IBPBII/1/415-187/12/MK

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-187/12/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 24 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia przez spółdzielnię mieszkaniową informacji o wysokości wypłaconego zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego w przypadku zamiany przez członka spółdzielni lokalu mieszkalnego:

* w części dotyczącej wystawienia informacji PIT-14 - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej wystawienia informacji PIT-8C - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wystawienia przez spółdzielnię mieszkaniową informacji o wysokości wypłaconego zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego w przypadku zamiany przez członka spółdzielni lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Członkowie spółdzielni posiadający lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wnosili wkład mieszkaniowy w wysokości 30% w momencie zasiedlenia oraz uczestniczyli w spłacie zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu poprzez wnoszenie rat kredytowych, z których część została przeznaczona na spłatę kapitału.

Członek X zgłasza do Spółdzielni chęć zamiany mieszkania lokatorskiego na inne. Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej zwaloryzowany wkład mieszkaniowy (30%) ustalony wg wartości rynkowej lokalu. W przypadku zamiany lokali mieszkalnych spółdzielnia przeksięgowuje kwotę zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego wynikającą z wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do jednego lokalu na wkład mieszkaniowy na nowy lokal mieszkalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spółdzielnia mieszkaniowa w związku z wypłatą zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego ma obowiązek wystawić PIT, jeśli tak to jaki (PIT-8C czy PIT-14) i którą kwotę wykazać.

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego (w przypadku zamiany mieszkań lokatorskich - przeksięgowanie zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego wynikającego z wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do jednego lokalu mieszkalnego na wkład mieszkaniowy na nowy lokal mieszkalny) nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż środki te zostały przeznaczone na cele mieszkaniowe, tj. wkład mieszkaniowy na nowy lokal mieszkalny, w związku z powyższym nie występuje obowiązek wystawienia PIT-8C.

Zarówno zmiana prawa z lokatorskiego prawa do jednego lokalu mieszkalnego na drugie lokatorskie jak i zmiana lokatorskiego prawa do lokalu na własnościowe prawo do drugiego lokalu w ramach tej samej spółdzielni nie powoduje wycofania wkładu ze Spółdzielni.

W przypadku zamiany mieszkań lokatorskich nie mamy do czynienia z wycofaniem wkładu mieszkaniowego zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w związku z powyższym Wnioskodawca uważa, iż nie ma obowiązku sporządzenia wg ustalonego wzoru informacji PIT-14.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Kwestie nabycia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz warunków zwrotu wniesionego wkładu reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 11 ust. 2 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (w brzmieniu obowiązującym do 30 lipca 2007 r.) w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia zwraca zgodnie z postanowieniami statutu osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy albo jego wniesioną część, zwaloryzowane według wartości rynkowej lokalu. (...).

Natomiast z przepisu art. 11 ust. 21 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 31 lipca 2007 r.) wynika, iż w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. (...).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 2 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 z późn. zm.) spółdzielnie mieszkaniowe są obowiązane sporządzić za rok kalendarzowy, w trzech egzemplarzach, według ustalonego wzoru, imienne informacje o wysokości wycofanego wkładu budowlanego lub mieszkaniowego wniesionego do spółdzielni od dnia 1 stycznia 1992 r., chyba że podatnik złoży spółdzielni oświadczenie, że wycofany wkład nie był odliczony od jego dochodu lub od podatku. W terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym spółdzielnie przekazują jeden egzemplarz informacji osobom, które wycofały ze spółdzielni wkład budowlany lub mieszkaniowy, a drugi egzemplarz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika.

Wskazaną w powyższym przepisie informacją jest informacja PIT-14.

W świetle powyższego zwrot wkładu mieszkaniowego, a od 31 lipca 2007 r. - wypłata wartości rynkowej lokalu - w przypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego nie stanowi wycofania wkładu mieszkaniowego.

Wycofanie wkładu mogło mieć miejsce jedynie wówczas gdy wkład mieszkaniowy wpłacony do spółdzielni w celu uzyskania lokatorskiego prawa do lokalu zostały podatnikowi zwrócony przez spółdzielnię przed faktycznym uzyskaniem przez niego prawa do lokalu. Z wycofaniem wkładu mieszkaniowego mamy więc do czynienia jedynie do czasu przydziału lokalu lub zamieszkania przez członka spółdzielni w przydzielonym lokalu. Natomiast zwrot wkładu ma miejsce w przypadku uprzedniego powstania spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż członkowie spółdzielni posiadający lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wnosili wkład mieszkaniowy w wysokości 30% w momencie zasiedlenia oraz uczestniczyli w spłacie zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu.

Członek X zgłasza do Spółdzielni chęć zamiany mieszkania lokatorskiego na inne. Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej zwaloryzowany wkład mieszkaniowy (30%) ustalony wg wartości rynkowej lokalu. W przypadku zamiany lokali mieszkalnych spółdzielnia przeksięgowuje kwotę zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego wynikającą z wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do jednego lokalu na wkład mieszkaniowy na nowy lokal mieszkalny.

Z analizy zdarzenia przyszłego wynika, iż członek spółdzielni zgłaszając chęć zamiany lokalu mieszkalnego w ramach tej samej spółdzielni mieszkaniowej z jednej strony otrzymuje zwaloryzowany wkład mieszkaniowy związany z zajmowanym dotychczas lokalem lub jego wartość rynkową a następnie wnosi ten wkład na nowy lokal mieszkalny. Czynność ta dokonywana jest technicznie poprzez przeksięgowanie wkładu związanego z poprzednim lokalem na wkład dotyczący nowego lokalu. Oznacza to zatem, iż w momencie zamiany mieszkań przedmiotowy wkład zostaje wniesiony na nowe mieszkanie w całości. Spółdzielnia przeksięgowuje bowiem kwotę zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego wynikającą z wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do jednego lokalu na wkład mieszkaniowy na nowy lokal mieszkalny.

Należy zatem stwierdzić, iż w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym i w związku z wskazanymi powyżej przepisami prawa na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-14. W tym zatem zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Jak dowodzi użycie sformułowania "w szczególności", definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z treści powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie, których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Jednakże wskazać należy, iż w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.

Biorąc pod uwagę ww. przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i powołane powyżej przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych należy stwierdzić, iż kwota zwróconego wkładu mieszkaniowego, do wysokości wniesionego do spółdzielni mieszkaniowej wkładu jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego na mocy ww. art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast nadwyżka pomiędzy wypłaconym wkładem a wniesionym wkładem stanowi przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 tej ustawy. W takim przypadku wnioskodawca obowiązany jest do sporządzenia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ww. ustawy. Zgodnie bowiem z treścią tego artykułu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest cała kwota wypłaconego wkładu (tutaj - przeksięgowanego); przy czym opodatkowaniu podlega kwota pozostała po wyłączeniu kwoty zwolnionej z opodatkowania na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie można bowiem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż wypłata wkładu mieszkaniowego nie rodzi obowiązku podatkowego od osób fizycznych, gdyż środki te przeznaczono na cele mieszkaniowe, tj. wkład mieszkaniowy w nowym lokalu mieszkalnym. Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera żadnych postanowień, z których wynikałoby, iż kwota otrzymanego wkładu, przeznaczonego ponownie na wkład związany z nowym lokalem mieszkalnym nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż zgodnie z art. 4 ust. 3 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych członkowie spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych. (...).

Zatem członek spółdzielni, który zamienił - za zgodą spółdzielni mieszkaniowej - zajmowane mieszkanie (prawo lokatorskie) na inny lokal mieszkalny obowiązany jest do wniesienia wkładu mieszkaniowego od nowego lokalu. Wobec powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych a zarazem wykazaniu przez Wnioskodawcę w informacji PIT-8C podlega kwota otrzymanego wkładu (po wyłączeniu kwoty zwolnionej z opodatkowania na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl