IBPBII/1/415-200/13/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-200/13/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2013 r. (wpływ do tut. Biura - 19 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową środków finansowych z funduszu modernizacyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez Spółdzielnię Mieszkaniową środków finansowych z funduszu modernizacyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Do czerwca 2011 r. Wnioskodawca był członkiem Spółdzielni Mieszkaniowej. Po tej dacie stał się członkiem powstałej Wspólnoty Mieszkaniowej.

Jako członek Spółdzielni Wnioskodawca zobowiązany był od 1996 r. do ustania członkostwa do wnoszenia wpłat na fundusz modernizacyjny Spółdzielni - składnik opłaty czynszowej. Wnioskodawca wskazał, że czynsz płaci z dochodu a nie przychodu. Spółdzielnia w ramach tego funduszu dokonywała remontów termomdernizacyjnych zasobów.

Remont taki nie objął budynku, w którym Wnioskodawca zamieszkuje, więc zwrócił się do Spółdzielni o zwrot zgromadzonych przez siebie środków.

Spółdzielnia zgodziła się zwrócić zgromadzone środki, jednak w piśmie oświadczyła, że wystawi informację PIT-8C - traktując zwracane środki jako "inne przychody".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy słuszne jest stanowisko Spółdzielni, która wraz ze zwrotem środków ma zamiar wystawić informację PIT-8C - traktując środki jako inne przychody - powodujące zobowiązanie do zapłaty podatku od zwracanej kwoty, mimo, iż czynsz (i wszystkie jego składniki) płacone są z dochodu a nie z przychodu.

2.

Jakie konsekwencje rodzi wystawienie przez Spółdzielnię informacji PIT-8C i czy istnieje droga odwoławcza.

Wnioskodawca uważa, iż z racji, że czynsz i wszystkie jego składniki płaci z dochodu a nie z przychodu - traktowanie zwracanych środków jako "inny przychód" jest nieuzasadnione - środki te byłyby podwójnie opodatkowane.

Jako inne przychody (objęte informacją PIT-8C) można jedynie - zdaniem Wnioskodawcy - traktować odsetki ustawowe naliczone za zwłokę w wypłacie środków od dnia ustania członkostwa do dnia zwrotu środków.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 78 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze (tekst jedn.: z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 z późn. zm.) zasadniczymi funduszami własnymi tworzonymi w spółdzielni są:

1.

fundusz udziałowy powstający z wpłat udziałów członkowskich, odpisów na udziały członkowskie z podziału nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach;

2.

fundusz zasobowy powstający z wpłat przez członków wpisowego, części nadwyżki bilansowej lub innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.

Spółdzielnia tworzy także inne fundusze własne przewidziane w odrębnych przepisach oraz w jej statucie (art. 78 § 2 ww. ustawy).

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Z przestawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż do czerwca 2011 r. Wnioskodawca był członkiem Spółdzielni Mieszkaniowej. Po tej dacie stał się członkiem powstałej Wspólnoty Mieszkaniowej.

Jako członek Spółdzielni Wnioskodawca zobowiązany był od 1996 r. do ustania członkostwa do wnoszenia wpłat na fundusz modernizacyjny Spółdzielni - składnik opłaty czynszowej. Spółdzielnia w ramach tego funduszu dokonywała remontów termomdernizacyjnych zasobów.

Remont taki nie objął budynku, w którym Wnioskodawca zamieszkuje, więc zwrócił się do Spółdzielni o zwrot zgromadzonych przez siebie środków.

Spółdzielnia zgodziła się zwrócić zgromadzone środki, jednak w piśmie oświadczyła, że wystawi informację PIT-8C - traktując zwracane środki jako "inne przychody".

Biorąc pod uwagę ww. przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że jeżeli Spółdzielnia Mieszkaniowa wystawi Wnioskodawcy informację, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-8C), w której wykaże kwotę zwrotu środków finansowych wniesionych na fundusz modernizacyjny, przy czym wykaże wyłącznie kwoty faktycznie wpłaconych przez Wnioskodawcę na ten fundusz, to kwoty tej nie należy opodatkować w zeznaniu podatkowym za 2012 r., ponieważ po stronie Wnioskodawcy nie nastąpi przysporzenie majątkowe w rozumieniu art. 20 ust. 1 w związku z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z wniosku wynika bowiem, iż zwrócone Wnioskodawcy środki pieniężne to środki, które wpłacał w ramach opłat czynszowych na ww. fundusz, który w związku z ustaniem członkostwa w Spółdzielni zostanie rozliczony.

Należy zauważyć, iż z punktu widzenia przepisów podatkowych nie ma znaczenia, czy wpłaty na ww. fundusz dokonywane były z dochodu Wnioskodawcy czy jego przychodu. Fakt ten bowiem nie decyduje o tym, czy kwota zwrotu jest przychodem podatkowym (w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) czy nie jest i czy kwotę zwrotu należy opodatkować, czy też nie. Jak wskazano powyżej podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe. W przedmiotowym przypadku (jeśli istotnie będzie to jedynie zwrot wpłat dokonany w przeszłości przez Wnioskodawcę) nie nastąpi przysporzenie majątkowe - kwota zwrotu to kwoty zgromadzone (wpłacane od 1996 r. do ustania członkostwa) przez Wnioskodawcę na fundusz modernizacyjny.

Tym samym przychód podatkowy nie wystąpi, jednakże z innych przyczyn niż wskazał Wnioskodawca.

Dlatego też stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył kopię dokumentu. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl