IBPBII/1/415-1075/10/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-1075/10/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 30 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 28 lutego 2011 r. i 2 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie egzekwowania przez Urząd Skarbowy należnego podatku dochodowego od niewykazanego przychodu z tytułu legalnej pracy w Wielkiej Brytanii - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. Ordynacji podatkowej w zakresie egzekwowania przez Urząd Skarbowy należnego podatku dochodowego od niewykazanego przychodu z tytułu legalnej pracy w Wielkiej Brytanii.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 21 lutego 2011 r. Znak: IBPB II/1/415-1075/10/MK wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniach 28 lutego 2011 r. (fax) i 3 marca 2011 r. (za pośrednictwem poczty).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W zeznaniu PIT-36 za 2005 r. nie zostały wykazane przychody za miesiące I, II, III i IV z tytułu legalnej pracy (umowa o pracę) w Wielkiej Brytanii. Rok podatkowy w Wielskiej Brytanii kończy się 30 kwietnia a nie 31 grudnia.

Małżonkowie złożyli zeznanie o łącznym opodatkowaniu ich dochodów. Małżonek, który otrzymał dochody nie zgłoszone do opodatkowania nie skorzystał z prawa do abolicji i nie ujawnił dochodów przed urzędem skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy wymiar podatku od niezgłoszonych do opodatkowania dochodów osiągniętych w Wielkiej Brytanii będzie określony w oparciu o postanowienia art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Czy egzekucja wymierzonego zobowiązania podatkowego będzie dokonywana z majątku odrębnego podatnika czy też majątku wspólnego jeżeli zniesienie wspólności majątkowej małżonków miało miejsce w 2010 r....

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:

1.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie używa pojęcia niewykazanych dochodów natomiast stosuje termin przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów (art. 20 ust. 1). Chociaż samo określenie wysokości niewykazanych przychodów z Wielkiej Brytanii (na podstawie stosownych dokumentów organów podatkowych Wielskiej Brytanii) niezupełnie odpowiada sposobowi wynikającemu z ww. przepisu to, według wnioskodawcy, wydaje się logiczne, że skutki niewykazania osiągniętych przychodów są tożsame ze skutkami przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach dochodów, a więc wysokość zobowiązania podatkowego organ podatkowy określi w oparciu o postanowienia art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

Generalną zasadą wynikającą z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest odrębne opodatkowanie małżonków. W art. 6 ust. 2 tej ustawy ustanowiono możliwość wspólnego rozliczenia, jednakże z zastrzeżeniem, że takowe rozliczenie może być dokonane na wspólny wniosek wyrażony we wspólnym zeznaniu rocznym. Skoro zatem wspólne zeznanie za 2005 r. oparte zostało o wyrażony w zeznaniu podatkowym stan faktyczny, to określone przez organ podatkowy zobowiązanie podatkowe od niewykazanych przychodów obciążać będzie tego małżonka (podatnika), który otrzymał niewykazane w zeznaniu podatkowym za 2005 r. przychody i będzie egzekwowane z jego majątku osobistego po zniesieniu małżeńskiej wspólności majątkowej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą Ordynacji podatkowej w zakresie egzekwowania przez Urząd Skarbowy należnego podatku dochodowego od niewykazanego przychodu z tytułu legalnej pracy w Wielkiej Brytanii.

W zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym niewykazanych w złożonym wraz z żoną za 2005 r. zeznaniu podatkowym PIT-36 przychodów za miesiące I, II, III, IV uzyskanych z tytułu legalnej pracy w Wielkiej Brytanii wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 92 § 3 z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) małżonkowie wspólnie opodatkowani na podstawie odrębnych przepisów ponoszą solidarną odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe oraz solidarna jest ich wierzytelność o zwrot nadpłaty podatku.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w ww. art. 92 § 3 Ordynacji podatkowej jest ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym w 2005 r.) małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.

Przepis art. 6 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż małżonkowie podlegający obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, między którymi istnieje wspólność majątkowa, pozostający w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, mogą być jednak, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony we wspólnym zeznaniu rocznym, z zastrzeżeniem art. 6a, opodatkowani łącznie od sumy swoich dochodów określonych zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1a, po uprzednim odliczeniu, odrębnie przez każdego z małżonków, kwot określonych w art. 26; w tym przypadku podatek określa się na imię obojga małżonków w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy łącznych dochodów małżonków, z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Jak wynika z powyższego, możliwość wspólnego opodatkowania małżonków w 2005 r. była uzależniona od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

* podlegania nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu,

* istnienia między małżonkami wspólności majątkowej,

* pozostawania w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy,

* złożenia wniosku o zastosowanie wspólnego opodatkowania w zeznaniu podatkowym.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż w zeznaniu PIT-36 za 2005 r. nie zostały wykazane przychody za miesiące I, II, III i IV z tytułu legalnej pracy (umowa o pracę) w Wielkiej Brytanii. Małżonkowie złożyli zeznanie o łącznym opodatkowaniu ich dochodów. Małżonek, który otrzymał dochody niezgłoszone do opodatkowania nie skorzystał z prawa do abolicji i nie ujawnił dochodów przed urzędem skarbowym. Z wniosku wynika również, iż zniesienie wspólności majątkowej małżonków miało miejsce w 2010 r.

Zdaniem wnioskodawcy wspólne zeznanie za 2005 r. oparte zostało o wyrażony w zeznaniu podatkowym stan faktyczny, to określone przez organ podatkowy zobowiązanie podatkowe od niewykazanych przychodów obciążać będzie tego małżonka (podatnika), który otrzymał niewykazane w zeznaniu podatkowym za 2005 r. przychody i będzie egzekwowane z jego majątku osobistego po zniesieniu małżeńskiej wspólności majątkowej.

Instytucja wspólności majątkowej regulowania jest przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59ze zm.).

Zgodnie z art. 31 § 1 ww. Kodeksu z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Natomiast § 2 tego artykułu wynika, iż do majątku wspólnego należą w szczególności:

1.

pobrane wynagrodzenie za pracę i dochody z innej działalności zarobkowej każdego z małżonków,

2.

dochody z majątku wspólnego, jak również z majątku osobistego każdego z małżonków,

3.

środki zgromadzone na rachunku otwartego lub pracowniczego funduszu emerytalnego każdego z małżonków.

Przepis art. 43 § 1 ww. Kodeksu stanowi, iż oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Małżonkowie mogą przez umowę zawartą w formie aktu notarialnego wspólność ustawową rozszerzyć lub ograniczyć albo ustanowić rozdzielność majątkową lub rozdzielność majątkową z wyrównaniem dorobków (umowa majątkowa). Umowa taka może poprzedzać zawarcie małżeństwa (art. 47 § 1 ww. Kodeksu).

Zgodnie z art. 26 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa podatnik odpowiada całym swoim majątkiem za wynikające ze zobowiązań podatkowych podatki.

Przepis art. 29 § 1 ww. Ordynacji podatkowej stanowi, iż w przypadku osób pozostających w związku małżeńskim odpowiedzialność, o której mowa w art. 26, obejmuje majątek odrębny podatnika oraz majątek wspólny podatnika i jego małżonka. Natomiast z § 2 tego artykułu wynika, iż skutki prawne ograniczenia, zniesienia, wyłączenia lub ustania wspólności majątkowej nie odnoszą się do zobowiązań podatkowych powstałych przed dniem:

1.

zawarcia umowy o ograniczeniu lub wyłączeniu ustawowej wspólności majątkowej;

2.

zniesienia wspólności majątkowej prawomocnym orzeczeniem sądu;

3.

ustania wspólności majątkowej w przypadku ubezwłasnowolnienia małżonka;

4.

uprawomocnienia się orzeczenia sądu o separacji.

W świetle powołanego powyższej przepisu art. 29 § 1 i § 2 pkt 2 w związku z art. 26 Ordynacji podatkowej stwierdzić należy, iż osoby pozostające w związku małżeńskim, za wynikające ze zobowiązań podatkowych podatki, odpowiadają całym majątkiem wspólnym oraz swoimi majątkami odrębnymi. Natomiast skutki prawne ustania wspólności majątkowej nie odnoszą się do zobowiązań podatkowych powstałych przed dniem zniesienia wspólności majątkowej prawomocnym orzeczeniem sądu.

W związku z powyższym za podatek z tytułu uzyskanego w 2005 r. - tj. w okresie istniejącej między małżonkami wspólności majątkowej - przez jednego z małżonków przychodu z tytułu pracy w Wielkiej Brytanii ale nie wykazanego w zeznaniu podatkowym za 2005 r. odpowiadają wspólnie małżonkowie. Jest to bowiem zobowiązanie powstałe przed zniesieniem w 2010 r. wspólności majątkowej.

W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy, że skoro wspólne zeznanie za 2005 r. oparte zostało o wyrażony w zeznaniu podatkowym stan faktyczny, to określone przez organ podatkowy zobowiązanie podatkowe od niewykazanych w tym zeznaniu przychodów z tytułu legalnej pracy w Wielkiej Brytanii obciążać będzie tego małżonka (podatnika), który te przychody uzyskał a nie wykazał w zeznaniu - należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto w kwestii egzekwowania z majątku osobistego, po zniesieniu małżeńskiej wspólności majątkowej, określonego przez organ podatkowy zobowiązania podatkowego od nie wykazanych w zeznaniu podatkowym za 2005 r. przychodów z tytułu legalnej pracy w Wielkiej Brytanii, należy stwierdzić, iż kwestia ta nie należy do kompetencji organu wydającego interpretacje indywidualne.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do treści § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w związku z art. 14a § 6 ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektorzy Izb Skarbowych upoważnieni są w imieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do udzielania pisemnych interpretacji indywidualnych w zakresie przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa w sprawach pozostających we właściwości naczelników urzędów i dyrektorów izb skarbowych oraz naczelników urzędów i dyrektorów izb celnych.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, pod pojęciem przepisów prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych, przy czym mianem ustaw podatkowych - w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej określa się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Z powyższych regulacji wynika, że upoważniony Dyrektor Izby Skarbowej ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania ustaw podatkowych oraz wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych i ratyfikowanych umów międzynarodowych związanych z materią podatkową. Interpretacja natomiast to ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Zasady prowadzenia przez organy egzekucyjne postępowania egzekucyjnego określa ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 z późn. zm.), która nie jest ustawą podatkową w rozumieniu art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

W świetle powyższego tut. Organ nie może odnieść się w kwestii egzekwowania z majątku osobistego po zniesieniu małżeńskiej wspólności majątkowej określonego przez organ podatkowy zobowiązania podatkowego od niewykazanych w zeznaniu podatkowym za 2005 r. przychodów z tytułu legalnej pracy w Wielkiej Brytanii.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl