zł,

* w 2008 r. - koszt wstawionego okna wg faktury 755 zł.

W lutym 2008 r. wnioskodawczyni otrzymała prawo wyodrębnionej własności, a w maju 2008 r. wstawiła trzecie okno, którego koszt wynosił 755 zł.

W zeznaniach podatkowych 2000 r. i 2002 r. wnioskodawczyni odliczyła od podatku w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu wydatki za wymianę okien:

* 2000 r. - w kwocie 437 zł

* 2002 r. - w kwocie 315,40 zł

Zatem mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż w przypadku zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową na rzecz osoby, która w momencie ponoszenia wydatku na wymianę okna, nie posiadała odrębnej własności lokalu, nie powstaje po stronie tej osoby przychód (nie ma bowiem przysporzenia majątkowego).

Przychód nie powstaje również w przypadku zwrotu przez spółdzielnię na rzecz osoby, która w momencie ponoszenia tego wydatku dysponowała spółdzielczym lokatorskim lub własnościowym prawem do lokalu.

Na spółdzielni w ww. przypadkach nie ciąży obowiązek wynikający z art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. wystawienia informacji PIT-8C.

Natomiast w przypadku, gdy ustanowienie odrębnej własności lokalu nastąpiło przed poniesieniem wydatku na wymianę okna, wówczas po stronie podatnika - osoby ponoszącej wydatek - powstaje, w momencie zwrotu tego wydatku przez spółdzielnię mieszkaniową, przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takim przypadku na spółdzielni, która dokonuje zwrotu ww. wydatku ciąży obowiązek wystawienia na podstawie art. 42a ww. ustawy informacji PIT-8C, natomiast na podatniku - obowiązek opodatkowania ww. kwoty zwrotu łącznie z innymi przychodami (dochodami) osiągniętymi w tym samym roku podatkowym.

Jednakże należy podkreślić, iż stosownie do obowiązujących uregulowań prawnych w przypadku, gdy podatnik skorzystał z odliczeń od podatku z tytułu wydatków poniesionych na wymianę stolarki okiennej, a następnie po roku, w którym dokonał odliczeń otrzymał zwrot poniesionych wydatków, do podatku należnego za rok, w którym otrzymał zwrot, podatnik obowiązany jest doliczyć kwoty uprzednio odliczone.

Zgodnie bowiem z art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. g) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2000 r.) podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-17, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, utworzonej na podstawie odrębnych przepisów.

W myśl art. 27a ust. 7 pkt 1 ww. ustawy odliczenia stosuje się, jeżeli wydatki na cele określone w ust. 1 pkt 1 dotyczą gruntu, budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu.

Przepis art. 27a ust. 13 pkt 3 ww. ustawy stanowi, że jeżeli w roku podatkowym podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1 pkt 1 i 2, a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu - do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone z tych tytułów.

Z art. 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy wynika, iż w przypadkach określonych w art. 27a ust. 13 - podatnik jest obowiązany wykazać i doliczyć kwoty uprzednio odliczone do podatku należnego za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym w 2002 r.) podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

Z przepisu art. 27a ust. 14 ww. ustawy wynika, że jeżeli podatnik skorzystał z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułów wydatków poniesionych na cele określone w ust. 1, a następnie po roku, w którym dokonano odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, z wyjątkiem gdy zwrócone kwoty zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu, do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok, w którym zaistniały te okoliczności, dolicza się odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

W myśl art. 45 ust. 3a pkt 1 ww. ustawy w przypadkach określonych w art. 27a ust. 14 - podatnik jest obowiązany wykazać i doliczyć kwoty uprzednio odliczone do dochodu (przychodu) lub podatku należnego za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności.

Ponadto w myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 134, poz. 1509) przepis art. 27a ust. 13 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 r., ma zastosowanie do wymienionych w nim zdarzeń przyszłych po dniu 1 stycznia 2002 r.

Z powyższego przepisu wynika, że w każdym przypadku, gdy podatnik po dniu 1 stycznia 2002 r. otrzymał zwrot całości lub części poniesionych i odliczonych wydatków w ramach ulgi remontowej ma obowiązek doliczenia do podatku uprzednio odliczonych kwot.

W świetle powyższych przepisów prawa oraz zaistniałego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy wnioskodawczyni w 2000 r. i 2002 r. skorzystała z odliczeń od podatku w związku z poniesieniem wydatków związanych z wymianą stolarki okiennej, a następnie w 2010 r. otrzymała ze Spółdzielni Mieszkaniowej zwrot poniesionych ww. kosztów, powinna w zeznaniu za 2010 r. doliczyć do podatku należnego za 2010 r. kwoty odliczone przez siebie w zeznaniach podatkowych za 2000 r. i 2002 r. z tego tytułu, tj. sumę kwot 437 zł i 315,40 zł. Obowiązek takiego doliczenia istnieje bez względu na to jaki tytuł prawny do lokalu wnioskodawczyni posiadała w momencie ponoszenia wydatków. Zatem Spółdzielnia Mieszkaniowa w informacji PIT-8C prawidłowo wykazała również i dokonany przez siebie w 2010 r. zwrot wydatków na wymianę dwóch okien poniesionych przez wnioskodawczynię w 2000 r. i 2002 r.

Reasumując, pomimo faktu, że zwrot przez Spółdzielnię Mieszkaniową w 2010 r. wydatków poniesionych przez wnioskodawczynię na wymianę stolarki okiennej w jej spółdzielczym lokalu mieszkalnym w 2000 r. i 2002 r. nie stanowi przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i tym samym nie powoduje obowiązku wykazania uzyskanej kwoty zwrotu w zeznaniu podatkowym za 2010 r. jako przychodu, to jednak z uwagi na fakt skorzystania przez wnioskodawczynię - w związku z tym wydatkiem - z odliczenia podatkowego w ramach tzw. ulgi remontowej w rozliczeniu rocznym za 2000 r. i 2002 r. wnioskodawczyni jest obowiązana w zeznaniu podatkowym za 2010 r. doliczyć do podatku sumę kwot 437 zł i 315,40 zł, tj. kwoty poprzednio odliczone w ww. zeznaniach podatkowych. Powołane wyżej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zobowiązują bowiem podatnika, który skorzystał z przewidzianej w przepisach tzw. ulgi remontowej, a następnie otrzymał zwrot poniesionych wydatków do doliczenia kwot uprzednio odliczonych do podatku należnego za rok podatkowy, w którym otrzymany zwrot miał miejsce.

W zeznaniu podatkowym za 2010 r. wnioskodawczyni powinna również doliczyć do uzyskanego w 2010 r. przez siebie dochodu z tytułu emerytury kwotę zwróconego w 2010 r. przez Spółdzielnię Mieszkaniową poniesionego przez nią w 2008 r. wydatku na wymianę trzeciego okna. Jak bowiem powyżej wykazano, w przypadku, gdy ustanowienie odrębnej własności lokalu nastąpiło przed poniesieniem wydatku na wymianę okna, wówczas po stronie osoby ponoszącej wydatek powstaje, w momencie zwrotu tego wydatku przez spółdzielnię mieszkaniową, przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z wniosku wynika, iż ustanowienie odrębnej własności lokalu nastąpiło w lutym 2008 r., wnioskodawczyni wydatek na wymianę trzeciego okna poniosła w maju 2008 r., natomiast zwrot tego wydatku przez Spółdzielnię Mieszkaniową nastąpił w 2010 r.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku i jego uzupełnienia wnioskodawczyni dołączyła dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl