IBPBII/1/415-117/09/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-117/09/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura - 5 lutego 2009 r.), uzupełnionym w dniu 8 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzenia finansowanego z Komisji Europejskiej w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzenia finansowanego z Komisji Europejskiej w ramach 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej.

Z uwagi na braki formalne wniosku pismem z dnia 2 marca 2009 r. Znak IBPB II/1/415-117/09/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 8 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Instytut) rozpoczął w styczniu 2009 r. realizację projektu współfinansowanego ze środków funduszy wspólnotowych - 7 Program Ramowy Inteligentna Energia dla Europy (IEE). Są to środki spełniające warunki wyszczególnione w art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. pochodzą od rządów państw obcych, instytucji i organizacji międzynarodowych, a także podatnicy zatrudnieni w Instytucie realizują bezpośrednio cel programu finansowanego ze źródeł bezzwrotnej pomocy, co z kolei wynika z dokumentów programowych poszczególnych projektów, które regulują zakres i tryb przekazywania Polsce środków finansowych i ich późniejszego rozliczania. Dodatkowo w tym kontekście znajdują zastosowanie przepisy art. 200 oraz art. 5 pkt 1 ust. 3 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104). Środki przekazane wnioskodawcy na realizację wspomnianych projektów pochodzą w wyodrębnionej części ze środków zagranicznych. W przypadku projektów realizowanych przez wnioskodawcę ta część wynosi 75%, natomiast pozostałe 25% pochodzi z Budżetu Państwa oraz ze środków własnych. Zatem według interpretacji wnioskodawcy zastosowanie ww. przepisów odnosi się jedynie do tej wyodrębnionej części środków, które stanowią bezzwrotną pomoc i w tym zakresie oraz w tej wysokości dochody pracowników zatrudnionych przy realizacji tego i kolejnych projektów podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego.

W piśmie z dnia 12 marca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 8 kwietnia 2009 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku, przedstawiono ponadto następujące informacje:

Otrzymane środki pochodzą z bezzwrotnej pomocy rządów państw obcych, w tym wypadku z Unii Europejskiej. Wnioskodawca realizuje projekt jako partner w konsorcjum, na podstawie umowy konsorcjum oraz kontraktu z Komisją Europejską. Jako pełnoprawny członek konsorcjum realizującego projekt, wnioskodawca jest beneficjentem bezzwrotnej pomocy i bezpośrednio realizuje cel projektu, który wynika z celów programu międzynarodowego. Środki finansowe jakie otrzymuje na realizację projektu są przekazywane przez Komisją Europejską za pośrednictwem koordynatora projektu, który jest upoważnionym dysponentem tych środków. Środki te są przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy beneficjenta w formie zaliczki oraz transz okresowych. W sytuacji gdy w trakcie realizacji projektu otrzymane wcześniej środki z Komisji Europejskiej zostaną wyczerpane, beneficjent ponosi koszty związane z realizacją projektu ze środków własnych, dokonując refundacji niezwłocznie po otrzymaniu kolejnej transzy środków z KE. Realizacja prac w projekcie odbywa się poprzez powołanie imiennego zespołu realizującego, składającego się z osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Wyszczególnione osoby zostają oddelegowane do pracy w projekcie poprzez zawarcie z nimi aneksu do umowy o pracę na okres trwania projektu. Rozliczenie kosztów wynagrodzeń tych osób odbywa się poprzez wypełnianie przez każdego zatrudnionego w projekcie pracownika miesięcznych "Kart czasu pracy", w których wyszczególniona jest liczba godzin w miesiącu przepracowanych przez każdego pracownika w ramach projektu. Pozwala to na precyzyjne wyliczenie wartości wynagrodzenia wypłacanego w ramach projektu. Zadania jakie wykonują wytypowane osoby są przewidziane i wyszczególnione w Programie Pracy, który jest integralną częścią wniosku o dofinansowanie i jednocześnie stanowi załącznik do kontraktu z Komisją Europejską.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca prawidłowo stosuje zwolnienie podatkowe od dochodów osób fizycznych przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, realizowany projekt spełnia wszelkie kryteria uprawniające do zastosowania zwolnienia podatkowego wyszczególnione w cyt. art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i b). Powołując się na wyjaśnienie Ministra Finansów skierowane do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 lutego 2009 r. znak DD3/0680/31/IMD/09/BMI 9-1731 wnioskodawca stwierdza, że:

1.

jest bezpośrednim beneficjentem środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej,

2.

bezpośrednio realizuje cel projektu oraz co za tym idzie programu międzynarodowego, zgodnie z zapisami w kontrakcie z Komisją Europejską, jako pełnoprawny członek konsorcjum projektowego.

Ponadto nadmienia, że ta bezpośrednia realizacja celów projektu, a jednocześnie celów programu międzynarodowego jest warunkiem uzyskania dofinansowania z Komisji Europejskiej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie, oraz

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Powołany przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wymaga, aby dochody otrzymane przez podatnika pochodziły ze środków bezzwrotnej pomocy przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z innymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Dochody osób fizycznych korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o ile wynagrodzenie tych osób zostało sfinansowane ze środków pomocowych oraz pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z środków bezzwrotnej pomocy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż w sytuacji, gdy w chwili dokonywania wypłaty przez wnioskodawcę będącego beneficjentem pomocy, wynagrodzenia są finansowane bezpośrednio ze środków 7 Programu Ramowego przekazanych przez Komisję Europejską na wyodrębniony rachunek, to wówczas korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w części finansowanej ze środków Komisji Europejskiej, pod warunkiem jednakże, że pracownik który je otrzymuje bezpośrednio realizuje cel programu.

Jeżeli natomiast wynagrodzenie to nie jest finansowane wprost ze środków pomocowych, tylko jest wypłacane ze środków własnych wnioskodawcy, a następnie następuje refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wynagrodzenia te nie spełniają kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie, a to oznacza, że wynagrodzenia te nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia. W takiej sytuacji wnioskodawca jako płatnik jest zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od tych wypłat. Bez znaczenia pozostaje fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków programu ramowego badań.

Jako, że z wniosku wynika, iż wnioskodawca ponosi w przypadku wyczerpania środków unijnych koszty związane z realizacją projektu ze środków własnych, dokonując refundacji niezwłocznie po otrzymaniu kolejnej transzy środków z Komisji Europejskiej, to w tej części wynagrodzenia nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie zostały one sfinansowane wprost ze środków unijnych.

Z tych też względów nie można było stanowiska wnioskodawcy uznać w całości za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeniaw przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl