IBPBII/1/415-149/11/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-149/11/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń finansowanych ze środków unijnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń finansowanych ze środków unijnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie umowy z dnia 3 lutego 2011 r. zawartej z Ministerstwem Spraw Zagranicznych wnioskodawca, w ramach programu wieloletniego pod nazwą "..." realizuje projekt pt. "Teraz (...)". Jak wskazuje § 4 ust. 2 tejże umowy "źródłem finansowania dotacji są złotowe fundusze partnerskie (...) pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej i objęte programem wieloletnim pn. "...", środki na realizację projektu pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej (środki pozabudżetowe).

Wkład finansowy pochodzący z bezzwrotnej pomocy zagranicznej jest zgromadzony na osobnym rachunku wnioskodawcy, który w tym przypadku jest beneficjentem środków unijnych. Tym samym wynagrodzenia pracowników bezpośrednio realizujących projekt płatne będą ze środków pomocowych wypłacanych bezpośrednio z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W tych okolicznościach - w ocenie wniskodawcy - Ministerstwo Spraw Zagranicznych wykonuje techniczną funkcję koordynatora, ułatwiającego przekazywanie środków oraz określa sposób ich przepływu.

Wnioskodawca powołując się na treść interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych z dnia 3 marca 2009 r. Sygn. IBPB II/1/415-424/09/HK, stwierdza, iż środki przeznaczone na realizację projektu pochodzą z redystrybucji podatków europejskiego (polskiego) podatnika. Powtórne opodatkowanie środków pomocowych Komisji Europejskiej jest sprzeczne z zasadami wspólnoty, które wykluczają finansowanie lokalnych budżetów państw członkowskich z bezpośrednich dotacji wspólnotowych.

Wnioskodawca zaznacza, iż wypłaty wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu nastąpią wprost (bezpośrednio) ze środków unijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dochody pracowników, uzyskiwane z tytułu bezpośredniej realizacji celów "Programu w ramach złotowych funduszy partnerskich" pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej i objęte programem wieloletnim pod nazwą "..." (Podstawa prawna: uchwała Rady Ministrów z dnia 23 czerwca 2009 r. Nr 113/2009 w sprawie ustanowienia Programu wieloletniego pod nazwą Przygotowanie, obsługa i sprawowanie przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r.), korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, biorąc pod uwagę interpretacje podobnych sytuacji, które zostały umieszczone w działach "Interpretacje i orzeczenia" oraz "Archiwum wydanych interpretacji" oficjalnej strony internetowej Ministerstwa Finansów (m.in. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 marca 2010 r. Sygn. ILPB2/415-10/10-4/JK, interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 marca 2009 r. Sygn. IBPB II/1/415-424/09/HK, interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów z dnia 25 października 2005 r. Sygn. 1433/NL/LF/II/415/4111-104/05/PG, interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 lipca 2009 r. Sygn. IBPB II/1/415-425/09/MK, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 września 2008 r. Sygn. IPPB1/415-681/08-2/AJ, interpretacje Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 lipca 2009 r. Sygn. IBPB II/1/415-380/09/BJ itd.). Wnioskodawca stwierdza, iż ze stanu faktycznego i prawnego wynika, że w przypadku ww. projektu ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

1.

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

2.

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności.

Ustalenie, czy w konkretnym przypadku dochody danego podatnika objęte są powyższym zwolnieniem wymaga analizy postanowień szeregu aktów, począwszy od umowy przyznającej bezzwrotne środki pomocowe, a skończywszy na umowie, na podstawie której podatnik otrzymuje dochody.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z wniosku, na podstawie umowy z dnia 3 lutego 2011 r. zawartej z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, wnioskodawca bezpośredno realizuje projekt pt. "Teraz (...)" objęty programem wieloletnim pod nazwą "..." Środki na realizację projektu pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej (środki pozabudżetowe).

Jeżeli zatem w istocie - jak stwierdza wnioskodawca - otrzymane środki są środkami pozabudżetowymi i wypłata wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu nastąpi wprost ze środków unijnych, to zostanie spełniona przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia.

Ustalona wykładnia językowa przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może prowadzić do wniosku, że otrzymanie przez wykonawcę zadań finansowych ze środków pomocowych prowadzi do zwolnienia z opodatkowania przychodów pracowników uczestniczących w sensie fizycznym w wykonywaniu tych zadań. Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Stąd środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody pracowników tychże podmiotów. Pracownicy bowiem otrzymują wynagrodzenie za pracę, która z natury swej jest uniezależniona od rodzaju wykonywanej przez zatrudniającego działalności oraz źródeł jej finansowania (np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe).

W przedmiotowej sprawie środki na realizację projektu otrzymał wnioskodawca. Wnioskodawca w związku z realizacją ww. projektu zatrudniał i zatrudnia osoby fizyczne, które wykonują powierzone im zadania na podstawie umów o pracę.

Ww. osoby nie są więc bezpośrednimi beneficjentami ani wykonawcami projektu, na realizację których przyznane zostały środki pomocowe, a jedynie zatrudnione są u wykonawcy realizującego bezpośrednio cel programu. Realizują zatem cel programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez wykonywanie powierzonych im w ramach tych umów zadań. Zapłatę za wykonanie zadań ww. osoby otrzymują od wnioskodawcy, jako zatrudniającego, która za tę wypłatę odpowiada na podstawie zawartych umów o pracę i którą jest zobowiązany zrealizować ze środków finansowych, jakimi dysponuje, niezależnie skąd one pochodzą.

Zatem dochody ww. osób nie podlegają zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, gdyż powyższe zwolnienie nie przechodzi na dalsze podmioty, które biorą udział w realizacji celu, na jaki pomoc została przyznana. Istotą przedmiotowego zwolnienia nie jest bowiem zwolnienie dochodów otrzymanych przez każdy podmiot, który bierze udział w realizacji projektu, o ile ostatecznie ciężar ekonomiczny danego wydatku związanego z tym dochodem poniesie Unia Europejska.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Powołane przez wnioskodawcę stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów zostało zajęte w indywidualnej sprawie podatnika, który zwrócił się z zapytaniem do tegoż organu. Od dnia 1 lipca 2007 r. jedynym organem właściwym do wydawania interpretacji indywidualnych jest Minister Finansów działający przez uprawnionych Dyrektorów Izb Skarbowych.

Odnosząc się natomiast do wskazanych przez wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w odmiennych stanach faktycznych, w indywidualnych sprawach i nie są wiążące przy wydaniu przedmiotowej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl