IBPBI/2/423-991/10/SD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-991/10/SD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 19 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy zespół składników materialnych i niematerialnych wniesionych do spółki z o.o. stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (część pytania oznaczonego we wniosku Nr 1)- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy zespół składników materialnych i niematerialnych wniesionych do spółki z o.o. stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Zakład Energetyczny. Zakład Energetyczny stanowi zorganizowaną masę składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do wypełniania następujących zadań:

* wytwarzania, przesyłu i dystrybucji ciepła,

* dystrybucji i obrotu energią elektryczną,

* dystrybucji i obrotu paliwami gazowymi,

* wytwarzania, przesyłu i dystrybucji acetylenu,

* przesyłu i dystrybucji tlenu,

* przesyłu sprężonego powietrza,

* przesyłu i dystrybucji wody pitnej i przemysłowej,

* eksploatacji sieci i urządzeń kanalizacyjnych,

* eksploatacji sieci i urządzeń teletechnicznych.

Wnioskodawca planuje wnieść Zakład Energetyczny jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa tytułem wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej Spółka). Wnioskodawca będzie jedynym wspólnikiem Spółki i w zamian za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmie 100% udziałów w kapitale zakładowym Spółki.

W ramach wniesienia tytułem wkładu Zakładu Energetycznego na Spółkę przeniesione zostaną następujące składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład Zakładu Energetycznego:

1.

prawo użytkowania wieczystego gruntu oraz prawo własności posadowionych na gruncie budynków i budowli:

* budynek usługowy,

* kotłownie,

* hala kompresorowni,

* budynek usługowy przy kompresorowni,

* budynek magazynu butli,

* budynek acetylenowni,

* podstacja gazu,

* budynek centrali telefonicznej,

* budynek stacji GPZ,

* podstacje elektroenergetyczne,

* pompownia olejów,

* odstojnik komory ociekowej,

* osadnik,

* skład węgla,

* bunkier przemysłowy,

2.

urządzenia służące do wytwarzania:

* ciepła,

* acetylenu,

3.

urządzenia służące do doprowadzania i odprowadzania:

* ciepła do centralnego ogrzewania,

* ciepła technologicznego,

* energii elektrycznej,

* gazu ziemnego wysokometanowego,

* acetylenu,

* sprężonego powietrza,

* wody pitnej,

* wody przemysłowej,

* kanalizacji bytowo-gospodarczej,

* kanalizacji deszczowo-przemysłowej,wraz z ustanowieniem służebności przesyłu.

4.

urządzenia służące do świadczenia usług telekomunikacyjnych wraz z ustanowieniem służebności przesyłu,

5.

zapasy:

* miału węglowego,

* karbidu,

* ciekłego tlenu,

6.

należności wynikające z umów handlowych dotyczących:

* sprzedaży ciepła,

* sprzedaży energii elektrycznej oraz świadczeń usług dystrybucyjnych,

* sprzedaży gazu ziemnego oraz świadczenia usług dystrybucyjnych,

* sprzedaży gazów technicznych,

* dostawy wody pitnej, przemysłowej oraz odprowadzania ścieków sanitarnych i deszczowo-przemysłowych,

* świadczenia usług telekomunikacyjnych,

7.

zobowiązania z tytułu dostaw:

* energii elektrycznej oraz usług dystrybucyjnych,

* gazu ziemnego oraz usług dystrybucyjnych,

* wody pitnej,

* ciekłego tlenu,

* miału węglowego,

* karbidu,

* usług telekomunikacyjnych.

Ponadto wnioskodawca przeniesie na Spółkę:

1.

prawa i obowiązki wynikające z umów z odbiorcami usług jak również z kluczowymi dostawcami mediów,

2.

tajemnicę przedsiębiorstwa, w szczególności zbiory danych osobowych pracowników, kontrahentów, zbiory danych statystyczno-ekonomicznych dotyczących struktury kosztów, wyników, rentowności działalności ZE,

3.

uprawnienia do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 dla Wspólnotowego Systemu Handlu uprawnieniami do emisji,

4.

pracowników Zakładu Energetycznego na podstawie przepisu art. 231 Kodeksu pracy.

Zakład Energetyczny jest wyodrębniony w obecnej strukturze wnioskodawcy na płaszczyźnie:

* organizacyjnej; Zakład Energetyczny jest wyodrębnioną w sposób faktyczny działalnością operacyjną Wnioskodawcy, do której można przyporządkować poszczególne składniki majątkowe (środki trwałe i obrotowe, wartości niematerialne i prawne),

* finansowej; na podstawie prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji rachunkowej możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów bezpośrednich oraz należności i zobowiązań do działalności Zakładu Energetycznego, przez co możliwe jest określenie wyniku finansowego osiągniętego przez Zakład Energetyczny,

* funkcjonalnej; Zakład Energetyczny jest wyodrębniony dla celów działalności energetycznej, elektroenergetycznej i telekomunikacyjnej.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa w postaci Zakładu Energetycznego jako wkład do Spółki zostanie wyceniona według wartości rynkowej.

Wnioskodawca, po wniesieniu Zakładu Energetycznego do Spółki zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie objętym działalnością Zakładu Energetycznego.

Spółka będzie kontynuować działalność Zakładu Energetycznego jako swoją podstawową działalność.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wniesienie przez Wnioskodawcę do Spółki wkładu niepieniężnego w postaci składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład Zakładu Energetycznego, stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (część pytania oznaczonego we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, Zakład Energetyczny stanowi organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań przeznaczonych do realizacji określonych zadań. Zespół tych składników, materialnych i niematerialnych, mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące określone zadania. Wobec powyższego stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), o p.d.o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

1.

stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

2.

jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnych charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

W świetle powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci składników materialnych i niematerialnych wchodzących w skład Zakładu Energetycznego do Spółki z.o.o., będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 w zakresie rozpoznania przychodów z tytułu objęcia udziałów w spółce z o.o. oraz pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 wydano/zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl