IBPBII/1/415-140/11/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-140/11/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 11 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania należności wynikających z uchwały Rady Gminy dla potrzeb Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie sposobu opodatkowania należności wynikających z uchwały Rady Gminy dla potrzeb Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony m.in. następujący stan faktyczny:

W związku ze zmianą ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478) wnioskodawca (Urząd Gminy) zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie i zajęcie stanowiska w sprawie wypłat należności uchwalonych przez Radę Gminy, bez zawierania umów, gdy należności wynikające z uchwały a nie umowy nie przekraczają 200 zł. Wnioskodawca wskazał, iż dotyczy to przede wszystkim wypłat wynikających z uchwały Rady Gminy dla potrzeb Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Zgodnie z uchwałą ustala się wynagrodzenie wysokości 60 zł brutto za przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w zależności od potrzeb Komisji, oraz ustala się zryczałtowane wynagrodzenie dla członków GKRPA wysokości 100 zł brutto za prace na posiedzeniu Komisji. Wnioskodawca nadmienił, iż z uchwały nie wynika ile będzie przeprowadzonych wywiadów środowiskowych w miesiącu, kwartale, czy całym roku oraz ile przewidzianych będzie posiedzeń Komisji Alkoholowej. Wątpliwości wnioskodawcy budzi fakt, iż z osobami tymi nie są zawarte żadne umowy zlecenia i nie są oni pracownikami płatnika, a należności wynikające z uchwały nie przekraczają kwoty 200 zł. Osoby te do tej pory były opodatkowane na zasadach ogólnych, tj. 20% koszty uzyskania przychodów i 18% podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy płatnik wypłacający należności do 200 zł wynikające z uchwały a nie jak mówi ustawa umowy ma pobierać zaliczkę, czy też podatek zryczałtowany.

Zdaniem wnioskodawcy, osoby składające rachunek nawet do 200 zł a nie mające zawartej umowy wypłacane zgodnie z uchwałą Rady Gminy nie kwalifikują się do zastosowania podatku ryczałtowego, tylko zaliczki, gdyż z ustawy wynika, że należność wynika z umowy a nie uchwały.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie sposobu opodatkowania należności wynikających z uchwały Rady Gminy dla potrzeb Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W kwestii skutków podatkowych zwrotu pracownikowi kosztów zakupu okularów korekcyjnych wydano odrębną interpretację Znak: IBPB II/1/415-141/11/BJ.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, zdefiniowana w art. 13 ustawy.

W myśl art. 13 pkt 6 powołanej ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a cytowanej powyżej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

W myśl art. 30 ust. 3 ww. ustawy zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie wypłat należności uchwalonych przez Radę Gminy, bez zawierania umów, gdy należności wynikające z uchwały a nie umowy nie przekraczają 200 zł Z wniosku wynika, iż dotyczy to przede wszystkim wypłat wynikających z uchwały Rady Gminy dla potrzeb Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z uchwałą ustala się wynagrodzenie wysokości 60 zł brutto za przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w zależności od potrzeb Komisji, oraz ustala się zryczałtowane wynagrodzenie dla członków GKRPA w wysokości 100 zł brutto za prace na posiedzeniu Komisji. Wnioskodawca nadmienił, iż z uchwały nie wynika ile będzie przeprowadzonych wywiadów środowiskowych w miesiącu, kwartale, czy całym roku oraz ile przewidzianych będzie posiedzeń Komisji Alkoholowej.

Analiza normy wyrażonej w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wykazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

* kwota należności określona w umowie nie przekracza 200 zł oraz

* umowa zawarta jest z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.

Przepis ten ma zastosowanie do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub pkt 5-9 cytowanej ustawy, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w art. 13 pkt 6 ww. ustawy. Ponadto, mimo iż wnioskodawca nie zawiera umowy z członkami Komisji to jednak zleca im wykonanie określonych czynności. Zlecenie wykonania określonych czynności to też zawarcie określonej umowy. Istotne jest, aby kwota należności została określona w akcie (zleceniu, powołaniu, umowie), na podstawie którego dana czynność (zlecenie) jest wykonywana i aby należność ta nie przekroczyła kwoty 200 zł.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że uchwałą ustalono wynagrodzenie w wysokości 60 zł brutto za przeprowadzenie wywiadu środowiskowego oraz zryczałtowane wynagrodzenie dla członków Komisji w wysokości 100 zł brutto za pracę na posiedzeniu Komisji, przy czym z uchwały nie wynika, ile będzie przeprowadzonych wywiadów środowiskowych w miesiącu, kwartale czy roku oraz ile będzie przewidzianych posiedzeń Komisji.

W opisanej sytuacji nie ma podstaw do zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy, ale nie dlatego, że nie zawarto umowy, ale ze względu na to, że nie można określić w jakiej wysokości wynagrodzenie będzie wypłacane. Kwota należności jest bowiem, jak wynika z wniosku, uzależniona od ilości przeprowadzonych wywiadów i posiedzeń Komisji, których ilość nie jest ustalana z góry. Tym samym od wypłaconych należności należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe z uwagi na fakt, że bezpodstawnym jest w świetle przytoczonych przepisów stwierdzenie wnioskodawcy, iż osoby (...) nie mające zawartej umowy (...) nie kwalifikują się do zastosowania podatku ryczałtowego, tylko zaliczki, gdyż z ustawy wynika, że należność wynika z umowy a nie uchwały.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl