IBPBII/1/415-226/13/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-226/13/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2013 r. (wpływ do tut. Biura w dniu 25 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 1 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów przychodu ze sprzedaży licencji do wirtualnych przedmiotów dostępnych w grze internetowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów przychodu ze sprzedaży licencji do wirtualnych przedmiotów dostępnych w grze internetowej.

W ślad za ww. wnioskiem wpłynęło w dniu 28 lutego 2013 r. pismo Wnioskodawcy z załączonym do niego wnioskiem z dnia 28 lutego 2013 r. w identycznym zakresie. Z uwagi na zakres wniosków potraktowano je jako jedną sprawę, z uwzględnieniem sugestii Wnioskodawcy, iż wniosek z dnia 28 lutego 2013 r. zawiera szczegółowe dane.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest uczestnikiem gry internetowej X, w której uczestniczy w transakcjach sprzedaży tzw. "łupów" zdobytych w grze lub zakupionych za wirtualną walutę gry - "złoto" w "Domu Aukcyjnym za złoto", dostępnym w interfejsie gry. "Łupy" są wirtualne - dostępne tylko w grze X, środki ze sprzedaży przedmiotów w "Domu Aukcyjnym za euro" są środkami realnymi. Wnioskodawca jest uczestnikiem gry jako osoba fizyczna. Niezależnie od udziału w grze Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (m.in. w zakresie PKD 47.91.Z) a główna część działalności to handel odzieżą za pośrednictwem internetu.

Gra X umożliwia stworzenie wirtualnej postaci, która w trakcie grania online poza rozwojem postaci, daje losową szansę na uzyskanie wirtualnego przedmiotu (np. broń, zbroja oraz wirtualną walutę gry "złoto") dalej zwanymi "łupami". Zdobycie "łupów" wymaga poświęcenia odpowiedniej ilości czasu oraz wysiłku intelektualnego. Zdobyte "łupy" można sprzedać innym graczom/uczestnikom gry za pośrednictwem "Domu Aukcyjnego" stworzonego przez producenta gry, dostępnego jedynie w interfejsie gry. "Dom aukcyjny za złoto" i "Dom aukcyjny za euro" dostępny jest jedynie dla graczy po zalogowaniu się do gry X. Nie są dostępne dla osób z zewnątrz. Zgodnie z regulaminem gry Wnioskodawca sprzedaje licencje na użytkowanie "łupu"" w grze innemu graczowi.

Każdy gracz i jednocześnie użytkownik serwisu "Domu Aukcyjnego", znajdującego się w interfejsie gry, akceptuje regulamin. Według regulaminu:

* "Wszelkie licencje na wykorzystanie wirtualnych towarów z gry "X", określanych jako "łupy", które będziesz kupować lub sprzedawać za pośrednictwem domu aukcyjnego będą kupowane lub sprzedawane i/lub innym graczom i to oni będą stroną kontraktową w konkretnych przypadkach transferów licencji. Wszelkie płatności będą jednak dokonywane dla i przez firmę Y."

* pkt 1 Uprawnienia. Aby korzystać z domu aukcyjnego należy spełnić poniższe warunki: podpunkt A. "Być osobą fizyczną", podpunkt E. "Wyrazić zgodę na Warunki użytkowania "Domu aukcyjnego", "W (...) B (...)" oraz na "Warunki Umowy Licencyjnej Użytkownika Końcowego gry X".

* pkt 2 Dom Aukcyjny podpunkt B "Sprzedając licencję na korzystanie z łupów innemu graczowi, twoje roszczenia związane z dochodem ze sprzedaży także będzie dotyczyć wyłącznie firmy Y."

* pkt 11 Ograniczenia i Warunki Użytkowania: podpunkt A1. "Potwierdza Pan/Pani, że będzie korzystać z domów aukcyjnych wyłącznie w ramach użytku osobistego".

* pkt 14 Własność łupów. "Zgadza się Pan/Pani na następujące warunki: A. Firma Y posiada prawo własności i dysponowania wszelkimi łupami, jak również postaciami i zawartością pojawiającymi się w grze X; B. Nie dysponuje Pan/Pani żadnym prawem do łupów, postaci lub innych zawartości, które pojawiają się w grze X i poza licencją na użytkowanie w grze i w domu aukcyjnym jakichkolwiek łupów udzieloną Panu/Pani przez firmę Y nie ma Pan/Pani żadnego prawa ani tytułu prawnego do jakiegokolwiek łupu; C. Nie wolno Pani/Panu sprzedawać, kupować, ani w żaden inny sposób przenosić łupów, postaci ani jakichkolwiek innych zawartości poza grę X lub dom aukcyjny.".

Opis przebiegu transakcji jest następujący: wirtualne przedmioty wystawione w "Domu Aukcyjnym za euro" zdobywane są własnoręcznie przez Wnioskodawcę podczas grania lub kupowane za własną wirtualną walutę "złoto" zdobytą w interfejsie gry, nie są kupowane za prawdziwe pieniądze od osób trzecich. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży za pomocą interfejsu dostępnego w grze, gdzie określa jego cenę w euro (np. cena przedmiotu wynosi 11 euro). Oferta sprzedaży pojawia się w serwisie domu aukcyjnego (brak w niej możliwości kontaktu z Wnioskodawcą jak i innych informacji na temat wystawiającego, dostępnych dla klientów). Kupujący jako osoba fizyczna dokonuje zakupu i płatności wyłącznie na rzecz konta firmy Y właściciela domu aukcyjnego w pełnej kwocie sprzedaży (tekst jedn.: 11 euro). Kupujący to osoba fizyczna zamieszkała w jednym z krajów Unii Europejskiej, a firma Y posiada europejskie biuro zarejestrowane we Francji. Po otrzymaniu płatności od kupującego na konto firmy Y (właściciela domu aukcyjnego), firma Y z kwoty otrzymanej od kupującego (tekst jedn.: 11 euro) pobiera stałą opłatę za transakcje w wysokości 1 euro i opłatę za transfer w wysokości 15% ceny sprzedaży i resztę (oznaczając jako "twój dochód") przekazuje za pośrednictwem płatności na konto Wnioskodawcy w PayPal z nr ID transakcji. Wpłata dokonana jest w euro.

Powyższe Wnioskodawca porównał do serwisu allegro, gdzie kupujący wpłacają na konto PayU i PayU, jako adresat wpłaty, przekazuje na konto bankowe sprzedającego zbiorczo wszystkie wpłaty dokonane przez kupujących. Firma Y, po wpłacie kupującego przekazuje wpłaty dochodu Wnioskodawcy od każdej transakcji indywidualnie a nie zbiorczo. Adresatem przekazanej wpłaty należnego dochodu Wnioskodawcy według regulaminu ("twój dochód") jest firma Y wraz z nr ID transakcji z tytułu sprzedaży i wpłaty kupującego za wirtualny przedmiot. Serwis PayPal automatycznie przelicza każdą otrzymaną wpłatę w euro na kwotę w złotówkach. Firma Y nie wystawia żadnych faktur rozliczeniowych ani rachunków do zapłaty. Wnioskodawca nie dokonuje żadnych płatności (kosztów) na rzecz firmy Y, gdyż firma ta nie obciąża Wnioskodawcy żadnymi rachunkami.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy przychody ze sprzedaży licencji wirtualnych przedmiotów dostępnych w grze X można traktować jako sprzedaż praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy do przychodów tych można zastosować 50% koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 22 ust. 9 ww. ustawy.

3.

Czy do obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych ze sprzedaży praw majątkowych za przychód należy przyjąć kwotę w złotych według automatycznego przewalutowania PayPal w momencie otrzymania płatności czy wg kursu NBP.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Przychody z ww. transakcji sprzedaży licencji spełniają warunki określone w art. 10 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. podatek dochodowy od osób fizycznych. Przychody ze sprzedaży licencji na wirtualne przedmioty "łupy" są przychodami ze sprzedaży praw majątkowych.

Wnioskodawca wskazał, że skoro z regulaminu, tj. pkt 11 A1. wynika, iż "Potwierdza Pan/Pani, że będzie korzystać z domów aukcyjnych wyłącznie w ramach użytku osobistego", to jego zdaniem przychody te można rozliczyć jako przychody ze sprzedaży praw majątkowych.

Ad. 2

Zgodnie z art. 22 ust. 9 ww. ustawy można zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości 50%.

Ad. 3

Za dochód można uznać realną kwotą otrzymaną w PLN, saldo obrotów konta PayPal czyli sumę wpłat po automatycznym przeliczeniu według kursu PayPal.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kwalifikacji do źródła przychodów przychodu ze sprzedaży licencji do wirtualnych przedmiotów dostępnych w grze internetowej. W pozostałym zakresie wniosku zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów zostały enumeratywnie wymienione w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie ust. 1 pkt 7 źródłami przychodów są: kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z praw majątkowych, uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.

Użyty powyżej zwrot "w szczególności" oznacza, że wskazane kategorie przychodów z praw majątkowych zostały wymienione jedynie przykładowo, a zatem możliwym jest uznanie za prawa majątkowe również innych praw wprost w ustawie niewymienionych.

Do tej kategorii należy zatem zaliczyć te wszystkie uprawnienia, które nie przyjmują postaci rzeczy a stanowią jednocześnie wymierne korzyści, którymi można rozporządzać, albo z których można czerpać korzyści.

Z regulaminu gry wynika, iż Wnioskodawca jako użytkownik końcowy gry X odsprzedaje w "Domu Aukcyjnym" innemu graczowi licencję - udzieloną wcześniej Wnioskodawcy przez firmę Y - na korzystanie z łupów (pkt 2 podpunkt B. regulaminu gry X). Firma Y posiada wyłączne prawo własności i dysponowania wszelkimi łupami, postaciami i zawartością pojawiającą się w grze X, natomiast użytkownik (Wnioskodawca) posiada tylko i wyłącznie licencję na użytkowanie ww. łupów (zgodnie z punktem 14 ww. regulaminu).

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży innemu graczowi licencji na używanie "łupów" (wirtualnych przedmiotów dostępnych w grze), tj. sprzedaży uprawnień do korzystania z "łupów" w określony sposób (udzielonych wcześniej Wnioskodawcy przez firmę Y), należy zakwalifikować jako przychody z praw majątkowych zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zbywając odpłatnie uprawnienia do korzystania z "łupów" Wnioskodawca zbywa bowiem konkretne prawa majątkowe (przywilej do używania danego "łupu" w grze).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl