IBPBII/1/415-127/12/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-127/12/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2012 r. (data wpływu do tut. Biura - 6 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród w konkursie plastycznym zorganizowanym dla małoletnich dzieci pracowników:

* w części dotyczącej zwolnienia z podatku dochodowego wartości nagród przyznanych laureatom konkursu plastycznego - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej zwolnienia z podatku dochodowego wartości drobnych upominków przyznanych pozostałym uczestnikom konkursu plastycznego - jest nieprawidłowe,

* w części dotyczącej braku podstaw do zakwalifikowania nagród do wynagrodzeń pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród w konkursie plastycznym zorganizowanym dla małoletnich dzieci pracowników.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, w związku ze zbliżającymi się świętami, zamierza zorganizować konkurs plastyczny z dziedziny sztuki dla małoletnich dzieci pracowników. Konkurs odbędzie się na podstawie regulaminu, ogłoszonego u Wnioskodawcy i obejmować będzie przygotowanie prac plastycznych o tematyce związanej ze Świętami Wielkanocnymi. Laureaci zostaną wyłonieni przez komisję konkursową, która dokona przyznania nagród rzeczowych o wartości nieprzekraczającej każdorazowo 760 zł oraz przyznania dodatkowych, drobnych upominków dla pozostałych uczestników konkursu (również nieprzekraczających każdorazowo kwoty 760 zł).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyznanie nagrody (lub upominku za udział w konkursie) małoletniemu dziecku pracownika, będącemu laureatem (lub uczestnikiem) konkursu, przeprowadzonego według wskazanych założeń, skutkować będzie zwolnieniem tego świadczenia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy zakwalifikowaniem tego rodzaju świadczenia jako przychodu pracownika ze stosunku pracy w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz doliczeniem do dochodów rodziców lub opiekunów prawnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, iż przyznanie nagrody (lub upominku za udział w konkursie) małoletniemu dziecku pracownika, będącemu laureatem (lub uczestnikiem) konkursu nie powinno zostać zakwalifikowane jako przychód ze stosunku pracy dla pracownika (prawnego opiekuna dziecka), tylko jako wartość wygranych w konkursach z dziedziny sztuki i jako taka podlegać zwolnieniu z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód z tytułu uzyskania nagrody w konkursie, na mocy art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obciążony zostanie podatkiem dochodowym zryczałtowanym w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Na mocy art. 30 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodów z tego tytułu nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 tejże ustawy.

Zasady konkursu, polegające na stworzeniu pracy plastycznej dowolną techniką, pozwalają na zakwalifikowanie go do kategorii konkursów z dziedziny sztuki, co w połączeniu z faktem, iż nagrody i upominki w nim przyznawane nie przekroczą każdorazowo kwoty 760 zł powoduje, że dochody z tego tytułu podlegać będą zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizyczny.

Ponadto, przeciwko zakwalifikowaniu tego dochodu jako przychodu ze stosunku pracy, przemawia fakt, że laureatami są małoletnie dzieci pracowników a tematyka pracy nie jest w żaden sposób związana z działalnością prowadzoną przez Wnioskodawcę oraz nie łączy się z obowiązkami służbowymi pracowników.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród w konkursie plastycznym zorganizowanym dla małoletnich dzieci pracowników.

W zakresie doliczenia, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do dochodów rodziców lub opiekunów prawnych wartości nagród i upominków za udział w konkursie plastycznym, przyznanych małoletnim dzieciom pracowników, wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m.in. wygranych w konkursach, które nie są wprawdzie organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z zakresu nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował pojęcia konkursu, zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna przedsięwzięcia. Konieczne bowiem jest sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody i sposób wyłonienia zwycięzców.

Aby konkurs plastyczny zostały zakwalifikowany do konkursu z dziedziny sztuki, powinny przede wszystkim obejmować element rywalizacji, współzawodnictwa, a nagrody winny zostać przyznane zwycięzcom konkursu. Również i tutaj ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Jeśli konkurs plastyczny spełnia warunki konkursu i jest organizowany dla szerokiego kręgu uczestników, natomiast nagrody są przyznane zwycięzcom konkursu oraz jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 760,00 zł, to nagrody te są objęte zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych, stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż za udział w konkursie plastycznym o tematyce związanej ze świętami Wielkanocnymi wyłonieni przez komisję konkursową laureaci oraz pozostali uczestnicy - małoletnie dzieci pracowników Wnioskodawcy - otrzymają odpowiednio nagrody rzeczowe oraz drobne upominki o wartości nieprzekraczającej każdorazowo 760 zł.

Zatem konkurs organizowany przez Wnioskodawcę dla małoletnich dzieci pracowników posiada cechy konkursu zaś przyznane przez komisję konkursową nagrody rzeczowe laureatom konkursu mają charakter wygranych w konkursie. Występuje w nich bowiem element rywalizacji, współzawodnictwa. Laureaci konkursu biorą udział w bezpośredniej rywalizacji aby otrzymać nagrodę. Nagrody rzeczowe wręczane są laureatom, tj. zwycięzcom konkursu.

W związku z tym, że w niniejszej sprawie - w odniesieniu do laureatów konkursu - można uznać, iż zostały spełnione przesłanki konkursu, zaś przyznane nagrody rzeczowe mają charakter wygranych w konkursie, zatem wartość ww. nagród stanowić będzie dla tych dzieci przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. z tytułu osobiście wykonywanej działalności artystycznej, Przychód ten jednak zwolniony będzie z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. Wartość nagród rzeczowych nie przekracza bowiem kwoty 760 zł.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.

W odniesieniu do przyznanych dodatkowych, drobnych upominków dla pozostałych uczestników konkursu, należy stwierdzić, iż upominków tych nie można uznać za nagrody otrzymane w konkursie. Nie mają charakteru wygranych w konkursie; otrzymane są bowiem tylko za udział w konkursie. Ich przyznanie nie wiąże się zatem z osiągnięciem konkretnego wyniku, nie jest więc uzależnione od rywalizacji, drobne upominki są wręczane wszystkim pozostałym uczestnikom biorącym udział w konkursie plastycznym.

Wartość ww. dodatkowych, drobnych upominków dla pozostałych uczestników konkursu, stanowić będzie przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. z tytułu osobiście wykonywanej działalności artystycznej, podlegający opodatkowaniu, gdyż ww. upominki nie spełniają warunków do zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 pkt 2 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, przez którą rozumie się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 powołanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W świetle powyższego, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy od ww. nagród zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu należy zauważyć, iż brak jest podstaw aby od wartości ww. wygranych pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z jego treścią od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Przepis ten dotyczy m.in. wygranych w konkursach, natomiast - jak wykazano powyżej - przyznane dodatkowe, drobne upominki pozostałym uczestnikom konkursu nie mają charakteru wygranych w konkursie. To oznacza, że podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, według skali podatkowej.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

W odniesieniu do zakwalifikowania wartości ww. nagród do przychodów pracowników należy stwierdzić, iż wartość tych nagród jak z powyższego wynika, nie stanowi przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ponieważ nagrody te nie posiadają charakteru świadczeń, o których mowa w tym przepisie. Zgodnie bowiem z treścią art. 12 ust. 1 ustawy za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl