IBPBII/1/415-146/08/BD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-146/08/BD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 19 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania różnego rodzaju nagród fundowanych przez Urząd Miasta otrzymywanych przez uczestników w konkursach organizowanych przez Urząd Miasta oraz przez inne podmioty - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania różnego rodzaju nagród fundowanych przez Urząd Miasta otrzymywanych przez uczestników w konkursach organizowanych przez Urząd Miasta oraz przez inne podmioty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Urząd Miasta organizuje różnego rodzaju konkursy. Konkursy organizowane są z różnych dziedzin np. z dziedziny nauki, kultury, sztuki, sportu, dziennikarstwa, najlepszy strażnik miejski, najlepszy policjant, najlepszy maturzysta. Konkursy są ogłaszane w internecie, w prasie, bądź też nie są ogłaszane w środkach masowego przekazu. W konkursach mogą brać udział dzieci, młodzież, dorośli (osoby nie związane z Urzędem Miasta) lub pracownicy w zależności, czego dotyczy konkurs. Nagrody jakie można zdobyć w powyższych konkursach są nagrodami pieniężnymi bądź rzeczowymi w różnej wysokości (tj. do kwoty 760 złotych jak i powyżej tej kwoty). Ponadto Przewodniczący/a Rady Miejskiej często obejmuje patronat nad konkursem czy zawodami organizowanymi przez podmiot zewnętrzny (np. stowarzyszenie) i wręcza się zwycięzcą różne nagrody np. książki, albumy. Występują też konkursy gdzie nagrodą są tylko medale, dyplomy uznania (oprawione w skórę), których wartość jest niższa niż 760 zł oraz statuetki, których wartość jest wyższa niż 760 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych poszczególne rodzaje nagród.

Zdaniem wnioskodawcy:

1.

W przypadku konkursu z dziedziny nauki, sztuki, kultury, sportu ogłoszonego w prasie, internecie np. ogólnopolski konkurs dzieci i młodzieży, w sytuacji, gdy wartość nagrody (rzeczowej lub pieniężnej) nie przekracza kwoty 760 złotych, powyższa nagroda nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 21 pkt 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W sytuacji, gdy wartość nagrody przekracza kwotę 760 zł to:

a.

w przypadku, gdy jest to nagroda rzeczowa osoba, która wygrała konkurs (niezależnie od tego czy jest to osoba dorosła czy małoletnia), przed wydaniem nagrody powinna wpłacić płatnikowi zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. Płatnik powyższy podatek odprowadzi na konto urzędu skarbowego i sporządzi na koniec roku PIT-8AR ujmując kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego (zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy).

b.

w przypadku, gdy jest to nagroda pieniężna osoba, która wygrała konkurs (niezależnie od tego czy jest to osoba dorosła czy małoletnia), otrzyma nagrodę pomniejszoną o zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%. Płatnik powyższy podatek odprowadzi na konto urzędu skarbowego i sporządzi na koniec roku PIT-8AR ujmując kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego (zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

2.

W przypadku konkursu z innych dziedzin np. najlepszy strażnik miejski, najlepszy policjant, w przypadku, gdy nagroda jest fundowana przez Prezydenta Miasta i powyższą nagrodę otrzyma pracownik Policji czy Straży Miejskiej wartość nagrody jest traktowana jako przychód z innych źródeł. Z uwagi na fakt, iż konkurs odbywa się w dziedzinie, która jest bezpośrednio związana z wykonywaną pracą - strażnik miejski, policjant, a nagroda nie jest fundowana przez pracodawcę tylko Prezydenta Miasta to należy uznać, że jest to przychód z innych źródeł wynikający z art. 20 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwycięzca konkursu otrzymuje do końca lutego roku następującego po roku podatkowym deklarację PIT-8C, w której wykazana jest wartość nagrody niezależnie czy nagroda była pieniężna czy rzeczowa oraz niezależnie w jakiej kwocie.

3.

Z kolei nagrody otrzymane w postaci dyplomu, medalu czy pucharu, statuetki (niezależnie, za jaką cenę zostały zakupione) nie podlegają opodatkowaniu, gdyż mają one wartość emocjonalną i nie stanowią przysporzenia majątkowego.

4.

Uchwałą Rady Miasta została ustanowiona nagroda, która corocznie ma być przyznawana funkcjonariuszom Policji, Straży Pożarnej oraz Straży Miejskiej za wzorowe osiągnięcia dla poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego. Laureaci nagrody otrzymują okolicznościowe tableau i nagrody rzeczowe. Nagrody mogą mieć różną wartość. Kandydaci do Nagrody są zgłaszani przez m.in. Komendę Miejską Policji. Informacja o powyższym konkursie nie jest ogłaszana przez środki masowego przekazu. Otrzymanie powyższej nagrody uznaje się jako przychód z innych źródeł wynikający z art. 20 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Laureat nagrody otrzymuje do końca lutego roku następującego po roku podatkowym deklarację PIT-8C, w której wykazana jest wartość nagrody niezależnie czy nagroda była pieniężna czy rzeczowa oraz niezależnie w jakiej kwocie.

5.

W przypadku, gdy konkurs dotyczy innych dziedzin niż nauka, kultura, sztuka, dziennikarstwa, sport np. konkurs na najładniejszy ogródek działkowy, konkurs wiedzy o samorządzie, na którymi patronat obejmuje Przewodniczący Rady Miasta, informacja o powyższych konkursach jest umieszczana w telewizji, prasie chodź nie zawsze. Nagrody w tego rodzaju konkursach mogą być pieniężne i rzeczowe oraz w różnej wysokości (do kwoty 760 zł i powyżej tej kwoty). Zwycięzcami mogą być osoby dorosłe oraz dzieci i młodzież.

W sytuacji, gdy:

a.

nagroda jest rzeczowa i jej wartość jest wyższa niż 760 złotych to powyższa nagroda podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10%. Płatnik przed wydaniem nagrody pobiera od zwycięzcy konkursu (osoby dorosłej lub małoletniej) podatek, który następnie odprowadza do urzędu skarbowego (zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

b.

nagroda jest pieniężna i jej wartość jest wyższa niż 760 złotych to powyższa nagroda podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 10%. Płatnik pomniejsza wartość nagrody o 10% podatku, który następnie przekazuje do właściwego urzędu skarbowego (zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Nie ma tutaj znaczenia, kto wygrał konkurs - czy osoba dorosła czy niepełnoletnia.,li>wartość nagrody zarówno rzeczowej jak i pieniężnej nie przekracza kwoty 760 zł, powyższa nagroda korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 21 pkt 1 ppkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

6.

Podobnie jak w pkt 5 w kwestii opodatkowania nagród należy postąpić w przypadku, gdy konkurs jest organizowany przez fundację, firmę zewnętrzną bądź inny podmiot zewnętrzny. Powyższy podmiot zwraca się z prośbą do Przewodniczącego/ej Rady Miasta o objęcie patronatem powyższego konkursu. Przewodniczący/a obejmując dany konkurs swoim patronatem przekazuje nagrody na ręce prezesa, dyrektora podmiotu, który jest organizatorem konkursu.

W sytuacji, gdy do nagrody zarówno rzeczowej jak i pieniężnej dołączany jest dyplom, statuetka, medal to wartość dyplomu, statuetki, medalu nie jest wliczana do podstawy opodatkowania w przypadku, gdy dana nagroda podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jeżeli przedmiotem:

1.

wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2,

2.

świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4,

3.

świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18

- nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia (art. 41 ust. 1 ww. ustawy).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Literalne brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie daje jednoznacznej odpowiedzi, czy wymienione środki masowego przekazu, tj. prasa, radio i telewizja stanowią katalog zamknięty, czy też wymienione zostały przykładowo. Zatem, stwierdzić należy, że użyte w powołanym przepisie określenie "<...> w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie Internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część Internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców.

W związku z powyższym, w odniesieniu do konkursów i gier organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym konkursie (grze), może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto przepisy podatkowe posługują się pojęciem "konkurs", chociaż nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy jednoznacznie określa, iż zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają wygrane nagrody o jednorazowej wartości do 760 zł, otrzymywane przez zwycięzców danego konkursu czy gry.

Zwolnienie to odnosi się do każdorazowej nagrody (wygranej) zdobytej w ramach pojedynczego konkursu, gry czy turnieju.

Powołany wyżej przepis stanowi, że wygrane w konkursach korzystają ze zwolnienia, pod warunkiem, że konkursy te ogłaszane są w środkach masowego przekazu, tj. prasie, radiu, telewizji, Internecie. Powyższy przepis przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego także wygranych w konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z określonych w tym przepisie dziedzin, a mianowicie muszą to być konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Ad. 1, 2, 5, 6 stanowiska wnioskodawcy:

W przypadku konkursów z dziedziny nauki, sztuki, kultury, sportu bez względu na to czy konkursy te były ogłaszane w prasie, radiu, Internecie, jak również w przypadku, gdy konkurs dotyczył będzie innych dziedzin niż nauka, kultura, sztuka, dziennikarstwo, sport (np. na najładniejszy ogródek, na najlepszego policjanta, strażnika) ale ogłaszany będzie przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja, Internet) i będzie podlegał pod definicję słownikową powołaną powyżej oraz występować będzie współzawodnictwo, dodatkowo będzie sporządzony regulamin, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców, wówczas w sytuacji, gdy wartość nagrody (rzeczowej lub pieniężnej) nie przekracza kwoty 760 złotych nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż korzysta ze zwolnienia zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.

W sytuacji, gdy wartość nagrody przekracza kwotę 760 zł i w przypadku, gdy jest to nagroda rzeczowa osoba, która wygrała konkurs (niezależnie od tego czy jest to osoba dorosła czy małoletnia), przed wydaniem nagrody powinna wpłacić płatnikowi zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. Płatnik powyższy podatek odprowadzi na konto urzędu skarbowego i sporządzi na koniec roku PIT-8AR ujmując kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego (zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy).

W przypadku, gdy jest to nagroda pieniężna osoba, która wygrała konkurs (niezależnie od tego czy jest to osoba dorosła czy małoletnia), otrzyma nagrodę pomniejszoną o zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%. Płatnik powyższy podatek odprowadzi na konto urzędu skarbowego i sporządzi na koniec roku PIT-8AR ujmując kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego (zgodnie z art. 41 ust. 4 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Odnośnie konkursów, opisanych przez wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym dotyczących innych dziedzin niż wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 (np. na najładniejszy ogródek działkowy, na najlepszego policjanta, strażnika) nie ogłaszanych w środkach masowego przekazu należy stwierdzić, że ponieważ konkurs nie jest ogłaszany w środkach masowego przekazu, nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Są to konkursy z dziedziny bezpośrednio związanej z wykonywaniem odpowiedniego zawodu. Nagrody w tych konkursach nie są fundowane przez pracodawcę tylko przez Prezydenta Miasta tak więc, przychód tych osób nie może być zaliczany do przychodów ze stosunku pracy. Nagrody te stanowią przychód z innych źródeł określony w art. 20 ust. 1 ww. ustawy ale podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy 10% podatkiem dochodowym. Opodatkowaniu podatkiem podlegają bowiem wygrane w konkursach. Jedynie w przypadku gdyby nie zostały spełnione przesłanki pojęcia "konkurs", czyli w rzeczywistości konkurs nie miałby miejsca otrzymane kwoty czy przedmioty stanowiłyby przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - opodatkowany według skali podatkowej i wnioskodawca miały obowiązek wystawienia PIT-8C.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że osoby otrzymujące nagrody w konkursie (na najlepszego strażnika, policjanta, czy na najlepszy ogródek itd.), biorą udział w konkursach tyle, że nie są spełnione warunki do zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. A jak już wyjaśniono zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 nagrody w konkursach opodatkowane są zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Powyższe zasady opodatkowania mają również zastosowanie w przypadku gdy organizatorem konkursów będą inne podmioty. Nie ma znaczenia jaki podmiot będzie organizował konkurs czy to będzie fundacja, stowarzyszenie, podmiot wewnętrzny czy zewnętrzny to i tak patronatem konkursu będzie Rada Miasta, która przekaże nagrody na ręce prezesa, dyrektora podmiotu, który jest organizatorem konkursu. Należy także zauważyć, że wygrane wraz z nagrodą medale, statuetki, dyplomy należy również wliczyć do wartości otrzymanej nagrody.

Ad. 3 stanowiska wnioskodawcy:

Nagrody otrzymane w konkursie tylko w postaci dyplomu, medalu, pucharu czy statuetki (niezależnie, za jaką cenę zostały zakupione) podlegają opodatkowaniu, lecz mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.

Wymienione powyższej nagrody są nagrodami w danym konkursie. W tym przypadku zastosowanie będzie miał art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym, a więc wolna od podatku dochodowego będzie wartość wygranych w konkursach (w postaci dyplomu, medalu, statuetki) organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu - jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Należy jeszcze raz podkreślić, że zwolnienie obejmuje nagrody w konkursach ogłaszanych w środkach masowego przekazu, a także nagrody w konkursach, które nie muszą być ogłaszane w środkach masowego przekazu ale są konkursami z określonych w tym przepisie dziedzin tj. nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. W sytuacji, gdy wartość nagrody przekracza kwotę 760 zł to w przypadku, gdy jest to nagroda rzeczowa osoba, która wygrała konkurs (niezależnie od tego czy jest to osoba dorosła czy małoletnia), przed wydaniem nagrody powinna wpłacić płatnikowi zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości nagrody. Płatnik powyższy podatek odprowadzi na konto urzędu skarbowego i sporządzi na koniec roku PIT-8AR ujmując kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego (zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy).

Ad. 4 stanowiska wnioskodawcy:

Natomiast w odniesieniu do nagrody, która ma być corocznie przyznawana funkcjonariuszom Policji, Straży Pożarnej oraz Straży Miejskiej za wzorowe osiągnięcia dla poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego należy stwierdzić, że przedstawiony we wniosku opis tej nagrody nie wskazuje aby zostały spełnione przesłanki pojęcia "konkurs". Wobec tego nagroda, którą otrzymują laureaci będzie stanowiła przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy ale podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej, jako nie osiągnięty w konkursie.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na podmiocie wypłacającym ww. nagrodę nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości tej nagrody co potwierdza treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w myśl którego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego. Podmioty te są jednak obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT -8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W przypadku gdyby okazało się, że z dokumentów posiadanych przez wnioskodawcę wynika, że w rzeczywistości w tym przypadku zastały jednak spełnione przesłanki pojęcia "konkurs" nagroda otrzymana przez laureatów stanowiłaby przychód z innych źródeł opodatkowany zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, czyli zryczałtowanym 10% podatkiem. W tym przypadku nie miałoby zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 jako, że konkurs nie dotyczy żadnej z dziedzin wymienionych w tym przepisie, więc aby być objętym zwolnieniem winien być ogłoszony w środkach masowego przekazu, co jak wynika z wniosku nie miało miejsca.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl