IBPBII/1/415-216/13/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-216/13/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2013 r. (wpływ do Organu - 19 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacenia wolontariuszowi kwot przeznaczonych na wyżywienie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2013 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłacenia wolontariuszowi kwot przeznaczonych na wyżywienie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Stowarzyszenie "E (...)" jest organizacją pożytku publicznego i będzie realizował projekt pn.: " (...)" w ramach programu Unii Europejskiej "Młodzież w działaniu" Akcja 2. - Wolontariat Europejski. Celem programu "Młodzież w działaniu" jest stymulowanie aktywnego obywatelstwa europejskiego, pobudzenie poczucia solidarności i tolerancji wśród młodych ludzi. Program promuje mobilność w obrębie i poza granicami UE, dialog międzykulturowy, możliwości zatrudnienia, a także sprzyja integracji młodzieży. Natomiast celem Akcji Wolontariat Europejski jest uczestnictwo młodzieży w różnych formach wolontariatu zarówno w obrębie, jak i poza granicami Unii Europejskiej.

Wolontariat Europejski umożliwia młodym ludziom pracę na rzecz społeczności lokalnej w charakterze wolontariuszy przez okres do 12 miesięcy w innym kraju niż ich kraj zamieszkania. Poza wykonywaniem pracy na rzecz społeczności lokalnych wolontariusze uczą się nowych umiejętności i języków, a także odkrywają inne kultury. Jest to praca nieodpłatna, niezarobkowa i wykonywana w pełnym wymiarze godzin.

Komisja Europejska zarządza budżetem oraz określa priorytety, cele i kryteria programu oraz wyznacza Narodową Agencję w każdym kraju programu. W Polsce jest to Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji z siedzibą w W (...). Stowarzyszenie (Wnioskodawca) realizować będzie projekt w oparciu o umowę finansową zawartą pomiędzy Stowarzyszeniem a Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji, na podstawie której otrzyma środki finansowe przekazane Fundacji bezpośrednio przez Komisję Europejską.

Wolontariusz w ramach projektu będzie wykonywał pracę na rzecz Stowarzyszenia w zakresie jego działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności pożytku publicznego, zgodnie z art. 42 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Obowiązki Stowarzyszenia, jako organizacji goszczącej, reguluje "Przewodnik po programie Młodzież w działaniu" oraz porozumienie o współpracy zawarte pomiędzy Stowarzyszeniem, wolontariuszem i organizacją wysyłającą wolontariusza.

Stowarzyszenie jest zobowiązane m.in. do:

* wyznaczenia mentora, który ma zapewnić wolontariuszowi indywidualne wsparcie,

* wyznaczenia pracowników, którzy nadzorują pracę wolontariusza,

* stworzenia wolontariuszowi możliwości integracji w społeczności lokalnej, poznawania innych młodych ludzi, udziału w życiu towarzyskim i zajęciach w czasie wolnym,

* stworzenia możliwości nauki języka,

* zapewnienia wolontariuszowi odpowiedniego zakwaterowania, utrzymania i wydawania kwot na wyżywienie, również w czasie urlopu,

* zapewnienia wolontariuszowi możliwość korzystania z lokalnych środków transportu,

* wypłacania wolontariuszowi określonego w programie kieszonkowego.

Wysokość kwoty przeznaczonej na wyżywienie, które będzie wypłacane wolontariuszowi określono w przewodniku oraz w porozumieniu o współpracy. Świadczenie to jest zgodne z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ponieważ spełnione są oba warunki ustawy: świadczenie jest wypłacane przez organizację pozarządową a wolontariusz otrzymuje je na ściśle określone cele, tj. na wyżywienie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy warunkiem zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych otrzymywanych przez wolontariusza kwot przeznaczonych na wyżywienie jest przedstawianie przez wolontariusza dokumentów (faktur, rachunków i itp.) potwierdzających wydatkowanie otrzymanych środków na te cele.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego.

Świadczenie jest wypłacone na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie pod warunkiem spełnienia łącznie dwóch warunków:

* wolontariusz wykonuje świadczenia na rzecz podmiotu wymienionego w art. 42 ustawy tj. m.in. na rzecz organizacji pozarządowej,

* wolontariusz otrzymuje świadczenia na ściśle określone cele, tj. na szkolenia, badania lekarskie, wyżywienie, wyposażenie w środki ochrony osobistej, składki na ubezpieczenie zdrowotne i ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową, posiadającą status organizacji pożytku publicznego a świadczenie, o którym mowa, wolontariusz otrzymuje na określony w ustawie cel, tj. na wyżywienie. Zatem wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy w postaci kwot przeznaczonych na wyżywienie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy, ponieważ są one wypłacane na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Przepis nie uzależnia prawa do zwolnienia przedmiotowego, od tego, czy wolontariusz udokumentuje wydatkowanie otrzymanych środków na określone cele. Wobec tego zdaniem Wnioskodawcy dla celów niniejszego zwolnienia nie muszą oni przedstawiać dokumentów finansowych, z których wynika fakt wydatkowania tych środków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika, nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodu, w tym w pkt 9 tego artykułu wymienione zostały "inne źródła".

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, działający jako Stowarzyszenie będące organizacją pozarządową posiadającą status organizacji pożytku publicznego - będzie realizował projekt Wolontariatu Europejskiego w ramach programu Unii Europejskiej "Młodzież w Działaniu". Celem programu "Młodzież w działaniu" jest stymulowanie aktywnego obywatelstwa europejskiego, pobudzenie poczucia solidarności i tolerancji wśród młodych ludzi. Program promuje mobilność w obrębie i poza granicami UE, dialog międzykulturowy, możliwości zatrudnienia, a także sprzyja integracji młodzieży. Natomiast celem Akcji Wolontariat Europejski jest uczestnictwo młodzieży w różnych formach wolontariatu zarówno w obrębie, jak i poza granicami Unii Europejskiej.

Wolontariat Europejski umożliwia młodym ludziom pracę na rzecz społeczności lokalnej w charakterze wolontariuszy przez okres do 12 miesięcy w innym kraju niż ich kraj zamieszkania. Poza wykonywaniem pracy na rzecz społeczności lokalnych wolontariusze uczą się nowych umiejętności i języków, a także odkrywają inne kultury. Jest to praca nieodpłatna, niezarobkowa i wykonywana w pełnym wymiarze godzin.

Komisja Europejska zarządza budżetem oraz określa priorytety, cele i kryteria programu oraz wyznacza Narodową Agencję w każdym kraju programu. W Polsce jest to Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Stowarzyszenie realizować będzie projekt w oparciu o umowę finansową zawartą pomiędzy Stowarzyszeniem a Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji, na podstawie której otrzyma środki finansowe przekazane Fundacji bezpośrednio przez Komisję Europejską.

Wolontariusz w ramach projektu będzie wykonywał pracę na rzecz Stowarzyszenia w zakresie jego działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności pożytku publicznego zgodnie z art. 42 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Obowiązki Stowarzyszenia, jako organizacji goszczącej, reguluje "Przewodnik po programie Młodzież w działaniu" oraz porozumienie o współpracy zawarte pomiędzy Stowarzyszeniem, wolontariuszem i organizacją wysyłającą wolontariusza. Stowarzyszenie jest zobowiązane m.in. do zapewnienia wolontariuszowi odpowiedniego zakwaterowania, utrzymania i wydawania kwot na wyżywienie, również w czasie urlopu. Wysokość kwoty przeznaczonej na wyżywienie, które będzie wypłacane wolontariuszowi określono w przewodniku oraz w porozumieniu o współpracy. Świadczenie to jest zgodne z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, ponieważ spełnione są oba warunki ustawy: świadczenie jest wypłacane przez organizację pozarządową a wolontariusz otrzymuje je na ściśle określone cele, tj. na wyżywienie.

Zwolnienie skierowane do wolontariuszy a dotyczące otrzymywanych przez nich świadczeń zostało uregulowane w art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) korzystający ma obowiązek:

1.

informować wolontariusza o ryzyku dla zdrowia i bezpieczeństwa związanym z wykonywanymi świadczeniami oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami;

2.

zapewnić wolontariuszowi, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, bezpieczne i higieniczne warunki wykonywania przez niego świadczeń, w tym - w zależności od rodzaju świadczeń i zagrożeń związanych z ich wykonywaniem - odpowiednie środki ochrony indywidualnej;

3.

pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, koszty podróży służbowych i diet.

Z przepisu art. 45 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż korzystający może pokrywać, na dotyczących pracowników zasadach określonych w odrębnych przepisach, także inne niezbędne koszty ponoszone przez wolontariusza, związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz korzystającego.

Korzystający może pokrywać koszty szkoleń wolontariuszy w zakresie wykonywanych przez nich świadczeń określonych w porozumieniu, o którym mowa w art. 44 ust. 1 (art. 45 ust. 3 ww. ustawy).

W świetle powyższego wartość świadczeń otrzymanych przez wolontariuszy w postaci kwot przeznaczonych na wyżywienie korzystać może ze zwolnienia od podatku dochodowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 113, o ile świadczenia wypłacone zostały na podstawie ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Należy zauważyć, iż powołana w ww. art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nie jest ustawą podatkową, a tylko przepisy ustaw podatkowych mogą być interpretowane przez organ wydający interpretacje indywidualne.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, pod pojęciem przepisów prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, przy czym mianem ustaw podatkowych - w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej określa się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Ponadto należy stwierdzić, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 113 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uzależnia prawa do zwolnienia ww. świadczenia od tego, czy wolontariusze udokumentują wydatkowanie otrzymanych środków na określone cele. Wobec powyższego dla celów przedmiotowego zwolnienia nie muszą oni przedstawiać Wnioskodawcy dokumentów, z których wynika fakt wydatkowania tychże środków.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, pod warunkiem jednak, że świadczenia w postaci kwot przeznaczonych na wyżywienie wolontariuszy wypłacone zostały na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl