IBPBII/1/415-177/11/BJ - Zakwalifikowanie do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-177/11/BJ Zakwalifikowanie do odpowiedniego źródła przychodów dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 21 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniu 13 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 31 marca 2011 r. Znak: IBPBII/1/415-177/11/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 13 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Realizując zadania zlecone z zakresu administracji rządowej Gmina przeprowadziła w roku 2010 spis rolny, na który otrzymała dotacje. Środki z dotacji przeznaczone były między innymi na wypłatę dodatków spisowych dla pracowników urzędu pracujących na rzecz biura spisowego. Zgodnie z wytycznymi Centralnego Biura Spisowego dla Gminnych Biur Spisowych, Gmina potrąciła od wypłaconych dodatków składkę ZUS oraz pobrała zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wobec różnych interpretacji pojawiających się na stronach internetowych Gmina wystąpiła do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w (...) z zapytaniem, czy słusznie potrącone zostały składki na ubezpieczenie społeczne. W odpowiedzi wnioskodawca otrzymał wyjaśnienie, że opłata składek uzależniona jest od kwalifikacji podatkowej dodatków. Jeżeli właściwy organ podatkowy uzna, iż nie są to przychody ze stosunku pracy to od tych przychodów nie istniałby obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a gdy są to przychody z tytułu stosunku pracy, to od takich przychodów składki powinny być naliczone.

W piśmie z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, wnioskodawca poinformował, iż pracownicy urzędu zostali oddelegowani na podstawie art. 14 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym do prac w gminnym biurze spisowym i otrzymali za nie dodatki spisowe. Dodatki te były wypłacane ze środków, które GUS przekazał do Urzędu Gminy na realizację tego zadania zleconego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wymieniony dodatek spisowy stanowi przychód ze stosunku pracy.

Wnioskodawca uważa, że jest to przychód za stosunku pracy, gdyż członkami biur spisowych byli pracownicy Urzędu Gminy, która wykonywała zadanie zlecone. Pracowników tych łączy z Gminą stosunek pracy (umowa o pracę). Wszystkie przychody związane ze stosunkiem pracy podlegają oskładkowaniu. Dodatki spisowe otrzymane za pracę w biurze spisowym stanowią przychód ze stosunku pracy.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 13 pkt 6 pow. wyżej ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 126, poz. 1040) do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

1.

Centralne Biuro Spisowe;

2.

wojewódzkie biura spisowe;

3.

gminne biura spisowe.

W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).

Pracami gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy. Prace gminnego biura spisowego nadzoruje właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego (art. 14 ust. 5 ww. ustawy).

Z przepisu art. 17 ust. 1 tej ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, z części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego, oraz ze środków Unii Europejskiej. Natomiast z ust. 3 tego artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy.

Osobom, o których mowa w ust. 3, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej, wykonującym prace spisowe, mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 17 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1582). Z § 1 tegoż rozporządzenia wynika, iż rozporządzenie określa kryteria obliczania i wysokość wynagrodzenia za wykonywanie prac spisowych dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r., zwanej dalej "ustawą", oraz kryteria przyznawania i wysokość dodatków spisowych i nagród dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 3 i 4 ustawy.

Z wniosku wynika, iż realizując zadania zlecone z zakresu administracji rządowej Gmina przeprowadziła w 2010 r. spis rolny, na który otrzymała dotacje. Środki z dotacji przeznaczone były między innymi na wypłatę dodatków spisowych dla pracowników urzędu pracujących na rzecz biura spisowego. Pracownicy urzędu zostali oddelegowani na podstawie art. 14 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym do prac w gminnym biurze spisowym i otrzymali z tego tytułu dodatki spisowe. Dodatki te były wypłacane ze środków, które GUS przekazał do Urzędu Gminy na realizację tego zadania zleconego.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż dodatki spisowe przyznane pracownikom jednostki samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te zostały otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl