IBPBI/2/423-996/11/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-996/11/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 9 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy Spółka może, z uwagi na identyczne PKWiU oraz tą samą lokalizację maszyn najpierw rozliczać wszystkie dochody w ramach limitu zezwolenia starego, a następnie w ramach limitu pomocy publicznej zezwolenia nowego (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy Spółka może z uwagi na identyczne PKWiU oraz tą samą lokalizację maszyn najpierw rozliczać wszystkie dochody w ramach limitu zezwolenia starego, a następnie w ramach limitu pomocy publicznej zezwolenia nowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest producentem folii do opakowań giętkich wykorzystywanych miedzy innymi w przemyśla spożywczym. Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej "SSE") na podstawie zezwolenia. Dochody uzyskiwane z działalności wymienionej w przedmiotowym zezwoleniu podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej "ustawa o p.d.o.p."). Przedmiotowe zezwolenie Spółka uzyskała jeszcze przed rokiem 2000. Zezwolenie posiada szczegółowo wymieniono symbole PKWiU produkowanych wyrobów. Spółka spełniła w odpowiednim czasie wszystkie warunki zwolnienia i może korzystać z pomocy publicznej w limicie wynikającej z odrębnych przepisów. Powyższe zezwolenie wygasa końcem roku 2016. Aktualnie Spółka uzyskuje oraz będzie uzyskiwać w przyszłości dochody z działalności objętej powyższym zezwoleniem.

W celu zwiększenia mocy produkcyjnych oraz w celu produkcji bardziej zaawansowanych technologicznie folii opakowaniowych Spółka rozpoczęła planowanie nowych inwestycji.

W roku 2011 Spółka w związku z planowanymi nowymi inwestycjami uzyskała nowe zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE. W związku z nowym zezwoleniem Spółka będzie ponosić wydatki inwestycyjne w tym również związane z budową hali produkcyjnej stanowiące koszty kwalifikowane inwestycji w rozumieniu § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z dnia 29 grudnia 2008 r. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm.). Po spełnieniu warunków określonych w zezwoleniu Spółka uzyska prawo do skorzystania z pomocy publicznej z tytułu działalności określonej w nowym zezwoleniu. Po zakończeniu inwestycji Spółka rozpocznie produkcje oraz sprzedaż wyrobów wyprodukowanych na maszynach i urządzeniach związanych z nowym zezwoleniem, jednocześnie Spółka rozpocznie uzyskiwanie dochodów związanych z produkcją wytworzoną na maszynach zakupionych w ramach nowego zezwolenia. Nowe zezwolenie obejmuje swoim zakresem identyczne kody PKWiU produkowanych wyrobów jak zezwolenie dotychczasowe. Produkty produkowane w ramach nowego zezwolenia posiadać więc będą takie same PKWiU jak produkty produkowane w ramach starego zezwolenia. Spółka nie posiada i nie będzie posiadać wewnętrznie wyodrębnionych jednostek organizacyjnych które zajmowałyby się produkcją w ramach starego zezwolenia i osobno w ramach nowego zezwolenia. Cała produkcja w ramach obydwu zezwoleń odbywać się będzie w siedzibie Spółki na terenie SSE. Nowe zezwolenie jest ważne do końca działalności SSE czyli najprawdopodobniej do końca 2020 r..

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka może z uwagi na identyczne PKWiU oraz tą samą lokalizację maszyn najpierw rozliczać wszystkie dochody w ramach limitu zezwolenia starego, a następnie w ramach limitu pomocy publicznej zezwolenia nowego... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o p.d.o.p., wolne od podatku są dochody uzyskiwane z działalności na terenie SSE uzyskiwane na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość tego zwolnienia (pomocy) nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej określonej dla danych obszarów kwalifikujących się do pomocy zgodnie z odrębnymi przepisami. Z kolei, w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., podatnicy są zobowiązani do prowadzania ewidencji zgodnej z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości podatku należnego za dany rok podatkowy itd.

Jak wynika z powyższych przepisów podatnik jest zobowiązany do osobnego prowadzenia obliczeń dla źródła przychodów zwolnionych z podatku i opodatkowanych, lecz bez dodatkowych wymogów związanych z koniecznością osobnego ewidencjonowania dochodów z dwóch zezwoleń z tytułu działalności prowadzonej na terenie SSE. Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia ogólnego w sprawie pomocy w SSE, podatnik jest zobowiązany do wyodrębnienia organizacyjnego jedynie w przypadku, gdy prowadzi działalność na terenie SSE oraz poza terenem SSE. W takiej sytuacji wielkość zwolnienia określa się na podstawie danych jednostki prowadzącej działalność terenie SSE. Nie występuje jednak przepis który nakazywałby wewnętrzny podział (wyodrębnienie) działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie różnych zezwoleń.

Podobne stanowisko prezentują również organy podatkowe np. w postanowieniu z dnia 26 marca 2007 r. Znak: PUS.I/423/15/07 Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego wskazał, iż podatnik jest zobowiązany prowadzić ewidencję w sposób wskazany w art. 9 ust. 1 uPDOP bez względu na to, czy i ile zezwoleń uzyskał. W myśl tych przepisów ewidencja podatkowa powinna być prowadzona w sposób umożliwiający określenie dochodu zwolnionego z opodatkowania oraz określenie dochodu podlegającego opodatkowaniu. Podobna konkluzja wynika również z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 października 2008 r. Znak: IBPB3/423-894/08/MO oraz z dnia 15 października 2008 r. Znak: IBPB3/423-661/08/MO w obu tych interpretacjach Dyrektor Izby Skarbowej uznał, iż w sytuacji gdy działalność z poszczególnych zezwoleń obejmuje takie same PKWiU oraz odbywa się w tej samej lokalizacji nie występuję potrzeba prowadzenia odrębnych ewidencji oraz osobnego ustalania dochodu zwolnionego uzyskiwanego z każdego ze zezwoleń z osobna.

Powyższe wynika wprost z przepisów podatkowych, gdyż zwolnieniu podlega dochód z działalności na terenie SSE uzyskiwany na podstawie zezwolenia. Nie ma natomiast znaczenia, czy dochód ten uzyskany jest z maszyn zakupionych w ramach limitów inwestycyjnych ustalonych w zezwoleniu, czy też dochód ten uzyskany jest z tytułu produkcji na maszynach nabytych po wypełnieniu warunków zezwolenia czyli maszyn nabytych nie na podstawie zezwolenia. Zezwolenie na prowadzenia działalności na terenie SSE określa jedynie limit wydatków inwestycyjnych, stan minimalnego zatrudnienia jakie powinna Spółka otrzymać oraz kody PKWiU dla produkowanych wyrobów na terenie strefy. Ustawa o p.d.o.p. natomiast zwalania z opodatkowania dochody uzyskiwane na terenie SSE na podstawie zezwolenia. Żaden przepis nie różnicuje dochodów uzyskiwanych na ternie strefy z uwagi na fakt czy zostały one uzyskane z tytułu używania maszyn nabytych w ramach wydatków inwestycyjnych określonych w zezwoleniu czy też zostały nabyte poza wydatkami określonymi w zezwoleniu.

W związku z powyższym, Spółka może najpierw cały dochód uzyskiwany z działalności na terenie SSE przypisywać do zezwolenia starego, a po wygaśnięciu zezwolenia starego Spółkę może przypisywać cały dochód z działalności na terenie SSE do zezwolenia nowego.

Dodatkowo Spółka pragnie zaznaczyć, iż kalkulacja dochodu podatkowego w opisanym stanie przyszłym na każde zezwolenie z osobna byłaby niemożliwa z przyczyn praktycznych i technicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.).

Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o p.d.o.p., stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Przedmiotowe zezwolenie Spółka uzyskała jeszcze przed rokiem 2000. Zezwolenie posiada szczegółowo wymieniono symbole PKWiU produkowanych wyrobów. Spółka spełniła w odpowiednim czasie wszystkie warunki zwolnienia i może korzystać z pomocy publicznej w limicie wynikającej z odrębnych przepisów. Powyższe zezwolenie wygasa końcem roku 2016. Aktualnie Spółka uzyskuje oraz będzie uzyskiwać w przyszłości dochody z działalności objętej powyższym zezwoleniem. W celu zwiększenia mocy produkcyjnych oraz w celu produkcji bardziej zaawansowanych technologicznie folii opakowaniowych Spółka rozpoczęła planowanie nowych inwestycji. W roku 2011 Spółka w związku z planowanymi nowymi inwestycjami uzyskała nowe zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE.

Ustawa o p.d.o.p. wprowadzając podział na działalność opodatkowaną oraz wyodrębnioną działalność zwolnioną nie nakazuje wydzielać różnych rodzajów działalności zwolnionej i traktować ich odrębnie - tym bardziej zatem nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych projektów inwestycyjnych. Wobec tego, jeżeli dany rodzaj działalności jest objęty zezwoleniem i działalność Przedsiębiorcy spełnia wymogi ustawy i rozporządzeń dotyczących specjalnej strefy ekonomicznej oraz jednocześnie ogólny maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej nie został wykorzystany, nie ma formalnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego.

Spółka, jako przedsiębiorca strefowy, będzie posiadać dwa zezwolenia na działalność w strefie, aby korzystać ze zwolnienia podatkowego, winna określić maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej wygenerowany przez wszystkie swoje wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą oraz porównać go z wielkością pomocy już otrzymanej w jakiejkolwiek formie.

Obowiązek ustalania odrębnego wyniku podatkowego odnosi się tylko do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i poza nią. W związku z tym, Spółka korzystająca z dwóch zezwoleń uprawniona jest do równoczesnego korzystania ze zwolnienia podatkowego będącego sumą dwóch limitów pomocy publicznej. Ani przepisy strefowe, ani ustawy o p.d.o.p., nie wymagają wyodrębnienia wyniku podatkowego dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o każde z zezwoleń z osobna - tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować poziom wykorzystywania dostępnego limitu. Stanowisko takie zostało już zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 8 listopada 2011 r. Znak IBPBI/2/423-995/11/SD.

W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, brak jest przeszkód, aby limit wielkości pomocy publicznej określony dla drugiego zezwolenia, został zsumowany z limitem pomocy publicznej określonym dla pierwszej inwestycji, a zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych obliczone w ten sposób objęło cały dochód Spółki uzyskany z działalności strefowej prowadzonej na podstawie dwóch zezwoleń.

Spółka może zatem objąć zwolnieniem dochód z całej działalności prowadzonej na terenie SSE, wykorzystując limit pomocy publicznej dostępnej w ramach pierwszego zezwolenia, a po jego wyczerpaniu limit wynikający z drugiego zezwolenia.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 1, wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl