IBPBII/1/415-139/11/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-139/11/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 11 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązków Spółki jako płatnika w związku z przyznanymi i wypłaconymi dzieciom pracowników - studentom przez Amerykańską Fundację Stypendialną stypendiami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązków Spółki jako płatnika w związku z przyznanymi i wypłaconymi dzieciom pracowników - studentom przez Amerykańską Fundację Stypendialną stypendiami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach Grupy funduje stypendium dla dzieci pracowników - studentów w Polsce. Fundusz Stypendialny utworzono celem pomocy dzieciom, będącym na utrzymaniu pracowników firmy w finansowaniu edukacji na poziomie wyższym. Program jest niezależnie administrowany przez Amerykańską Fundację Stypendialną, zlokalizowaną w USA, nie dochodową studencką organizację świadczącą pomoc. Kryteria wyboru i ostateczna decyzja otrzymania stypendium należy tylko i wyłącznie do Fundacji Stypendialnej.

Przyznanie stypendium odbywa się na podstawie przesłanych, potwierdzonych przez szkołę ocen oraz indywidualnych zdolności kandydata, dodatkowych osiągnięć naukowych, doświadczenia zdobytego w pracy, określenia celów dotyczących nauki i kariery oraz rekomendacji władz uczelni, kosztów - wydatków jakie ponosi w związku z odbywanymi studiami. Stypendium jest przyznawane raz w roku i najczęściej jeden raz dla danej osoby. Wynosi 1.000 lub 1.500 USD. Celem uzyskania stypendium osoba zainteresowana wypełnia odpowiedni kwestionariusz w języku angielskim i przesyła go na adres Amerykańskiej Fundacji.

Student otrzymuje stypendium pod postacią bankowego czeku w walucie danego kraju.

Wnioskodawca w Polsce otrzymuje informacje kto otrzymał stypendium. Do tego dołączona jest faktura. Koszty te firma w Polsce zwraca do USA. W tym roku czek został przysłany indywidualnie na adres zamieszkania w styczniu br.

Spółka w Polsce nie wypłaca stypendiów bezpośrednio. Stypendium na podstawie imiennego czeku realizowane jest we wskazanym banku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy na firmie w związku z opisanym stanem faktycznym ciążą jakieś obowiązki podatkowe z tytułu podatku dochodowego.

2.

Jeżeli tak, czy firma studentowi (nie pracownikowi) lub rodzicowi (pracownikowi) studenta ma wystawić PIT, który on rozlicza w zeznaniu rocznym. W opisanym powyżej przypadku czy to będzie rozliczenie za rok 2011 w roku 2012 (realizacja czeku - styczeń 2011 r.).

3.

Czy to wpływa na PIT rodziców (pracowników).

Zdaniem wnioskodawcy:

1.

Spółka nie bierze udziału w procesie kwalifikacji stypendystów, nie wypłaca też stypendium bezpośrednio, dlatego też po jej stronie nie ma obowiązku podatkowego.

2.

Stypendia zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych więc obowiązek podatkowy nie ciąży na osobie otrzymującej stypendium.

3.

Osoby otrzymujące stypendium są pełnoletnie, stypendia otrzymywane przez małoletnie dzieci na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy PIT nie są doliczane do dochodów rodziców, dlatego zdaniem wnioskodawcy wypłata stypendium nie wpływa na PIT rodzica.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązków Spółki jako płatnika w związku z przyznanymi i wypłaconymi dzieciom pracowników - studentom przez Amerykańską Fundację Stypendialną stypendiami.

W zakresie wykazania i rozliczenia w zeznaniu podatkowym przez studentów bądź rodziców studentów - pracowników Spółki przychodów z tytułu stypendiów przyznanych i wypłaconych dzieciom pracowników przez Amerykańską Fundację Stypendialną wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 12 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z przepisu art. 31 ww. ustawy wynika, iż osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Przepis art. 20 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W świetle art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca w ramach Grupy funduje stypendium dla dzieci pracowników - studentów w Polsce. Fundusz Stypendialny utworzono celem pomocy dzieciom, będącym na otrzymaniu pracowników firmy w finansowaniu edukacji na poziomie wyższym. Program jest niezależnie administrowany przez Amerykańską Fundację Stypendialną, zlokalizowaną w USA. Kryteria wyboru i ostateczna decyzja otrzymania stypendium należy tylko i wyłącznie do Fundacji Stypendialnej. Przyznanie stypendium odbywa się na podstawie przesłanych, potwierdzonych przez szkołę ocen oraz indywidualnych zdolności kandydata, dodatkowych osiągnięć naukowych, doświadczenia zdobytego w pracy, określenia celów dotyczących nauki i kariery oraz rekomendacji władz uczelni, kosztów - wydatków jakie ponosi w związku z odbywanymi studiami. Celem uzyskania stypendium osoba zainteresowana wypełnia odpowiedni kwestionariusz w języku angielskim i przesyła go na adres Amerykańskiej Fundacji. Student otrzymuje stypendium pod postacią bankowego czeku w walucie danego kraju. Wnioskodawca w Polsce otrzymuje informacje kto otrzymał stypendium. Do tego dołączona jest faktura. Koszty te firma w Polsce zwraca do USA. Spółka w Polsce nie wypłaca stypendiów bezpośrednio.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż wypłacane przez zlokalizowaną w USA Amerykańską Fundację Stypendialną stypendia dzieciom pracowników wnioskodawcy - studentom nie stanowią przychodu pracowników, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stypendia te - jak wynika z wniosku - nie są bowiem wypłacane przez wnioskodawcę, tj. Spółkę z o.o. w Polsce. Wnioskodawca w Polsce otrzymuje jedynie informacje kto otrzymał stypendium. Do tego dołączona jest faktura. Firma w Polsce koszty te zwraca do USA. Dlatego też na wnioskodawcy nie ciążą obowiązki, o których mowa w art. 31 ustawy, tj. obliczenia i poboru zaliczki na podatek dochodowy od ww. stypendiów i wykazania ich w PIT-11 danego pracownika. Ponadto na wnioskodawcy nie ciążą obowiązki, o których mowa w art. 42a ww. ustawy, a co za tym idzie wystawienia dla pracownika czy też dziecka pracownika - studenta jakiejkolwiek deklaracji czy informacji PIT-8C.

Spółka z o.o. w tym przypadku nie jest płatnikiem w rozumieniu art. 8 Ordynacji podatkowej. Stosownie bowiem do treści art. 8 Ordynacji podatkowej płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Jak wynika z powyższego obowiązek obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go organowi podatkowemu musi wprost wynikać z przepisów prawa podatkowego, w szczególności z rozdziału 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników. W rozdziale tym wskazano szeroki krąg podmiotów pośredniczących przy wykonywaniu zobowiązania podatkowego pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym - czyli podmiotów będących w określonych okolicznościach wskazanych ustawą płatnikami. Jednak żaden z przepisów prawa podatkowego nie nakłada na Spółkę z o.o. obowiązku płatnika w przypadku, gdy wypłaty stypendiów dzieciom pracowników Spółki - studentom nie dokonuje ta Spółka, tylko inna firma czy instytucja. W przedmiotowym przypadku stypendia dla dzieci pracowników wnioskodawcy - studentów wypłaca Amerykańska Fundacja Stypendialna zlokalizowana w USA.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy, iż Spółka nie wypłaca stypendium bezpośrednio, dlatego też po jej stronie nie ma obowiązku podatkowego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl