IBPBII/1/415-1004/10/HK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-1004/10/HK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu do Organu - 6 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 8 lutego 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży samochodu osobowego przed upływem pół roku od daty jego nabycia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży samochodu osobowego przed upływem pół roku od daty jego nabycia.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 1 lutego 2011 r. Znak: IBPB II/1/415-1004/10/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 8 lutego 2011 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni wygrała w konkursie samochód o wartości X (wg ceny z faktury, którą otrzymała od organizatora konkursu). W ramach wygranej mieściła się także nagroda pieniężna w wysokości należnego podatku od tej nagrody po jej ubruttowieniu. Ryczałtowy podatek z tytułu wygranej w wysokości 10% został w całości zapłacony przez organizatora konkursu. Przed upływem pół roku - licząc od końca miesiąca, w którym nagroda została odebrana - wnioskodawczyni zamierza sprzedać przedmiotowy samochód za kwotę Y (niższą niż wartość z faktury).

Wnioskodawczyni stwierdza, iż samochody wygrane w loterii nie są odpowiednikami fabrycznie sprzedawanych samochodów lecz ich zubożoną wersją.

Informuje, iż jest emerytką i emerytura jest jej jedynym źródłem dochodu.

Wnioskodawczyni składa zapytanie w tej sprawie ze względu na to, iż informowała się telefonicznie we właściwym Urzędzie Skarbowym na ten temat i otrzymała odpowiedź, że będzie musiała zapłacić podatek. Jednakże stanowisko, jakie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 grudnia 2007 r. nr IPPB2/415-215/07-4/AF, stawia jej sytuację w innym świetle i wynika z niego, że w tym przypadku wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 4 lutego 2011 r. wnioskodawczyni doprecyzowała stan faktyczny stwierdzając, iż zamierza sprzedać samochód stanowiący nagrodę w konkursie przed upływem pół roku od jego nabycia (licząc od końca miesiąca w którym nastąpiło nabycie, tj. postawienie wygranej do jej dyspozycji, a nie samo jej odebranie).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym na wnioskodawczyni będzie ciążł obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu sprzedaży samochodu, w jaki sposób podatek zostanie naliczony i jakie dokumenty należy złożyć w Urzędzie Skarbowym.

Jaka zostanie w tym przypadku określona cena rynkowa samochodu i czy wartość otrzymanej od organizatora faktury zostanie uwzględniona jako koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem wnioskodawczyni, cena rynkowa nowego samochodu powinna być określona na podstawie ceny, która znajduje się na fakturze VAT, otrzymanej od organizatora konkursu przy odbiorze samochodu, gdyż przedstawione zdarzenie przyszłe dotyczy sprzedaży nowego samochodu, w związku z czym jest to faktyczna jego cena. Oczywiście cena rynkowa samochodu powinna być obniżana wraz z upływem czasu, gdyż na cenę rynkową ma zdecydowany wpływ np. rocznik auta oraz jego wiek.

Wnioskodawczyni uważa także, że podatek dochodowy powinien być zapłacony od różnicy pomiędzy ceną sprzedaży samochodu a kwotą uwidocznioną na fakturze, która powinna być uwzględniona jako koszt uzyskania przychodu. Zdaniem wnioskodawczyni, wartość faktury powinna być traktowana jako koszt uzyskania przychodu, gdyż jest to jedyny wymierny koszt uzyskania przychodu - wygranej poniesiony przez właściciela nagrody. Inaczej, w opinii wnioskodawczyni, należałoby jako koszt uzyskania przychodu policzyć np. koszt wysłanych sms-ów, telefonów, ewentualnych zakupów literatury, czy innej włożonej pracy w zwycięstwo w konkursie, które nie są uwzględniane przez urzędy podatkowe w tego typu przypadkach.

W związku z powyższym jeżeli wartość sprzedaży będzie wyższa od wartości uwidocznionej na fakturze, to wnioskodawczyni będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od różnicy tych wartości. Skoro jednakże zamierza sprzedać samochód poniżej wartości z faktury zakupu, to, zdaniem wnioskodaczyni, nie powinna zapłacić podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przepisu art. 9 ust. 1a ww. ustawy wynika, że jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów. Przy czym dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.

Z przepisu art. 19 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (...). Zgodnie z art. 19 ust. 3 ww. ustawy wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

W myśl art. 24 ust. 6 ww. ustawy dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), jeżeli przychód ze sprzedaży nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym ze sprzedaży rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy. Z przepisu art. 22 ust. 1d ww. ustawy wynika, iż w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest:

1.

wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2 i 2a albo

2.

wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń

- pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku dochodowego, podatku od spadków i darowizn.

Jak z powyższego wynika przychodem ze sprzedaży rzeczy jest cena, którą wnioskodawczyni uzyska od kupującego wynikająca z umowy sprzedaży, o ile odpowiada wartości rynkowej tej rzeczy. Natomiast kosztem uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży rzeczy, przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie jest wartość rzeczy przyjęta do obliczenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego zapłaconego z tytułu wygranej w konkursie oraz wartość ewentualnych nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w przypadku zbycia samochodu, o którym mowa we wniosku za cenę niższą od jego wartości z dnia nabycia, tj. wygrania w konkursie, u wnioskodawczyni nie wystąpi dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że cena uzyskana ze sprzedaży nie odbiega od wartości rynkowej. Przy czym cena rynkowa może być istotnie ustalona na podstawie ceny wskazanej w fakturze, otrzymanej od organizatora konkursu, jeżeli cena ta istotnie odpowiada wartości ustalonej na dzień zbycia (sprzedaży samochodu) wg zasad powołanych w treści cyt. art. 19 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód uzyskany ze sprzedaży samochodu przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca w którym nastąpiło jego nabycie, czyli wygrana w konkursie i koszty nabycia tego samochodu oraz ewentualnie poczynione nakłady, należy wykazać w zeznaniu rocznym PIT-36 składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło zbycie, w rubryce "inne źródła". Każdy bowiem podatnik, sprzedając rzecz przed upływem pół roku od jej nabycia, zobowiązany jest do wykazania w zeznaniu rocznym przychodu, kosztów jego uzyskania oraz wyniku tej transakcji, czyli dochodu lub straty.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do wskazanej przez wnioskodawczynię interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca przy wydaniu przedmiotowej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl