IBPBII/1/415-1023/10/BJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-1023/10/BJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura - 15 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2010 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie zakwalifikowania dodatków spisowych wypłacanych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z ustawą z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 126, poz. 1040) oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1582), czterech pracowników Urzędu Gminy, zatrudnionych w tym Urzędzie na postawie umowy o pracę na czas nieokreślony, zostało oddelegowanych do pracy w gminnym biurze spisowym w celu wykonywania prac związanych z przeprowadzeniem spisu rolnego w 2010 r. Zgodnie z art. 13 ust. 4 powołanej ustawy, oddelegowania dokonał gminny komisarz spisowy, którym jest Wójt Gminy i który, w myśl art. 14 powołanej ustawy, tworzy gminne biuro spisowe oraz kieruje jego pracami. W związku z tym, wszystkim oddelegowanym pracownikom, na podstawie art. 17 ust. 4 cytowanej ustawy, przyznano i wypłacono w okresie od 1 czerwca 2010 r. do 31 października 2010 r. dodatki spisowe w związku z wykonywaniem prac związanych ze spisem rolnym w 2010 r. Z kwot przeznaczonych na wypłatę dodatków spisowych zostały już potrącone: zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz składki na ubezpieczenie społeczne. Dodatkowo, pracownikom wykonującym prace spisowe oraz gminnemu komisarzowi spisowemu, w oparciu o ww. przepis prawa, zostaną również przyznane nagrody za wykonanie prac związanych ze spisem. W chwili składania wniosku, nagrody te nie zostały jeszcze wypłacone. W związku z wątpliwościami związanymi z zakwalifikowaniem wypłat dokonywanych na rzecz osób wykonujących prace związane z powszechnym spisem rolnym w 2010 r., pojawiło się pytanie czy z dodatków spisowych oraz nagród należy odliczyć tylko zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, czy też składkę na ubezpieczenie społeczne. Pismami z dnia 27 października 2010 r., 12 listopada 2010 r. i 17 listopada 2010 r., Znak: (...) wnioskodawca zwrócił się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego o udzielenie w tym zakresie stosownych wyjaśnień. Niestety, odpowiedzi udzielone przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w piśmie z dnia 5 listopada 2010 r., znak: (...) oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 23 listopada 2010 r., Znak: (...) nie pozwoliły na usunięcie w tym zakresie wątpliwości. Z odpowiedzi udzielonej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wynika, iż o obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenie społeczne decyduje zakwalifikowanie dodatków spisowych i nagród do właściwego źródła przychodów wymienionych w art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei, Naczelnik Urzędu Skarbowego poinformował Wójta Gminy, iż nie jest organem upoważnionym do wydawania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Biorąc pod uwagę powyższe wątpliwości, koniecznym dla wnioskodawcy stało się uzyskanie wiążącej interpretacji art. 10 ust. 1 pkt 1-2, art. 12 ust. 1 i art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dodatki spisowe za wykonywanie prac związanych ze spisem rolnym w 2010 r. stanowią przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też są to przychody z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 wymienionej wyżej ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy, prace wykonywane w gminnym biurze spisowym są pracami zleconymi przez gminnego komisarza spisowego. Oddelegowania pracowników Urzędu Gminy do pracy w gminnym biurze spisowym nie dokonał Urząd Gminy, będący dla nich pracodawcą lecz gminny komisarz spisowy, którym z mocy prawa jest Wójt Gminy. Potwierdzeniem tego jest brzmienie art. 17 ust. 3 ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010 r., z którego jednoznacznie wynika, że pracownicy jednostek samorządu terytorialnego oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy, tj. w tym przypadku w Urzędzie Gminy. Jednocześnie, w związku z wykonywaniem prac spisowych mogą być im przyznane dodatki spisowe i nagrody. W ocenie wnioskodawcy, wykonywane w gminnym biurze spisowym prace są pracami zleconymi przez komisarza spisowego. Dlatego też, dodatki spisowe i nagrody otrzymywane przez pracowników Urzędu Gminy nie są związane ze stosunkiem pracy, lecz z wykonywaniem przez nich zleconych przez komisarza spisowego dodatkowych zadań w ramach prac w gminnym biurze spisowym. Za takim stanowiskiem przemawia również to, że zasady wynagradzania pracowników samorządowych regulują przepisy Kodeksu pracy, ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458), rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398 z późn. zm.) oraz obowiązujący w Urzędzie Gminy regulamin wynagradzania. Natomiast, kwestię przyznawania i wypłacania dodatków spisowych i nagród regulują w całości przepisy ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż w kwestii dotyczącej zakwalifikowania nagród wypłaconych pracownikom jednostek samorządu terytorialnego oddelegowanym do pracy w biurze spisowym do odpowiedniego źródła przychodów została wydana odrębna interpretacja Znak: IBPB II/1/415-1024/10/BJ.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Z przepisu art. 13 pkt 6 pow. wyżej ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 126, poz. 1040) do wykonania prac spisowych Generalny Komisarz Spisowy, wojewódzcy komisarze spisowi oraz gminni komisarze spisowi tworzą odpowiednio:

1.

Centralne Biuro Spisowe;

2.

wojewódzkie biura spisowe;

3.

gminne biura spisowe.

W skład biur spisowych wchodzą oddelegowani przez komisarzy spisowych pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego (art. 14 ust. 2 ww. ustawy).

Pracami gminnego biura spisowego kieruje gminny komisarz spisowy. Prace gminnego biura spisowego nadzoruje właściwy miejscowo dyrektor urzędu statystycznego (art. 14 ust. 5 ww. ustawy).

Z przepisu art. 17 ust. 1 tej ustawy wynika, iż prace spisowe są finansowane z budżetu państwa, z części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego, oraz ze środków Unii Europejskiej. Natomiast z ust. 3 tego artykułu wynika, iż pracownicy jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego, oddelegowani przez komisarzy spisowych do pracy w biurach spisowych, za czas wykonywania prac spisowych zachowują prawo do wynagrodzenia u swojego pracodawcy.

Osobom, o których mowa w ust. 3, zastępcom komisarzy spisowych i innym pracownikom jednostek służb statystyki publicznej, wykonującym prace spisowe, mogą być przyznawane dodatki spisowe i nagrody, a komisarzom spisowym - nagrody (art. 17 ust. 4 ww. ustawy).

Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010 r. (Dz. U. Nr 205, poz. 1582). Z § 1 tegoż rozporządzenia wynika, iż rozporządzenie określa kryteria obliczania i wysokość wynagrodzenia za wykonywanie prac spisowych dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r., zwanej dalej "ustawą", oraz kryteria przyznawania i wysokość dodatków spisowych i nagród dla osób, o których mowa w art. 17 ust. 3 i 4 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z ustawą z dnia 17 lipca 2009 r. o powszechnym spisie rolnym w 2010 r. oraz rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2009 r. w sprawie wynagrodzenia za wykonywanie prac związanych z powszechnym spisem rolnym w 2010 r., czterech pracowników Urzędu Gminy, zatrudnionych w tym Urzędzie na postawie umowy o pracę na czas nieokreślony, zostało oddelegowanych do pracy w gminnym biurze spisowym w celu wykonywania prac związanych z przeprowadzeniem spisu rolnego w 2010 r. Zgodnie z art. 13 ust. 4 powołanej ustawy, oddelegowania dokonał gminny komisarz spisowy, którym jest Wójt Gminy i który, w myśl art. 14 powołanej ustawy, tworzy gminne biuro spisowe oraz kieruje jego pracami. W związku z tym, wszystkim oddelegowanym pracownikom, na podstawie art. 17 ust. 4 cytowanej ustawy, przyznano i wypłacono w okresie od 1 czerwca 2010 r. do 31 października 2010 r. dodatki spisowe w związku z wykonywaniem prac związanych ze spisem rolnym w 2010 r.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż dodatki spisowe przyznane pracownikom jednostki samorządu terytorialnego, oddelegowanym do pracy w gminnym biurze spisowym, nie stanowią przychodów ze stosunku pracy. Świadczenia te zostały otrzymane w związku z wykonywaniem przez te osoby prac zleconych przez inny podmiot niż pracodawca, dlatego też przychód z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, tj. do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl