IBPBII/1/415-143/09/MCZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-143/09/MCZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura - 18 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania odszkodowania otrzymanego za uciążliwości wynikające z wybudowania na działce gazociągu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania odszkodowania otrzymanego za uciążliwości wynikające z wybudowania na działce gazociągu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w dniu 5 lutego 2008 r. jako właścicielka nieruchomości zawarła z firma gazowniczą umowę na prowadzenie na terenie własnej działki robót mających na celu ułożenie gazociągu. Stosownie do umowy, wykonanie robót na terenie działki wnioskodawczyni uzależniła od zapłaty rekompensaty, odpłatności jednorazowej nazwanej w umowie "odszkodowaniem" za uciążliwości wynikające z faktu ułożenia gazociągu. Za zgodną wolą stron rekompensata wyczerpuje teraźniejsze i przyszłe roszczenia wnioskodawczyni z tytułu ograniczenia przysługującego jej prawa własności, których treść zawarto w § 5 umowy. Zapłaty umówionego świadczenia dokonano jednorazowo na rachunek wskazany przez wnioskodawczynię.

Na czas robót został zajęty pas robót o szerokości 20m. Ograniczenie prawa własności wynikające z faktu ułożenia gazociągu na prywatnej działce, zgodnie z umową polega na rezygnacji z zasadzania drzew w pasie gazowym, jak również ograniczeniu trwałej zabudowy.

Ponadto, w okresie napraw i remontu gazociągu wnioskodawczyni zobowiązała się zgodnie z umową na udostępnienie w tym zakresie terenu na zasadzie służebności gruntu nie żądając w zamian żadnego dodatkowego wynagrodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:

Czy w związku z wypłatą świadczenia określonego w zawartej umowie jako odszkodowanie za doznane uciążliwości podatnik powinien zapłacić również (czy tez wyłącznie) podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. g).

Zdaniem wnioskodawczyni, w opisanym stanie faktycznym i prawnym powinna zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. i) oraz art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - w wysokości 1% wartości otrzymanego świadczenia.

W ocenie wnioskodawczyni, wypłacone świadczenie nie posiada cech typowego odszkodowania jako rekompensaty za szkodę materialną wyrządzoną na udostępnionej przez wnioskodawczynię nieruchomości. Nie jest również odszkodowaniem w rozumieniu odpowiedzialności kontraktowej i deliktowej określonej przepisami Kodeksu cywilnego.

Cechy zawartej umowy określone w niej wskazują na to, że zawarta umowa jest w świetle prawa umową użytkowania ustanowioną na rzecz firmy gazowniczej i jednocześnie odpłatną służebnością na okoliczność przesyłu gazu. Zawarta umowa wyczerpuje znamiona określone dla tego typu umowy zawarte w Kodeksie cywilnym w art. 252-265 i art. 284 (inne przypadki użytkowania), jak również art. 3051 do 3054 (służebność przesyłu).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:

a.

określonych w prawie pracy odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

b.

odpraw pieniężnych wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,

c.

odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym,

d.

odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,

e.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą,

f.

odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody są opodatkowane według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, lub na zasadach, o których mowa w art. 30c,

g.

odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód.

Z literalnego brzmienia powołanych przepisów jednoznacznie wynika, iż nie wszystkie odszkodowania otrzymane przez osoby fizyczne wolne są od podatku dochodowego. Ze zwolnienia przedmiotowego korzystają bowiem jedynie te odszkodowania, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów rangi ustawy lub aktów wykonawczych wydanych na ich podstawie, z wyjątkiem wyłączonych ze zwolnienia wolą ustawodawcy.

Ponadto wolne są od podatku inne odszkodowania (inne niż odszkodowania, których wysokość lub zasady ustalania wynikają z przepisów prawa) otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie, z wyjątkiem odszkodowań:

a.

otrzymanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,

b.

dotyczących korzyści, które podatnik mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono (art. 21 ust. 1 pkt 3b) ww. ustawy).

Zwolnione są także odszkodowania otrzymane przez właściciela nieruchomości na podstawie przepisów prawa geologicznego i górniczego (art. 21 ust. 1 pkt 3d) ww. ustawy)

Zauważyć należy, iż w rozpatrywanej sprawie otrzymana przez wnioskodawczynię rekompensata za uciążliwości wynikające z wybudowania na działce gazociągu nazwana odszkodowaniem, była realizacją uzgodnień zawartych w podpisanej przez wnioskodawczynię umowie na prowadzenie na terenie działki robót mających na celu ułożenie gazociągu.

Tym samym "odszkodowanie" to nie jest odszkodowaniem, którego wysokość lub zasady ustalania wynikają z przepisów prawa. Odszkodowanie wynika z zawartej umowy. Zatem przepis art. 21 ust. 1 pkt 3 w ogóle nie ma zastosowania w tej sprawie dotyczy bowiem wyłącznie odszkodowań wynikających z przepisów prawa. W związku z tym, że odszkodowanie wynika z zawartej umowy nie może mieć w tej sprawie również zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 3b), który zwalnia z podatku odszkodowania wynikające z wyroków i ugód sądowych ani art. 21 ust. 1 pkt 3d), gdyż odszkodowanie nie zostało otrzymane na podstawie prawa geodezyjnego czy górniczego. Świadczenia tego nie można również zakwalifikować do żadnego innego zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że "odszkodowanie" otrzymane przez wnioskodawczynię na podstawie zawartej w dniu 5 lutego 2008 r. umowy nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i stanowi przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu z pozostałymi dochodami osiągniętymi w 2008 r. według obowiązującej skali podatkowej.

Wobec tego stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

W związku z dołączeniem do wniosku kserokopii dokumentu należy zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl