IBPBII/1/415-199/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-199/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 18 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 28 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania uzyskanego z budżetu gminy do zakupu i wymiany źródła ciepła na ekologiczne oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania uzyskanego z budżetu gminy do zakupu i wymiany źródła ciepła na ekologiczne oraz obowiązku wystawienia informacji PIT-8C.

Z uwagi na stwierdzone braki formalne, pismem z dnia 16 kwietnia 2010 r. znak: IBPB II/1/415-199/10/MK wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienie przedmiotowego wniosku wpłynęło do tut. Biura w dniu 28 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina przystąpiła końcem 2009 r. do realizacji Programu Ograniczenia Niskiej Emisji - etap I, w którym zostanie zrealizowanych 34 inwestycji:

* wymiana kotłów węglowych na nowe węglowe retortowe - 8 szt.

* wymiana kotłów węglowych na kotły gazowe - 2 szt.

* wymiana kotłów węglowych na kotły węglowe + zabudowa kolektorów słonecznych - 6 szt.

* wymiana kotłów węglowych na kotły gazowe + zabudowa kolektorów słonecznych - 3 szt.

* montaż kolektorów słonecznych do istniejących kotłów węglowych - 15 szt.

Program został zatwierdzony uchwałą Rady Gminy nr z dnia 4 sierpnia 2009 r. w sprawie "Programu Ograniczenia Niskiej Emisji dla Gminy (...)" dla budynków jednorodzinnych. Program wykonany został w oparciu o przeprowadzoną ankietyzację dotyczącą zabudowy jednorodzinnej. Przeprowadzona ankietyzacja dała szereg informacji dotyczących stanu istniejącego systemów grzewczych oraz potrzeb inwestycyjnych mieszkańców. Program został więc opracowany w celu poprawy jakości systemów grzewczych, co spowoduje znaczącą redukcję emisji substancji szkodliwych do powietrza, a wykorzystanie urządzeń opartych na odnawialnej energii jaką jest energia słoneczna pozwoli na osiągnięcie oszczędności paliwa, środowiska a także przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności Gminy.

Cele Programu zbieżne są z priorytetami funduszu oraz dokumentami statutowymi, a w szczególności:

1.

zasadami udzielania i umarzania pożyczek, udzielania dotacji oraz opłat do oprocentowania preferencyjnych kredytów i pożyczek,

2.

kryteriami wyboru przedsięwzięć finansowych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

3.

Ogólnymi warunkami zawierania umów i wypłaty ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Podstawą realizacji Programu było uzyskanie dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w formie pożyczki. Będzie spłacona w przyszłych okresach z dochodów własnych Gminy tj. przez okres 5 lat poczynając spłatę od III kwartału 2010 r. Środki pochodzące z pożyczki Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowią przychód Gminy. Korzystając z możliwości umorzenia częściowego pożyczki po jej spłacie w wysokości 50%, Gmina wystąpi o umorzenie pozostałej części.

Na podstawie zawarcia umowy cywilno-prawnej oraz Regulaminu Programu z jego uczestnikami, każdy inwestor może uzyskać dofinansowanie w wysokości 60%, tj.:

1.

do zabudowy kotłowni - do 7.200,00 zł,

2.

do wykonania instalacji kolektorów słonecznych - do 9.000,00 zł.

Wysokość dofinansowania będzie ustalona każdorazowo indywidualnie na podstawie kosztorysu uwzględniającego zakres kosztów kwalifikowanych szczegółowo określonych w Regulaminie Programu. Przedmiotem dofinansowania są koszty kwalifikowane w ramach podpisanej umowy. Pozostałą kwotę kosztów w wysokości 40% pokrywa inwestor.

Do obsługi Programu został wybrany operator - ustala on wysokość odpłatności inwestora - czyli uczestnika programu za wykonanie przedmiotu umowy oraz kwoty dotacji udzielonej przez Gminę zgodnie z zasadami określonymi w Regulaminie.

Celem głównym opracowania Programu było zwrócenie uwagi na problem niskiej emisji w Gminie, przedstawienie potrzeb i oczekiwań mieszkańców związanych z gospodarką oraz propozycją działań zmierzające do poprawy stanu obecnego w tym zakresie, a więc Program jest odpowiedzią na potrzeby wynikające z dbałości o środowisko naturalne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Gminy jest zobowiązany do sporządzenia informacji PIT- 8C dla osób, które otrzymują dofinansowanie z budżetu gminy do zakupu i wymiany źródła ciepła na ekologiczne.

Zgodnie z przyjętą Uchwałą nr Rady Gminy z dnia 1 grudnia 2009 r. w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji osobom fizycznym zakwalifikowanym do udziału w Programie Ograniczania Niskiej Emisji - etap I dla Gminy, prawo otrzymania dotacji na prace modernizacyjne stanowiące cel publiczny przysługuje osobom fizycznym zwanym Inwestorami, zakwalifikowanymi do udziału w Programie Ograniczania Niskiej Emisji dla Gminy, zatwierdzonego uchwałą nr z dnia 9 sierpnia 2009 r.

Według Uchwały dotacja może być udzielana Inwestorowi, który powierzy wykonanie prac modernizacyjnych wyłącznie firmie zgłoszonej do Programu - Wykonawcy.

Udzielenie dotacji następuje na podstawie umowy pomiędzy Urzędem Gminy reprezentowanym przez Operatora, Inwestorem a Wykonawcą. Inwestor przekazuje Wykonawcy swój udział finansowy, a po wykonaniu prac modernizacyjnych Wykonawca wystawia faktury na Inwestora, a Urząd przekazuje pozostałe środki pozyskane z pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Wykonawcy.

Zdaniem wnioskodawcy - zgodnie z zasadami obowiązującymi w roku 2009, czyli w roku w którym Urząd Gminy przystąpił do realizacji ww. zadania, na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - dofinansowanie, którego celem jest wymiana źródeł ciepła na ekologiczne i wysokosprawne źródła ciepła oraz instalacja kolektorów słonecznych jest dotacją otrzymaną przez Inwestora, która mieści się w kategoriach zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 wyżej cytowanej ustawy stanowi, że wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Powyższe oznacza, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia uzależnione jest od źródła finansowania tj. podmiotu wypłacającego dotacje, a zarazem ustalenia czy przyznawana dotacja jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina końcem 2009 r. przystąpiła do realizacji I etapu "Programu Ograniczenia Niskiej Emisji". Podstawą realizacji tegoż Programu było uzyskanie dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w formie pożyczki. Każdy inwestor na podstawie zawartej umowy cywilno-prawnej oraz Regulaminu Programu może uzyskać dofinansowanie w wysokości 60%.

Jeżeli zatem forma udzielonego dofinansowania jest w istocie dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i jest wypłacana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, to dotacja otrzymana od Urzędu Gminy mieścić się będzie w kategoriach dotacji zwolnionych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie na Urzędzie Gminy nie będzie ciążył - określony w treści art. 42a cytowanej powyżej ustawy - obowiązek sporządzania informacji PIT-8C i przekazania jej właściwemu urzędowi skarbowemu oraz osobom, które otrzymały dotację z budżetu Gminy w ramach realizacji "Programu Ograniczenia Niskiej Emisji".

Podkreślenia wymaga fakt, iż dotacja nie musi pochodzić ze środków własnych Gminy, musi jedynie pochodzić z budżetu Gminy w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Skoro zatem dotacja nie była udzielona z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska (lub też z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska) lecz z budżetu Gminy zasilanego pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, należy stwierdzić, iż dotacja ta mieści się w kategoriach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy. Udzielenie bowiem Gminie pożyczki z funduszu celowego nie jest równoznaczne z udzieleniem dotacji z funduszu celowego, a takim właśnie funduszem celowym był Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w rozumieniu art. 400 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150) w brzmieniu obowiązującym do końca 2009 r.

Jednakże samo ustalenie, że udzielane dofinansowanie pochodzi z budżetu Gminy jest niewystarczające dla uzyskania przedmiotowego zwolnienia, niezbędnym jest również ustalenie, iż jest ono w istocie dotacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do końca 2009 r.

Należy zaznaczyć, że z przepisu art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja Podatkowa wynika, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

W związku z powyższym sprawa ustalenia czy środki przeznaczone na realizację Programu Ograniczenia Niskiej Emisji mają formę dotacji nie jest uregulowana przepisami prawa podatkowego lecz przepisami ustawy o finansach publicznych. Oznacza to zarazem, że działający w imieniu Ministra Finansów Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach nie jest organem właściwym do oceny czy środki wypłacone z budżetu gminy są dotacją.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl