IBPBII/1/415-194/14/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-194/14/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALN

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) #8722; Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 marca 2014 r. (wpływ do Biura - 7 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń przyznanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w postaci kart przedpłaconych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2014 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania świadczeń przyznanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w postaci kart przedpłaconych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (Wnioskodawca) jest podmiotem zajmującym się produkcją wyrobów z węgla i grafitu. Spółka zatrudniając na podstawie umów o pracę około 830 pracowników, tworzy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu socjalnym.

Obecnie Spółka rozważa możliwość, w ramach prowadzonej działalności socjalnej, wydawanie uprawnionym pracownikom kart przedpłaconych (p.) M., upoważniających do zakupu towarów w każdym terminalu płatniczym (karty będą odczytywane przez czytniki kart płatniczych w kasach tak samo jak normalne karty bankowe). Karty przedpłacone będą uprawniały do zakupu towarów lub usług, a transakcje będą autoryzowane do wysokości salda na specjalnym, technicznym rachunku, który będzie zasilany przed użyciem karty ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych Spółki.

Zgodnie z przeznaczeniem środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wartość kart będzie zróżnicowana według kryteriów socjalnych ustalonych przez Spółkę. Karty p. będą miały charakter anonimowy. Mogą wystąpić również przypadki, że wydawane będą karty z numerem PIN, wówczas użytkownicy takich kart przy ich realizacji będą mogli korzystać z bankomatów. Nie zmienia to jednak faktu, że karty pozostaną wciąż anonimowe (w systemie nie będą przypisane do żadnej konkretnej osoby).

Karty będące rodzajem kart bankowych, wydawane będą bez konieczności posiadania rachunku osobistego w banku. Rolą tych kart jest zapewnienie pracownikom środków pieniężnych, bez konieczności wydawania (posiadających formę materialną) znaków pieniężnych (np. banknotów).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymanie przez pracownika karty przedpłaconej w opisanym stanie faktycznym, zasilonej środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych do kwoty 380 zł rocznie i w związku z tym pracodawca, jako płatnik, nie będzie w powyższym zakresie zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że otrzymane przez pracowników karty przedpłacone, finansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z przepisem zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika, w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Jak wynika z powołanego powyżej przepisu skorzystanie ze zwolnienia możliwe jest, jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki:

1. Świadczenie ma związek z finansowaniem działalności socjalnej.

Definicja działalności socjalnej została zawarta w art. 2 pkt 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem działalności socjalnej rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Warunek powyższy jest spełniony, gdyż wydanie przedpłaconych kart pracowniczych uprawnionym pracownikom, zgodnie z regulaminem zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, sfinansowanych ze środków tego funduszu, stanowi finansową pomoc materialną dla zatrudnionych w Spółce pracowników.

2. Świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego lub świadczenia pieniężnego.

Karta przedpłacona jest podobna do swoistego rodzaju karty płatniczej. Karta ta wydawana jest bez konieczności posiadania rachunku osobistego w banku a środki pieniężne znajdujące się na karcie stają się własnością pracownika. Rolą kart przedpłaconych jest zapewnienie pracownikom środków pieniężnych, bez konieczności wydawania (posiadających formę materialną) znaków pieniężnych (np. banknotów). Z technicznego punktu widzenia karta przedpłacona jest bardzo zbliżona do karty bankowej. Mając na uwadze powyższe, wydaną przez Wnioskodawcę kartę, należy uznać za świadczenie pieniężne na rzecz pracownika z uwagi na jej zaklasyfikowanie jako środka dostępu do określonych wartości pieniężnych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1376 z późn. zm.) karta płatnicza to karta, identyfikująca wydawcę i upoważnionego posiadacza, uprawniająca do wypłaty gotówki lub dokonywania zapłaty, a w przypadku karty wydanej przez bank lub instytucję ustawowo upoważnioną do udzielania kredytu, także do dokonywania wypłaty gotówki lub zapłaty z wykorzystaniem kredytu.

Stosownie do art. 63 ust. 1 tej ustawy rozliczenia pieniężne mogą być przeprowadzane za pośrednictwem banków, jeżeli przynajmniej jedna ze stron rozliczenia (dłużnik lub wierzyciel) posiada rachunek bankowy. Rozliczenia pieniężne przeprowadza się gotówkowo lub bezgotówkowo za pomocą papierowych lub informatycznych nośników danych. Na podstawie art. 63 ust. 3 pkt 4 Prawa bankowego rozliczenia bezgotówkowe przeprowadza się w szczególności kartą płatniczą.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż planowane wydawanie przez Spółkę pracownikom kart przedpłaconych będzie równoznaczne z przekazaniem im środków pieniężnych. Stąd też otrzymane przez pracowników świadczenie w postaci karty przedpłaconej spełnia kolejny warunek zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67.

3.Źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych a świadczenie korzysta ze zwolnienia do kwoty 380 zł.

Warunek ten zostanie spełniony, gdyż finansowanie kart przedpłaconych dokonywane będzie wyłącznie ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, przy czym poza dyskusją pozostaje fakt kwoty zwolnienia wynoszącej do 380 zł.

4. Rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Brzmienie analizowanego przepisu pozwala stwierdzić, że zwolnieniu z podatku dochodowego podlegają świadczenia pieniężne oraz świadczenia rzeczowe, z wyłączeniem bonów, talonów i innych znaków, uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi. W odróżnieniu od bonu, talonu czy też innego znaku uprawniającego do wymiany, karta przedpłacona nie podlega wymianie (zwrotowi) w momencie otrzymania towarów. Ponadto nie obliguje do zakupu towarów za całą kwotę środków pieniężnych znajdujących się na karcie.

W ocenie Spółki, przedstawione zostały argumenty potwierdzające, że karty mają charakter pieniężny, wobec czego nie mogą być traktowane jak wymienione wyżej znaki uprawniające do wymiany na towar.

Prawidłowość takiej oceny zagadnienia, zdaniem Wnioskodawcy, potwierdził Minister Finansów, wydając interpretacje w indywidualnych sprawach, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 grudnia 2011 r., znak: IPPB4/415-714/11-2/JK3 oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 1 marca 2012 r., znak: ITPB2/415-1090/11/MM, a także w piśmie z 5 stycznia 2010 r., stanowiącym odpowiedź na interpelację poselską nr 13008, których fragmenty zacytował.

Reasumując, Wnioskodawca stwierdza, że w przedstawionym stanie faktycznym, karty przedpłacone spełniają wszystkie wymogi, aby przychód pracowników korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

5. W związku z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych między innymi w art. 21 ustawy, u pracowników, którym przekazane zostaną karty przedpłacone nie powstanie dochód do opodatkowania, zatem Spółka nie miała żadnych obowiązków z tytułu funkcji płatnika od tych świadczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie m.in. wymienia się stosunek pracy.

W myśl art. 12 ust. 1 cyt. ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie natomiast do art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Jak wynika z powołanego powyżej przepisu skorzystanie ze zwolnienia możliwe jest, jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki:

* świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego lub świadczenia pieniężnego,

* źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych,

* świadczenie ma związek z finansowaniem działalności socjalnej.

Przy czym ze zwolnienia korzysta tylko wartość świadczenia w kwocie 380 zł.

W związku z powyższym, zwolnieniem zawartym w ww. art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęte są również otrzymane przez pracownika z związku z finansowaniem działalności socjalnej, świadczenia pieniężne z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2012 r. poz. 592 z późn. zm.) działalnością socjalną są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielania pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca tworzy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu socjalnym.

Obecnie Wnioskodawca rozważa możliwość, w ramach prowadzonej działalności socjalnej, wydawanie uprawnionym pracownikom kart przedpłacowych (p.), upoważniających do zakupu towarów w każdym terminalu płatniczym (karty będą odczytywane przez czytniki kart płatniczych w kasach tak samo jak normalne karty bankowe). Karty przedpłacone będą uprawniały do zakupu towarów lub usług, a transakcje będą autoryzowane do wysokości salda na specjalnym, technicznym rachunku, który będzie zasilany przed użyciem karty ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych Wnioskodawcy.

Zgodnie z przeznaczeniem środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wartość kart będzie zróżnicowana według kryteriów socjalnych ustalonych przez Wnioskodawcę. Karty p. będą miały charakter anonimowy. Mogą wystąpić również przypadki, że wydawane będą karty z numerem PIN, wówczas użytkownicy takich kart przy ich realizacji będą mogli korzystać z bankomatów. Nie zmienia to jednak faktu, że karty pozostaną wciąż anonimowe (w systemie nie będą przypisane do żadnej konkretnej osoby). Karty będące rodzajem kart bankowych, wydawane będą bez konieczności posiadania rachunku osobistego w banku. Rolą tych kart jest zapewnienie pracownikom środków pieniężnych, bez konieczności wydawania (posiadających formę materialną) znaków pieniężnych (np. banknotów).

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1376 z późn. zm.), karta płatnicza - to karta uprawniająca do wypłaty gotówki lub umożliwiająca złożenie zlecenia płatniczego za pośrednictwem akceptanta lub agenta rozliczeniowego, akceptowana przez akceptanta w celu otrzymania przez niego należnych mu środków.

Stosownie do art. 63 ust. 1 ww. ustawy, rozliczenia pieniężne mogą być przeprowadzane za pośrednictwem banków, jeżeli przynajmniej jedna ze stron rozliczenia (dłużnik lub wierzyciel) posiada rachunek bankowy. Rozliczenia pieniężne przeprowadza się gotówkowo lub bezgotówkowo za pomocą papierowych lub informatycznych nośników danych.

Na podstawie art. 63 ust. 3 pkt 4 Prawa bankowego rozliczenia bezgotówkowe przeprowadza się w szczególności kartą płatniczą.

Karta przedpłacona to swoisty rodzaj karty płatniczej. Wydawana jest bez konieczności posiadania rachunku osobistego w banku, nie jest też przyznawany jej użytkownikowi kredyt. Rolą tych kart jest zapewnienie użytkownikowi karty (np. pracownikom) środków pieniężnych, bez konieczności wydawania (posiadających formę materialną) znaków pieniężnych (np. banknotów) lub znaków legitymacyjnych. Z technicznego punktu widzenia karta przedpłacona jest bardzo zbliżona do karty debetowej. Zatem kartę tę należy co do zasady uznać za świadczenie pieniężne z uwagi na jej zaklasyfikowanie jako instrumentu dostępu do określonych wartości pieniężnych, co finalnie umożliwia regulowanie zobowiązań pieniężnych.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że wydawana przez Wnioskodawcę pracownikom karta przedpłacona jest środkiem płatniczym. Stąd też otrzymane przez pracowników świadczenie w postaci karty przedpłaconej będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 powołanej ustawy, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 380 zł, pod warunkiem, że istotnie - jak twierdzi Wnioskodawca #8722; świadczenie to jest realizowane w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. To oznacza, że przy spełnieniu powyższych warunków Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z przekazaniem omawianego świadczenia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl