IBPBII/1/415-1056/11/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-1056/11/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 23 grudnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 22 lutego 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2011 r. w sytuacji gdy studiujące dziecko pobierało w grudniu 2011 r. świadczenie pielęgnacyjne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2011 r. w sytuacji gdy studiujące dziecko pobierało w grudniu 2011 r. świadczenie pielęgnacyjne.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 7 lutego 2012 r. znak: IBPBII/1/415-1056/11/BJ, IBPBII/1415-1057/11/BJ wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 22 lutego 2012 r.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedstawiając stan faktyczny Wnioskodawczyni wskazała, iż:

* osiągnęła w 2011 r. dochody opodatkowane według skali podatkowej - otrzymała z zakładu pracy informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11;

* posiada dwoje studiujących dzieci, które pobierały w różnych okresach świadczenie pielęgnacyjne w 2011 r.,

* dzieci w dwóch różnych okresach pobierały świadczenie pielęgnacyjne w oparciu decyzję Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej z upoważnienia Burmistrza Miasta z dnia 5 sierpnia 2005 r., na podstawie tych samych przepisów, tj. art. 104, art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 107 z późn. zm.) oraz art. 17, art. 20, art. 24, art. 26 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 z późn. zm.)., rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 2 czerwca 2005 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania w/s o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 105, poz. 881 z późn. zm.), rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2009 r. w/s wysokości dochodu rodziny albo dochodu osoby uczącej się stanowiących podstawę ubiegania się o zasiłek rodzinny oraz wysokości świadczeń rodzinnych (Dz. U. z 2009 r. Nr 129, poz. 1058) oraz art. 6 ust. 2a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.),

* dzieci pobierały świadczenie pielęgnacyjne i nadal jedno dziecko pobiera to świadczenie na osobę legitymującą się orzeczeniem Obwodowej Komisji Lekarskiej ds. Inwalidztwa i Zatrudnienia, która została zaliczona do pierwszej grupy inwalidzkiej (obecnie jest to znaczny stopień niepełnosprawności),

* Wnioskodawczyni utrzymuje studiujące dzieci,

* dzieci nie otrzymały w 2011 r. zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego,

* dzieci nie otrzymywały w 2011 r. renty rodzinnej,

* dzieci nie otrzymywały w 2011 r. innych dochodów niż wskazane we wniosku,

* jedno z dzieci otrzymało w 2011 r. świadczenie pielęgnacyjne w łącznej kwocie 520 zł za okres od 2 grudnia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. (i nadal pobiera), natomiast drugie dziecko pobrało świadczenie pielęgnacyjne w łącznej kwocie za 2011 r. 5.720 zł za okres od 1 stycznia 2011 r. do 30 listopada 2011 r. z tym, że od 6 grudnia 2011 r. zarejestrowało działalność gospodarczą, z której do końca 2011 r. nie osiągnęło żadnego dochodu; zrezygnowało ze świadczenia pielęgnacyjnego z dniem 1 grudnia 2011 r.,

* dzieci z tytułu pobieranego świadczenia pielęgnacyjnego nie otrzymały informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w 2011 r.,

* studiujące dziecko nie uzyskało dochodu z działalności gospodarczej w 2011 r.,

* do dzieci nie mają zastosowania przepisy art. 30c lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym,

* w 2011 r. dzieci były stanu wolnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi prorodzinnej za 2011 r. w sytuacji gdy studiujące dziecko od 2 grudnia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. pobrało świadczenie pielęgnacyjne w ogólnej kwocie 520 zł.

2.

Czy Wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi prorodzinnej za 2011 r. w sytuacji gdy studiujące dziecko pobrało świadczenie pielęgnacyjne w łącznej kwocie za 2011 r. 5.720 zł, za okres od 1 stycznia 2011 r. do 30 listopada 2011 r., a z dniem 6 grudnia 2011 r. zarejestrowało działalność gospodarczą i z tytułu tej działalności gospodarczej za okres od 6 grudnia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. nie osiągnęło żadnego dochodu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przysługuje jej ulga prorodzinna na dzieci.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2011 r. w sytuacji gdy studiujące dziecko pobierało w grudniu 2011 r. świadczenie pielęgnacyjne.

W pozostałym zakresie wydano odrębną interpretację znak: IBPBII/1/415-1057/11/BJ.

Zasady korzystania z tzw. ulgi prorodzinnej określa art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ww. ustawy 1. Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1.

wykonywał władzę rodzicielską;

2.

pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3.

sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1. Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1.

na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2.

wstąpiło w związek małżeński.

W myśl art. 27f ust. 4 cyt. ustawy odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

Stosownie do art. 27f ust. 5 ww. ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1.

odpis aktu urodzenia dziecka,

2.

zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,

3.

odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,

4.

zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Natomiast w ust. 6 ww. przepisu - rozszerzono zakres podmiotowy ulgi na podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Zgodnie z treścią art. 27f ust. 7 w związku z art. 6 ust. 8 i 9 powołanej ustawy warunkiem do skorzystania z ww. odliczenia jest również brak zastosowania w stosunku do dziecka przepisów:

* art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego,

* ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż z tzw. ulgi prorodzinnej mogą m.in. skorzystać podatnicy - w związku z wykonywaniem ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego - wychowujący w roku podatkowym pełnoletnie dzieci (art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3 ww. ustawy):

* bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

* do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 (w 2011 r. jest to kwota 3.089,00 zł), z wyjątkiem renty rodzinnej.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni utrzymuje m.in. studiujące dziecko, które w 2011 r. było stanu wolnego i które nie otrzymało w 2011 r. zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego ani renty rodzinnej. Dziecko pobrało za okres od 2 grudnia 2011 r. do 31 grudnia 2011 r. świadczenie pielęgnacyjne w łącznej kwocie 520 zł.

Wnioskodawczyni uważa, iż przysługuje jej prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej za 2011 r. z tytułu wychowywania studiującego dziecka.

Podkreślenia wymaga fakt, iż korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym z ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do ich zastosowania.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że aby rodzic pełnoletniego dziecka nabył prawo do przedmiotowej ulgi, dziecko to nie może osiągnąć dochodów, opodatkowanych na zasadach przewidzianych w art. 27f lub art. 30b cyt. ustawy, w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej wymienionej w art. 27 ust. 1 (w 2011 r. jest to kwota 3.089,00 zł). Zastrzeżenie to nie dotyczy renty rodzinnej.

Stosownie do art. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 z późn. zm.) świadczeniami rodzinnymi są:

1.

zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego;

2.

świadczenia opiekuńcze: zasiłek pielęgnacyjny i świadczenie pielęgnacyjne;

3.

zapomoga wypłacana przez gminy, na podstawie art. 22a;

4.

jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia się dziecka.

W myśl art. 17 ust. 1 ww. ustawy świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej przysługuje:

1.

matce albo ojcu,

2.

innym osobom, na których, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59, z późn. zm.), ciąży obowiązek alimentacyjny, z wyjątkiem osób o znacznym stopniu niepełnosprawności,

3.

opiekunowi faktycznemu dziecka

- jeżeli nie podejmują lub rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji, albo osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Zatem świadczenie pielęgnacyjne jako rodzaj świadczenia rodzinnego jest zwolnione z podatku dochodowego na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane uregulowania prawne należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawczyni przysługuje za 2011 r. prawo do skorzystania z tzw. ulgi prorodzinnej w związku z utrzymywaniem studiującego dziecka, które pobrało w 2011 r. ww. świadczenie pielęgnacyjne w kwocie 520 zł, pod warunkiem, że zostaną spełnione wszystkie przesłanki wymagane do jej zastosowania.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl