IBPBI/2/423-989/11/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-989/11/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 8 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydzielony majątek w postaci Biura Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji ustalenia, czy wniesienie aportem wydzielonego majątku w postaci Biura Marketingu do Spółki z o.o. jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wydzielony majątek w postaci Biura Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji ustalenia, czy wniesienie aportem wydzielonego majątku w postaci Biura Marketingu do Spółki z o.o. jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będący spółką akcyjną (dalej jako "Wnioskodawca", "Spółka") prowadzi działalność głównie w zakresie:

1.

produkcja rur, przewodów, kształtowników zamkniętych i łączników, ze stali,

2.

kucie, prasowanie, wytłaczanie i walcowanie metali; metalurgia proszków,

3.

obróbka metali i nakładanie powłok na metale,

4.

produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowana,

5.

produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych,

6.

sprzedaż hurtowa metali i rud metali,

7.

sprzedaż hurtowa odpadów i złomu,

8.

produkcja konstrukcji metalowych i ich części,

9.

produkcja surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych.

Z uwagi na wysoką rozpoznawalność, a w efekcie rosnące znaczenie gospodarcze znaków towarowych, jak i z uwagi na stale zwiększającą się liczbę znaków towarowych będących własnością Spółki, a także konieczność ich ochrony, Zarząd postanowił podjąć działania zmierzające do reorganizacji wewnętrznej struktury Spółki. Głównym celem przedmiotowych działań jest optymalizacja procesów zarządzania różnymi obszarami działalności Spółki (w tym obszarem odpowiedzialnym za działania marketingowe, w szczególności związane ze strategicznym zarządzaniem marką).

W związku z powyższym, Zarząd Spółki podjął decyzję (w formie uchwały Zarządu) o utworzeniu odrębnej jednostki organizacyjnej w formie Biura Marketingu jako wyspecjalizowanego, organizacyjnie i finansowo wyodrębnionego w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (w szczególności działalności marketingowej, w tym zarządzania i administrowania znakami towarowymi).

Zgodnie z późn. zm. wprowadzonymi do regulaminu wewnętrznego Spółki do zadań Biura Marketingu należy przede wszystkim:

1.

Opracowywanie graficzne i merytoryczne reklam i ogłoszeń oraz zakup powierzchni reklamowych pod przygotowywane reklamy.

2.

Przygotowanie materiałów promocyjno-informacyjnych: drukowanych, interaktywnych i multimedialnych.

3.

Opracowywanie i uaktualnianie informacji zamieszczanych w zewnętrznych bazach danych o zasięgu krajowym i międzynarodowym.

4.

Współpraca z agencjami reklamowymi i wydawcami oraz nadzór nad realizacją zawartych umów.

5.

Nadzór nad infrastrukturą oraz przepływem i zapewnieniem wysokiej jakości informacji w sieci Internet.

6.

Doradztwo w zakresie użytkowania serwisu internetowego oraz kontrola zawartości jego stron.

7.

Przygotowywanie i uczestnictwo w targach, wystawach i innych tego typu przedsięwzięciach.

8.

Prowadzenie analiz rynku pod względem cenowym.

9.

Śledzenie informacji na portalach branżowych, w gazetach; szukanie informacji na rynku pod kątem przetargów publicznych krajowych i międzynarodowych; przygotowywanie dokumentów i ofert oraz nadzór nad prawidłowością wypełniania wniosków.

10.

Zarządzanie marką:

* działania mające na celu wzrost wartości marki,

* działania mające na celu wzrost rozpoznawalności marki.

11.

Ochrona znaków towarowych:

* rejestracja i uzyskiwanie praw ochronnych ze znaków towarowych,

* monitoring wizerunku znaków towarowych,

* monitorowanie sytuacji rynkowej związanej z nieuczciwymi działaniami konkurentów rynkowych,

* tworzenie projektów opracowań graficznych.

12.

Opracowywanie i prowadzenie kampanii marketingowych.

13.

Obsługa kontaktów z mediami.

14.

Opracowywanie ofert i udział w przetargach na rynku krajowym i zagranicznym.

15.

Poszukiwanie nowych zastosowań, rynków zbytu, potencjalnych odbiorców, nisz rynkowych dla wyrobów i usług Spółki.

16.

Śledzenie zmian pod kątem wprowadzania nowych wyrobów / usług przez firmy na rynku krajowym i międzynarodowym.

17.

Bieżące monitorowanie przetargów na rynku krajowym i zagranicznym oraz planów inwestycyjnych w sektorach gazowniczym, petrochemicznym, wod.-kan. oraz inne.

18.

Bieżąca, narastająca analiza realizacji planu sprzedaży w zakresie poszczególnych segmentów rynkowych (gazownictwo, ciepłownictwo, petrochemia, wod.-kan. i inne), odbiorców tradycyjnych i nowych.

19.

Współpraca i współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Spółki.

Podstawowym celem powołania Biura było stworzenie wyspecjalizowanej, organizacyjnie i finansowo wyodrębnionej w ramach Spółki jednostki realizującej zadania opisane powyżej.

Dodatkowo Spółka wyposażyła Biuro Marketingu we wszystkie niezbędne do prowadzenia samodzielnej działalności (w zakresie przypisanych zadań gospodarczych) składniki materialne i niematerialne. Dla Biura Marketingu od sierpnia 2011 r. będzie prowadzony odrębny rachunek bankowy, z którego uiszczane będą płatności związane z funkcjonowaniem tej jednostki organizacyjnej.

Do Biura Marketingu Spółka przydzieliła lub przydzieli, między innymi:

* aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne służące realizacji zadań marketingowych wraz ze związanymi z nimi zobowiązaniami (prawa do nieruchomości, w której prowadzona jest działalność Biura Marketingu, sprzęt komputerowy, urządzenia, maszyny, oprogramowanie, infrastruktura biurowa, itp.)

* aktywa obrotowe - materiały biurowe, materiały reklamowe,

* określonych pracowników Spółki, oddelegowanych do wykonywania czynności związanych z działalnością Biura Marketingu, jak również związane ze stosunkiem tej współpracy zobowiązania,

* prawa, zobowiązania, należności wynikające z umów przypisanych do Biura Marketingu (w tym m.in. umowy najmu, umowy licencyjnej w zakresie prawa do korzystania ze znaku towarowego);

* dokumentację rozliczeń finansowych związanych z funkcjonowaniem Biura Marketingu (Spółka ma możliwość przyporządkowania majątku, przychodów i kosztów związanych z funkcjonowaniem Biura Marketingu, jak również może wykazać aktywa i pasywa (należności i zobowiązania) Biura Marketingu),

* prawa do znaków towarowych (prawa ochronne do znaków towarowych, prawa ze zgłoszeń znaków towarowych),

* środki pieniężne.

Wszystkie składniki przyporządkowane do Biura Marketingu służą wyłącznie do realizacji wyznaczonych mu zadań gospodarczych.

W ramach prowadzonej ewidencji księgowej przez Wnioskodawcę wyodrębnione są konta księgowe Biura Marketingu, na których ewidencjonowane są określone aktywa i pasywa oraz przychody i koszty związane z działalnością Biura. Dla potrzeb Biura Marketingu prowadzone również odrębne rejestry/ewidencje. System księgowy Wnioskodawcy pozwala na wygenerowanie danych finansowych dotyczących wyłącznie Biura Marketingu.

W strukturze pracowników (personelu) Spółki została wskazana osoba (Dyrektor ds. Handlu i Marketingu), której podlega Biuro Marketingu. Zarząd Spółki w związku z wyodrębnieniem Biura utworzył stanowisko Starszego specjalisty ds. Biura Marketingu, który świadczy pracę w Biurze Marketingu (załącznik do umowy o pracę określa precyzyjnie zakres obowiązków, który jest zbieżny z zakresem zadań przypisanych dla Biura Marketingu).

W odniesieniu do kwestii zobowiązań związanych z prowadzoną przez Spółkę działalnością Spółka zaznacza, że do działalności Biura Marketingu przypisane są zobowiązania związane z (wygenerowane przez) działalność związaną z działalnością marketingową (strategicznym zarządzaniem znakami towarowymi), zaś pozostałe zobowiązania związane z (wygenerowane przez) pozostałą działalnością Spółki zostaną przy Spółce.

Model prowadzenia przez Spółkę działalności biznesowej zakłada, iż w ramach usprawniania procesu zarządzania działami (odrębnymi jednostkami organizacyjnymi) w Spółce, może dojść do restrukturyzacji działalności Spółki. W jej rezultacie do M. sp. z o.o. lub innej spółki z o.o. w drodze aportu zostałoby przeniesione Biuro Marketingu, jako formalno-prawnie wyodrębniona pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym jednostka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wydzielony w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego majątek w postaci Biura Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 4 ustawy CIT, a w konsekwencji czy wniesienie aportem wydzielonego w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego majątku w postaci Biura Marketingu do M Sp. z o.o. lub innej spółki z o.o. jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Spółki.

W ocenie Spółki, Biuro Marketingu spełnia przesłanki do uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej jako " ZCP").

Ustawa CIT w art. 4a ust. 4 zawiera definicję ZCP. Zgodnie z ww. przepisem ZCP oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z uwagi na brzmienie art. 4a ust. 4 ustawy CIT, określony zespół składników materialnych i niematerialnych będzie stanowił ZCP, o ile łącznie spełnione zostaną następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań);

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w ramach istniejącego przedsiębiorstwa;

3.

składniki wchodzące w skład tego zespołu przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół ten może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

W ocenie Spółki, bezspornym jest, że Biuro Marketingu stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Do Biura Marketingu, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, przyporządkowane zostały składniki materialne i niematerialne związane z działalnością Biura Marketingu (w tym zobowiązania).

Wyodrębnienie organizacyjne:

Ustawa CIT nie zawiera ścisłej listy okoliczności, przy spełnieniu których zespół składników może zostać uznany za wyodrębniony organizacyjnie.

Wyodrębnienie organizacyjne co do zasady oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako "odrębny" dział, wydział, oddział itp. Jednocześnie zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w aktualnej praktyce organów podatkowych wyodrębnienia organizacyjnego nie należy utożsamiać z wyodrębnieniem formalno-prawnym. Oznacza to, iż by określona część przedsiębiorstwa mogła być wyodrębniona organizacyjnie, nie musi stanowić samodzielnego podmiotu prawnego, jednostki organizacyjnej lub oddziału.

Co więcej, jak wskazuje Spółka, Biuro Marketingu posiada własną wewnętrzną strukturę organizacyjną na której czele stoi Dyrektor ds. Handlu i Marketingu, a pracę świadczyć będą określeni pracownicy Spółki.

Dodatkowo Spółka zaznacza, że wyodrębnienie organizacyjne znajduje również odzwierciedlenie w odrębności przejawiającej się w przedmiocie działalności Spółki i Biura Marketingu, których zakres jest rozłączny.

Mając powyższe na uwadze, w opinii Spółki, wskazane Biuro Marketingu jako zespół składników wyodrębniony w strukturze Spółki pozwala uznać, iż przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego w świetle art. 4a ust. 4 ustawy CIT jest spełniona.

Wyodrębnianie finansowe:

Samodzielność finansowa Biura Marketingu znajduje odzwierciedlenie w fakcie funkcjonowania Biura Marketingu jako niezależnej jednostki w ramach Spółki. W ocenie Spółki kwestia wyodrębnienia finansowego oznacza, że poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza jednakże samodzielności finansowej jednostki od podmiotu, w ramach którego ta jednostka działa. W opinii Spółki, wartym podkreślenia jest, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej danego segmentu działalności - wystarczy, aby alokacja rozliczeń/zdarzeń przypisywanych wyodrębnianemu segmentowi działalności dawała możliwość opracowania chociażby "roboczego" bilansu i rachunku zysków i strat odrębnego dla tego segmentu działalności.

Tym samym, w opinii Spółki, w rezultacie faktu, że dla Biura Marketingu prowadzony będzie odrębny rachunek bankowy, jak również, że Biuro Marketingu jest w stanie określić przychody i koszty oraz należności i zobowiązania będące efektem prowadzonej przez Biuro Marketingu działalności (w ramach prowadzonej ewidencji księgowej przez Wnioskodawcę wyodrębnione są konta księgowe Biura Marketingu, na których ewidencjonowane są określone aktywa i pasywa oraz przychody i koszty związane z działalnością Biura, jak i dla potrzeb Biura Marketingu prowadzone również odrębne rejestry/ewidencje, a system księgowy Wnioskodawcy pozwala na wygenerowanie danych finansowych dotyczących wyłącznie Biura Marketingu), w ocenie Spółki spełnienie przesłanki wyodrębnienia finansowego Biura Marketingu nie budzi wątpliwości.

Wyodrębnienie funkcjonalne:

Zorganizowany zespół materialnych i niematerialnych składników składających się na ZCP powinien być przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, tak żeby mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zadaniami gospodarczymi Biura Marketingu jest zarządzanie marką utrzymywanie wartości i rozwój marki (związany z tym znak towarowy), kreowanie wizerunku marki, wszelkie działania promocyjne, wszelkie działania reklamowe, wszelkie działania marketingowe i inne wymienione w przedstawionym stanie faktycznym, co przy określonych w stanie faktycznym składnikach materialnych i niematerialnych, przyporządkowanych do Biura Marketingu prowadzi do wniosku, że Biuro Marketingu ma możliwość samodzielnej realizacji ww. zadań gospodarczych i mógłby stanowić niezależne od Spółki przedsiębiorstwo.

Jak Spółka wskazała do Biura Marketingu przypisane są niezbędne składniki pozwalające na realizowanie działalności przypisanej Biuru Marketingu (celów gospodarczych) samodzielnie, w oderwaniu od pozostałej działalności Spółki. Co więcej, jak zauważa Spółka, z uwagi na różny charakter działalności przypisany Spółce i Biuru Marketingu nie powinno być wątpliwości, iż Biuro Marketingu jest funkcjonalnie wyodrębnione w ramach Spółki. Sprawami Biura Marketingu zajmuje się Dyrektor ds. Handlu i Marketingu. Do świadczenia pracy w ramach Biura Marketingu oddelegowani są określeni pracownicy Spółki. Wyodrębnione są konta księgowe Biura Marketingu, na których ewidencjonowane są określone aktywa i pasywa oraz przychody i koszty związane z działalnością Biura. Dla potrzeb Biura Marketingu prowadzone również odrębne rejestry/ewidencje. System księgowy Wnioskodawcy pozwala na wygenerowanie danych finansowych dotyczących wyłącznie Biura Marketingu.

Zdaniem Spółki, składniki materialne i niematerialne przyporządkowane do Biura Marketingu mogą realizować swoje cele gospodarcze samodzielnie, w oderwaniu od pozostałej działalności Spółki.

W konsekwencji Biuro Marketingu stanowi funkcjonalnie wyodrębniony w ramach Spółki zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych służących realizacji określonego celu, tym samym spełniona jest przesłanka "funkcjonalnego wyodrębnienia" Biura Marketingu w ramach Spółki.

Dodatkowo Spółka zaznacza, ze przy uwzględnieniu faktu, iż w ramach Spółki istnieje określony zespół składników materialnych i niematerialnych, które przyporządkowane są do Biura Marketingu, jak również mając na względzie, że ten zespół przeznaczony jest do realizacji określonych dla Biura Marketingu zadań gospodarczych i jednocześnie jest w stanie samodzielnie realizować swoje zadania gospodarcze (w oderwaniu od Spółki), tym samym należy uznać, iż Biuro Marketingu może stanowić niezależną od Spółki jednostkę - tym samym może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przeznaczone dla niego zadania gospodarcze.

Z uwagi na powyższe należy również zaznaczyć, że po dokonaniu aportu Biura Marketingu do M. Sp. z o.o. lub innej spółki z o.o., M. Sp. z o.o. lub inna spółka z o.o. będzie w stanie prowadzić działalność przy wykorzystaniu i jednocześnie tylko w oparciu o zespół składników stanowiących Biuro Marketingu.

Mając na uwadze całość przedstawionej powyżej argumentacji, w ocenie Spółki, w świetle art. 4a ust. 4 ustawy CIT Biuro Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie taktycznym, aport Biura Marketingu, stanowić będzie aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa i w związku z tym nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Spółki.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy CIT, przychodem podatkowym jest m.in. nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Przychód podatkowy (w wysokości nominalnej wartości obejmowanych udziałów/akcji) po stronie spółki wnoszącej aport powstanie zatem w sytuacji gdy przedmiotem aportu będą składniki majątku niestanowiące przedsiębiorstwa lub ZCP.

A contrario, przychód po stronie podmiotu wnoszącego aport nie powstanie więc w sytuacji, gdy przedmiotem aportu jest przedsiębiorstwo lub ZCP.

Takie stanowisko znajduje uznanie w interpretacjach przepisów prawa podatkowego, m.in.:

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 marca 2008 r. (IBPB3/423-100/08/MS),

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 grudnia 2010 r. (IPPB5/423-768/10-2/MB),

* w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 grudnia 2010 r. (IBPBI/2/423-1165/10/AP).

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wniesienie aportem Biura Marketingu jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie spowoduje powstania przychodu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm., dalej "ustawa o p.d.o.p."), przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część; przepisy art. 14 ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.

Z literalnego brzmienia cytowanego przepisu wynika, iż w przypadku wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, po stronie udziałowca (wnoszący wkład) nie powstaje przychód do opodatkowania. Oznacza to, iż wartość nominalna udziałów w spółce kapitałowej, objętych w zamian za wkład niepieniężny w ww. postaci nie generuje przychodu podatkowego na dzień objęcia tych udziałów.

W myśl art. 4a pkt 4 ustawy o p.d.o.p., ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

1.

stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),

2.

jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

W świetle powyższych przepisów, wydzielony w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego majątek w postaci Biura Marketingu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 4 ustawy o p.d.o.p., w konsekwencji wniesienie aportem wydzielonego majątku w postaci Biura Marketingu do Spółki z o.o. jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie spowoduje powstania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl