IBPBII/1/415-118/09/BJ - Możliwość zwrotu zagranicznego podatku, który został wnioskodawcy zwrócony i następnie doliczony do podatku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-118/09/BJ Możliwość zwrotu zagranicznego podatku, który został wnioskodawcy zwrócony i następnie doliczony do podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 5 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwrotu zapłaconego za granicą podatku, który został wnioskodawcy zwrócony i następnie doliczony do podatku - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwrotu zapłaconego za granicą podatku, który został wnioskodawcy zwrócony i następnie doliczony do podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od lipca 2005 r. wnioskodawca jest zatrudniony w Wielkiej Brytanii na podstawie umowy o pracę. Za każdy rok podatkowy składał w Polsce zeznanie roczne wykazując dochody z pracy wykonywanej na terytorium Wielkiej Brytanii. W zeznaniu PIT-36 za 2005 r. wykazał dochody z pracy wykonywanej w Wielkiej Brytanii oraz dochody uzyskane w Polsce z tytułu wynagrodzenia ze stosunku pracy. W zeznaniu PIT-36 za 2006 r. wykazał dochody z pracy wykonywanej w Wielkiej Brytanii, uzyskując jedynie dochody z pracy za granicą.

W 2007 r., pozostając w Wielkiej Brytanii i uzyskując dochody jedynie z pracy tam wykonywanej, wnioskodawca otrzymał od brytyjskiego urzędu skarbowego zwrot podatku za pracę wykonywaną w Wielkiej Brytanii w latach 2005 i 2006 w wysokości 4.382,00 zł.

W zeznaniu PIT-36 za 2007 r. wnioskodawca wykazał zwrot zapłaconego za granicą i wcześniej odliczonego podatku w kwocie 4.382,00 zł, zgodnie z art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ w 2007 r. uzyskał dochody jedynie z pracy wykonywanej w Wielkiej Brytanii, zatem kwota należnego podatku od przychodów uzyskanych za granicą wynosiła 0 zł, zgodnie z art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem całkowita kwota podatku wykazana w zeznaniu PIT-36 za 2007 r. jest równa kwocie 4.382,00 zł zapłaconego za granicą i wcześniej odliczonego podatku zgodnie z art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Po wejściu w życie ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wnioskodawca złożył w dniu 16 października 2008 r. w urzędzie skarbowym wniosek PIT-AZ o zwrot podatku dochodowego od osób fizycznych odpowiednio za rok 2005 i 2006. Następnie uzyskał od urzędu skarbowego decyzje, w których określona została kwota zwrotu podatku dochodowego od osób fizycznych odpowiednio za rok 2005 i 2006.

Ponieważ w 2007 r. do obliczenia należnego podatku z pracy wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stosuje się metodę wyłączenia z progresją, określoną w art. 27 ust. 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dlatego w świetle przepisów określonych w art. 1 ust. 1 ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wnioskodawca nie mógł za 2007 r. składać wniosku PIT-AZ i ubiegać się o zwrot podatku wykazanego w zeznaniu PIT-36 za 2007 r., będącego w całości kwotą zagranicznego zwrotu podatku otrzymanego w 2007 r. od brytyjskiego urzędu skarbowego za pracę wykonywaną w latach 2005 i 2006.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy i w jaki sposób wnioskodawca może ubiegać się o zwrot zagranicznego zwrotu podatku, wynoszącego 4.382,00 zł, otrzymanego od brytyjskiego urzędu skarbowego w 2007 r. i wykazanego w zeznaniu PIT-36 za 2007 r. zgodnie z art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będącego zwrotem dotyczącym uprzednio zapłaconego i odliczonego podatku za pracę wykonywaną w Wielkiej Brytanii w latach 2005 i 2006 objętych ustawą o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej...

Zdaniem wnioskodawcy, z uzasadnienia ustawy o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wynika, iż istotą projektowanej regulacji jest stworzenie rozwiązania przewidującego fikcję prawną, nieistnienia różnic w zakresie traktowania polskich rezydentów uzyskujących dochody z określonych źródeł przychodów położonych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Kwota zwrotu zagranicznego podatku w wysokości 4.382,00 zł, która wykazana została w zeznaniu PIT-36 za 2007 r., zgodnie z art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy przychodów uzyskanych w Wielkiej Brytanii w latach 2005 i 2006, kiedy do obliczenia należnego podatku stosowano metodę proporcjonalnego odliczenia. Skoro więc celem ustawy abolicyjnej jest zrównanie statusu podatkowego osób rozliczających się według metody proporcjonalnego odliczenia i tych rozliczających się zgodnie z zasadami metody wyłączenia z progresją, to podatnicy których dochód podlega zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania wyłączeniu z opodatkowania w Polsce, w przypadku zwrotu zagranicznego podatku nie mają obowiązku jego wpłacania do polskiego urzędu skarbowego, dlatego tak samo powinno traktować się podatników objętych abolicją.

W związku z powyższym, zdaniem wnioskodawcy, w celu zrównania ww. statusu podatkowego, powinien on uzyskać od urzędu skarbowego zwrot zagranicznego zwrotu podatku wynoszącego 4.382,00 zł, jako że stanowi on podatek od przychodu uzyskanego w Wielkiej Brytanii w latach 2005 i 2006, do którego ma zastosowanie ustawa o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. O zwrot zagranicznego zwrotu podatku powinien ubiegać się w formie pisma do naczelnika urzędu skarbowego, który rozpatrywał jego wnioski PIT-AZ za 2005 r. i 2006 r.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a cytowanej ustawy przepisy te stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych podpisanej w Londynie dnia 16 grudnia 1976 r. (Dz. U. z 1978 r. Nr 7, poz. 20) - obowiązującej do dnia 31 grudnia 2006 r. - z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 18, 19, 20 i 21 wynagrodzenia za pracę i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie osiąga z pracy najemnej, mogą być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to osiągane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Co do zasady wynagrodzenia polskiego rezydenta z tytułu pracy w Wielkiej Brytanii do dnia 31 grudnia 2006 r. podlegały opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 Konwencji, a zatem były opodatkowane w obu państwach, za wyjątkiem przypadku przewidzianego w art. 15 ust. 2 Konwencji.

W tej sytuacji w Polsce w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania będzie miała zastosowanie zgodnie z art. 23 ust. 2 powołanej Konwencji - metoda proporcjonalnego odliczenia.

Uzyskane dochody będą zatem podlegać opodatkowaniu w Polsce na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem jeżeli podatnik, który ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym. Przepisy art. 11 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w zeznaniu PIT-36 za 2005 r. wnioskodawca wykazał dochody z pracy wykonywanej w Wielkiej Brytanii oraz dochody uzyskane w Polsce z tytułu wynagrodzenia ze stosunku pracy. W zeznaniu PIT-36 za 2006 r. wykazał dochody z pracy wykonywanej w Wielkiej Brytanii, uzyskując jedynie dochody z pracy za granicą. W 2007 r., pozostając w Wielkiej Brytanii i uzyskując dochody jedynie z pracy tam wykonywanej, wnioskodawca otrzymał od brytyjskiego urzędu skarbowego zwrot podatku za pracę wykonywaną w Wielkiej Brytanii w latach 2005 i 2006 w wysokości 4.382,00 zł. W zeznaniu PIT-36 za 2007 r. wnioskodawca wykazał zwrot zapłaconego za granicą i wcześniej odliczonego podatku w kwocie 4.382,00 zł, zgodnie z art. 45 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 45 ust. 3a pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconego za granicą i odliczonego podatku - w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności, podatnik jest obowiązany doliczyć odpowiednio do dochodu lub podatku, obliczonego zgodnie z art. 27 albo art. 30c, kwoty uprzednio odliczone.

Powyższy przepis jednoznacznie wskazuje, że w roku podatkowym, w którym nastąpił zwrot podatku uprzednio odliczonego - należy dokonać doliczenia tegoż podatku w zeznaniu rocznym.

Fakt, iż wnioskodawca skorzystał z uprawnień nadanych ustawą z dnia 25 lipca 2008 r. o szczególnych rozwiązaniach dla podatników uzyskujących niektóre przychody poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 143, poz. 894), nie oznacza, iż nie jest zobligowany do stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - a te brzmią jednoznacznie.

Ww. ustawa z dnia 25 lipca 2008 r. w art. 3 ust. 1 wskazuje na czym polega, tzw. ulga abolicyjna i jakie warunki należy spełnić aby z jej uprawnień skorzystać. Postanowienia tej ustawy nie zawierają jednakże wskazania, iż podatnik korzystający z uprawnień z niej wynikających nie miał obowiązku zastosowania przepisów art. 45 ust. 3a pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż przepisy powołanych wyżej ustaw nie przewidują możliwości zwrotu zapłaconego za granicą podatku, który został wnioskodawcy zwrócony i następnie doliczony do podatku zgodnie z art. 45 ust. 3a pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, stanowisko wnioskodawcy uznać należało za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl