IBPBII/1/415-175/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-175/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 14 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia w całości lub w części opłat za pobyt dzieci w pieczy zastępczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych umorzenia w całości lub w części opłat za pobyt dzieci w pieczy zastępczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2011 r. Nr 149, poz. 887 z późn. zm.).

Rodzinie zastępczej oraz prowadzącemu rodzinny dom dziecka na podstawie art. 80 ww. ustawy przysługuje świadczenie na pokrycie kosztów utrzymania dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej. Zgodnie z art. 193 ust. 1 ww. ustawy za pobyt dziecka w pieczy zastępczej rodzice ponoszą opłatę do wysokości przyznanych świadczeń oraz dodatków, o których mowa w art. 80 ustawy. Za ponoszenie tej opłaty rodzice odpowiadają solidarnie. Na mocy art. 194 ww. ustawy opłatę ustala w drodze decyzji starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej.

Ustawa daje delegację radzie powiatu do określenia w drodze uchwały szczegółowych warunków umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia tej opłaty. Starosta może na wniosek lub z urzędu wszcząć postępowanie w sprawie umorzenia w całości lub części należności uwzględniając zapisy uchwały rady powiatu nr (...) z dnia 26 stycznia 2012 r. (uchwała w załączeniu).

Do dnia 31 grudnia 2011 r. podstawę prawną do przyznawania i wypłaty świadczeń na pomoc pieniężną dla rodzin zastępczych stanowiła ustawa o pomocy społecznej i poruszona kwestia nie stanowiła problemu. W obecnym stanie prawnym wątpliwość wzbudziła podstawa prawna przyznawania i wypłaty świadczeń i dodatków rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinny dom dziecka. Jednakże nie zmieniła się klasyfikacja budżetowa, świadczenia te w dalszym ciągu pozostają w dziale 852 - Pomoc społeczna obok świadczeń wypłacanych na podstawie ustawy o pomocy społecznej, przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy osobie, która na mocy decyzji administracyjnej ma całkowicie lub częściowo umorzoną należność za pobyt dziecka w pieczy zastępczej (świadczenie z pomocy społecznej) - w świetle klasyfikacji budżetowej dział 852 - Pomoc społeczna oraz art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - nie istnieje konieczność wystawienia PIT-8C.

Zajmując stanowisko, Wnioskodawca wskazał, iż przyznawane świadczenia rodzinom zastępczym wypłacane co prawda są na podstawie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, jednakże zgodnie z klasyfikacją budżetową pochodzą z działu 852 - Pomoc społeczna. A zatem, zdaniem Wnioskodawcy, nie podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że umorzenie (w całości lub w części) należności wynikających z konieczności ponoszenia opłaty za świadczenia z pomocy społecznej, również winno być zwolnione z obowiązku podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za tą interpretacją przemawia fakt, iż klasyfikacja budżetowa określa, w dziale 852 - Pomoc społeczna, zarówno wydatki powiatu jak i dochód powiatu. A zatem logicznym staje się, że jeśli świadczenia z pomocy społecznej nie podlegają opodatkowaniu to również umorzenia należności za te świadczenia nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie widzi konieczności wystawiania osobom, którym na mocy decyzji administracyjnej, umorzono w całości lub w części należności - opłaty za świadczenia z pomocy społecznej, PIT 8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Ustawa daje delegację radzie powiatu do określenia w drodze uchwały szczegółowych warunków umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej. Starosta może na wniosek lub z urzędu wszcząć postępowanie w sprawie umorzenia w całości lub części należności uwzględniając zapisy uchwały rady powiatu Nr (...) z dnia 26 stycznia 2012 r.

Wnioskodawca uważa, że umorzenie (w całości lub w części) należności wynikających z konieczności ponoszenia opłaty za świadczenia z pomocy społecznej winno być zwolnione z obowiązku podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej. Do świadczeń z pomocy społecznej, o których mowa w ww. przepisie zaliczają się wszelkie świadczenia, dla których źródłem jest pomoc społeczna, w tym świadczenia wymienione w art. 104 ust. 4 ustawy o pomocy społecznej.

Należy zauważyć, iż w dniu 1 stycznia 2012 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887 z późn. zm.), które przewidują inny od pomocy społecznej rodzaj pomocy.

W myśl postanowień art. 193 ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej za pobyt dziecka w pieczy zastępczej rodzice ponoszą miesięczną opłatę w wysokości:

1.

przyznanych świadczeń oraz dodatków, o których mowa w art. 80 ust. 1 i art. 81 - w przypadku umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej spokrewnionej, rodzinie zastępczej zawodowej, rodzinie zastępczej niezawodowej lub rodzinnym domu dziecka;

2.

średnich miesięcznych wydatków przeznaczonych na utrzymanie dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej oraz interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym - w przypadku umieszczenia dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu socjalizacyjnego, interwencyjnego lub specjalistyczno-terapeutycznego, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej oraz interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym.

Za ponoszenie opłaty, o której mowa w ust. 1, rodzice odpowiadają solidarnie (art. 193 ust. 2 ww. ustawy). Stosownie do art. 193 ust. 6 pow. ustawy opłatę, o której mowa w ust. 1, ponoszą także rodzice pozbawieni władzy rodzicielskiej lub którym władza rodzicielska została zawieszona albo ograniczona.

Zgodnie z art. 194 ust. 1 powołanej ustawy opłatę, o której mowa w art. 193 ust. 1, ustala, w drodze decyzji, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka przed umieszczeniem w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej albo interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym.

W myśl art. 194 ust. 2 cyt. ustawy rada powiatu określa, w drodze uchwały, szczegółowe warunki umorzenia w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty, o której mowa w art. 193 ust. 1.

Stosownie do art. 194 ust. 3 ww. ustawy starosta na wniosek lub z urzędu, uwzględniając uchwałę, o której mowa w ust. 2, może umorzyć w całości lub w części łącznie z odsetkami, odroczyć termin płatności, rozłożyć na raty lub odstąpić od ustalenia opłaty, o której mowa w art. 193 ust. 1.

Powołana wyżej ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej określa zarówno tryb ustalania opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej, do której opłacania zobligowani są rodzice dziecka, jak i możliwość umorzenia tej opłaty w całości lub w części, łącznie z odsetkami, odroczenia terminu jej płatności, rozłożenia na raty lub odstępowania od ustalenia opłaty, pozostawiając określenie szczegółowych zasad w tym zakresie radzie powiatu.

Zatem w sytuacji gdy postanowienia uchwały rady powiatu, o której mowa w art. 194 ust. 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej mają charakter generalno-abstrakcyjny (a nie indywidualno-konkretny) i odnoszą się do wszystkich osób będących adresatami zawartych w niej norm, wówczas wszystkie osoby, które spełniają określone w uchwale warunki, mogą korzystać z przewidzianych w niej ulg. W takim przypadku, umorzenie opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej nie ma charakteru indywidualnego i nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie osób uprawnionych do korzystania z tego umorzenia.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż jeżeli z treści uchwały rady powiatu z dnia 26 stycznia 2012 r. wynika, że po spełnieniu określonych w niej warunków każdy może skorzystać z dobrodziejstwa umorzenia przedmiotowej opłaty, to umorzenie, na jej podstawie, w całości lub w części osobie fizycznej opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej nie powoduje powstania przychodu w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Skoro nie powstaje przychód to brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek sporządzenia dla osób, wobec których zastosowano umorzenie informacji PIT-8C.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, iż umorzenie (w całości lub w części) należności wynikających z konieczności ponoszenia opłaty za świadczenia z pomocy społecznej winno być zwolnione z obowiązku podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl