IBPBII/1/415-188/10/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-188/10/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 4 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnych świadczeń medycznych świadczonych przez Fundację na rzecz beneficjentów-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnych świadczeń medycznych świadczonych przez Fundację na rzecz beneficjentów.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 16 kwietnia 2010 r. Znak: IBPB II/1/415-188/10/MCZ i IBPB II/1/436-45/10/MCZ wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 4 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja, będąca wnioskodawcą, od dnia 14 stycznia 2005 r. posiada status organizacji pożytku publicznego. Zgodnie z § 6 pkt 6 statutu Fundacji jednym z celów, dla jakich Fundacja została powołana jest finansowanie ochrony i promocji zdrowia. Cel ten wnioskodawca realizuje m.in. poprzez wsparcie finansowe dla osób fizycznych w przypadkach ciężkich schorzeń, w postaci refundacji poniesionych kosztów leczenia, zakupu leków, sprzętu medycznego, zabiegów ortopedycznych, okulistycznych, leczenia oparzeń, chemioterapii i innych. Ponadto Fundacja udziela wsparcia finansowego placówkom medycznym w zakupie nowoczesnego sprzętu medycznego, wyposażenia karetek pogotowia ratunkowego, remontów oraz wspiera konferencje i sympozja naukowe lekarzy. Adresatami podejmowanych działań są w zdecydowanej większości, również w zakresie objętym przedmiotowym wnioskiem, osoby fizyczne. Fundacja w ramach swojej działalności nie realizuje zadań z zakresu pomocy społecznej, a opisane we wniosku nieodpłatne świadczenia nie są przekazywane w ramach realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej. Majątek Fundacji pochodzi (w zasadniczej części) z uzyskanych darowizn, jak również z prowadzonej działalności gospodarczej oraz ze środków pozyskanych ze zbiórek publicznych. W dniu 12 listopada 2002 r. Fundacja zawarła porozumienie ze Spółką Akcyjną X oraz Spółkami z o.o., (pracodawcami), w sprawie wykonywania "Programu Ochrony Zdrowia". Zgodnie z powyższym porozumieniem, pracodawcy zobowiązali się do wpłat darowizn na rzecz Fundacji natomiast Fundacji zlecono prowadzenie procedury związanej z finansowaniem na rzecz pracowników (osób uprawnionych) ze Spółki X i innych Spółek, ponadstandardowych świadczeń medycznych, gwarantowanych "Programem Ochrony Zdrowia". W ramach funkcjonowania ww. programu, Fundacja podpisze w najbliższym czasie umowę z placówką medyczną na realizację Projektu "Profilaktyka i wczesne wykrywanie chorób krążenia", zwanego dalej "Programem Kardiologicznym". Osoby fizyczne chcące wziąć w nim udział, będą przebadane i zdiagnozowane pod kątem wydolności układu krążenia (program zakłada III etapy - zróżnicowane kosztowo). Każda osoba uczestnicząca w programie potwierdzi swój udział poprzez złożenie własnoręcznego podpisu na liście obecności. Placówka medyczna wystawi na rzecz Fundacji fakturę VAT wraz z załączoną listą obecności uczestników projektu, zaś Fundacja zapłaci placówce medycznej za wykonaną usługę. Koszty realizacji świadczeń medycznych w poszczególnych etapach programu określi stosowna umowa pomiędzy Fundacją a placówką.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy wystąpi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy Fundacja jest zobligowana do wystawienia, po zakończeniu roku podatkowego, dla osób uczestniczących w "Programie Kardiologicznym", w terminie do 28 lutego 2011 r., informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.

Zdaniem Fundacji, opisane zdarzenie przyszłe, nie stanowi podstawy do objęcia podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Fundacja uważa, iż nie ma obowiązku wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C, gdyż względem osób fizycznych uczestniczących w projekcie, nie występują przychody z innych źródeł (inne nieodpłatne świadczenia). Fundacja płaci bowiem za konkretną usługę medyczną placówce medycznej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznaczyć należy, że niniejszą interpretacją dokonano oceny stanowiska wnioskodawcy w zakresie zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nieodpłatnych świadczeń medycznych świadczonych przez Fundację na rzecz beneficjentów.

Natomiast wniosek w pozostałej części, dotyczącej podatku od spadków i darowizn, zostanie rozstrzygnięty odrębną interpretacją.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów, z których pochodzą dochody (przychody) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 10 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie jest to jednak katalog zamknięty, o czym świadczy zapis art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 tej ustawy.

W świetle zapisu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, za które uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użycie w tym przepisie słowa "w szczególności" oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe.

Zatem do tej kategorii źródła należy zaliczyć każde przysporzenie majątkowe, które uzyskuje osoba fizyczna, a którego nie można zaliczyć do pozostałych kategorii źródeł określonych w art. 10 ust. 1 ww. ustawy.

W rozumieniu powyższych przepisów, przekazanie beneficjentowi przez organizacje pozarządowe, świadczące pomoc, nieodpłatnych świadczeń medycznych stanowi dla beneficjenta przychód "z innych źródeł". Sfinansowanie świadczeń medycznych na rzecz konkretnych osób fizycznych stanowi dla nich określone, wymierne przysporzenie finansowe. Osoby te korzystają bowiem ze świadczeń medycznych kosztem majątku osób trzecich (w tym przypadku Fundacji), nie ponosząc z tego tytułu uszczerbku na własnym majątku, tym samym uzyskują konkretną korzyść finansową.

Jednakże należy mieć na uwadze, że organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji "pomocy społecznej" należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.).

Z przepisów tej ustawy wynika, iż pomoc społeczna jest instytucją polityki państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracujące w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ww. ustawy). Ponadto organy administracji rządowej i samorządowej, mogą zlecać realizację zadań z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej (art. 25 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Z powołanych wyżej norm wynika, iż organizacje społeczne i pozarządowe mogą prowadzić działalność z zakresu pomocy społecznej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Wobec tego wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje społeczne i pozarządowe może korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych o ile statut organizacji społecznej (pozarządowej) przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.

Zatem decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w przypadku realizacji nieodpłatnych świadczeń przez daną fundację, ma kwalifikacja formy prawnej świadczonej pomocy, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony oraz treść statutu fundacji. W sytuacji gdy strony nie zawarły umowy darowizny w rozumieniu art. 888 Kodeksu cywilnego a statut (fundacji) nie przewiduje udzielania pomocy społecznej oraz nie istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje, wówczas zgodnie z ww. przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia na rzecz beneficjentów są przychodami "z innych źródeł", podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem i nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód w takim przypadku powstaje w momencie udostępnienia beneficjentowi nieodpłatnych świadczeń i zapłatę np. za jego badania, zabiegi, koszty leczenia czy sprzęt medyczny.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego jednoznacznie wynika, iż Fundacja w ramach swojej działalności nie realizuje zadań z zakresu pomocy społecznej. Tym samym zwolnienie wynikające z powyżej powołanego przepisu nie ma zastosowania do świadczeń przez nią sfinansowanych, opisanych we wniosku.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że wartość świadczeń medycznych sfinansowanych przez Fundację pracownikom Spółki X i innych Spółek w ramach wykonywania - jak stwierdza we wniosku wnioskodawca - statutowych zadań Fundacji, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie ww. przepisów art. 9, art. 10, art. 11 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

To oznacza, że na Fundacji z tego tytułu ciąży obowiązek wynikający z przepisu art. 42a ww. ustawy, tj. obowiązek wystawienia beneficjentom informacji PIT-8C.

Stosownie bowiem do treści art. 42a powołanej ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Dlatego stanowisko wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że ponieważ przedmiotem tej interpretacji indywidualnej jest zagadnienie z zakresu zasad opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych nieodpłatnych świadczeń świadczonych przez Fundację na rzecz beneficjentów (osób fizycznych), to Organ nie był ani obowiązany ani uprawniony do dokonania w niej rozważań dotyczących oceny faktycznego charakteru porozumienia zawartego pomiędzy Fundacją a Spółką Akcyjną X oraz Spółkami z o.o., (pracodawcami), w wyniku którego pracodawcy zobowiązali się do wpłat darowizn na rzecz Fundacji natomiast Fundacji zlecono prowadzenie procedury związanej z finansowaniem na rzecz pracowników (osób uprawnionych) ze Spółki X i innych Spółek, ponadstandardowych świadczeń medycznych, gwarantowanych "Programem Ochrony Zdrowia". Zagadnienie to bowiem wychodzi poza zakres przedmiotowego wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku - Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko - Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl