IBPBII/1/415-145/12/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-145/12/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2012 r. (data wpływu do tut. Biura- 10 lutego 2012 r.), uzupełnionym w dniu 12 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny działek gruntowych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego nabytego tytułem darowizny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych darowizny działek gruntowych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego nabytego tytułem darowizny.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 3 kwietnia 2012 r. znak: IBPB II/1/415-145/12/ASz IBPB oraz II/1/436-46/12/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 12 kwietnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 14 stycznia 2011 r. Wnioskodawca nabył aktem notarialnym - umową darowizny nieruchomość w postaci gospodarstwa rolnego o pow. 3,05 ha. Powyższe nieruchomości nie są zabudowane. Darczyńca, którego Wnioskodawca jest siostrzeńcem, przekazał mu powyższą nieruchomość w zamian za otrzymanie renty strukturalnej.

Gospodarstwo, które Wnioskodawca otrzymał jest gospodarstwem rolnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Ww. gospodarstwo jest przez Wnioskodawcę użytkowane rolniczo i będzie użytkowane nadal co najmniej 5 lat.

Nabywając gospodarstwo rolne Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia w podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn przy zaliczeniu Wnioskodawcy do drugiej grupy podatkowej.

Jedną z części składowych otrzymanego gospodarstwa jest 5 działek ewidencyjnych o łącznej powierzchni 0,18 ha stanowiących odrębną powierzchnię użytków rolnych, do której nie ma drogi dojazdowej.

Wnioskodawca doszedł do porozumienia z sąsiadką, która zgadza się na wspólne wykonanie drogi do jej działek oraz do działek Wnioskodawcy. Aby tego dokonać Wnioskodawca i sąsiadka chcą zawrzeć umowę darowizny. Darowizna dotyczyłaby zarówno Wnioskodawcy jak i sąsiadki.

Zbycie części nieruchomości (działek) na rzecz sąsiadki Wnioskodawcy nastąpi tytułem darowizny. Akt darowizny zostałby zawarty u notariusza w formie aktu notarialnego.

W wyniku aktu notarialnego gospodarstwo Wnioskodawcy zmniejszyłoby się o 3 ary, ale nadal pozostałoby gospodarstwem rolnym w świetle przepisów, gdyż jego powierzchnia nie spadłaby poniżej 3 ha.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy zamierzona darowizna nałoży na Wnioskodawcę konieczność zapłacenia jakiegokolwiek podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, ze ewentualna darowizna części gospodarstwa celem uzyskania prawnego dojazdu do jego działek powinna być zwolniona od zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Ewentualna darowizna nie nosi znamion obrotu handlowego ziemią a jest jedynie chęcią prawnego uregulowania dojazdu do ww. części gospodarstwa rolnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od spadków i darowizn zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie znak: IBPB II/1/436-46/11/ASz.

Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 14 stycznia 2011 r. Wnioskodawca nabył aktem notarialnym - umową darowizny nieruchomość w postaci gospodarstwa rolnego o pow. 3,05 ha. Nabywając gospodarstwo rolne Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia w podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn przy zaliczeniu Wnioskodawcy do drugiej grupy podatkowej.

Wnioskodawca ma zamiar zbyć część nieruchomości (działek) na rzecz sąsiadki tytułem darowizny. Akt darowizny zostałby zawarty u notariusza w formie aktu notarialnego.

Z powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż do powstania przychodu ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodzi jedynie wskutek zbycia nieruchomości, które to zbycie musi mieć charakter odpłatny.

W przypadku zaś dokonania darowizny mamy do czynienia ze zbyciem pod tytułem darmym. Zgodnie bowiem z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

Z powyżej zacytowanego przepisu wynika, że podstawową cechą umowy darowizny jest bezpłatne świadczenie darczyńcy na rzecz obdarowanego kosztem jego majątku.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego) i zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za otrzymane świadczenie. Istotą darowizny - jako czynności nieodpłatnej - jest więc brak po drugiej stronie ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego.

Darowizna może polegać zarówno na przesunięciach do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych postaciach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie majątku obdarowanego do zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów.

Ponieważ do przysporzenia majątkowego w ramach umowy darowizny nie dochodzi po stronie darczyńcy, uznać zatem należy, iż brak jest podstaw do twierdzenia, że omawiana umowa może skutkować powstaniem u niego przychodu.

W związku z tym, iż darowizna - jako świadczenie nieekwiwalentne nie powoduje powstania żadnego przysporzenia majątkowego po stronie zbywcy - brak jest możliwości rozpoznania u zbywcy przychodu podlegającego opodatkowaniu. Zatem w świetle powyższych uregulowań po stronie Wnioskodawcy jako darczyńcy nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl