IBPBII/1/415-1052/11/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-1052/11/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura - 12 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów otrzymanych z tytułu wykonywania pracy jako specjalista ds. rozliczeń - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów otrzymanych z tytułu wykonywania pracy jako specjalista ds. rozliczeń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną; nie prowadzi działalności gospodarczej.

Od dnia 1 stycznia 2012 r. będzie osobą współpracującą żony prowadzącej działalność gospodarczą i będzie uczestniczył w realizacji projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, PO Kapitał Ludzki, działanie 8.1.1. Będzie współuczestniczył w realizacji projektu jako specjalista ds. rozliczeń.

Będzie to projekt opracowany we wniosku nr (...) o nazwie: System efektywnego zarządzania płynnością finansową, należnościami oraz procesami prawnej egzekucji zobowiązań z uwzględnieniem mediacji i arbitrażu w MMŚP. Projekt będzie polegał na realizacji usług doradczych dla firm z terenu małopolski, finansowanych ze środków UE (85%) i krajowych (15%). W rezultacie firmy te będą otrzymywały nieodpłatne doradztwo, którego celem będzie wdrożenie systemu efektywnego zarządzania płynnością finansową, należnościami oraz procesami prawnej egzekucji zobowiązań z uwzględnieniem mediacji i arbitrażu w MMŚP.

Za pośrednictwem lidera Wojewódzki Urząd Pracy będzie przekazywał partnerowi, tj. firmie żony Wnioskodawcy środki finansowe na realizację części projektu - m.in. będą to środki na realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń.

W związku z faktem, że zadania te będą realizowane przez Wnioskodawcę osobiście (osobę współpracującą), wartość wynagrodzenia za realizację obowiązków specjalisty ds. rozliczeń pozostanie na rachunku bankowym firmy (przelew z rachunku projektowego na rachunek podstawowy na podstawie noty księgowej) i będzie do dyspozycji żony jako właściciela oraz do dyspozycji Wnioskodawcy, co wynika z faktu pozostawania w ustawowej wspólnocie majątkowej.

Wynagrodzenie za pracę jako specjalista ds. rozliczeń nie będzie wypłacane na podstawie umowy zlecenia, czy też umowy o pracę, tylko będzie wpływało na rachunek firmy żony w związku z tym, że Wnioskodawca jest osobą współpracującą.

Wnioskodawca wskazał, iż umowa o dofinansowanie projektu została podpisana z datą 26 października 2011 r.

Podstawa prawna otrzymania dotacji to:

* ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,

* główne akty prawne regulujące zasady przyznawania dotacji i realizacji projektów: wymieniona powyżej ustawa,

* zasady finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki z dnia 21 grudnia 2010 r. wraz z erratą,

* ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009,

* Program Operacyjny Kapitał Ludzki zaakceptowany przez Radę Ministrów i Komisję Europejską.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż zgodnie z wydaną żonie interpretacją o sygnaturze IBPBI/1/415-856/11/RM otrzymywane przez nią środki pieniężne (krajowe i europejskie) na realizację projektu (w tym na realizację przez nią osobiście doradztwa oraz na realizację przez osobę współpracującą zadań w zakresie specjalisty ds. rozliczeń) będą wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wartość dotacji, stanowiąca wynagrodzenie za realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń, wpływająca na rachunek firmy żony na podstawie noty księgowej i tam pozostająca w związku z realizacją tego zakresu przez Wnioskodawcę czyli osobę współpracującą, stanowi dochód Wnioskodawcy pomimo, iż pozostaje ona na rachunku firmy żony i jest do dyspozycji wspólnej małżonków, po wypłacie z zysku.

2.

W przypadku konieczności opodatkowania przez Wnioskodawcę wartości dotacji stanowiącej wynagrodzenie za realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń, jak należy ustalić podstawę opodatkowania oraz kto ma naliczyć i odprowadzić podatek, Wnioskodawca czy jego żona prowadząca działalność i odprowadzająca za niego podatek jako płatnik.

Wnioskodawca uważa, iż wartość dotacji stanowiąca wynagrodzenia za realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń, wpływająca na rachunek firmy żony na podstawie noty księgowej i tam pozostająca w związku z realizacją tego zakresu przez Wnioskodawcę czyli osobę współpracującą nie stanowi jego dochodu podlegającego opodatkowaniu.

Jego zdaniem, stan taki w przypadku osoby współpracującej wynika z art. 21 ust. 1 pkt 136 oraz pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że w przypadku konieczności opodatkowania środków określonych w pkt 1 podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym jest wartość dotacji odpowiadająca wynagrodzeniu za realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń określona w budżecie projektu, a podatek jest naliczany i odprowadzany od dochodu Wnioskodawcy przez żonę jako płatnika.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie osobą współpracującą w firmie żony, prowadzącej działalność gospodarczą i będzie współuczestniczył w realizacji projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, PO Kapitał Ludzki, działanie 8.1.1, jako specjalista ds. rozliczeń.

Za pośrednictwem lidera Wojewódzki Urząd Pracy będzie przekazywał firmie żony Wnioskodawcy środki finansowe na realizację części projektu - m.in. będą to środki na realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń.

W tym miejscu należy podkreślić, że to żona Wnioskodawcy prowadząca działalność gospodarczą - a nie Wnioskodawca - będzie bezpośrednim beneficjentem projektu, na realizację którego przyznane zostaną środki pomocowe z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w tym m.in. te obejmujące realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń. To ona w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie realizować projekt, w którym Wnioskodawca będzie współuczestniczył jako specjalista ds. rozliczeń. Działalność Wnioskodawcy będzie więc w istocie współdziałaniem ze współmałżonkiem.

Ponadto, jak wynika z wniosku, wartość wynagrodzenia za realizację obowiązków specjalisty ds. rozliczeń pozostanie na rachunku bankowym firmy i będzie do dyspozycji żony jako właściciela oraz do dyspozycji Wnioskodawcy, co wynika z faktu pozostawania w ustawowej wspólnocie majątkowej. Należności za czynności specjalisty ds. rozliczeń nie będą wypłacane ani na podstawie umowy o pracę, ani na podstawie umowy cywilnoprawnej - będą wpływały na rachunek firmy żony Wnioskodawcy z tej racji, że jest on jej osobą współpracującą.

Kwestie stosunków majątkowych w małżeństwie reguluje ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59 z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 31 § 1 ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny).

Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Natomiast art. 31 § 2 Kodeksu stanowi, że do majątku wspólnego należą w szczególności:

1.

pobrane wynagrodzenie za pracę i dochody z innej działalności zarobkowej każdego z małżonków,

2.

dochody z majątku wspólnego, jak również z majątku osobistego każdego z małżonków,

3.

środki zgromadzone na rachunku otwartego lub pracowniczego funduszu emerytalnego każdego z małżonków.

Z kolei w myśl art. 43 § 1 Kodeksu oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż środki pieniężne, które wpłyną na rachunek firmy żony Wnioskodawcy w związku z realizacją przez nią projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w części przeznaczonej na realizację przez Wnioskodawcę, jako osobę współpracującą, zadań specjalisty ds. rozliczeń - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - nie będą stanowiły dla niego przychodu. Środki te otrzymuje bowiem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jego żona. Przy czym z racji ustawowej wspólności majątkowej środki te wejdą w skład majątku wspólnego małżonków.

Ponadto, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że środki te stanowią wynagrodzenie, gdyż z wniosku nie wynika, aby stosunek prawny dotyczący współpracy Wnioskodawcy w realizacji przedmiotowego projektu nosił znamiona stosunku pracy czy też umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, iż wartość dotacji stanowiąca wynagrodzenia za realizację zadań specjalisty ds. rozliczeń nie stanowi dochodu podlegającego opodatkowaniu należało uznać za nieprawidłowe.

Z uwagi na to, że przedmiotowe środki nie stanowią - w świetle uregulowań ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - dochodu Wnioskodawcy, odstąpiono od odpowiedzi na pytanie nr 2, gdyż stało się ono bezprzedmiotowe.

Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji wskazać należy, iż dotyczy ona konkretnej, indywidualnej sprawy i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast Organ podatkowy mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl