IBPBII/1/415-23/11/MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-23/11/MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 12 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium naukowego dla młodych naukowców - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 17 września 2010 r. pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a Akademią P. została zawarta umowa, której przedmiotem było finansowanie stypendium naukowego ustanowionego przez Ministra dla Wnioskodawcy. Zgodnie z § 5 tejże umowy środki finansowe przyznane przez Ministra miały być przekazywane na podstawie odrębnej umowy pomiędzy Jednostką a Stypendystą. Takaż umowa została zawarta dnia 14 października 2010 r. pomiędzy Akademią P. a Wnioskodawcą. Zgodnie z jej treścią Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznał wnioskodawcy środki finansowe, tytułem stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca. Stypendium zostało przyznane na okres 36 miesięcy, płatne w okresie od dnia zawarcia umowy do 31 sierpnia 2013 r., w miesięcznych ratach po 3.830,00 zł każda.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stypendium naukowe dla wybitnego młodego naukowca, otrzymane na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 182, poz. 1305), jest zwolnione z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, a także Jednostki zatrudniającej Stypendystę, czyli Akademii P. stypendium jest zwolnione z podatku. Dlatego Jednostka przelała na konto Stypendysty w okresie od września do grudnia 2010 r. pełne miesięczne raty stypendium, tj. 3.830,00 zł. Interpretacji takiej dokonano na podstawie następujących przepisów. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) w art. 21 wskazuje dochody, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W ust. 1 w pkt 39 tegoż artykułu jest mowa: "stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania". Zdaniem wnioskodawcy w owym przepisie mieści się również stypendium naukowe dla wybitnego młodego naukowca, przyznawane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako jedno ze stypendiów naukowych podlegających zwolnieniu od podatku wskazuje dobitnie również "inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego". Czyli "innymi stypendiami" są wszystkie "inne stypendia" ustanawiane na "innej" podstawie prawnej niż przepisy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym. Zasady przyznawania stypendiów dla wybitnych naukowców reguluje ustawa z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390) oraz rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla młodych naukowców (Dz. U. Nr 182, poz. 1305). Projekt rozporządzenia został, na wniosek Ministra przedłożony do zaopiniowania Radzie Głównej Szkolnictwa Wyższego. Prezydium Rady uchwałą Nr 188/2007 z dnia 8 sierpnia 2007 r. pozytywnie zaopiniowało przedłożony projekt. Zdaniem wnioskodawcy, nie ulega żadnej wątpliwości, że stypendium naukowe dla wybitnego młodego naukowca przyznawane jest na zasadach zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, którym jest Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego w myśl postanowień § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 216, poz. 1596). Ponadto zasady przyznawania tegoż stypendium zostały pozytywnie zaopiniowane przez Radę Główną Szkolnictwa Wyższego, co przesądza o objęciu go zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. I nie może tu być mowy o tym, że zwolnione z podatku są tylko stypendia ustanawiane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym. Wychodząc z takiego założenia żadne stypendium przyznawane na innej podstawie aniżeli dwa wymienione akty prawne (tj. przepisy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym) nie byłoby zwolnione z podatku, co przeczy jawnie intencjom ustawodawcy, oraz co za tym idzie ewidentnemu zapisowi o zwolnieniu również "innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania."

Wnioskodawca pragnie na koniec nadmienić, że w identycznych zapytaniach w sprawie zwolnienia od podatku stypendium dla młodych wybitnych naukowców przykładem Izb Skarbowych, które przyznały racje wnioskodawcom były Izba Skarbowa w Warszawie (vide sygnatury spraw: 1471/DPF/415/105/06/07/MJ; IPPB1/415-936/08-4/JK; 1434/SD-DF/415/25/AP/07) oraz Izba Skarbowa w Poznaniu w 2008 r. (sygnatura: ILPB2/415-608/08-2/ES). Natomiast w identycznej sprawie rozpoznawanej również przez Izbę Skarbową w Poznaniu w terminie późniejszym czyli w roku 2009 (sygnatura: ILPB2/415-1181/09-2/ES) Dyrektor Izby Skarbowej uznał zwolnienie tegoż stypendium od podatku za nieprawidłowe. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu po wniesieniu skargi na powyższą decyzję Izby Skarbowej w Poznaniu zakwestionował stanowisko organu podatkowego i przychylił się do skarżącego. Ostatecznie Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał, że stypendium dla wybitnych młodych naukowców, przyznawane i wypłacane na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki i rozporządzenia wykonawczego, wypełnia kryteria zwolnienia przedmiotowego wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 39 Ordynacji podatkowej (winno być ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) (wyrok WSA we Wrocławiu I SA/Wr 605/10 z dnia 9 września 2010 r. zob: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/19705A58FC).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 39 cyt. wyżej ustawy wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

A zatem powyższym zwolnieniem od podatku objęte są wyłącznie stypendia spełniające kryteria określone w cytowanym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie przepisów ustawy o zasadach finansowania nauki przyznane zostało Wnioskodawcy stypendium dla wybitnych młodych naukowców.

Podstawą wypłaty takiego stypendium jest art. 15 ust. 1 pkt 6 i ust. 2 ww. ustawy, zgodnie z którym Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach tworzenia warunków do rozwoju kadr naukowych, w szczególności młodych naukowców, ustanawia corocznie stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców, którzy nie ukończyli 35 roku życia, zatrudnionych w jednostkach naukowych. Stypendia przyznawane są na okres nie dłuższy niż 3 lata, w wysokości miesięcznej nieprzekraczającej minimalnej miesięcznej stawki wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla stanowiska profesora zwyczajnego zatrudnionego w uczelni publicznej.

Natomiast art. 15 ust. 3 powyższej ustawy stanowi, iż środki finansowe na naukę, o których mowa w ust. 1 i 2, są przekazywane jednostce naukowej lub innemu uprawnionemu podmiotowi na podstawie umowy.

Na podstawie art. 15 ust. 6 tej ustawy Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego określił szczegóły dotyczące przyznawania tych stypendiów w rozporządzeniu wykonawczym z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 182, poz. 1305 z późn. zm.).

Stosownie do § 2 ust. 5 i 5a tego rozporządzenia środki finansowe na wypłatę stypendium są przekazywane zatrudniającej stypendystę jednostce naukowej, na podstawie umowy o finansowanie stypendium zawartej między ministrem a tą jednostką. Stypendium jest wypłacane stypendyście przez jednostkę naukową na podstawie umowy zawartej ze stypendystą co jednoznacznie wynika z treści § 2 ust. 5a powołanego rozporządzenia. Wysokość stypendium określona przez ministra nie ulega waloryzacji.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy prawa stwierdzić należy, iż stypendia przyznawane na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki nie są objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy. Zauważyć bowiem należy, iż ustawa o zasadach finansowania nauki nie została wymieniona w ww. przepisie, jako podstawa do wypłaty wolnych od podatku stypendiów.

Ponadto, stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców wypłacanych na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki nie można utożsamiać ze stypendiami naukowymi i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego przyznając omawiane stypendia dla wybitnych młodych naukowców, realizuje postanowienia ustawy o zasadach finansowania nauki i wydanego na jej podstawie rozporządzenia wykonawczego, czego nie można identyfikować z zatwierdzaniem zasad przyznawania stypendiów, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Również wskazana przez wnioskodawcę uchwała Prezydium Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 sierpnia 2007 r. dotycząca projektu rozporządzenia w sprawie warunków i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców nie oznacza, iż spełnione zostały warunki do zwolnienia z opodatkowania przedmiotowego stypendium.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż uzyskiwane przez Wnioskodawcę stypendium naukowe przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie organ podatkowy pragnie wyjaśnić, że powołane we wniosku: postanowienia (wydane w trybie art. 14a § 4 w zw. z § 1 i 14a § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007 r.) oraz interpretacje indywidualne wydane zostały w indywidualnych sprawach innych wnioskodawców i nie mogą stanowić źródła praw i obowiązków dla innych podatników. W świetle stanowiska zaprezentowanego w niniejszej interpretacji, rozstrzygnięcia zawarte w przytoczonych interpretacjach indywidualnych, na podstawie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej mogą być zmienione przez Ministra Finansów, z uwagi na ich nieprawidłowość. Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku sądu administracyjnego organ podatkowy podkreśla, iż został on wydany w indywidualnej sprawie w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego i nie ma charakteru wiążącej wykładni prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl