IBPBII/1/415-20/10/HK - Możliwość odliczenia ulgi z tytułu wychowania dziecka.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-20/10/HK Możliwość odliczenia ulgi z tytułu wychowania dziecka.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 11 stycznia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 15 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia ulgi z tytułu wychowania dziecka - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia ulgi z tytułu wychowania dziecka.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 2 marca 2010 r. Znak: IBPB II/1/415-20/10/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 15 marca 2010 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni i jej mąż - z którym od roku jest w konflikcie - są rodzicami małoletniego syna, urodzonego w listopadzie 2002 r. Z uwagi na liczne konflikty pomiędzy małżonkami w trakcie 2009 r. wnioskodawczyni zamieszkiwała z małoletnim synem i wychowywała go następująco:

1.

od 1 stycznia 2009 r. do 10 marca 2009 r. zamieszkiwała wspólnie z mężem i synem; w tym czasie małżonkowie wspólnie wychowywali i utrzymywali syna,

2.

od 11 marca 2009 r. do 10 września 2009 r. wnioskodawczyni przeprowadziła się i zameldowała z synem u rodziców w mieście S.; w tym okresie sama utrzymywała i wychowywała syna,

3.

od 11 września 2009 r. do 11 listopada 2009 r. znowu zamieszkała z mężem i synem; w tym czasie małżonkowie wspólnie wychowywali i utrzymywali syna (wnioskodawczyni jest tam zameldowana na pobyt czasowy),

4.

od 12 listopada 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. (do nadal) wnioskodawczyni mieszka z synem w mieście S., od tego czasu wychowuje syna sama, a od męża otrzymuje jedynie alimenty na syna.

Reasumując wnioskodawczyni stwierdza, że sama wychowywała i utrzymywała syna 233 dni w trakcie 2009 r. Natomiast wspólnie z mężem - 132 dni w trakcie 2009 r.

Wnioskodawczyni informuje, iż:

* syn jest dzieckiem małoletnim,

* syn nie pobiera zasiłku pielęgnacyjnego ani renty socjalnej,

* syn uczęszcza do państwowej szkoły podstawowej,

* syn nie uzyskał przychodów w trakcie 2009 r.,

* syn nie uzyskuje przychodów opodatkowanych podatkiem liniowym.

Od 12 listopada 2009 r. mąż nie utrzymuje z wnioskodawczynią żadnych kontaktów, w związku z tym nie ma ona możliwości porozumienia się w sprawie rozliczenia ulgi prorodzinnej za 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawczyni - w związku z brakiem kontaktu z mężem i tym samym brakiem możliwości porozumienia się w sprawie rozliczenia ulgi prorodzinnej - może odliczyć bez konsultacji z mężem kwotę obliczoną w następujący sposób:

* ulga roczna - 1.112,04 zł, tj. 92,67 zł miesięcznie czyli 3,08 zł dziennie,

* 233 dni x 3,08 zł = 717,64 zł (kwota za okres, w którym wnioskodawczyni sama opiekowała się małoletnim synem),

* 3,08 zł: 2 rodziców = 1,54 zł,

* 132 dni x 1,54 zł = 203,28 zł (połowa kwoty za okres, w którym małżonkowie wspólnie opiekowali się małoletnim synem).

Wnioskodawczyni powołując się na treść art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdza, iż przysługuje jej prawo odliczenia od podatku za 2009 r. ulgi prorodzinnej w kwocie 920,92 zł, która - w ocenie wnioskodawczyni - stanowi sumę kwoty przypadającej na okres, w którym wnioskodawczyni sama opiekowała się małoletnim synem i połowy kwoty za okres, w którym małżonkowie wspólnie opiekowali się małoletnim synem.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. - od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielską,

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W tym miejscu należy zauważyć, że dziecko pozostaje aż do osiągnięcia pełnoletności pod władzą rodzicielską. Władza ta przysługuje obojgu rodzicom.

Władza rodzicielska przysługuje tylko jednemu z rodziców jedynie w przypadkach, gdy:

1.

jedno z rodziców nie żyje,

2.

jedno z rodziców nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych,

3.

jedno z rodziców zostało pozbawione władzy rodzicielskiej,

4.

władza rodzicielska jednego z rodziców została zawieszona.

Przy czym władza rodzicielska obejmuje w szczególności:

1.

obowiązek i prawo do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka,

2.

wychowywanie dziecka,

3.

kierowanie dzieckiem,

4.

obowiązek troszczenia się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka,

5.

przygotowywanie dziecka do życia w społeczeństwie odpowiednio do jego uzdolnień.

Na podstawie art. 27f ust. 2 ww. ustawy odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 (czyli w 2009 r. 1/6 z 556,02 zł = 92,67 zł), za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1.

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,

2.

wstąpiło w związek małżeński.

W myśl art. 27f ust. 3 powyższej ustawy w przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Na podstawie art. 27f ust. 5 ww. ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1.

odpis aktu urodzenia dziecka,

2.

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,

3.

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,

4.

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni pozostaje w związku małżeńskim z ojcem małoletniego syna. Przy czym władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom (z wniosku nie wynika, iżby którykolwiek z rodziców został jej pozbawiony). W związku z tym - zgodnie z cyt. art. 27 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców.

Jeżeli zatem w istocie w okresie od 11 marca 2009 r. do 10 września 2009 r. oraz od 12 listopada 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. wnioskodawczyni samodzielnie wykonywała władzę rodzicielską nad synem (tj. samodzielnie: sprawowała pieczę nad osobą i majątkiem dziecka, wychowywała dziecko, kierowała dzieckiem, troszczyła się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka oraz przygotowywała dziecko do życia w społeczeństwie), to w takiej sytuacji nabyła prawo do odliczenia całości ulgi przypadającej za ww. okresy, pod warunkiem jednakże, że za ten okres współmałżonek nie skorzysta z ulgi prorodzinnej. Również odliczenie pozostałej części ulgi będzie wymagało uzgodnienia przez małżonków proporcji, w jakiej dokonają odliczenia za okresy, w których wspólnie wykonywali władzę rodzicielską nad synem. Wynika to z faktu, iż brak takiego uzgodnienia może spowodować, iż suma odliczeń dokonanych przez małżonków - w ich zeznaniach podatkowych za 2009 r. - przekroczy kwotę 1.112,04 zł (92,67 zł x 12 miesięcy) rocznie. Ustawodawca natomiast jednoznacznie określił limit odliczenia tytułem omawianej ulgi i wskazał, w jakich przypadkach ulga winna być dzielona wg klucza 1/30 kwoty miesięcznej za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem. W przypadku, gdy władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, tejże proporcji nie można ściśle zastosować. Ulga bowiem przysługuje im wspólnie i podlega wykazaniu w zeznaniu w częściach równych lub wg proporcji przez małżonków przyjętej.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl