IBPBII/1/415-1060/13/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-1060/13/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 listopada 2013 r. (wpływ do Biura - 2 grudnia 2013 r.), uzupełnionym 10 i 13 lutego 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania nagród przyznanych w konkursach:

* w części dotyczącej zwolnienia z podatku dochodowego nagród w konkursie z dziedziny sztuki (stworzenie pracy artystycznej) do wysokości 760 zł oraz opodatkowania nagród w ww. konkursie o wartości powyżej 760 zł na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe,

* w pozostałej części - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych przekazania nagród przyznanych w konkursach ogłaszanych w internecie.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z 4 lutego 2014 r. znak: IBPB II/1/415-1060/13/MK, IBPBI/1/415-1189/13/SK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 10 lutego 2014 r. (uiszczenie dodatkowej opłaty) i 13 lutego 2014 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione m.in. następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności jest sprzedaż on-line produktów w ramach prowadzonego sklepu internetowego. Klientami sklepu są konsumenci.

Wnioskodawca planuje zorganizowanie konkursów, których celem jest zwiększenie grona klientów, a co za tym idzie - zwiększenie sprzedaży sklepu. Konkursy te miałyby polegać na wykonaniu różnych zadań konkursowych (np. udzielenie odpowiedzi na zadane pytania, stworzenie pracy artystycznej (zdjęcia, wiersze, obrazy, itp.) związane z działalnością i asortymentem firmy Wnioskodawcy).

W niektórych konkursach warunkiem koniecznym byłoby, poza wykonaniem zadania konkursowego, również dokonanie zakupu w sklepie internetowym Wnioskodawcy i/lub polecenie go innym osobom celem dokonania zakupu.

Zwycięzcy zostaną wybrani przez jury składające się z pracowników firmy Wnioskodawcy - wybrane zostaną najlepsze zdaniem jury prace, zgodnie z regulaminem konkursu, który zostanie przygotowany.

Nagrodami będą zarówno drobne przedmioty wartościowe (jak np. komplety bielizny, bony rabatowe i zniżkowe do wykorzystania w sklepie Wnioskodawcy), jak i przedmioty droższe, których wartość jednostkowa przekracza 760 PLN.

Konkursy będą ogłaszane przede wszystkim w internecie, zarówno na stronie internetowej sklepu Wnioskodawcy, jak i na dużych portalach jak np. Facebook, Onet, itp. mediach masowych.

Konkursy będą ogólnodostępne, tzn. nie będą ograniczone do konkretnej grupy osób - udział będzie mogła wziąć dowolna osoba poza pracownikami firmy Wnioskodawcy.

Z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do Biura 13 lutego 2014 r. wynika, iż:

a. Nagrody za wykonanie różnych zadań konkursowych przyznawane będą według zasad określonych w regulaminie, każdorazowo tworzonym na potrzeby konkursu, przy czym prace konkursowe będą punktowane i nagrody będą przyznawane pracom z największą ilością zdobytych punktów, lub prace nie będą punktowane a nagrody dla najlepszych prac będą przyznawane w systemie uznaniowym przez komisję składającą się z pracowników Wnioskodawcy, którzy dokonują wyboru najlepszej ich zdaniem pracy.

b. Nagrody związane z zakupami w sklepie internetowym Wnioskodawcy nie będą nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową.

c. Nagrody związane z zakupami w sklepie internetowym będą albo nagrodami łącznymi, tj. za wykonanie zadania konkursowego i równocześnie zakupu towarów w sklepie internetowym albo nagrodami za wykonanie zadania konkursowego bez konieczności równoczesnego zakupu towarów w sklepie internetowym.

d. Wnioskodawca przewiduje nagrody związane z poleceniem innym osobom sklepu internetowego prowadzonego przez Wnioskodawcę, przy czym polecenie sklepu stanowić będzie treść zadania konkursowego. Do zasad przyznawania nagród stosuje się zapisy pkt c) pisma.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1. Czy prawidłowym jest zakwalifikowanie nagród o łącznej wartości dla jednej osoby nagrodzonej w danym konkursie poniżej lub równej 760 zł do nagród zwolnionych z podatku od nagród zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Czy prawidłowym jest zakwalifikowanie nagród o łącznej wartości dla jednej osoby nagrodzonej w danym konkursie powyżej 760 zł do nagród, od których osoba nagrodzona za pośrednictwem Wnioskodawcy musi opłacić 10% tytułem podatku od nagród zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa za prawidłowe kwalifikowanie nagród jako zwolnionych bądź obciążonych podatkiem w wysokości 10% zgodnie z odpowiednio: art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przekazania nagród przyznanych w konkursach.

W zakresie możliwości zaliczenia wydatków związanych z organizacją konkursów do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej - wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 cyt. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Co do zasady, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak wynika z treści tego przepisu, określona w nim reguła może ulec modyfikacji, m.in. w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest bowiem wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

W myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie roczną deklarację według ustalonego wzoru (PIT-8AR).

Wskazany przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera przesłanki przedmiotowo-podmiotowe, których spełnienie jest niezbędne do zastosowania zwolnienia.

Warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Tym samym, w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczającym sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)". To oznacza, że oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie znalazło zastosowanie.

Dostępne definicje słownikowe pojęcia "środki masowego przekazu", do których należy sięgnąć z uwagi na brak definicji legalnej, określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, iż są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Tytułem przykładu powyższego dualizmu wskazać można internetową encyklopedię PWN, określającą środki masowego przekazu jako "mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet".

Z powyższego wynika zatem, że środki masowego przekazu są definiowane, zarówno od strony podmiotowej jak i przedmiotowej.

Należy zauważyć, iż dane przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Ponadto zwolnieniu z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają również nagrody związane ze sprzedażą premiową.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem "sprzedaż premiowa", to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie - Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia "sprzedaż premiowa" zauważyć należy, iż składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu "sprzedaż" oraz "premiowa".

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121). I tak, treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin "premia", "premiowa" nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje zorganizowanie konkursów, których celem jest zwiększenie grona klientów, a co za tym idzie - zwiększenie sprzedaży sklepu. Konkursy te miałyby polegać na wykonaniu różnych zadań konkursowych (np. udzielenie odpowiedzi na zadane pytania, stworzenie pracy artystycznej (zdjęcia, wiersze, obrazy, itp.) związane z działalnością i asortymentem firmy Wnioskodawcy).

W niektórych konkursach warunkiem koniecznym byłoby, poza wykonaniem zadania konkursowego, również dokonanie zakupu w sklepie internetowym Wnioskodawcy i/lub polecenie go innym osobom celem dokonania zakupu.

Zwycięzcy zostaną wybrani przez jury składające się z pracowników firmy Wnioskodawcy - wybrane zostaną najlepsze zdaniem jury prace, zgodnie z regulaminem konkursu, który zostanie przygotowany.

Nagrodami będą zarówno drobne przedmioty wartościowe (jak np. komplety bielizny, bony rabatowe i zniżkowe do wykorzystania w sklepie Wnioskodawcy), jak i przedmioty droższe, których wartość jednostkowa przekracza 760 PLN.

Konkursy będą ogłaszane przede wszystkim w internecie, zarówno na stronie internetowej sklepu Wnioskodawcy, jak i na dużych portalach jak np. Facebook, Onet, itp. mediach masowych.

Konkursy będą ogólnodostępne, tzn. nie będą ograniczone do konkretnej grupy osób - udział będzie mogła wziąć dowolna osoba poza pracownikami firmy Wnioskodawcy.

Nagrody za wykonanie różnych zadań konkursowych przyznawane będą według zasad określonych w regulaminie, każdorazowo tworzonym na potrzeby konkursu, przy czym prace konkursowe będą punktowane i nagrody będą przyznawane pracom z największą ilością zdobytych punktów, lub prace nie będą punktowane a nagrody dla najlepszych prac będą przyznawane w systemie uznaniowym przez komisję składającą się z pracowników Wnioskodawcy, którzy dokonują wyboru najlepszej ich zdaniem pracy.

Nagrody związane z zakupami w sklepie internetowym Wnioskodawcy nie będą nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową.

Nagrody związane z zakupami w sklepie internetowym będą albo nagrodami łącznymi, tj. za wykonanie zadania konkursowego i równocześnie zakupu towarów w sklepie internetowym albo nagrodami za wykonanie zadania konkursowego bez konieczności równoczesnego zakupu towarów w sklepie internetowym.

Wnioskodawca przewiduje nagrody związane z poleceniem innym osobom sklepu internetowego prowadzonego przez Wnioskodawcę, przy czym polecenie sklepu stanowić będzie treść zadania konkursowego. Do zasad przyznawania nagród stosuje się zapisy, iż nagrody te będą albo nagrodami łącznymi, tj. za wykonanie zadania konkursowego i równocześnie zakupu towarów w sklepie internetowym albo nagrodami za wykonanie zadania konkursowego bez konieczności równoczesnego zakupu towarów w sklepie internetowym.

Przenosząc powyższe ustalenia na przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, jest m.in. rodzaj konkursu, a mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca jest organizatorem konkursów z zakresu dziedziny sztuki - stworzenie pracy artystycznej: zdjęcia, wierszy, obrazów związanych z działalnością i asortymentem firmy Wnioskodawcy. Zatem do wygranych w tego rodzaju konkursach, gdzie wartość przyznanej nagrody (nagród) nie przekracza (łącznie) kwoty 760 zł zastosowanie ma zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przypadku gdy wartość nagrody będzie wyższa niż 760 zł to przyznane przez Wnioskodawcę nagrody będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnośnie konkursów z innych dziedzin niż z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu - w przedmiotowym przypadku konkursu polegającego na udzieleniu odpowiedzi na zadane pytania związane z działalnością i asortymentem firmy Wnioskodawcy - konkursy te muszą być organizowane przez środki masowego przekazu aby nagrody korzystały ze zwolnienia. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wymaga bowiem, iż aby wygrane w takich konkursach były zwolnione z podatku dochodowego do kwoty 760 zł, to konkursy organizowane przez środki masowego przekazu muszą być nie tylko ogłaszane w środkach masowego przekazu ale ich organizacja ma się odbyć także przez instytucje zaliczane do tzw. mass mediów.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca (sklep internetowy) nie jest podmiotem zaliczanym do środków masowego przekazu, o których mowa powyżej, to bez względu na to, czy konkurs polegający na udzieleniu odpowiedzi na zadane pytania związane z działalnością i asortymentem firmy Wnioskodawcy, został ogłoszony na stronie internetowej sklepu Wnioskodawcy, jak i na dużych portalach jak np. Facebook, Onet, itp. mediach masowych, zdobywcy nagród w tych konkursach nie korzystają ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie jest spełniona przesłanka z powyższego artykułu dotycząca podmiotu organizującego konkurs.

Zatem wartość nagród w takich konkursach stanowić będzie dla laureatów przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy. To oznacza, że na Wnioskodawcy ciąży obowiązek wystawienia na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosownej informacji PIT-8C.

Zgodnie bowiem z treścią art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z wniosku wynika, iż w niektórych konkursach warunkiem koniecznym, poza wykonaniem zadania konkursowego, jest również dokonanie zakupu w sklepie internetowym Wnioskodawcy i/lub polecenie go innym osobom celem dokonania zakupu. Z wniosku wynika również, iż nagrody związane z zakupami w sklepie internetowym Wnioskodawcy nie będą nagrodami związanymi ze sprzedażą premiową.

Biorąc pod uwagę treść art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, iż zwolnienie nagród związanych ze sprzedażą premiową na podstawie tego przepisu przysługuje jeżeli spełnione są równocześnie warunki:

* nagroda związana musi być ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Skoro przyznane nagrody nie dotyczą sprzedaży premiowej, to w przypadku nagród łącznych - tj. za wykonanie zadania konkursowego i równoczesnego zakupu towarów - w tej części, w której nagrody związane są z zakupem towarów - nie są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy ale stanowią przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, tj. z innych źródeł. Przychód ten Wnioskodawca obowiązany jest wykazać w informacjach PIT-8C.

W przypadku nagród związanych z poleceniem innym osobom sklepu internetowego prowadzonego przez Wnioskodawcę, przy czym polecenie sklepu stanowić będzie treść zadania konkursowego - należy zauważyć, iż w takim przypadku zadanie konkursowe nie jest konkursem w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, zatem wartość takiej nagrody stanowi przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, tj. z innych źródeł. Przychód ten Wnioskodawca obowiązany jest do wykazania w informacjach PIT-8C. Dotyczy to zarówno przypadku przyznania nagrody za wykonanie zadania konkursowego (polecenie innym osobom sklepu) bez konieczności równoczesnego zakupu towarów w sklepie internetowym, jak i przypadku, gdy nagrody te będą nagrodami łącznymi, tj. za wykonanie zadania konkursowego (polecenie innym osobom sklepu) i równocześnie zakupu towarów w sklepie internetowym (sprzedaż towarów nie jest sprzedażą premiową).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z podatku dochodowego nagród w konkursie z dziedziny sztuki (stworzenie pracy artystycznej) do wysokości 760 zł oraz opodatkowania nagród w ww. konkursie o wartości powyżej 760 zł na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* nieprawidłowe - w pozostałej części.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl