IBPBI/2/4510-109/15/KP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/4510-109/15/KP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, z 23 stycznia 2015 r. (data wpływu do tut. Biura 27 stycznia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., dochodów z odsetek od lokat bankowych przeznaczonych na cele statutowe organizacji pożytku publicznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2015 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., dochodów z odsetek od lokat bankowych przeznaczonych na cele statutowe organizacji pożytku publicznego. Wniosek został uzupełniony pismem z 25 kwietnia 2015 r. (data wpływu do tut. Biura 29 kwietnia 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z 15 kwietnia 2015 r., Znak: IBPBI/2/4510-109/15/k.p., w którym Wnioskodawca doprecyzował opis stanu faktycznego i uzupełnił braki formalne wniosku.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie (dalej również "Wnioskodawca) zostało zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym 8 lipca 2004 r., a 28 listopada otrzymało status organizacji pożytku publicznego, w znaczeniu określonym w przepisach ustawy z dnia 24 kwietnia 2013 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Oprócz działalności statutowej, opisanej w § 2 Statutu Stowarzyszenia - tekst jednolity przyjęty 14 czerwca 2012 r. - Wnioskodawca prowadzi również działalność gospodarczą. Część środków finansowych jest deponowana na bankowych lokatach terminowych, co powoduje powstanie dochodu w postaci odsetek od ulokowanej sumy kapitałowej; odsetki są przeznaczane wyłącznie na działalność statutową Stowarzyszenia.

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 18 kwietnia 2015 r., Wnioskodawca wskazał, że status organizacji pożytku publicznego uzyskał-28 listopada 2008 r.; dochód w postaci odsetek od lokat bankowych powstał w latach 2011- 2014 i od którego odprowadzony został podatek dochodowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy odsetki od lokat terminowych, w przypadku ich przeznaczenia wyłącznie na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej Stowarzyszenia, są wolne od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, na powyższe pytanie należy odpowiedzieć twierdząco. Powyższe wynika wprost z obowiązujących przepisów prawa tj. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną, dlatego jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Nadto nie zostało wymienione w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jako podmiot zwolniony od podatku. Oznacza to, że w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ww. ustawie.

Zaznaczyć jednak należy, że Wnioskodawca 28 listopada (2008 r.) otrzymał status organizacji pożytku publicznego w znaczeniu określonym w przepisach ustawy z dnia 24 kwietnia 2013 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Mając powyższe na uwadze, właściwym unormowaniem odnoszącym się do stanu faktycznego opisanego w zadanym pytaniu będzie przepis art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Tym samym w świetle przytoczonych powyżej przepisów, zasadnicze znaczenie będzie miał cel na jaki zostaną przeznaczone dochody uzyskane z tytułu lokowanych środków pieniężnych na rachunku bankowym i lokatach terminowych. Uzasadnione jest więc przedstawione powyżej stanowisko Wnioskodawcy, że w przypadku przeznaczenia dochodów uzyskanych z lokat terminowych wyłącznie na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej, dochody takie nie podlegają opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast zgodnie ust. 2 tego artykułu, organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 tej ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

1.

podatku dochodowego od osób prawnych,

2.

podatku od nieruchomości,

3.

podatku od czynności cywilnoprawnych,

4.

opłaty skarbowej,

5.

opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych. to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p.").

Na wstępie należy zauważyć, że w u.p.d.o.p. ujęto dwa rodzaje zwolnień podatkowych, a mianowicie zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe. Zwolnienia podmiotowe uregulowano w art. 6 u.p.d.o.p., w którym enumeratywnie wymieniono podmioty zwolnione od podatku. Zwolnienia przedmiotowe ujęto natomiast w Rozdziale 4 u.p.d.o.p. (art. 17 u.p.d.o.p.). Wnioskodawca nie został ujęty w zamkniętym katalogu zawartym w art. 6 u.p.d.o.p., a zatem nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Natomiast w myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. dochodem, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 u.p.d.o.p.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p. stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 u.p.d.o.p. wynika natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Z powyższego przepisu wynika, że aby skorzystać ze zwolnienia koniecznym jest spełnienie dwóch warunków tj.:

* posiadanie przez podmiot statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

* przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową. W świetle powyższego decydujące znaczenie dla możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych środków finansowych otrzymanych przez Wnioskodawcę (Stowarzyszenie) jako organizację pożytku publicznego, ma cel na jaki przeznaczone zostaną te środki.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego. Wnioskodawca część środków finansowych deponuje na bankowych lokatach terminowych, co powoduje powstanie dochodu w postaci odsetek od ulokowanej sumy kapitałowej. Odsetki są przeznaczane wyłącznie na działalność statutową Stowarzyszenia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że dochód uzyskany z odsetek od lokat bankowych, przeznaczony na cele statutowe organizacji pożytku publicznego, spełnia ustawowe przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 6c u.p.d.o.p., uprawniające do zwolnienia z opodatkowania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl