IBPBII/1/415-154/09/BD - Skutki podatkowe zaliczenia do przychodów z innych źródeł i opodatkowania kwot wypłacanych stypendiów sportowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-154/09/BD Skutki podatkowe zaliczenia do przychodów z innych źródeł i opodatkowania kwot wypłacanych stypendiów sportowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 17 lutego 2009 r.) uzupełniony w dniu 20 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odnośnie

* łącznej wypłaty za okres 6 miesięcy stypendiów sportowych zawodnikom, którzy nie ukończyli 23 roku życia - jest prawidłowe,

* zaliczenia do przychodów z innych źródeł i opodatkowania kwot wypłacanych stypendiów sportowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odnośnie łącznej wypłaty za okres 6 miesięcy stypendiów sportowych zawodnikom, którzy nie ukończyli 23 roku życia oraz zaliczenia do przychodów z innych źródeł i opodatkowania kwot wypłacanych stypendiów sportowych.

Wniosek został uzupełniony w dniu 20 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Miasta na podstawie Uchwały Nr XLVIII/602/08 Rady Miasta z dnia 9 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przyznawania, wstrzymywania i cofania oraz wysokości stypendiów sportowych miast K. dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym wypłaca stypendia sportowe. Stypendia otrzymać mogą zawodnicy, którzy w chwili przyznawania stypendium nie ukończyli 23 lat życia. Zgodnie z zapisami powyższej uchwały stypendia sportowe są przyznawane miesięcznie w wysokości 200 zł, 250 zł i 350 zł (w zależności, które miejsce zajmie stypendysta). Jednakże stypendia wypłacane są z góry w dwóch ratach w odstępie półrocznym. Tak więc, będzie zdarzała się sytuacja, gdzie w miesiącu, w którym będzie dokonywana wypłata stypendium przez Urząd Miasta łączna kwota wypłaconego stypendium za okres 6 miesięcy z pewnością przekroczy kwotę wolną od podatku - 380 zł, która zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzysta ze zwolnienia. Przed wypłatą pierwszego stypendium stypendysta złoży podatnikowi (Urzędowi Miasta) oświadczenie, PIT-2C, informacje, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu niż renta rodzinna oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wypłata przez Urząd Miasta stypendium sportowego z góry za okres pół roku w kwocie wyższej niż 380 zł np. w kwocie 1.200 zł (miesięczna kwota stypendium nie przekracza kwoty 380 zł) korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowy od osób fizycznych.

Jak należy wyliczyć podatek dochodowy od osób fizycznych w sytuacji, gdy stypendyści nie złożą oświadczenia - PIT-2C.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z zapisami art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnia 26 lipca 2009 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych stypendium dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego (Rada Miasta) zwolnione jest z podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości 380 zł miesięcznego stypendium. Stąd w przypadku, gdy w jednym miesiącu wypłacane są stypendyście należności za kilka miesięcy (płatne z góry, np. wypłata stypendium w lutym 2009 r. za okres od stycznia 2009 r. do czerwca 2009 r.) i łączna kwota wypłaty jest większa od 380 zł, natomiast przyznane miesięczne stypendium nie przekracza tej kwoty, przedmiotowe zwolnienie ma także zastosowanie, czyli płatnik (Urząd Miasta) nie jest obowiązany do poboru zaliczki na podatek. Urząd Miasta jako płatnik w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzi dla każdego stypendysty informację o wysokości wypłaconego stypendium - PIT-8S wpisując w poszczególnych miesiącach kwoty przyznanego stypendium miesięcznego (niezależnie, w którym miesiącu nastąpiła faktyczna wypłata stypendium za kilka miesięcy). W sytuacji, gdy kwota przyznanego miesięcznego stypendium nie przekroczy 380 zł i stypendysta przed wypłatą stypendium nie złoży oświadczenia PIT-2C to wówczas wypłata stypendium sportowego nie może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 40b. Urząd Miasta jako płatnik zobowiązany jest od kwoty wypłacanego stypendium pobrać zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 18% bez uwzględnienia 20% kosztów uzyskania przychodu. Wypłacane przez Urząd Miasta na podstawie uchwały Rady Miasta stypendia sportowe dla zawodników osiągających wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym wypłacane uczniom lub studentom należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł (zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), a nie do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 ust. 2. W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym Urząd Miasta jako płatnik zobowiązany jest wystawić stypendystom PIT-11, w pozycji inne źródła wpisać kwoty wypłaconego stypendium oraz wykazać pobrane zaliczki na podatek dochodowy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść art. 21 ust. 1 pkt 40b ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez fundacje lub stowarzyszenia na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnego dostępu - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zwolnienie to przysługuje, jeżeli zgodnie z art. 21 ust. 10 wymienionej ustawy podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana. Oświadczenie składa się na druku PIT - 2C.

Powołane powyżej zwolnienie obowiązuje także wówczas, gdy stypendium jest wypłacane jednorazowo za kilka miesięcy. Bez znaczenia dla celów podatkowych jest fakt skumulowania wypłaty stypendiów, bowiem brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 40b powołanej ustawy uzależnia omawiane zwolnienie przedmiotowe od wysokości miesięcznego stypendium. Zatem istotna jest wartość przyznanego uprawnionemu miesięcznego świadczenia. W opisanej sytuacji, jakkolwiek łączna kwota wypłaty jest wyższa niż 380 zł, niemniej przyznane miesięcznie stypendium sportowe nie przekracza tej kwoty, wobec czego na płatniku nie ciąży obowiązek pobrania zaliczek na podatek dochodowy.

Zatem jeżeli warunki przedstawione w art. 21 ust. 1 pkt 40b zostaną przez osoby otrzymujące stypendium sportowe spełnione wówczas płatnicy stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b, są obowiązani w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym sporządzić informację o wysokości wypłaconego stypendium, według ustalonego wzoru (PIT-8S), i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, z zastrzeżeniem art. 37 (art. 35 ust. 10 ww. ustawy).

Reasumując w części dotyczącej łącznej wypłaty stypendium sportowego jednakże nieprzekraczającego miesięcznie kwoty 380 zł uznaje się za prawidłowe.

Przechodząc do kwestii zaliczenia do przychodu wypłacanego stypendium sportowego dla osób, które nie złożyły odpowiedniego oświadczenia PIT-2C, stwierdzić należy, iż przychodów zostały wymienione w art. 10 ust. 1 ww. ustawy: w tym m.in. w pkt 2 wskazano działalność wykonywaną osobiście oraz w pkt 9 - inne źródła.

Jak wynika z art. 20 ust. 1 tej ustawy jednym z przychodów z tzw. innych źródeł są stypendia.

Przychodami z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są m.in. stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów. Jednym z nich jest ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 tej ustawy zawodnicy nieposiadający licencji zawodnika mogą otrzymywać stypendium sportowe za wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym finansowane ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl postanowień art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pobiera się zryczałtowany podatek od dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania - art. 30 ust. 3 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Natomiast w myśl postanowień art. 41 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu (PIT-11), o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Urząd Miasta na podstawie Uchwały w sprawie ustanowienia stypendium sportowego dla zawodników, którzy osiągnęli wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie międzynarodowym lub krajowym wypłaca zgodnie z uchwałą stypendia sportowe w wysokości od 200 zł, do 350 zł miesięcznie. Ponieważ część zawodników przed pierwszą wypłatą stypendium nie złożyła oświadczenia PIT-2C, nie spełniając tym samym warunków do zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przedmiotowe stypendia podlegają w całości opodatkowaniu. Wobec tego, że są to stypendia sportowe stanowiące przychód z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik winien pobierać od ww. stypendiów zaliczki na podatek według zasad określonych w art. 41 tej ustawy, tj. z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9, bądź zryczałtowany podatek dochodowy - na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy - w przypadku tych stypendiów, których miesięczna należność - określona w akcie na podstawie którego dokonywana jest wypłata nie przekracza kwoty 200 zł.

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych m.in. w art. 13 pkt 2 określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

W przypadku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego podatek winien być pobrany od kwoty przychodu bez pomniejszania go o koszty uzyskania przychodu.

Skoro w niniejszej sprawie stypendium sportowe stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, to właściwym w kwestii pobierania zaliczek na podatek jest przepis art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 ww. przychód z tyt. stypendium sportowego winien zatem być wykazany jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, a nie jako przychód z tzw. innych źródeł.

Stypendium opodatkowane wg uregulowań zawartych w art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy nie podlega wykazaniu w informacji PIT-11.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy w części zaliczenia wypłacanych kwot z tytułu stypendiów sportowych do przychodów z innych źródeł i ich opodatkowania jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl