IBPBII/1/415-152/08/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-152/08/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 22 grudnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 10 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród pieniężnych oraz statuetek dla twórców wyłonionych na Festiwalu Filmów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród pieniężnych oraz statuetek dla twórców wyłonionych na Festiwalu Filmów.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. znak IBPB II/1/415-152/08/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 10 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zorganizował Festiwal Filmów. Festiwal był jednym z ważniejszych wydarzeń kulturalnych w Polsce i na świecie. Organizatorzy przewidzieli dla najlepszych twórców wyłonionych w konkursie nagrody pieniężne oraz statuetki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jak opodatkować nagrody, jeżeli laureatami są profesjonaliści sztuki filmowej (parają się sztuką filmową zawodowo) z Polski, Anglii i USA.

2.

Czy rozdane statuetki również podlegają opodatkowaniu.

Zdaniem wnioskodawcy, na gruncie przepisów polskiej ustawy tego rodzaju przychody uznać należy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, względnie za przychody z innych źródeł. Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się m.in. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych. Zgodnie z przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. W niniejszym przypadku nagrody z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki i sztuki są przychodem z działalności wykonywanej osobiście, zgodnie z wyżej wymienionym art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku osób z Polski przychody, o których mowa, podlegać będą opodatkowaniu zryczałtowanemu na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który mówi, że od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Zdaniem wnioskodawcy ryczałtowym podatkiem w wysokości 10% podlegać będzie również nagroda rzeczowa w postaci statuetki. W stosunku do osób zagranicznych, które otrzymały nagrody uwzględnić należy stosowne postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Biorąc pod uwagę rezydencję podatkową tych osób będą to odpowiednio regulacje:

1.

Konwencji między Rzeczypospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840),

2.

Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

W Konwencji stanowi się o przychodach artystów i sportowców. Przepis art. 16 ust. 1 Konwencji stanowi, że dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się państwie (w Wielkiej Brytanii) uzyskany z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, osobiście wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie (w Polsce), może być opodatkowany w tym drugim państwie (w Polsce). Zdaniem wnioskodawcy powyższy przepis, który dopuszcza opodatkowanie u źródła, nie powinien być stosowany w stosunku do nagród uzyskanych w konkursie filmowym. Konkurs odbywa się w Polsce, lecz osoby startujące w tym konkursie nie wykonują "działalności artystycznej" w Polsce. Sam konkurs odbywa się w Polsce i źródło przychodów jest w Polsce, lecz nie mamy tu do czynienia z działalnością artystyczną wykonywaną w Polsce. W komentarzu do Konwencji Modelowej OCED (której regulacje są wzorem dla umów o unikaniu podwójnego opodatkowania) pisze się, że "gdy nie ma bezpośredniego związku między dochodem a spektaklem publicznym wykonanym przez artystę lub sportowca w danym państwie, znajdują zwykle zastosowanie postanowienia innych artykułów" ("Modelowa Konwencja w sprawie podatku od dochodu i majątku. Wersja skrócona, lipiec 2005. warszawa 2006, s. 227). W związku z powyższym - zdaniem wnioskodawcy - do przychodów, o których mowa w pytaniu, powinien znajdować zastosowanie art. 21 Konwencji. Zgodnie z nim część dochodu, inne niż dochód wypłacony przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie (w Wielkiej Brytanii), które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie (w Wielkiej Brytanii). Powyższe stwierdzenie wskazuje, że osoby z Anglii, które uzyskały nagrody nie powinny podlegać opodatkowaniu w Polsce.

W Umowie nie przewiduje się żadnych szczególnych regulacji odnoszących się do tego rodzaju przychodów. W szczególności nie można uznać, że takie nagrody stanowią przychody z wykonania "wolnego zawodu". W związku z tym, że taka Umowa nie odnosi się w ogóle do tych przychodów, zgodnie z art. 5 ust. 1 Umowy wartość nagrody (otrzymanej przez osobę zamieszkałą w USA) powinna być opodatkowania w Polsce na zasadach wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc przy zastosowaniu 10% stawki podatku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 cyt. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2008 r., przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ww. ustawy).

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie między innymi w pkt 2 wymieniono działalność wykonywaną osobiście, a w pkt 9 - inne źródła.

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2 ustawy).

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2008 r., od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Stosownie do art. 41 ust. 4 powołanej wyżej ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1 (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy).

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje (PIT-8A), według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R), również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Na pisemny wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imiennej informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 2 (art. 42 ust. 4 ww. ustawy).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż przyznane w okolicznościach niniejszej sprawy nagrody stanowią dla laureatów z Polski przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ww. ustawy. W przypadku tych osób wartość nagród pieniężnych oraz nagród rzeczowych w postaci statuetek podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10%, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwzględnieniem postanowień art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy, czyli zwolnieniem będą objęte nagrody do kwoty 760 zł, a nadwyżka będzie opodatkowana. Po zakończeniu roku podatkowego wnioskodawca wystawia PIT-8A i przesyła do właściwego urzędu skarbowego co kończy rozliczenie tego podatku.

Jak wynika z wniosku laureatami konkursu są również osoby z Anglii i USA.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że w stanie prawnym obowiązującym do końca 2008 r. przepis art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidywał zapisu, że stosuje się go z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Oznacza to, że płatnik miał obowiązek pobrać 10% zryczałtowany podatek od nagród (w tym statuetek) otrzymanych przez osoby mające miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii i USA i wystawić dla tych osób po zakończeniu roku podatkowego informację IFT-1/IFT-1R, chyba że osoby te złożyły zgodnie z art. 42 ust. 4 ww. ustawy wniosek o wcześniejsze wystawienie informacji. Należy zwrócić uwagę, że zastosowanie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania jest możliwe w przypadku gdy przepisy ustawy przewidują taką możliwość. Przepisy obowiązujące do końca 2008 r. nie przewidywały takiej możliwości w odniesieniu do art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Okoliczność, że płatnik w związku z obowiązującym w 2008 r. brzmieniem art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie może zastosować przy poborze 10% podatku postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania nie wyklucza jednak, że podatnik (laureat nagrody) nie może wystąpić do urzędu skarbowego o stwierdzenie nadpłaty podatku, o ile zgodnie z treścią umowy międzynarodowej dochody te nie powinny podlegać opodatkowaniu w Polsce.

Należy zauważyć, iż umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie przewidują wprost zasad opodatkowania dochodu z wygranych w konkursach. Osiągane przychody są przychodami w rozumieniu polskich przepisów z tytułu udziału w konkursie z dziedziny sztuki.

W art. 16 ust. 1 Konwencji między Rzeczypospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840) wskazano, że bez względu na postanowienia artykułów 7 i 14 niniejszej Konwencji, dochód osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie uzyskany z tytułu działalności artystycznej, na przykład artysty scenicznego, filmowego, radiowego lub telewizyjnego, jak też muzyka lub sportowca, osobiście wykonywanej w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Z przepisu tego wynika więc, że jeśli osoba mająca miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii osiągnie dochód w Polsce z działalności artystycznej wykonywanej w Polsce, to dochód ten jest opodatkowany w Polsce.

Należy jednak wyjaśnić, że zgodnie z Komentarzem do art. 17 Modelowej Konwencji OECD w Sprawie Podatku od Dochodu i Majątku, ustęp 1 odnosi się do artystów i sportowców. Nie jest możliwe ustalenie definicji określenia "artysta", lecz ust. 1 zawiera przykłady osób, które mogą być za artystów uważane. Wymienione przykłady nie stanowią wyczerpującej listy. Z jednej strony określenie "artysta" obejmuje niewątpliwie aktora teatralnego, filmowego lub aktora reklam telewizyjnych, w tym byłego sportowca. Z drugiej jednak strony treść tego artykułu nie rozciąga się na prelegenta zaproszonego na konferencję lub personel administracyjny i personel pomocniczy (kamerzyści filmowi, producenci, reżyserzy filmowi, choreografowie, personel techniczny i akompaniatorzy zespołów pop itp. Osoba fizyczna może być reżyserem pokazu i jednocześnie występować w charakterze aktora, może być reżyserem programu telewizyjnego lub filmu i grać w nim rolę. W takich przypadkach należy dokładnie określić, czym rzeczywiście osoba ta zajmuje się w państwie, w którym organizowane są przedstawienia. Jeżeli działalność polega głównie na wykonawstwie, to artykuł będzie miał zastosowanie do całego dochodu osiąganego w danym państwie. Jeżeli jednak element wykonawczy stanowi nieznaczną część działalności, to cały dochód osoby w tym państwie będzie wyłączony z tego artykułu. W świetle Komentarza do Modelowej Konwencji, która jest podstawą regulacji umów o unikaniu podwójnego opodatkowania należy stwierdzić, że przepis art. 16 ust. 1 Konwencji zawartej z Wielką Brytanią nie będzie miał zastosowania w niniejszej sprawie. Przepisem tym nie są objęte bowiem przychody reżyserów, operatorów, producentów, choreografów itp. Przepisem tym nie będą również objęte przychody aktorów ponieważ nie wykonują w trakcie pobytu na festiwalu działalności artystycznej. Wobec tego przychody osiągane w 2008 r. przez osoby mające miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii należy potraktować w świetle przepisów Konwencji zawartej z Wielką Brytanią jako "inne dochody", o których mowa w art. 21 Konwencji.

Zgodnie z art. 21 Konwencji między Rzeczypospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych, części dochodu, inne niż dochód wypłacony przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie (w Wielkiej Brytanii), które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie (w Wielkiej Brytanii).

Należy więc stwierdzić, iż dochody z tytułu nagród pieniężnych oraz statuetek uzyskane przez osoby zamieszkałe w Anglii w świetle postanowień umowy międzynarodowej nie podlegały opodatkowaniu w Polsce. Wobec tego osoba mająca miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii może wystąpić z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Z kolei odnośnie osób z USA wyjaśnia się, iż Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178), nie przewiduje szczególnych regulacji dotyczących dochodów z działalności artystycznej. Wobec tego zastosowanie znajduje art. 5 ust. 1 tej umowy, zgodnie z którym osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie (Stanach Zjednoczonych) może być opodatkowana przez drugie Umawiające się Państwo (Polskę) z tytułu dochodu pochodzącego ze źródeł drugiego Umawiającego się Państwa (Polski) i tylko z tytułu takiego dochodu, zgodnie ze wszystkimi ograniczeniami zawartymi w niniejszej Umowie.

Przepis art. 20 ust. 2 tej Umowy stanowi natomiast, iż zgodnie z postanowieniami prawa Stanów Zjednoczonych i z zachowaniem przewidzianych w nim ograniczeń (z uwzględnieniem dokonywanych zmian bez naruszenia podstawowych zasad) Stany Zjednoczone zezwolą obywatelom lub osobom mającym miejsce zamieszkania lub siedzibę w Stanach Zjednoczonych na zaliczenie na poczet podatku w Stanach Zjednoczonych odpowiednich kwot podatku zapłaconego w Polsce.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż wartość nagród pieniężnych oraz statuetek otrzymanych przez osoby zamieszkałe w USA podlega opodatkowaniu w Polsce. Zatem w przypadku tych osób nie ma podstaw do stwierdzenia nadpłaty podatku.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowo wyjaśnia się natomiast, że na podstawie art. 1 pkt 23 lit. c) ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) z dniem 1 stycznia 2009 r. dodano do art. 30 nowy ustęp nr 9, zgodnie z którym przepisy ust. 1 pkt 2, 4-5a i 7a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.

Oznacza to, że opodatkowanie nagród otrzymywanych po 1 stycznia 2009 r. będzie się odbywało na podstawie art. 30 z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Ponieważ jednak wniosek został złożony w grudniu 2008 r. i dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, czyli wydarzenia, które już miało miejsce, interpretacja może dotyczyć wyłącznie przepisów obowiązujących w czasie, gdy miał miejsce opisany stan faktyczny, czyli w 2008 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl