IBPBII/1/415-144/08/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-144/08/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana N. przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 18 grudnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 6 lutego 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania kwoty wypłaconej żołnierzowi tytułem wykonania remontu w mieszkaniu służbowym.

Z uwagi na fakt, iż wniosek zawierał braki formalne pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. Znak: IBPB II/1/415-144/08/ASz wezwano do ich uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 6 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym. Zgodnie z art. 69 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych wnioskodawca ma prawo do zakwaterowania na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP. Po przeniesieniu służbowym w dniu 26 maja 2008 r. decyzją Dyrektora Oddziału Regionalnego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej przydzielono wnioskodawcy lokal mieszkalny. Mieszkanie było totalnie zdewastowane, czyli do remontu, m.in. wszystkie urządzenia techniczne były zniszczone i niesprawne, poodpadane tynki ze ścian, wyburzona ścianka działowa, okna wypaczone i pozabijane gwoździami. Przedstawiciel Wojskowej Agencji Mieszkaniowej poinformował wnioskodawcę podczas proponowania lokalu mieszkalnego, że Agencja nie wykonuje remontów lokali, a praktyką jest, że wykonuje je żołnierz na podstawie umowy i określonego w niej kosztorysu, co reguluje § 8 ust. 1 rozporządzenia MON z dnia 13 czerwca 2005 r. w sprawie gospodarowania mieszkaniami przez Wojskową Agencję Mieszkaniową.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową gospodarowanie to polega na "wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych". Na podstawie § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia przekazanie lokalu mieszkalnego żołnierzowi następuje po wykonaniu napraw obciążających Agencję tj. wymienionych w § 9 ust. 1 oraz § 10 ust. 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 14 października 2004 r. w sprawie zasiedlania lokali mieszkalnych, wnoszenia opłat za używanie lokalu mieszkalnego i opłat pośrednich w okresie wykonywania prac remontowych oraz normatywów zużycia wyposażenia i urządzeń technicznych w lokalach mieszkalnych. Czyli w lokalu mieszkalnym w zasobach Wojskowej Agencji Mieszkaniowej to Agencja powinna wykonywać wszystkie niezbędne remonty, by lokal był w należytym stanie.

Reasumując wnioskodawca powinien otrzymać od Wojskowej Agencji Mieszkaniowej mieszkanie zdatne do użytku, po dokonanych remontach i wymianach urządzeń i elementów wyposażenia określonych przepisami (wymienione podłogi, okna, drzwi, urządzenia sanitarne itp.) i wprowadzić się do niego. Przed zasiedleniem wnioskodawca powinien otrzymać tylko ryczałt remontowy zgodnie z art. 32a ustawy o zakwaterowaniu SZRP, z którego powinien wykonać już tylko poprawki, konserwacje i malowanie lokalu i elementów.

Jednakże, z nieznanych wnioskodawcy powodów przez wiele lat (ponad 20 lat) w otrzymanym przez niego mieszkaniu Wojskowa Agencja Mieszkaniowa nie wykonała żadnych remontów, co doprowadziło do tragicznego stanu lokalu. Idąc dalej, przed przekazaniem wnioskodawcy mieszkania Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać w nim remont, wymieniając wszystkie elementy techniczne będące na wyposażeniu mieszkania, podłogi, tynki, stolarkę drzwiową i okienną. Tak jednak się nie stało, ponadto na pytanie wnioskodawcy dlaczego mieszkanie nie jest wyremontowane powiedziano mu, że praktyką jest, że żołnierze wykonują te remonty sami. Czyli wyręczając powołany do tego organ, który jest zobligowany do tego typu zadań prawem.

W związku z tym, że sytuacja rodzinna zmusiła wnioskodawcę do przeprowadzki był on zmuszony przyjąć ten zdewastowany lokal i podpisał z Agencją umowę o wykonanie robót remontowych obciążających Wojskową Agencję Mieszkaniową. Został naliczony kosztorys robót do wykonania w mieszkaniu i szczegółowy zakres prac do wykonania (wszystko to, co powinna wykonać Agencja przed przekazaniem mieszkania). Ryczałt remontowy został wypłacony wnioskodawcy pomniejszony o podatek dochodowy, natomiast kosztorys na remont obciążający Wojskową Agencję Mieszkaniową, naliczony na wymianę stolarki okiennej, podłóg, drzwi wewnętrznych i urządzeń sanitarnych (wszystkie baterie, wanna, sedes, kuchnia gazowa) został wnioskodawcy wypłacony w całości. Jednocześnie Agencja już po podpisaniu umowy poinformowała wnioskodawcę, że na kwotę kosztorysu Wojskowa Agencja Mieszkaniowa wystawi PIT-8C na koniec roku i od całości będzie on musiał odprowadzić w rozliczeniu rocznym podatek dochodowy.

Remont został wykonany przez wnioskodawcę poprzez zlecenie wykonania poszczególnych robót wykwalifikowanym firmom remontowym, na wszystkie zakupione materiały wnioskodawca miał obowiązek uzyskać fakturę VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy kwota wypłacona żołnierzowi na wykonanie w mieszkaniu służbowym robót remontowych które obciążają w całości Wojskową Agencję Mieszkaniową, stanowi przychód dla żołnierza, skoro roboty te powinny być zgodne z przepisami wykonane przez Wojskową Agencję Mieszkaniową.

2.

Czy kwota ta, powinna być opodatkowana pomimo braku ujęcia takiego przypadku w zwolnieniach przedmiotowych w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3.

Czy otrzymana kwota na remont obciążający Wojskową Agencję Mieszkaniową mieści się w kategorii ujętej w art. 21 ust. 1 pkt 47c.

Wnioskodawca twierdzi, iż kwota nie powinna być opodatkowana, gdyż całość robót, na które naliczony jest kosztorys obciąża Wojskową Agencję Mieszkaniową i to ona, zgodnie z przepisami, powinna wykonać remont mieszkania. Skoro całość robót obciąża Wojskową Agencję Mieszkaniową kwota nie stanowi przychodu dla żołnierza. Wnioskodawca powołał się na stanowisko Kierownika Referatu podatku dochodowego od osób fizycznych Izby Skarbowej w R.

Mieszkanie i całość znajdującego się w nim wyposażenia należy do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, dlaczego więc wnioskodawca ma płacić podatek dochodowy od czegoś, co nie jest jego własnością. Wykonując naprawy, które obciążają Agencję wnioskodawca wbudował do lokalu nowe urządzenia i elementy i pozostawi je zdając mieszkanie. Nie stały się one własnością wnioskodawcy i nie zabierze ich ze sobą, więc w jakim stopniu wartość tych urządzeń stanowi dochód czy przychód. Lokal mieszkalny przydzielany jest żołnierzowi na czas pełnienia służby na określonym stanowisku służbowym (w przypadku wnioskodawcy na 2 lata), po czym wnioskodawca zdaje je do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i inny żołnierz wprowadza się na to miejsce, oczywiście nie płacąc podatku od wartości urządzeń znajdujących się w mieszkaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy wynika natomiast, że jednym ze źródeł przychodów są "inne źródła".

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z art. 42a osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca podpisał z Agencją umowę o wykonanie robót remontowych obciążających Wojskową Agencję Mieszkaniową. Został naliczony kosztorys robót do wykonania w mieszkaniu i szczegółowy zakres prac do wykonania. Ryczałt remontowy został wypłacony wnioskodawcy pomniejszony o podatek dochodowy, natomiast kosztorys na remont obciążający Wojskową Agencję Mieszkaniową, naliczony na wymianę stolarki okiennej, podłóg, drzwi wewnętrznych i urządzeń sanitarnych (wszystkie baterie, wanna, sedes, kuchnia gazowa) został wnioskodawcy wypłacony w całości.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 13 czerwca 2005 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 116, poz. 975) w sprawie gospodarowania lokalami mieszkalnymi przez Wojskową Agencję Mieszkaniową, agencja dysponuje lokalami mieszkalnymi:

1.

stanowiącymi własność Skarbu Państwa, przekazanymi Agencji przez Ministra Obrony Narodowej;

2.

pozyskanymi od spółdzielni mieszkaniowych i towarzystw budownictwa społecznego;

3.

pozyskanymi w drodze umowy najmu, leasingu albo innej umowy cywilnoprawnej;

4.

pozyskanymi w drodze darowizny, spadku albo zapisu.

W myśl § 2 ust. 3 pkt 5) gospodarowanie lokalami mieszkalnymi, o których mowa w ust. 1, polega w szczególności na wykonywaniu przeglądów technicznych, napraw, konserwacji i remontów lokali mieszkalnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, oraz pozyskanych przez Agencję w drodze umowy sprzedaży, w zakresie obciążającym Agencję.

Zgodnie z § 8 ust. 1 osoba posiadająca tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym może za zgodą dyrektora oddziału regionalnego wykonać naprawy, o których mowa w § 7 ust. 1, we własnym zakresie. Koszt tych napraw, uwzględniający podatek VAT, ustala dyrektor oddziału regionalnego w formie pisemnej na podstawie kosztorysu inwestorskiego sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. Nr 130, poz. 1389). Termin wykonania napraw oraz sposób rozliczenia nakładów z tego tytułu określa się w umowie zawartej przed rozpoczęciem prac między dyrektorem oddziału regionalnego a osobą posiadającą tytuł prawny do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kwota przekazana przez Wojskową Agencję Mieszkaniową na wykonanie remontu obciążającego Agencję nie będzie stanowiła przysporzenia w majątku wnioskodawcy. Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami Wojskowa Agencja Mieszkaniowa powinna wykonać remont mieszkania, a zatem przekazana wnioskodawcy kwota tytułem remontu w mieszkaniu służbowym stanowi jedynie pokrycie kosztów, do poniesienia których zobowiązana była Agencja.

Tylko w przypadku wystąpienia realnych korzyści majątkowych wnioskodawca osiągnąłby przychód, a w analizowanym przypadku nie dochodzi do powiększenia jego majątku. Mieszkanie nie jest własnością wnioskodawcy.

Jako, że otrzymana kwota na remont obciążający Wojskową Agencję Mieszkaniową w ogóle nie stanowi przychodu dla wnioskodawcy nie mieści się również w kategorii ujętej w art. 21 ust. 1 pkt 47c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Reasumując w związku z faktem, iż ww. kwota nie jest przychodem dla wnioskodawcy, Wojskowa Agencja Mieszkaniowa nie powinna wystawiać informacji o wysokości osiągniętego przychodu (PIT-8C).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl