IBPBII/1/415-166/13/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-166/13/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2013 r. (data wpływu do tut. Biura - 13 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniu 22 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskiwanego z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce w Zjednoczonych Emiratach Arabskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskiwanego z tytułu pełnienia funkcji dyrektora w spółce w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 9 kwietnia 2013 r. znak: IBPB II/1/415-166/13/BJ wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 22 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez co podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca rozważa objęcie funkcji członka zarządu (dyrektora - członka board of directors) spółki mającej siedzibę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich (dalej: "ZEA"). Fakt, iż siedziba spółki będzie się znajdować na terytorium ZEA zostanie potwierdzony dokumentami rejestrowymi tej spółki (tzw. certjficate of incorporation), wydanymi przez odpowiednie organy tego ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, w którym spółka zostanie zarejestrowana. Spółka może działać na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (strefy wolnego handlu) w ZEA. Powołanie Wnioskodawcy w skład zarządu spółki z siedzibą w ZEA w charakterze członka zarządu (dyrektora) nastąpi na mocy uchwały Zgromadzenia Wspólników tej spółki.

Z tytułu pełnionej funkcji i sprawowania obowiązków członka zarządu spółki Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników tej spółki.

W piśmie z dnia 16 kwietnia 2013 r. (data wpływu - 22 kwietnia 2013 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe i wskazał, że Spółka, w której Wnioskodawca będzie pełnił funkcję członka zarządu (dyrektora) będzie podlegała nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w ZEA, będzie zatem rezydentem podatkowym tego kraju. Spółka ta nie będzie posiadała certyfikatu rezydencji, jednakże miejsce siedziby Spółki znajdujące się na terytorium ZEA potwierdzać będzie certyfikat jej inkorporacji wydany przez właściwy organ emiratu.

Zakres funkcji pełnionych przez Wnioskodawcę w Spółce z siedzibą w ZEA, z tytułu których wypłacane będzie wynagrodzenie, będzie odpowiadał funkcjom członka zarządu (dyrektora), o których mowa w art. 19 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską i Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wynagrodzenie, które Wnioskodawca będzie otrzymywał na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników spółki mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) tej spółki będzie zwolnione z opodatkowania w Polsce, bez konieczności przedstawiania certyfikatu rezydencji podatkowej tej spółki, a jedynie po udokumentowaniu jej siedziby dokumentami rejestrowymi.

2.

Czy wynagrodzenie otrzymywane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) spółki mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich może jedynie wpływać na zasady ustalania stopy procentowej podatku mającej zastosowanie do ewentualnych innych dochodów Wnioskodawcy podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Zajmując stanowisko, Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Przepis ten ustanawia tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w odniesieniu do całości dochodów osiągniętych przez podatnika objętego takim obowiązkiem, bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Niemniej jednak, stosownie do art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyżej powołany art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W stanie faktycznym opisanym w niniejszym wniosku zastosowanie znajduje umowa sporządzona w Abu Zabi dnia 31 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Art. 19 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania stanowi, iż: "Wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie".

Z przepisu tego wynika zatem, iż wynagrodzenie, które Wnioskodawca będzie uzyskiwał z tytułu członkostwa w zarządzie spółki mającej siedzibę w ZEA, może być opodatkowane w ZEA. Dla powyższej kwalifikacji prawnej bez znaczenia będzie pozostawał fakt, w którym ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, tworzących federację ZEA, będzie się znajdować siedziba spółki, jak również fakt ewentualnej rejestracji tej spółki mającej siedzibę na terytorium ZEA na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (np. strefy wolnego handlu) danego emiratu.

Należy również zauważyć, iż żaden przepis umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, ani przepis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymaga posiadania przez Wnioskodawcę certyfikatu rezydencji podatkowej spółki, która będzie wypłacać wynagrodzenie Wnioskodawcy. Miejsce siedziby tej spółki potwierdzać bowiem będzie certyfikat jej inkorporacji wydany przez właściwy organ danego emiratu. Tym samym, fakt że spółka z siedzibą w ZEA, która będzie wypłacać wynagrodzenie Wnioskodawcy, nie będzie posiadała certyfikatu rezydencji podatkowej, nie będzie mieć żadnego znaczenia dla słuszności zastosowania postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w odniesieniu do wynagrodzenia uzyskiwanego przez Wnioskodawcę od tej spółki.

Celem uniknięcia podwójnego opodatkowania tego samego dochodu art. 24 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania wprowadza określone metody unikania podwójnego opodatkowania. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt a) umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami tej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Wskazany powyżej pkt b) art. 24 ust. 1 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania odnosi się do dochodu z tytułu odsetek, dywidend oraz należności licencyjnych, zatem nie ma w tym przypadku zastosowania. W konsekwencji, do dochodu uzyskiwanego przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) w spółce z siedzibą w ZEA zastosowanie będzie mieć wskazana w wyżej powołanym art. 24 ust. 1 pkt a) umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania metoda wyłączenia z progresją. Oznacza to, ze dochód ten będzie zwolniony z opodatkowania w Polsce lecz będzie on brany pod uwagę przy ustalaniu efektywnej stawki podatkowej mającej zastosowanie do ewentualnych innych dochodów osiąganych przez Wnioskodawcę i podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Powyższy przepis koresponduje z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1 osiągnął również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, i dochody te są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych, podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali wskazanej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tek obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zasadę opodatkowania przedstawioną w wyżej powołanym art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się wyłącznie w przypadku, gdy podatnik oprócz dochodów zwolnionych od opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, wynagrodzenie, które Wnioskodawca będzie otrzymywać na podstawie uchwały Zgromadzenia Wspólników spółki mającej siedzibę na terytorium ZEA z tytułu wykonywania obowiązków członka zarządu, będzie, zgodnie z art. 19 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, podlegać opodatkowaniu w ZEA (jeżeli przepisy tego kraju nakładają podatek na tego rodzaju dochody), natomiast w Polsce powyższe wynagrodzenie będzie zwolnione z opodatkowania. Będzie ono miało jedynie wpływ na ustalenie efektywnej stopy procentowej podatku dochodowego, która znajdzie zastosowanie w odniesieniu do ewentualnych innych dochodów Wnioskodawcy opodatkowanych w Polsce na zasadach ogólnych.

Dla zastosowania powyższych reguł opodatkowania nie będzie konieczny certyfikat rezydencji podatkowej spółki z ZEA, gdyż posiadanie przez tę spółkę siedziby w ZEA potwierdzone będzie dokumentami rejestracyjnymi (certyfikatem rejestracji).

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wniósł o potwierdzenie stanowiska przedstawionego we wniosku.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż poprawność jego stanowiska znajduje potwierdzenie w jednolitym podejściu prezentowanym przez organy podatkowe w analogicznych sprawach. Przykładem tego są, między innymi, następujące interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:

* interpretacja z 20 listopada 2012 r. znak: IPPB2/415-845/12-2/JG,

* interpretacja z 22 listopada 2012 r. znak: IPPB27415-859/12-2/MS1,

* interpretacja z 5 grudnia 2012 r. znak: IPPB2/415-1 001/12-2/AS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a cyt. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Na podstawie art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

Zgodnie z art. 19 umowy z dnia 31 stycznia 1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1994 r. Nr 81, poz. 373) wynagrodzenia i inne podobne należności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w zarządzie, radzie nadzorczej lub w innym podobnym organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Powyższy przepis reguluje zasady opodatkowania wynagrodzeń i innych podobnych należności dyrektorów, uzyskiwanych z tytułu członkostwa w zarządzie spółki.

Jednocześnie, w myśl art. 24 ust. 1 lit. a ww. umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i rozważa objęcie funkcji członka zarządu (dyrektora - członka board of directors) spółki mającej siedzibę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Spółka, w której Wnioskodawca będzie pełnił funkcję członka zarządu (dyrektora) będzie podlegała nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w ZEA, będzie zatem rezydentem podatkowym tego kraju. Spółka ta nie będzie posiadała certyfikatu rezydencji, jednakże miejsce siedziby Spółki znajdujące się na terytorium ZEA potwierdzać będzie certyfikat jej inkorporacji wydany przez właściwy organ emiratu. Zakres funkcji pełnionych przez Wnioskodawcę w Spółce z siedzibą w ZEA, z tytułu których wypłacane będzie wynagrodzenie, będzie odpowiadał funkcjom członka zarządu (dyrektora), o których mowa w art. 19 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską i Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi.

W świetle tak przedstawionego zdarzenia należy stwierdzić, iż dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) spółki mającej siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich podlegać będą opodatkowaniu w obu państwach, ale w Polsce będzie miała zastosowanie metoda unikania podwójnego opodatkowania zawarta w art. 24 umowy - metoda wyłączenia z progresją, co oznacza, że dochody te w Polsce będą zwolnione od opodatkowania ale będą uwzględnione przy obliczaniu stopy procentowej do opodatkowania pozostałych dochodów. Zastosowanie w tej sytuacji będzie miał art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 27 ust. 8 ww. ustawy jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z art. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1.

do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1,

2.

ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów,

3.

ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym, uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) spółki z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich będą opodatkowane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich a w Polsce na mocy zawartej umowy będą zwolnione od opodatkowania. Przy czym, jeżeli oprócz ww. dochodów Wnioskodawca będzie uzyskiwał dochody, które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych, to będzie na nim spoczywał obowiązek rozliczenia całości dochodów w Polsce na zasadach określonych w ww. art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli wyliczenia stopy procentowej do opodatkowania pozostałych dochodów.

Jeśli natomiast Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał innych dochodów opodatkowanych w Polsce na zasadach ogólnych, to na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek rozliczenia dochodów w Polsce i złożenia rocznego zeznania podatkowego.

Zatem dochody (wynagrodzenia) uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu (dyrektora) będą miały wpływ wyłącznie na ustalenie stopy procentowej podatku dochodowego od osób fizycznych, według której będą opodatkowane inne dochody podlegające w Polsce opodatkowaniu tym podatkiem na zasadach ogólnych, tzn. na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli takie wystąpią. Na przedstawiony powyżej sposób opodatkowania nie wpłynie brak certyfikatu rezydencji podatkowej spółki, przy czym konieczne będzie udokumentowanie miejsca siedziby spółki, tj. miejsca jej faktycznego zarządu.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ wydający niniejszą interpretację pragnie podkreślić, że jeżeli przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego będzie różnił się zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego. Należy też zauważyć, iż na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl