IBPBI/2/423W-2/09/BG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423W-2/09/BG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

W odpowiedzi na wezwanie Spółki z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 7 stycznia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 19 stycznia 2009 r. do usunięcia naruszenia prawa w indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 29 grudnia 2008 r. znak IBPB3/423-898/08/BG, złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

W odpowiedzi na wniosek Wspólnoty z dnia 8 października 2008 r. w sprawie podatku dochodowego od osób prawnych wydano indywidualną interpretację opatrzoną IBPB3/423-898/08/BG w dniu 29 grudnia 2008 r. W ww. wezwaniu jako przedmiot sporu wskazano interpretację z dnia 23 grudnia 2008 r. oznaczoną IBPB3/423-898/08/AG. Mimo tych omyłek nie budzi wątpliwości, iż wezwanie to dotyczy indywidualnej interpretacji wydanej w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych dlatego też uznano, iż są to oczywiste omyłki i w istocie wezwanie dotyczy indywidualnej interpretacji z dnia 29 grudnia 2008 r. IBPB3/423-898/08/BG.

Po rozpatrzeniu zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa stwierdzono brak podstaw do zmiany ww. interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie kwestionowanym przez wnioskodawcę.

Jednakże w wyniku ponownej analizy sprawy, z uwagi na błędy popełnione przez organ, znaleziono podstawy do zmiany interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Treść zarzutów zawartych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

Wnioskodawca w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa wnosi o usunięcie naruszenia prawa, poprzez dokonanie zmiany wydanej interpretacji i uwzględnienie stanowiska Wspólnoty.

W wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa zarzucono:

* błędną wykładnię art. 6, art. 9, art. 13 ust. 1, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 1, art. 16 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 28, poz. 169) oraz art. 338 kodeksu cywilnego w związku z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych poprzez uznanie, że sprzedaż i dzierżawa gruntów wspólnoty nie jest działalnością ani rolniczą ani leśną,

* art. 2 ust. 1, ust. 2 i ust. 3, art. 5 ust. 1 i ust. 4 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników poprzez uznanie, że wnioskodawca winien zarejestrować się jako podatnik co miało wpływ na wynik sprawy.

Zdaniem Wspólnoty ww. interpretacja indywidualna narusza dyspozycję art. 14c § 2 Ordynacji podatkowej, zawiera bowiem nieprawidłową ocenę stanowiska podatnika oraz błędne uzasadnienie prawne tej oceny. Argumentacja prawna przytoczona w interpretacji jest rażąco sprzeczna z obowiązującym porządkiem prawnym.

Wspólnota ponownie przywołała stan faktyczny oraz własne stanowisko zaprezentowane we wniosku jako argument uznający jej stanowisko za prawidłowe.

Wspólnota posiada osobowość prawną i działa na podstawie statutu. Zgodnie z § 5 Statutu Spółki, przedmiotem jej działalności jest sprawowanie zarządu nad wspólnotą i jej racjonalne zagospodarowanie. Zatem jedynie dzierży majątkiem wspólnoty za wspólnotę (art. 338 Kodeksu cywilnego - Kto rzeczą faktycznie włada za kogo innego, jest dzierżycielem).

Spółka zarządzająca wspólnotą nie jest wiec ani właścicielem ani nawet posiadaczem majątku wspólnoty. Posiadaczem gruntów jest wspólnota i jej substrat, czyli jej członkowie. Spółka jest jedynie zarządcą - dzierżycielem, który włada za kogo innego (art. 338 Kodeksu cywilnego). Jako, że wspólnota jest powołana do zagospodarowania znajdujących się we władaniu wspólnoty gruntów rolnych i leśnych, nie sposób uznać działalności spółki za inną niż działalność rolna i leśna. Jako, że statutowym celem wspólnoty leśno - pastwiskowej jest gospodarowanie gruntami leśnymi oraz pastwiskami należącymi do wspólnoty, należy tego typu środki traktować jako działalność rolną i leśną.

Skoro wnioskodawca nie jest płatnikiem ani podatnikiem, nie ma obowiązku rejestracji NIP.

Odpowiedź na zarzuty.

We wniosku o wydanie interpretacji w opisie stanu faktycznego wskazano iż Wspólnota Leśno-Pastwiskowa działająca na podstawie Statutu w oparciu o ustawę z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych posiada grunty leśne, lasy, pastwiska i łąki oraz grunty budowlane. Majątkiem Wspólnoty gospodaruje Spółka, utworzona zgodnie z ww. przepisami, zarejestrowana przez Wójta Gminy. Posiada osobowość prawną i nie podlega rejestracji w KRS. Została utworzona na podstawie uchwały osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej podjętej na ogólnym zebraniu założycielskim w dniu 28 marca 1965 r. w oparciu o ustawę z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169). Przedmiotem działalności wspólnoty jak stanowi statut Spółki jest sprawowanie zarządu nad wspólnotą i jej racjonalne zagospodarowywanie. Wspólnota działa na zasadzie rozrachunku gospodarczego w myśl zasady samorządności, samodzielności i samofinansowania przy ograniczeniach wynikających wyłącznie z treści bezwzględnie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.

Na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych a także zgodnie ze statutem wspólnoty, fundusze wspólnoty powstają z własnych środków tj. z działalności gospodarczej i dochodów z majątku wspólnoty z pożyczek i wpływów ze sprzedaży lub zamiany składników majątkowych wspólnoty. Gospodarując majątkiem wspólnoty, Spółka zamierza:

1.

dokonać sprzedaży gruntów rolnych, leśnych, budowlanych,

2.

dzierżawić grunty rolne, leśne, budowlane,

3.

dokonywać podziału zysku wspólnoty pomiędzy jej członków.

Wspólnota na dzień obecny nie jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym oraz nie posiada numeru NIP.

Wspólnoty gruntowe uregulowane ustawą o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych obejmują nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne. Mają one służyć zaspokojeniu wspólnych potrzeb uprawnionych do udziału w tych wspólnotach osób fizycznych lub prawnych posiadających gospodarstwa rolne. Z istoty i charakteru wspólnoty gruntowej wynika, iż zbliżona jest do współwłasności, jest to jednak współwłasność szczególna, rządząca się własnymi przepisami. Wspólnoty gruntowe nie mogą być dzielone pomiędzy uprawnionych do udziału w tych wspólnotach (art. 5 ustawy) a właściwe zagospodarowanie gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty oraz zarząd nieruchomościami wspólnoty sprawuje utworzona w tym celu Spółka. I tylko Spółka może dokonać zbycia wspólnego gruntu.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, zbycie, zamiana, jak również przeznaczenie na cele publiczne lub społeczne wspólnot gruntowych lub ich części oraz zaciąganie pożyczek pieniężnych przez Spółkę może nastąpić tylko za zgodą właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Przepis ust. 1 nie ma zastosowania w razie zbycia wspólnoty gruntowej na rzecz Państwa, jak również w razie zamiany gruntów wchodzących w skład wspólnoty na grunty państwowe.

W uzupełnieniu stanu faktycznego Wspólnota ponadto poinformowała, że w zakresie umów dzierżawy gruntów rolnych, leśnych i budowlanych, jak też w zakresie umów sprzedaży gruntów rolnych, leśnych budowlanych, Wspólnotę reprezentuje Spółka zarządzająca Wspólnotą. Spółkę tę reprezentuje Zarząd. Natomiast stroną umowy jest Wspólnota. Wynika to z art. 14 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych:

Artykuł 14

1.

Osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty.

2.

Utworzenie spółki następuje w drodze uchwały powziętej większością głosów uprawnionych do udziału we wspólnocie przy obecności przynajmniej ich połowy.

3.

Jeżeli skład wspólnoty wchodzą również lasy, grunty leśne lub nieużytki przeznaczone do zalesienia (art. 6 ust. 2), do zagospodarowania takich gruntów może być utworzona odrębna spółka.

Spółka ta posiada osobowość prawną i działa na podstawie statutu. Zgodnie z § 5 Statutu Spółki, przedmiotem jej działalności jest sprawowanie zarządu nad wspólnotą i jej racjonalnie zagospodarowanie.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

1.

Czy wpływy uzyskiwane przez Wspólnotę ze zbywania nieruchomości rolnych, leśnych lub budowlanych oraz dzierżawy takich nieruchomości podlegają opodatkowaniu. Czy są one zwolnione z opodatkowania CIT. Czy działanie Wspólnoty i Spółki nią zarządzającej należy uznać za działalność zwolnioną z podatku CIT.

2.

Czy Wspólnota oraz Spółka powołana do zagospodarowania jej majątku podlega rejestracji na podstawie przepisów o identyfikacji podatników.

Zdaniem Wspólnoty art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) określa podmioty podatku dochodowego. Zgodnie z tym przepisem podatnikami podatku dochodowego są osoby prawne oraz Spółki kapitałowe w organizacji. Osoby prawne to podmioty stanowiące wyodrębnioną organizacyjnie jednostkę, której byt, w odróżnieniu od osoby fizycznej określany jest przez odpowiednie przepisy prawa. Osobę prawną jako jednostkę organizacyjną tworzą określone zespoły ludzkie dążące do osiągnięcia założonych wcześniej, określonych celów. Zazwyczaj taka jednostka prowadzi działalność gospodarczą, choć nie w każdym przypadku zysk jest pierwszoplanowym celem działalności osoby prawnej.

Wspólnoty gruntowe uregulowane ustawą z dnia 29 czerwca 1963 r. obejmują nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne. Mają one służyć zaspokojeniu wspólnych potrzeb uprawnionych do udziału w tych wspólnotach osób fizycznych lub prawnych posiadających gospodarstwa rolne.

Z istoty i charakteru wspólnoty gruntowej wynika, iż zbliżona jest do współwłasności, jest to jednak współwłasność szczególna, rządząca się własnymi przepisami. Wspólnoty gruntowe nie mogą być dzielone pomiędzy uprawnionych do udziału w tych wspólnotach (art. 5 ustawy) a właściwe zagospodarowanie gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty oraz zarząd nieruchomościami wspólnoty sprawuje utworzona w tym celu Spółka.

Z przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych wynika, że ustawa o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych przyznała Spółce osobowość prawną co skutkuje tym, że Spółka teoretycznie mogłaby być podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

O przynależności Spółki do kategorii podatnika podatku dochodowego od osób prawnych nie decyduje ani Kodeks Spółek Handlowych, ani wpis, czy też jego brak w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, czyli nadwyżka sumy przychodów nad kosztami osiągnięta w roku podatkowym (art. 7 ust. 2 ustawy). I tylko wystąpienie dochodu po stronie Spółki będzie skutkowało jego opodatkowaniem. Ustawodawca jednocześnie w ustawie wskazał określone rodzaje przychodów, które są wolne od podatku. Zatem generalna zasada, że Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych nie oznacza, że w każdym przypadku musi zapłacić podatek dochodowy.

Zdaniem wnioskodawcy, cel statutowy świadczy o tym, że Wspólnota prowadzi działalność rolniczą i gospodarkę leśną. Z kolei - zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przepisów tej ustawy nie stosuje się do:

1.

przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e,

2.

przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach.

Wynika z powyższego, że jednak wpływy wspólnoty nie podlegają opodatkowaniu, jeżeli działalność jej ma charakter działalności rolnej bądź gospodarki leśnej. Jak wyżej wskazano, celem statutowym Spółki powołanej do zagospodarowania mienia wspólnoty jest piecza nad mieniem wspólnoty i gospodarowanie nim. Mieniem tym są grunty o charakterze rolnym, leśnym. Pomimo, iż niektóre z nich zostały zakwalifikowane w planie miejscowym jako grunty budowlane, nie zmienia to ich przeznaczenia - tj. rolnego bądź leśnego. Działalność wspólnoty i Spółki powołanej do zagospodarowania jej mienia ma charakter ustawowo rolny lub leśny - bez względu na rodzaj gruntów zajmowanych przez wspólnotę. Jakiekolwiek inne działanie byłoby nielegalne.

Wyłączenie z opodatkowania dotyczy zarówno (wpływów uzyskiwanych z tytułu dzierżawy, jak i sprzedaży gruntów, bez względu na to, na czyją rzecz następuje sprzedaż, dzierżawa oraz jakiego rodzaju gruntów. Przyjąć należy bowiem, że jest to część statutowej - ustawowej działalności wspólnoty. Zresztą - w świetle przytoczonych uregulowań ustawowych można wręcz uznać, że wspólnota jest swoistym gospodarstwem rolnym.

W związku z tym Spółka zwraca uwagę, że stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 1) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnione od podatku dochodowego są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Zwolnienie wynikające z powyższego przepisu uzależnione jest więc od następujących warunków:

1.

sprzedaż dotyczy całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego,

2.

sprzedaż następuje po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Ad. 1. Definicję gospodarstwa rolnego zawiera ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.), do której odsyła art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do art. 2 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nie posiadającej osobowości prawnej.

Ad. 2. Podatnik nie może skorzystać z przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego, jeżeli sprzedaż nieruchomości lub jej części wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego nastąpi przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanych nieruchomości. Odnosząc powyższe przepisy o wspólnotach gruntowych do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku zdaniem Spółki zbywając nieruchomości wchodzące w skład wspólnoty gruntowej i uzyskując z tego tytułu dochód, na podstawie ww. przepisu art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego pod warunkiem, że zbycie dotyczy nieruchomości, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, oraz upłynął pięcioletni okres od nabycia zbywanych nieruchomości wchodzących w skład wspólnoty gruntowej.

Zwolnienie to przy spełnieniu powyższych warunków, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przysługuje Spółce niezależnie od tego komu sprzedaje grunty.

Należy jednak mieć na uwadze ograniczenia wynikające z przepisów ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Z przepisu art. 26 tej ustawy wynika, że tylko zbycie wspólnoty gruntowej na rzecz Skarbu Państwa nie wymaga spełnienia dodatkowych warunków. Zbycie wspólnoty gruntowej, innemu nabywcy niż Skarb Państwa wymaga zgody właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta).

Istotny jest jeszcze jeden argument. Spółka powołana do gospodarowania mieniem wspólnoty de facto oraz de iure nie osiąga żadnych przychodów również i z tego powodu, że nie działa ona w imieniu własnym. Działa w imieniu wspólnoty, jej członków wspólnoty oraz na ich rachunek. Jej rola ogranicza się wyłącznie do reprezentacji prawnej wspólnoty i jej członków. Wszystkie korzyści i wydatki spółki są wydatkami i korzyściami wspólnoty i jej członków. Zatem nie mogą one stanowić przychodów i kosztów Spółki. Spółka nie działa dla siebie samej ani nie w imieniu własnym, lecz dla Wspólnoty i w jej (oraz jej członków) imieniu.

Na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów uznał stanowisko Wspólnoty w zakresie możliwości zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu uzyskanego:

* ze sprzedaży gruntów rolnych m.in. wymienionych we wniosku lasów i pastwisk oraz gruntów leśnych zadrzewionych i zakrzewionych - za prawidłowe,

* z dzierżawy oraz sprzedaży przez Spółkę pozostałej części nieruchomości tj. grunty leśne (m.in. lasy) oraz grunty budowlane-za nieprawidłowe,

* braku obowiązku zgłoszenia identyfikacyjnego - za nieprawidłowe.

Jednakże oceniając na etapie wezwania do usunięcia naruszenia prawa w kwestionowanej interpretacji indywidualnej stwierdzono:

1.

niezgodność rozstrzygnięcia z zadanymi w poz. 51 Wniosku pytaniami,

2.

sprzeczność jej rozstrzygnięcia gdyż w:

* -pierwszej części stwierdzono prawidłowość stanowiska wnioskodawcy odnośnie zwolnienia z podatku dochodu uzyskanego ze sprzedaży m.in. lasów,

* -w drugiej części stwierdzono nieprawidłowość stanowiska wnioskodawcy odnośnie zwolnienia z podatku dochodu uzyskanego z gruntów leśnych m.in. lasów,

3.

sprzeczność rozstrzygnięcia w pierwszej części z uzasadnieniem ujętym na str. 7.

Mając na względzie powyższe Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów zmienia ocenę stanowiska wnioskodawcy ujętą w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 29 grudnia 2008 r. znak: IBPB3/423-898/08/BG i stwierdza że stanowisko Wspólnoty przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 9 października 2008 r.) uzupełnionym w dniu 3 grudnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

1.

możliwości zwolnienia z podatku dochodu uzyskanego:

a.

ze sprzedaży gruntów rolnych po spełnieniu warunków o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe

b.

ze sprzedaży gruntów leśnych lub budowlanych - jest nieprawidłowe

c.

z dzierżawy - jest nieprawidłowe

2.

braku obowiązku zgłoszenia identyfikacyjnego-jest nieprawidłowe.

Zgodnie z ustawą z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169 z późn. zm.) każda wspólnota gruntowa musi działać na zasadach i w trybie określonym tą ustawą. Wspólnoty te obejmują nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne. Na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy wspólnoty gruntowe nie mogą być dzielone pomiędzy uprawnionych do udziału w tych wspólnotach.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Jednocześnie wspólnoty gruntowe jako nie posiadające cech podmiotowych, nie występują w obrocie prawnym; reprezentuje ją powołana przez członków wspólnoty spółka. Na podstawie art. 15 ust. 1 cyt. ustawy spółka ta jest osobą prawną i działa na podstawie statutu.

Dzierżawy oraz sprzedaży gruntu wspólnoty może dokonać tylko spółka za pośrednictwem przewidzianych w statucie organów, które są jedynymi uprawnionymi podmiotami do reprezentowania wspólnoty na zewnątrz.

Skoro art. 15 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych przyznał Spółce osobowość prawną to Spółka może być podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlegać przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm. - określanej w dalszej części skrótem "ustawa o p.d.o.p.").

Artykuł 1 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. określa podmioty podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem podatnikami tego podatku dochodowego są osoby prawne oraz spółki kapitałowe w organizacji. Jednocześnie należy zauważyć, iż art. 6 ustawy o p.d.o.p. nie przewiduje zwolnienia podmiotowego dla wspólnot gruntowych oraz utworzonych przez te wspólnoty spółek w celu sprawowania zarządu nad wspólnotą i właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, czyli nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym (art. 7 ust. 2 ustawy o p.d.o.p.). I to wystąpienie dochodu po stronie Spółki będzie skutkowało obowiązkami podatkowymi. Jednocześnie ustawodawca wskazał określone rodzaje dochodów, które mogą być wolne od podatku.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z treści powyższego przepisu wynika, iż ustawodawca określił trzy przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia:

1.

podatnik dokonał odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,

2.

przedmiotem sprzedaży była całość lub część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

3.

w momencie sprzedaży upłynęło 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z postanowień art. 2 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z powyższego wynika zatem że, aby grunty mogły stanowić gospodarstwo rolne muszą być sklasyfikowane jako użytki rolne lub grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych. Ponadto łączna wielkość nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne przekraczać ma 1 ha albo 1 ha przeliczeniowy.

W myśl § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) użytki rolne dzielą się na:

1.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

2.

sady, oznaczone symbolem złożonym z litery "S" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym założony został sad, np. S-R, S-Ł, S-Ps,

3.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

4.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

5.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem złożonym z litery "B" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, na którym wzniesione zostały budynki, np. B-R, B-Ł, B-Ps,

6.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

7.

rowy, oznaczone symbolem - W.

Natomiast z § 68 ust. 2 tego rozporządzenia wynika, że grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzielą się na:

1.

lasy, oznaczone symbolem - Ls,

2.

grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem - Lz, lub, w przypadku zadrzewień śródpolnych, zaistniałych na gruntach objętych klasyfikacją gleboznawczą - symbolem złożonym z liter "Lz" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego, stanowiącego część składową oznaczenia klasy gleboznawczej gruntu, np. Lz-R, Lz-Ł, Lz-Ps.

Tak więc za gospodarstwo rolne, dla potrzeb podatku rolnego i zarazem potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych uważa się obszar użytków rolnych, wymienionych w § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, a także części gruntów zadrzewionych i zakrzewionych, o których mowa w § 68 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, zaistniałych na gruntach objętych klasyfikacją gleboznawczą.

Odnosząc powyższe przepisy do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy stwierdzić, że jedynie dochody ze sprzedaży użytków rolnych wymienionych w § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia oraz gruntów zadrzewionych i zakrzewionych określonych § 68 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, pod warunkiem że łączna wielkość nieruchomości, stanowiącej gospodarstwo rolne, przekraczać będzie 1 ha albo 1 ha przeliczeniowy a w momencie sprzedaży upłynęło 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości. Zwolnienie to przy spełnieniu powyższych warunków, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przysługuje Spółce niezależnie od tego komu sprzedaje grunty.

Natomiast dochód uzyskany przez Spółkę z dzierżawy oraz sprzedaży pozostałych gruntów tj. lasów oraz gruntów budowlanych będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Powołane przez wnioskodawcę przepisy tj. art. 6, art. 9, art. 13 ust. 1, art. 15, art. 16 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych mimo iż związane są z przedmiotową sprawą to mają pomocniczy charakter w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego.

Mimo tego, iż Spółka nie jest posiadaczem ani właścicielem tylko zarządcą (art. 338 Kodeksu cywilnego) to podlega opodatkowaniu w zakresie ustawy o p.d.o.p. Należy zauważyć iż podmiotami podlegającymi opodatkowaniu są podatnicy wymienieni w art. 1 ustawy o p.d.o.p., z wyłączeniem zwolnień podmiotowych i przedmiotowych przewidzianych w tej ustawie. Spółka posiada osobowość prawną, nie podlega wyłączeniu podmiotowemu a zatem podlega opodatkowaniu od uzyskanego dochodu o ile dochód ten nie jest zwolniony z opodatkowania.

Odnosząc się do zarzutu naruszenia art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o p.d.o.p. należy stwierdzić, iż zgodnie z treścią tego przepisu, przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stosuje się do:

1.

przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e,

2.

przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach.

Pojęcie działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. zostało określone w art. 2 ust. 2 ww. ustawy. Definicja ta określa w ujęciu rzeczowym rodzaje działalności, zaliczanych do działalności rolniczej. W myśl przywołanych powyżej regulacji działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

1.

miesiąc - w przypadku roślin,

2.

16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,

3.

6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,

4.

2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt

* licząc od dnia nabycia.

Natomiast gospodarka leśna, w rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2005 r. Nr 45, poz. 435 z późn. zm.) oznacza działalność leśną w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu.

W świetle powyższego przychody ze sprzedaży oraz dzierżawy nieruchomości rolnych i leśnych stanowiącej własność wspólnoty gruntowej nie wchodzą w zakres pojęcia przychodów z działalności rolniczej oraz gospodarki leśnej. Oznacza to iż w przypadku uzyskania tego rodzaju przychodów należy ustalić czy uzyskane z tego tytułu dochody mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o p.d.o.p. W razie braku podstaw do zwolnienia Spółka będzie zobowiązana do zapłaty naliczonego od tego dochodu podatku dochodowego co oznacza iż będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, "NIP". Stosownie do art. 2 ust. 2 i 3 cyt. ustawy, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują numer identyfikacji podatkowej (NIP). Jednocześnie na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy o ewidencji podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw. Zgłoszenie identyfikacyjne podatników wykonujących działalność gospodarczą zawiera również informacje dotyczące tej działalności (art. 5 ust. 4 ustawy o ewidencji i identyfikacji).

Powyższe oznacza, że obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego dotyczy podmiotów, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami lub płatnikami podatków. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że utworzona przez wspólnotę Spółka może być podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych a zatem podlega obowiązkowi ewidencyjnemu i uprawniona jest do otrzymania numeru NIP.

Mając na uwadze wskazane przepisy prawa, należy uznać, że stanowisko Spółki w zakresie:

1.

możliwości zwolnienia z podatku dochodu uzyskanego:

a.

ze sprzedaży gruntów rolnych po spełnieniu warunków o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe,

b.

ze sprzedaży gruntów leśnych lub budowlanych - jest nieprawidłowe,

c.

z dzierżawy - jest nieprawidłowe,

2.

braku obowiązku zgłoszenia identyfikacyjnego-jest nieprawidłowe.

Dokonując stosownej korekty w wydanej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego zadośćuczyniono wymaganiom art. 14c § 2 Ordynacji Podatkowej.

Na zmienioną niniejszym aktem pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 29 grudnia 2008 r. znak IBPB3/423-898/08/BG

stronie przysługuje prawo wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl