IBPBI/2/423-959/09/MO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 listopada 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBI/2/423-959/09/MO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 6 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania wniesienia udziałów i papierów wartościowych do zamkniętego funduszu inwestycyjnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania wniesienia udziałów (akcji) do zamkniętych funduszy inwestycyjnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 25 września 2009 r. znak: IBPBI/2/423-959/09/MO wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 6 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W najbliższym czasie Spółka planuje wniesienie do zamkniętego funduszu inwestycyjnego aktywów w postaci udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością oraz papierów wartościowych w postaci akcji. W zamian za wniesione udziały i/lub akcje Spółka obejmie wydane przez zamknięty fundusz inwestycyjny certyfikaty. W momencie wniesienia do funduszu papierów wartościowych lub udziałów dojdzie do przejścia ich na fundusz. W konsekwencji, nowym właścicielem wniesionych przez Podatnika udziałów lub akcji stanie się zamknięty fundusz inwestycyjny, który w zamian za przeniesienie tych praw (dokonany wkład) otrzyma certyfikaty inwestycyjne, które następnie mogą podlegać sprzedaży, czy umorzeniu. Po nabyciu odpowiednich certyfikatów Spółka zamierza dokonać ich sprzedaży, ewentualnie umorzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy opisane powyżej wniesienie udziałów i papierów wartościowych do zamkniętego funduszu inwestycyjnego w zamian za certyfikaty uczestnictwa w funduszu jest odpłatnym zbyciem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

2.

Czy przychód należny powstanie dopiero w momencie zbycia certyfikatów a koszt uzyskania przychodu stanowić będą wydatki poniesione na objęcie/nabycie wnoszonych do zamkniętego funduszu inwestycyjnego udziałów lub akcji.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jednocześnie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, nie uważa się za koszt uzyskania przychodów między innymi wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodów dopiero w momencie ustalenia dochodu z odpłatnego ich zbycia. W związku z brzmieniem powołanych przepisów, czynność objęcia certyfikatów inwestycyjnych w zamian za udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością lub w zamian za akcje w spółkach akcyjnych nie wywiera skutków w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ podatnik w zamian za udziały lub akcje obejmuje inne papiery wartościowe (certyfikaty inwestycyjne). W świetle powyższego art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma także zastosowanie do certyfikatów inwestycyjnych, zgodnie z którym wydatki na ich nabycie zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów dopiero w momencie ustalenia dochodu z ich odpłatnego zbycia. W związku z faktem, że certyfikaty inwestycyjne zostaną nabyte przez Spółkę w formie wniesienia do zamkniętego funduszu inwestycyjnego udziałów lub akcji, koszt nabycia certyfikatów inwestycyjnych należy ustalić na podstawie wydatków faktycznie poniesionych na nabycie lub objęcie udziałów wniesionych do funduszu, którymi opłacono certyfikaty. Samo natomiast wniesienie udziałów lub akcji do funduszu w zamian za certyfikaty, jest zdaniem Spółki "neutralne" podatkowo. W momencie wymiany udziałów lub akcji na certyfikaty nie dochodzi bowiem do powstania w Spółce trwałego przysporzenia stanowiącego przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stąd należy uznać, że na moment wymiany przychód nie powstaje. Podobne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 31 marca 2009 r. (III SA/Wa 3471/08), Dyrektor izby Skarbowej w Krakowie w decyzji z dnia 19 grudnia 2007 r. (PD-1/42180-52/07), Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków Krowodrza w postanowieniu z dnia 25 września 2007 r. (PD-1/415-5/7). Orzeczenia wydane zostały na tle analogicznego do opisanego w niniejszym wystąpieniu stanu faktycznego i prawnego.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 z późn. zm.), fundusz inwestycyjny jest osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ww. ustawy, wpłaty do funduszu inwestycyjnego są dokonywane w formie pieniężnej.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, do funduszu inwestycyjnego mogą być wniesione:

1.

zdematerializowane papiery wartościowe - jeżeli statut funduszu tak stanowi lub

2.

inne niż zdematerializowane papiery wartościowe, lub udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością - jeżeli ustawa oraz statut funduszu tak stanowią.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 4 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o wpłatach, rozumie się przez to również wniesienie do funduszu papierów wartościowych lub udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, o których mowa w ust. 2. Zatem wniesienie papierów wartościowych do funduszu inwestycyjnego jest równoznaczne z wpłatą do tego funduszu. Tym samym własność wnoszonych papierów wartościowych przenoszona jest na fundusz inwestycyjny.

W myśl art. 28 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, w przypadku wpłat do funduszu inwestycyjnego, dokonywanych w innych niż zdematerializowane papierach wartościowych lub w udziałach w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, osoba zapisująca się na certyfikaty inwestycyjne przenosi, w drodze umowy, zgodnie z odrębnymi przepisami, prawa z tych papierów lub udziałów na towarzystwo oraz składa u depozytariusza kopię tej umowy, a w przypadku papierów wartościowych, także te papiery lub, jeżeli papiery wartościowe nie mają formy dokumentu, dokument potwierdzający ich posiadanie wydany na podstawie właściwych przepisów.

Zgodnie z art. 128 ust. 1 ww. ustawy, statut funduszu inwestycyjnego zamkniętego może przewidywać dokonywanie wpłat na certyfikaty inwestycyjne papierami wartościowymi lub udziałami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością. W tym przypadku, papiery wartościowe i udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością będą wyceniane według metody przyjętej przez fundusz dla wyceny aktywów (art. 128 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych). W momencie wniesienia papierów wartościowych lub udziałów w spółce z o.o. do funduszu ustalana jest ich wartość pieniężna, która stanowi de facto cenę, po której owe papiery są zbywane.

Powołane regulacje ustawy o funduszach inwestycyjnych wskazują, iż wpłata do funduszu inwestycyjnego w postaci papierów wartościowych lub udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością stanowi szczególną formę ich zbycia. Przemawia za tym także fakt, iż w odniesieniu do udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, wniesienie ich do funduszu związane będzie z obowiązkiem zachowania wymogów przewidzianych przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), regulującymi m.in. kwestię formy prawnej zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 180 Kodeksu spółek handlowych), jak również zawiadomienia spółki o fakcie zbycia udziałów (art. 187 § 1 Kodeksu spółek handlowych).

Reasumując, poprzez wniesienie papierów wartościowych lub udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością do funduszu inwestycyjnego, w zamian za certyfikaty uczestnictwa, dochodzi do ich zbycia na rzecz funduszu oraz do jednoczesnego nabycia innych papierów wartościowych, tj. certyfikatów inwestycyjnych. Stosownie do tego należy ocenić skutki tej transakcji w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Podatek dochodowy od osób prawnych jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem - źródłem dochodu - jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Wartościami pieniężnymi są aktywa finansowe stanowiące substytut pieniądza. Do tych aktywów zalicza się w pierwszym rzędzie papiery wartościowe, np. certyfikaty inwestycyjne (art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.)). W przypadku wartości pieniężnych, uznaje się je za przychód w momencie ich fizycznego wręczenia lub postawienia do dyspozycji podatnika.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza wnieść do zamkniętego funduszu inwestycyjnego będące w jej posiadaniu udziały i akcje. W zamian za to, Spółka uzyska certyfikaty inwestycyjne.

W związku z powyższym, Spółka dokona przeniesienia prawa własności do udziałów (akcji) na zamknięty fundusz inwestycyjny. Zatem dojdzie w tym przypadku do ich odpłatnego zbycia, bowiem w zamian za wniesione (zbyte) udziały (akcje) Spółka uzyska wartość pieniężną w postaci certyfikatów inwestycyjnych wydanych przez zamknięty fundusz inwestycyjny. Zbycie udziałów (akcji) stanowić będzie więc przychód podatkowy dla Spółki.

Reasumując powyższe, należy stwierdzić, iż wniesienie przez Spółkę udziałów (akcji) do zamkniętego funduszu inwestycyjnego skutkuje powstaniem przychodu z tytułu ich zbycia - stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w momencie otrzymania certyfikatów inwestycyjnych. Innymi słowy wartość pieniężna nabywanych certyfikatów inwestycyjnych stanowi przychód Spółki.

Ponadto nadmienia się, że powołany przez Spółkę wyrok sądu administracyjnego, interpretacja indywidualna oraz postanowienie prezentujące odmienne stanowisko, nie mogą stanowić podstawy do wydania przez tut. Organ interpretacji indywidualnej uznającej stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, gdyż rozstrzygnięcia te wydane zostały w indywidualnej sprawie konkretnego zainteresowanego i w oparciu o przedstawiony przez niego stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl